AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.524

Fråga ang "nya" 120i

Sida 1 av 2
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Tjena!
Vi funderar på att skaffa en till bil, nämligen en 120i 3-d.
Jag har erfarenhet av 1-serien samt den gamla 120i motorn.

Vad jag undrar är hur är karaktären på 170hk motorn? Snabb? Snål? Bullrig? Eller bara väldigt, väldigt Lagom? =)

/P
Satsa på en 120d, snabbare, snålare. Köpa en som är reggad innan 08 och du betalar ingen skatt i 1-2år.

Om du är ute efter en vit 120d så har jag en till salu. Entusiast ägd.
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Motorn i 120i är trevlig tycker jag. Väldigt linjär, pigg, vaknar dock till på allvar först vid 3000 varv så vill man ha mesta möjliga ut av den får man gasa till minst 4000 innan man växlar. Den är löjligt tyst när man kör farthållare/mjukkör. Blandad körning för mig (uppmätt vid tankningar) på ett drygt halvår är 0,8 l/mil. Drar ca 0,72l/mil på landsväg om jag kör något mer inspirerat än brukligt och fullgasar vid omkörningar.. Skönt motorljud mellan 2500-4000 varv, dock inte så skönt som en sexa förstås.

Jämfört med en 123d manuell tycker jag min är roligare upp till motorvägsfart. Dieseln har dock mer bottenkraft och kraft vid höga farter. 120d har jag inte provat.

Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Blandad körning i mitt fal = ca 450 mil landsväg och 450 mil stadskörning där jag antagligen inte kört längre än 5 km i stöten..
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
More:
Vi är lite Petrolheads och e sugna på en bensinare =)

JohanF:
Den kan givetvis inte jämföras med en 6a, men är den pigg och glad för att vara en 4a? Bensinförbrukningen verkar helt ok. Givetvis provar vi och bildar en uppfattning men alltid bra med kommentarer från andra ägare.

Ser specen ok ut?

120i 3-d

m-sport
LeMansblå
Lemon Läder
Chrome Line exteriör
M-Fälg 18'
Stöldlarm
Avbländande innerbackspegel
ISOFIX
Förvaringspaket
PDC bak
Xenon
Klimatautomatik
Farthållare
Radio Professional
Professional sound
Hej Pavel!

Advantagepaketet (som det väl nästan alltid är kampanj på) först och sedan lägga på autokliman.

Ska du ha farthållare+avbländ+PDC så är det inte mer än ca 2000 kronor kvar till Comfortpaketet.

=>

M+Adv+Comfort borde bli det vettigaste.

Sedan hade jag nog satsat på ett eftermonterat larm. Billigare och framförallt bättre än BMWs!
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Grejen är den att jag vill undvika regnsensorn som verkar följa med i alla paket nästan. Hatar verkligen den såpass att jag är villig att betala för att slippa den.

Men vad sägs annars om färgval / Klädsel?

/P
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Jag ahr lemans blå + lemon och tycker det är outstanding. Lite drygt att hålla rent dock men gillar man att putsa så ;) Får jag föreslå att du lägger till längsslipade aluminiumlister istället för glaciärsilver som är standard på M-paketet. Det är en grym kombo (jag har det själv ;)). Kostar inget extra.

Nästan så jag håller med dig om regnsensorn (har den själv, inte så impad).

USB och armstöd är en grym kombination också, om du ändå ska ha radio professinoal. Man kan stoppa en fet usb-sticka med mp3 i väskan som följer med och vips har man oändligt mycket musik på resan. Multifunktion i ratt också bra i samma veva.

Jag skulle vilja haft PDC fram också, tog inte det. Man ser ju inte var huven slutar!

Tycker f.ö. definitivt motorn är pigg för en fyra. Har inte såå stor bilerfarenhet men den är ljusår piggare än min gamla 318i 00 och allt annat jag kört i 4cyl-bensin-väg. Jag skulle beskriva den som väldigt pigg upp till motorvägsfart, sen lagom. Inget omkörningsmonster kanske, man får lägga i rätt växel och planera lite om man tänkte köra om folk som kör i 110.

