AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
42.536

Alfa 156 2,0 T-spark, något att ha?

Sida 1 av 4
Hallåj!

Överväger seriöst att vara otrogen och bruksa en Alfa Romeo ett tag. Det är en kollega till mig som skall sälja sin 156 2,0 T-spark från 1998. Han har ägt bilen rätt länge och skött om den väl. Kamrem är nyligen bytt, engine flush utfört, nya bromsar med mera. Inte kärringkörd, men korrekt servad.

Har läst en del om modellen och det verkar inte som om det förekommer några generella typfel mer än att strålkastarna tycks vara svindåliga redan som original.

Har provkört bilen en kortare sträcka och tyckte spontant att den var skön att köra, och att motorn hade trevligare karaktär och piggare känsla än de flesta av BMW's bruks-fyror.

Vad tycker ni?

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Sök på www.alfaromeo.org och www.alfapower.nu för att få en uppfattning om vad du kan förvänta dig för fel.

Personligen så skulle jag inte köpa en Alfa Romeo med mindre än sex cylindrar men det är ju jag det. Alfas sexa är en av de trevligaste motorerna som finns i en standardbil oavsett märke.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vanliga fel på 156 i allmänhet är rost kring rutram, vid trösklarnas skarvar, dåliga framvagnsbussningar. TS-motorn i synnerhet är känslig för dålig olja och det är mycket vanligt med vevlagerras på maskiner där man kanske inte varit så noga med att kontrollera oljenivån eller gjort byten i tid.
Annars håller jag med den gode Gabriel, sex cylindrar är fler än fyra. Har haft två 156 med ts-motorn och 5 Alfor med 3- och 3.2-literssexorna. Är rätt säker på vad min eventuella nästa Alfa skulle ha för motor... :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dyra kamremsbyten på sexorna är det största minuset med sexorna..TS motorn har jag inte hört så mycket negativt om("Lus" hade ju en del erfarenheter där som var bra hur som helst).

Bilprovningen sätter minus punkter på Alfa 156>>>Spindelleder,viss mån parkeringsbromsen samt huvudstrålkastare..

Mååånga anmärkningar på huvudstrålkastarna,KAN bli dyrt detta OM det nu inte är "bagatellanmärkningar" vilket jag inte tror...diffus ljusbild pga "krackeleringar" t.ex är ju inte bra..Byte av reflektorer eller kanske hela strålkastaren är nog inte billigt.

Mvh Janne.
Jo visst vore en sexa kul, men nu är det ju som så att min kollegas bil, som alltså är intressant mestadels då jag känner till dess historik och eftersom priset är rätt, är en 2,0 T-spark.

I övrigt tackar jag för tipsen, har kollat Alfapower tidigare och det verkar helt klart vara ett bra forum.

Mvh,
Kalle
___
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Hade en 156a som tjänstebil ett tag innan jag köpte BMW. Tittade senare på en 156a igen men kvalitetsintrycket framförallt på inredningen är ju väldigt långt från BMW.

Kom också ihåg en gång när jag hade 156an på service och klagade på att tempmätarn visade allt från nästan max till min vid vanlig körning - svaret blev att så skulle det vara.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
danl: det med tempvisaren är sant, den visar momentant värde, inte ett genomsnittsvärde som många (alla) andra har.
Kvalitetskänslan är ju inte BMW/Audi/MB men jag tyckte ändå att den var helt OK, men det beror sig nog mycket på mina låga förväntningar :P

Ska ut på en lite längre provtur i eftermiddag så får vi se!

Mvh,
Kalle
___
Janne T :

Strålkastarna kostar 139 euro styck på myalfa.eu. Inte speciellt dyrt alltså, men det förutsätter att man INTE har xenonljus för då är det svindyrt med nya strålkastare till 156:an.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Några xenonljus fanns knappast till en 156a -98? De kom väl först efter facelift?

Jag har en riktigt sur historia angående Alfa 156 men faktiskt två positiva också. Min uppfattning är att Alfa inte på något sätt är en sämre bil än de tyska (de delar också flera underleverantörer) men däremot är det svårt att hitta kompetenta verkstäder. Nästan alla problem som mina vänner haft har inte varit särskilt allvarliga i sig (förutom ett) men verkstäderna har alltid varit långsamma och dyra med att fixa dem.

Har haft 3 Alfa i bekantskapskretsen

Alfa 156 V6 Aut -02. Inga problem alls förutom visst skrammel i inredningen. Törstig som attan dock men det beror garanterat på automatlådan.

