AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
42.538

Alfa 156 2,0 T-spark, något att ha?

Sida 2 av 4
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ah, grattis! Ser ju att du också är reservdansk! Du får lov att visa upp ngn dag!
BMW/Alfaträff hade varit trevligt :)
Grattis och lycka till! :-)
al
10
alfaholic
323 i coupe M-clubsport
-98
Ja , Grattis ! Nu är du fast i alfaträsket , det är obotligt ,inte dödligt men i allra största grad roligt !

en inbiten Alfisti som ska ge BMW en ärlig chans...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..grattis till en körglad bil iaf :)

Nu kommer iofs lite mer info om modellen,tyvärr lite sent för dig, men om någon annan blir intresserad av en Alfa 156 2,0Ts så :)

Övre länkarmasbussningar kunde glappa på den första årsmodellen(iofs troligen bytt ut på garanti vid det här laget).
Knarrande framvagn indikerar felet..
Svajig tomgång kunde också vara ett problem på just 98:an ,då byttes tomgångsmotorn ut..
Bromsgnissel bak berodde på stenar mellan bromsskiva och bromssköld...Sköldar har bytts ut,likaså hjullager samt något kopplingsdon till ABS givare.

Reservdelar är dyyyra,t.ex katalysatorn kostade år 2005>> 18712kr ,men det går väl att hitta andra alternativ än just original tror jag iaf :)

Kärvande bromsar kan förekomma pga att beläggen fastnar i oken,isärtagning,rengöring och montering av nya klossar fixar det felet..

Hjullager fram kan tänkas behöva bytas ut vid ca 10000-15000mil.

Rost?
Tja,det verkar som att denna Alfa klarar sig oerhört mycket bättre än sina föregångare på den punkten..skarvar i sparklådor och att hjulsprut som skadar lack osv bör kollas efter..
Saknar ju också sidolister vilket medför som vi alla vet en del trista bulor/skador efter en tid i trafik..

Motorerna:
TS motorn har en "variator" för inställning av kamaxeln på insugssidan..OM motorn går illa och låter som en diesel då kan det behövas göras dels en "engine flush" eller att man i förekommande fall måste byta ut eller renovera den gamla om inte "flushandet" hjälper..
Totalkostnad enligt Teknikens Världs begagnat test för ett dylikt byte (av variator) kostade tydligen 6-7000kr, men det inkluderade även byte av kamrem+spännare ty dessa måste ändå demonteras vid "variatorfixandet"..
Nu blev jag visserligen lite konfunderad att det bara kostade max 7000kr med allt det där, men som jag fattade texten så var det på det viset..

Bara kamaxelremsbytet görs var 6000:de mil och kostade då(2005) 5509kr till TS,dubbelt så dyrt till sexan(2,5 V6)..

Motorerna drar lite olja också,så detta bör man kontrollera oftare än "normalbilen"..

LMM:
Den kan "lägga av"...Symptomen är att motorn känns svag över 4000rpm(kan vara igensatt luftfilter också)..

Starthjälp:
Bilar med Selespeedlåda ska inte hjälpstartas med snabbstartanordning utan mellan bilar med hjälp av startkablar ty annars så kan datasystemet i bilen "slås ut" pga för hög spänning med "boosterhjälpen" från en dylik apparatur..

OM batteriet är urladdat och bilen "kablas igång" så är det också vanligt att krockkuddelampan tänds.Då måste man in på verkstad för att fixa det.
Annat som kan tända denna lampa är glapp i kabel under stol..
M.a.o ska man kolla att allting i "varningslampväg" tänds när man slår på tändningen och sedan släcks när motorn går s.a.s..

All denna information är från Teknikens Världs begtest i nr 18 2005 ...."Fritt översatt"+ naturligtvis inte allt från denna begagnat test heller...

I Sverige har 2665st Alfa 156 sålts enligt samma tidning..

Mvh Janne.
En 10 år gammal Alfa Romeo lider väl av ungefär samma krämpor som vilken annan bil som helst skulle jag tro. Det är ju bara att kolla lite på autopower så inser man att 10 år gamla BMW inte är direkt felfria heller... :-)

Angående reservdelspriser och tillgång på reservdelar så började jag faktiskt handla det mesta från tyskland på slutet när jag hade min förra Alfa Romeo. Bättre priser och ofta snabbare leveranser. Reservdelar som är slut i generalagentens lager i sverige brukar man inte ens kunna få en ungefärlig leveranstid på. Ett sorligt kapitel helt enkelt. Men rena slitdelar finns ju nästan alltid för omgående leverans. Finns också på t.ex Mekonomen, MECA osv.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...156:an verkar vara en bra bil som inte havererar så fort man tittar lite snett på den ;)

Det JAG inte gillar med denna modell är främst dessa kamremsbyten i "tid o otid" + framhjulsdriften.
Här har visserligen Alfa lyckats bra med "felhjulsdriften"(kalas väghållning/feeling osv), men trots detta så har jag svårt att förlika mig med detta faktum..

