AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.334

Jag undrar en sak angåande tändstiftensgap storlek.

Sida 2 av 2
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Johan, Tack så mycket :-))
Fick lära mig en hel del från dig.

Mvh
//Sirus
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Sorry, missade IK20. Eftersom det finns tusentals beteckningar på stift hade jag litet svårt att tro att stift som passar i en motor skulle passa i en annan. Men man lär så länge man lever, så tack för kunskapen :-)
Det finns gott om stift som passar till olika motorer/motorfabrikat, fast ibland vill verkstaden eller biltillverkaren få oss att tro nåt annat. Egendomligt nog så är de stift som de rekommenderar oftast väldigt dyra...
Förr var allt enklare, då fanns det kanske 8-10 stift som "servade" alla motorer inom en viss typ/familj, t.ex 14mm gänga med normal högd osv.
Tändspänningen räcker mer än väl till 10-15mm gnista vid atmosfärstryck om man skulle koppla upp en spole med möjlighet till "fri" gnista. Vid kompression minskar maxavståndet men ligger fortfarande lååångt över vad man kan åstadkomma i tändstiftet, 0,8 eller 1mm är inte så relevant.
Sen finns det andra parametrar som gör att man önskar visst avstånd men inte är det jättekritiskt inom ett par tiondelar osv.

FP
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Intressant Folke, Man bara lär sig mer:-)

Att det är så dyrt med stiften som dem rekommenderar har jag funderat med. Som du säger att det är egendomligt. Företaget är inte nöjd med stora plus vinster utan de måste ha mer......

Nu menar jag inte att man skall experimentera med icke rekommenderade stift på sin BMW men ibland är verkligen prisbilden helt fel på t.ex Iridiumstift och andra specialare.

FP
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Ju, naturetvis..... Det kan bli problem:o)
Jag har provat nu med Denso IK20 och det fungerade fint tom tomgången blivit mjukare och jämnare!
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Förlåt stavningen.........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.