AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.523

1,6T- motorn, bortglömd av BMW?

Sida 1 av 3
Ur
184
Urma
118d -08
Motorn som utvecklades tillsammans med PSA. Varför använder inte BMW denna kompetenta motor. Den har ju fått mycket beröm när den har suttit i Peugeot 307 eller i Mini. Borde ju passa som handen i handsken i 1-serien, eller varför inte i 3-serien. Man kan ju lätt få mer kraft i denna motor istället för en 2-liters sugmotor, och på det sättet spara bränsle.

Downsising är framtiden, säger dom som vet. VW använder sig ju av en 1,4 liters motor i TSI´n, dock med både turbo, kompressor. I Golf ska väl dom skrota alla andra motorer och ersätta dom med Tsi-motorn, dock med olika trimningsgrad. Måste det inte vara billigt för en tillverkare använda sig av i grunden samma motor och sedan ändra lite program varan?

Ettan: Länk
Jag tror inte på downsazing alls utan om det verkligen är så att klimathotet är ett verkligt hot (jag är skeptisk) så tror jag på vätgasen som vår framtid och inte alls krympa motorerna i våra bilar.
inte ens tills vidare.

Visst en 1.4 liters motor kan ju också vara en pärla men gud så tråkigt!
Ur
184
Urma
118d -08
Tråkig? 1,4 kan ju låta tråkigt. Men dom som testat motorn har gillat den, speciellt kraften, iofs har jag inte testat den själv, måste göra så för att bilda mig en uppfattning.

Många har nog fördomar eftersom det handlar om en 1,4 liters motor. Tycker det är coolt när man försöker få ut mycket kraft ur en liten motor, samtidigt att få den bränslesnål. Tror att det lättare att få ut mycket kraft ur en stor motor, samtidigt få den bränsletörstig?

Ettan: Länk
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Mindre motor = gasa mer för att hämta hem effekten

gasa mer = högre förbrukning

Lägre förbrukning i liten motor = gasa mindre

Gasa mindre = TRÅKIGT

Subjektivt!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Vw kommer att lägga ner TSI motorn med kompressor och turbomatning pga för dålig hållbarhet. Dock finns TSI som förkortning till många olika motortyper, inte nödvändigtvis med dubbel överladdning. Hemligheten ligger som alltid i färgerna på motorbetäckningsboksgtäverna. Rött i någon bokstav innebär nåt extra, vad vet jag dock inte. Men ju fler röda bokstäver i motorbetäckningen innebär fler hästar :)

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Hade varit coolt att se vad som hade hänt om GM hade pumpat in ett gäng miljoner i SAABs motor med variabel kompression oxå. 1,6 liter å närmare 300 kusar vill jag minnas. Runt åtta år sen den visades i Geneve. Idén är häftig tycker jag. Med dagens avancerade styrsystem skulle det säkert funka :)

Googlad sök på 'variabel kompression': Länk

// Erik
Rätt stor skillnad på vilka kunder VW och BMW vänder sig till.
Små turbomotorer vill jag inte se i nån BMW.
Ur
184
Urma
118d -08
Varför inte? VW kanske inte vänder säg till samma kundkrets, men Audi gör väl så. Dom använder sig av samma motorer som VW.

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jo, men tänk en A6 med 1,6l motor! inte det? inte jag heller!!

BMWs kundkrets vill inte ha små motorer, inte fler än de som redan finns.

Den raka sexan är ju den stora anledningen till att denne kör BMW.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
1,4L 60 hkr 1000 kg 6,6L/100 km
4,4L 286 hkr 1800 kg 8.2L/100km
Kört på samma vägsträcka a 24 mil.
Vilken motor är snålast ?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Njuren
Vissa bör kanske läsa Freuds uppfattning om mäns fixering vid storlek ;)
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
He he - Har inte Clarkson redan visat att en M3,a är snålare än en Prius kanske? Dessutom har jag en känsla att en M3 är snäppet roligare att köra än en Prius - med det är ju min högst personliga uppfattning. ;o)

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ähh...Farsgubben har kört sin 523:a på 0.699l/mil senaste tankningen,blandad körning...Inte lönt att köpa mindre motorer än det ;)

Motorn i hans 523:a ger ju 190hk som bäst...2,5liters volym som vi alla vet :)

Fast det hade ju varit kul att se vad han hade lyckats med i förbrukningsväg med en micromotor...0,3l/mil??? ;)

Mvh Janne.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
I rest my case!
Ur
184
Urma
118d -08
Downsising kan ju också handla muskelmotorer! Ta t.e.x 335i som exempel, istället för använda sig av en 8á använder man sig av en 6á med två små turboaggregat. 335án har ju samma vridmoment som en M3á! Den motorn har ju hyllats både för sin styrka, förbrukning-"allt är ju relativt" Den kan väl inte ni som kör 6ór klaga på?

Bilen: Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
turbo är så mesigt bara! passar bra i dieslar och japanska sportbilar, men inte i riktiga bilar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag har absolut inget emot mesar! ;)

Det trevliga med turbo är ju att effektökningar inte blir så svåra/dyra...

Mvh
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jag har inget all emot turbo, men att prata om downsising i samma andetag som 335an är kanske att ta i.
En 3,5l 6cylindrig motor är ej liten.
Men visst med turbos så har den spisen en sällan skådad trimningspotential om man nu vill det.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
335 är på 3 liter, inte 3,5.

Mvh
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag blir så trött på alla dessa som gaggar om att ha kört sin bilar med superlåg förbrukning. Det enda sättet att jämföra är efter tillverkarnas egna uppgifter som är framtagna efter en norm. Sen är det bara att hoppas tillverkarna inte fifflar med siffrorna. Men ingen tillverkare gör det åt fel håll.

Med mitt körsätt får jag bäst resultat med små lätta bilar med små motorer.

En visst effektuttag kräver en viss mängd bränsle +- några procent och BMW kan inte trolla med fysikens lagar (det hjälper inte att påven är tysk).

Vätgasen är kanske ett alternativ på längre sikt. Men vad är det som säger att den kommer att vara gratis. Sist jag släppte mig kom det iaf ingen vätgas, men det går kanske med biogas också. Staten ska ha in sina pengar och vätgasen skänker inte någon bort.

Vi måste med stor säkerhet vänja oss vid mindre bilar med små mesiga turbomotorer på 0.9l i framtiden.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Turbo är ett dieseltillbehör, end of story!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.