AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.434

Sportchassi på E91:an?

Sida 1 av 2
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Hej,

Letar just nu efter en lämplig begagnad 325 touring E91. Utrustningsmässigt är jag ganska på det klara med vad jag vill ha utom när det gäller sportchassit. Efter att ha provkört kan jag känna tjusningen med det men upplever det samtidigt som ganska stötigt. Vilka är era erfarenheter?

Jag kommer inte göra så många mil med bilen utan mest ha den som vardags/familjebil förutom längre turer vid semestrar och dylikt.

Nu är ju smaken som baken men efter att ha kört min svärfars bmw 325 coupe med sportchassi och även suttit ganska mycket i baksätet i samma bil så kan jag säga att jag aldrig skulle välja det.

När man själv kör upplever jag inte det som för stötigt men som passagerare är det outhärdigt. De fördelar sportchassit har kommer bättre till sin rätt på bana med slät och fin asfalt än på grov svensk asfalt på väg till dagis.

/micke

Jag har sportchassi och 19"-hjul på min E91:a och jag tycker den är ljuvlig :-)
Skulle absolut inte välja bort sportchassi om jag skulle byta bil idag.

Klart att den är lite hård, men jag tycker inte det stör. Då har jag även 500 mils norrlandskörning/åkning i rumpan, efter sommarens semester.

Smaken är som baken...
/Micke
Jo
1.160
Joofa
500 norrlandsmil låter inte helt fel :) För egen är det mest bilkörning i Stockholms innerstad just nu... inte lika kul :(

Det känns som jag skall satsa på en bil utan sportchassit ändå. Dock vill jag fortfarande ha sportstolarna men de flesta 325 med sportstolar verkar ju dessutom ha sportchassi eftersom det ingår i dynamicpaketet. Vet inte riktigt hur vanligt det är med sportstolar utan dynamicpaketet men ska nog ändå vänta till en sån dyker upp.
We
159
Weelie
435D GC-15
Klart du ska ha sportchassi.
Var själv skeptisk då min hade sportchassi och 18 tums fälgar.
Men jag ångrar mej definitivt inte. Den går som en dröm på vägen.

Mvh
H-O

Buspelle
Vi har två bilar med sportchassi som huvudsakligen körs i stockholmstrafik. Vill påstå att sportchassit är precis "lagom" för bilen. Särskilt hårt eller stötigt är det definitivt inte, utan snarare en "mittemellanvariant" som gör bilen rättvisa. Kan inte jämföras med ett riktigt "M-chassi" som i en M3a eller M5a.
Jo
1.160
Joofa
Okej, verkar ju solklart att de flesta är nöjda med sportchassit när de sitter bakom ratten. Men vad säger familjemedlemmarna?

Jag kommer ha lite svårt att rättfärdiga ett bilköp för sambo och barn om de sen får åka en bil de tycker är obekväm..?

Har efter 3 år och 4 månader vant mig med sportchassiet och tycker nu att det är helt ok. Förstår iof inte vitsen med det, det är ju inte ofta som man rastar bilen på bana.
Fa
21
Fasting65
325i Touring -07
När ni talar om sportchassie - menar ni då tillvalet
"226 Sportfjädring"? som ingår i dynamicpaketet?

Isåfall får jag sälla mej till de som gillar det. Har förvisso inte provkört utan Sportfjädring så jag kan inte direkt avgöra hur mycket mjukare och trevligare bilen skulle gå utan den.

Min familj har aldrig klagat på stötighet, trots fru i baksätet och två barn som passagerare.

ps, Vi har 17-tumsfälgar UTAN runflatdäck.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Givetvis är sportchassit hårdare, men RFT-däcken som följde med min bil var värre för komforten.
Jo
1.160
Joofa
Stämmer det att man kan "ta bort" sportchassit genom att byta fjädring? Någon som har erfarenhet av det?

No
5.161
Nockenwelle
Sportchassit innebär andra fjädrar och stötdämpare och kanske också andra krängningshämmare. Det går naturligtvis att byta, men vad det kostar vet jag inte.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
En BMW utan M-sport paket med tillhörande sportfjädring är ingen riktigt BMW.