Bekväm utav h-e åxå (har 17") i höga farter, kanske att Pirelli-däcken är lite väl spårkänsliga men dom kan man ju byta ut.

Färgval och klädsel? Inga anmärkningar ;-) JohanFs tips om alulist skriver jag också under på!
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Då så, då känns det som om bara provturen fattas! =)
Tack för alla kommentarer. Jag väcker tråden till liv efter ev beslut!

Hälsningar!
Pavel
or
725
oreo
323i -85
Om du är ett "petrolhead" skulle jag titta på en lätt begagnad 130i istället för en 120i. 130i är förvånandsvärt billiga i Sverige jämfört med många andra modeller (jämför priser på mobile och blocket!) och har relativt låga driftkostnader (min har dragit 0.85 blandat under de 3500 mil jag haft den). Mycket bil för pengarna om man är inne på 1-serien :-)

//Örjan C

Min frilansarblogg: Länk
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Angående regnsensorn så är den även en ljussensor för ljusautomatiken. Dvs. att ringarna lyser på dagen när det är ljust, och Xenon på natten när det är mörkt.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
F*n också! Då måste man ju ha regnsensor!! =(
Är det fler än jag och JohanF här som ogillar den?

Den funkar ju aldrig som man vill, och då kan man lika gärna ställa in manuellt!?
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Min fungerar riktigt bra, har inte haft problem med någon regnsensor på mina två senaste BMW. Kommer ihåg att min farsa hade problem med sin E39 för en massa år sedan. Kanske blivit bättre?

Men så använder jag också Bosse Bildoktorns trix med hårdtvål på torkarbladen så fort de tenderar att bli 'randiga'... ;)
Jag tycker heller inte att regnsensorn fungerar något vidare. Likadant var det på min E46'a. Känsligheten varierar alldeles för mycket trots att man inte ändrar den. Ibland tar det för lång tid för den att reagera trots känsligaste läget och ibland går torkarna för minsta lilla. Dessutom verkar den somna helt ibland så att man måste aktivera den.

Trots det så skulle jag inte vilja byta till vanliga intervalltorkare.

M v h
Köpa ny bil igen? :) Du har det bra du..
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag har också nya motorn och den är iallafall snabbare än en Saab 93 1.8T. Rejsa brukar jag dock inte göra men jobbpolaren ville prova en gång :)

Som sagt tidigare så ska motorn varvas för att det ska hända något. Jag tycker den är hyffsat pigg upp till 180km/h, dock är det ingen bil man köper för att vinna rejs med. Den gör sig bättre på motorvägen.

Desto roligare är den att köra på en kurvig väg. Bra styrkänsla, växellåda och väghållning.

Länk

En 120i köper man om man vill ha en bränslesnål bil med lagom prestanda.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Radius:
Kan inte använda 335an som pendelbil längre, och sambons bil har snart tagit sitt sista andetag så hon har börjat snegla på en 1-serie=) Ps. har din kompis på BMW hört av sig ang CD skivorna?

bmwtok:
Snygg video ;-)
BCR
Jag har kört BMW oavbrutet i 30 år och är rejält insnöad på märket. Stod inför valet mellan en fabriksny 120i eller en lättare begagnad 130i för ett år sedan.
Det blev mycket otipptat en fabriksny VW Golf GTI.
Huh!

Nu är väl detta som att svära i kyrkan men GTI'n är lika rolig som 130i och betydligt rappare än 120i.

Om du vågar titta över BMW-staketet så rekommenderar jag en provtur!

/Håkan
OO=00=OO
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
GTI:n är jättefin och snabb. Men det funkar inte alls för mig, testade en innan jag beställde 120i:an och jag kan inte påstå att jag tittar avundsjukt efter Golfar när jag ser dom, men jag kan garantera att jag hade gjort tvärtom om jag suttit i Golfen istället. Dessutom så kommer det en ny Golf när som helst.
Inte kan man väl jämföra 1-serien med en framhjulsdriven bil som ser lika spännande ut som ett glas vatten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.