Alfa 156 V6 -02 Man: Konstanta problem med xenonljusen. Verkstaden kan inte hitta felet utan byter tändbox, lampor, osv i stort sett slumpmässigt. Kostnad runt 10.000 kr i nuläget osv utan att problemet är löst. Ägaren är förbannad och har precis sålt bilen. Övriga fel = en trasig kontakt till elhiss.

Alfa 156 V6 -00: Sorgebarnet. Efter kamremsbyte började bilen gå som en påse skit, svarade inte på gas alls. Verkstaden byter pedalställ, styrboxar till höger och vänster men kan inte lösa problemet. Bilen är köpt på aukt BMW och de står för alla kostnader och löser sedan in bilen utan avdrag för körda mil. Heder åt Kneippbadens bil i Norrköping.

Alla ovanstående ägare har absolut älskat sina bilar men hatat verkstäderna.

//Lövet
Min kollega känner en bra, lokal Alfa/Fiat-mek, och vi arbetar båda på en bildelsgrossist, så eventuella reparationer blir nog hanterbara :) Bådar rätt gott det här, tycker jag!

Kan ju tillägga att bilen gått runt 17000 mil, och jag får köpa den för 20 papp. Ac läcker, ej felsökt.

Mvh,
Kalle
___
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Den kommer bli ene rolig upplevelse för dig! 156 är väldigt körglada! Är det sportpaket på? Dvs, sidokjol, sänkning, fuskkolfiberkonsoll samt skinn?
inget sportpaket och ingen direkt rolig annan utrustning. Träratt och träpaneler känns lite najs dock. Amazonasgrön metallic med grön tygklädsel - känns helt rätt i den här bilen av någon konstig anledning.

Mvh,
Kalle
___
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
20 papp är löjligt lite pengar för en så kul bil. Bilarna jag nämner ovan har köpts för runt 100k.

//Lövet
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har kollat runt lite på "billiga" bilar som alfa osv för att ha som vinterbil. På just 156 verkar det vara ganska mycket motrofel/ras..

Har en kompis som kör en 156 V6 den går bra och är väldigt underhållande på vägen ;) Den är visserligen sänkt och ordentligt hottad men motorn är i stort sett original än så länge..

Kan väl säga att de håller inte världens bästa kvalitet,,,
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
d.fagersten: hur menar du med "Kan väl säga att de håller inte världens bästa kvalitet,,,"? Upplevd eller verklig? Hur många Alfor har du bruksat? ;)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
En av mina bästa kompisar är Alfa trogen och har haft ett antal kärror. Då jag har haft god insyn i alla hans bilar kan jag säga att de 156:or han ägt varit näst intill felfria, bara några lampor som gått sönder.
Den Alfan han har i dag är en 159 jtd och är i BMW klass enligt min mening.
Är själv lite inne på en 156 gta av senare modell.

//Stefan
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
pappas 156 V6 var en pärla, riktigt hög kvalitet och löjligt låg dito bitvis men ändå trevlig. Och detta var intrycket man tog med sig, trots dörrlister som inte höll måttet, framvagn med gungstolstendenser, ful matta som trillade loss hela tiden i hjulhusen och svindyra kamremsbyten.

Hade gärna haft en sån själv, helst GTA med mullrande (större) v6a :)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har haft både 166 3.0 och 147 GTA 3.2. Kamremsbytena kostar nästan exakt hälften av vad det gjorde på min Audi. Men som föregående talare nämnt: servicenätet är under all kritik. Jag hade en riktigt bra firma som servat Alfa, Fiat och Lancia sedan 50-talet, men tyvärr gick de i konkurs för något år sedan. Utbudet på riktigt bra service i södra Sverige är sedan dess väldigt begränsat.
Kalle..
Köp.. men kanske inte den roligaste motorn i 156:an
Själv har jag haft 6:orna i alla Alfor utom en 2,0 men den i en 147:a
Men den brukas inte av mig, (tanten har den)

Jag blev en riktig Alfisti på grund av den ärliga körglädjen som de bjuder på!
Första Alfan jag köpte var en 164 Q4..
Efter den köpte jag en 156 GTA SW,, otrolig rolig bil, eller de var de bägge.
Nu rattar jag runt i en 156 2,5 v6 från -00 med sportpaket.
Inte riktig en GTA, men den har samma kvicka styrnig och härliga vägkänsla som de tidigare hade.

Och för dryga 20 tusen är det ju inget att bråka om,, köp den och prova själv.

Jag är helnöjd, och samtidigt är folket som kör Alfa riktigt härliga.
De hälsar och vinkar när de möter en annan Alfa.. oviktigt, men trevligt.

Mvh..
Micke Skiöld
Jag slog till :) övertar den på måndag!

Mvh,
Kalle
___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.