Mvh Janne.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Det absolut bästa med hela bilen måste va dess otroliga styrning! 2,2 mellan fulla utslag är grymt! Brorsan har en 2,0ts och jag har kört den lite då och då.. Jäkligt trevlig och kul bil för pengarna. Va med honom på en Alfaträff på Knutstorp för några år sen och jag tycker den kändes riktigt fin där faktiskt.
Som redan nämnts känns vissa detaljer inuti väldigt billiga, men kan man begära så mkt mer för dessa pengar?

Kalle..

Vad tycker du om bilen nu,, då du haft den ett tag.?

Mvh..
Micke Skiöld
Jag trivs bra som Alfa-ägare! Gav bilen en ordentlig invändig rekond, vilket gott och väl behövdes.

Den känns lite otight i framvagnen över ojämnheter, skarvar och brunnslock, vet inte om det är någon bussning som glappar eller om stötdämpare och fjäderbenslagringar helt enkelt är utslitna.

Har inte för avsikt att åtgärda detta riktigt än, dock.

Stereon har fruktansvärt dåligt ljud.

Annars är jag på det stora hela nöjd och tycker att jag fått extremt mycket trevlig bil för samma pengar man på sin höjd fått en skabbig 320i E36

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Reflektioner efter drygt en månad:

Tycker fortfarande att bilen är mycket trevlig att köra. Verkar dessutom gå väldigt snålt - har bara tankat en gång hittils vilket känns väldigt udda :)

Stör mig på "finessen" med bakluckelåset som är dolt under Alfa-emblemet. Extremt irriterande att behöva öppna luckan innifrån eller behöva fippla med emblemet varje gång man vill komma åt bagaget.

Bilen immar igen väldigt enkelt så jag misstänker att kupéfiltret behöver bytas.

Mvh,
Kalle
___
Hellre låset gömt under emblemet, än att inte ens få i nyckeln efter en vinter.. eller hur ;)

Du kanske blir en liten Alfist till slut du med Kalle..

Här har du en läsvärd liten tråd ang, min bil i detta nuet..
Länk

Mvh..
Micke Skiöld
Nej någon Alfist blir jag inte :) Det är en trevlig bruksbil till låg kostnad men till våren, om inte innan, blir det BMW som bruks igen.

Mvh,
Kalle
___
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag hade en Alfa 156 -99 i 3 år med följande inträffade fel: spindelleder fram bytta (eller var det länkarmar) ca 2500 kr / sida samt kupéfäkten la av 1000Kr. Och flexdelen av avgaset (1500 Kr). Vad mer.. Hm, jo en näve säkringar den sista vintern. :)

Köpte den för 85 tKr med 4000 mil, sålde för 45 tKr med 9000 mil. OBS! 13.333 Kr i värdeminskning per år, inte illa alls. Speciellt inte för en Alfa!

Alfa är en bil som man innerligt hatar och passionerat älskar.
En bil som kommer ta dig mellan himmelriket och Dantes 7:e nivå i helvetet.
Folk kommer både beundra din karaktär för att du kör Alfa samtidigt som de kommer att skaka på huvudet bakom ryggen på dig.

En rolig grej är att om du låter tjejen/frugan ta bilen för en tur så vrider många på huvudet. :)

Man har inte varit en sann bilägare om man inte ägt en Alfa. ;)
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Kalle >> Nån riktig Alfisti blir du inte... "Man saknar inte kon förrän båset är tomt" och jag har en fin gul triangel på min BMW.

Man ska passa sig noga för virus Alfa...
/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Du är inte den enda som har en gul fin triangel på sin BMW... ;-)

----
BMW CS #6212
Då får väl jag smälla på en BMW Club Schweden-skylt på 156:an för att jämna ut balansen och visa vart hjärtat sitter ;)

Mvh,
Kalle
___
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Kalle >> Du menar Cuore Sportivo? ;-)

Lycka till med bilen
/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
En liten reflektion från igår.

Körde iväg till mitt avställningsgarage för att hämta M5:an och ge den sin pre-winter-tvagning samt köra en runda för att smörja upp systemen. Givetvis var det underbart att åter få sjunka ned i den tyska cockpiten, mullra igång S38:an och rulla iväg med pondus. Bäst var som vanligt att när oljan uppnått driftstemp fälla pedalen och vråla iväg. Man glömmer snabbt hur förbannat bra de här bilarna går. Efter tvätt, tork och småpill var det dags att byta tillbaks till Alfan och köra hem. Jag förberedde mig på en enorm besvikelse över hur tråkig och burkig 156:an nu blivit.

Döm om min förvåning när denna uteblev. Jag kunde trots allt uppskatta hemresan i min regnskogsgröna Italienska, mer än jag minns att jag gjort när jag körde BMW E36 323i. Jag tror detta beror på att M5:an och Alfan är så väsenskillda till karaktär och känsla, medan (den ganska snålt utrustade) 323:an bara kändes som en snikversion av M5:an.

Tankade även upp 156:an igår och den hade snittat 1,18 liter/milen. Inte pjåkigt med tanke på att det rör sig om 95% stadskörning.

Mvh,
Kalle
___
Aj då, du har redan börjat bära på viruset Kalle! :-)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vilka minnen ... men en äkta Alfisti måste på allvar ha rattat alfas sexor och bakhjulsdrift. Been there, done that ... Men du är på god väg ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.