Vill du ha komfort köp en Mercedes.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Håller med här. Har iof "bara" E46 med sport chassi, men jämfört med andra E46or utan detsamma är min bil rena F1, utan att komforten drabbas nämnvärt. Så om du nu har möjlighet att välja, ser jag ingen anledning till att exkludera sportchassit.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
NIKEMAN:

Personligen tycker jag att M-tillbehör bara hör hemma på M-bilar. Gärna sportpaket, sportfjädring och hela kånkarången men M-grejor ska bara sittar på M-bilar. Lite off topic, men ändå.

/Christian
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Instämmer med Nockenwelle här ovan, RFT däcken är större bov till den stötiga gången än sportfjädringen.
Min erfarenhet av dessa däck är bilen får bättre åkkomfort med 18" med konventionella däck än med 17" utrustade med RFT.

Men 16" vinterhjul och konventionella däck går bilen otroligt mjukt och fint, trots sportchassi.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Teknikens värld körde fortare genom älgtesten med en bil utan sportchassie än med !!!!
No
5.161
Nockenwelle
Det förvånar mig inte att TV fick det resultatet. Jag minns att för flera år sedan kördes först ett test av bilar i Golf-klassen och därefter GTI-versionerna av samma bilar. Standardvarianterna klarade Älgtestet bättre än GTI-versionerna.
Orsaken tror jag är som följer. När TV kör älgtestet rattar de medvetet yvikt, yxikgt och kantigt. Det gör att bilar med snabb styrrespons lättare faller ur i överstyrning. Tanken är att det skall simulera hur en bilist beter sig i en paniksituation.
Det som är bra i Älgtestet kan således skilja sig en hel del från vad som är önskvärt för en fokuserad förare som ska köra fort på den krokiga asfaltvägen eller racerbanan.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag har standardchassit på min 320, och tycker att det är helt ok i sportighet. Bilen känns fortfarande klart sportig, som en BMW ska göra. Personligen gillar jag verkligen sportchassi på BMW, men på E91 tycker jag det är hårfint om det verkligen behövs. Personligen skulle jag dock välja till det om jag hade den möjligheten.

Å andra sidan kommer både du och din familj att vänja er. Vi har kört länge med X5:or med sportchassi, och de är närmast larvigt hårda och studsiga. Min fru klagade lite i början, men det försvann med tiden. Barnen märker ingen skillnad alls, de tycker bara det är kul när jag g-kraftar i kurvorna....

Den stora skillnaden när man har vant sig vid BMW's sportchassi, är att alla andra bilar känns gungiga och oprecisa. Kör en E61 M-sport och hoppa in i en V70 eller XC90, då kan jag lova att du inte tror att ratten är kopplat till vägbanan!

Mvh Johan
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej
Har kört 6000 mil med en E90 325i utan sportchassi och 7500 mil med en E91 325i med sportchassi. Jag hade RFT 17" på båda och min uppfattning är att skillnaden är som störst i låg fart på dålig väg samt när däcken blir slitna. Då är sportchassit lite jobbigt. Skulle jag köpa en 3:a idag skulle jag valt sportchassi, hör liksom till i de mindre BMW-bilarna. På större bilar tycker jag snarast att sänkning och stora fälgar signalerar 40-årskris. De blir inte sportiga att köra hur man än gör...

Min fru har förövrigt klagat som galen på stötigheten och eftersom jag nu behöver en större bagageutrymme så har jag igår tagit ut en V70 2,5FT Summum Aut. Där snackar vi fjädringskomfort. Tyvärr är den helt ointressant att köra. Vi ses om 2 år eller 12 000 mil, det som inträffar först:-)

Arese
No
5.161
Nockenwelle
Arese, jag håller med om att det är i låg fart som de negativa sidorna med sportchassit märks mest. I stadstrafik upplever jag sportchassit som mer stötigt än på landsväg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.