AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.333

Jag undrar en sak angåande tändstiftensgap storlek.

Sida 1 av 2
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Vilken gap bör ha till en e39-2001? Har jag rätt att det skulle vara 0,9mm avstånd? Just nu har jag 1mm avstånd vad kan det hända?

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
1 mm mätt med trådmått eller bladmått. Om du mätt med bladmått får du nog gärna felaktig mätning. Jag skulle tro att leverantörer av tändstift fortfarande säljer trådmått för detta ändamål!
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
1 mm mätt jag med blad mått. Vad ska jag göra då?

si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Tändstiften är nya. Det borde fungerar med bladmått också eller?

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ja om båda elektrodytorna är plana och parallella. Trådmått är det korrekta sättet. Men 0,9 eller 1,0 mm - skillnaden är nog inte så stor att du får problem. Står det inte något elektrodavstånd på förpackningarna om stiften är nya?

Finns det någon som känner till toleranserna för elektrodavstånd på BMW?
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Nej, tyvärr står inte något elektrod avstånd på förpackningarna. Någon vet?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
e39-01, Då borde det väl vara 2500-mils serviceintervall och 10 000 mils bytesintervall på stiften - vilket leder till fyrelektrodsstift med platinacenterledare...

De stiften är förinställda på 0,9mm....

BMW-bilar i allmänhet och E39/E46 i synnerhet kan vara tjuriga för fel stift.

Vilka stift är det du funderar på att montera?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Denzo iridium power stiftet som har ett avstånd på 1 mm. Jag är nyfiken på dessa stift. Jag har haft Lexus och dessa rekommenderas och fungerade bra.
Bör jag justera elektrodavståndet?

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Leverantören Länk rekommenderar 0.032 inch = 0,8 mm

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du redan köpt stiften - justera till 0,8mm enligt Densos rekommendation och testa hur de går!

Tänk bara på att det kanske inte går att ha 10 000 mils bytesintervall på de stiften - gör en anteckning i serviceboken eller liknande, annars kan det bli problem framöver om stiften är helt slut...

Har du inte köpt stiften ännu, skulle jag rekommendera NGK BKR6EQUP som är specialframtagna till dessa BMW-motorer, och de fungerar klockrent!

Mvh

si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
tackar grabbar:-) Det verkar elektrodavståndet bör vara mellan 0,8 til 0,9.
En fråga till.
Fråga1. Bör jag ha aluminum pasta?
Fråga2. Går det bra montera och demontrea ett stift utan att få problem med tändstiftsbrickorna?
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Johan B Tackar. Tackar grabbar. Jag har haft dessa stift nya från min Lexus och oanvända. Jag justera stiften till 0,8mm enligt Densos rekommendation.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad menar du med tändstiftsbrickor? Är det brickorna som sitter fast på stiften (men som är lite lösa) som skall täta genom att deformeras mot toppen du menar? Tanken är att brickorna skall plattas ut lite när du drar stiften i toppen - känns oftast som man drar för hårt...skall vara 25-27Nm har jag för mig om man kör med momentnyckel. Jag brukar köra på känn...

Om stiften skall sitta så länge som 10 000 mil, är det nog ett måste att ha på alu- eller kopparpasta på gängorna - annars lär det bli jobbigt att demontera dem vid nästa byte! När jag bytte stift för några dagar sedan var det ett stift som kärvade lite i gängorna - fick skruva ur tills det nöp fast rätt hårt - spraya med krypolja - gänga ner stiftet lite igen - skruva upp tills det gick trögt igen (lite längre denna gång) - spraya mer krypolja - gänga ner igen - gänga tillbaka tills det gick trögt - mer olja - ner igen osv. Efter några minuter och gängande fram och tillbaka några gånger lossade stiftet som det skulle. Kunde se att på just detta stift hade jag nog varit lite snål med kopparpastan i förhållande till de andra stiften som inte tjurade nämnvärt.

Om det "skriker" när du gängar upp stiftet, samtidigt som det går trögt, är det läge för "olja och fram och tillbaka - metoden". Mardrömmen är att få med sig gängorna från alu-toppen!

Vissa hävdar att man skall använda alu-pasta till alu-topp för att undvika korrosion mellan koppar och alu, jag har dock aldrig märkt någon skillnad...

Mvh

si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Tack Johan;-) Ja det är så jag menade. Fast tänkte jag mest på att det brickorna som sitter fast på stiften som är lite lösa som du nämde ovan.
Då tänker jag mest på att efter jag plattat ut brickorna kan jag demonterar dem igen eller har jag bara en ända chans? Som du är metveten vissa tätningsbrickor måste bytas efter det plattas ut efter första dragningen. Gäller det för tändstiften också?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Brickorna byts inte då de sitter fast på stiftet, men man måste tänka på att de bara kan plattas ut en gång.

Som tumregel brukar man säga att stift med nya brickor skall dras ca ett kvarts varv efter att stiftet har bottnat ordentligt och "tagit stopp".
Har brickan plattats till en gång skall man bara dra stiftet ca ett tiondels varv efter det bottnat (stift som monterats och sedan demonteras av någon anledning).
Sedan finns det vissa koniska stift som inte har bricka och där är nog 1/10 dels varv max dragning...

Mvh

si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Tack så mycket Johan! Jag hänger med nu. Eftersom jag var så nyfiken på Denzo stiftet monterade jag det i förmidag med ett elktroavstånd 1 mm. Jag startade bilen och provkörde. Det kändes bra och det gick jämt mjuk och fint.

Det är bara för mig att demontera stiftet igen och ändra det till 0,8 som du sa:-) jag kör med momentnyckel då som skall vara 25-27Nm. Hoppas det gäller Nm här med eftersom jag har platat ut brickan en gång?!

Så återkommer jag och brättar hur det gick för mig. Kör med dessa stiftet ett kort tag eftersom hade dessa nya liggande hemma. Tydligen går dem inte så lång som NGK stiftet. Det är bara skaffa mig NGK BKR6EQUP som du rekommenderade.
Tack!

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Men hallå - du kan inte ta ett stift som till en Lexus och sätta på en BMW!! Till BMW ska det ju vara Denzo K20TXR och dom passar inte till någon Lexus. Och vice versa, inget av Lexus-stiften passar till BMW.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
VillaRosa, jodå - irridiumstiften IK20 finns till en del Lexusar och de är rekommenderade för BMW-motorerna med!

Misstänker att det är IK-stift vi pratar om här...

Mvh

si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Det är helt riktig Johan. Det är IK20-stift och fungerar utmärk!

Länk

Länk

Länk

Sista länken jag är lite förvirrad. Denzo europ rekomenderar 0,9 gap?!
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Johan, vad tycker du att jag ska göra :o)
Ska jag justera gapet till 0,8 eller 0,9?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sirius, troligen spelar det ingen större roll - men eftersom NGK-stiften är 0,9mm, så kan det knappast bli fel med det gapet...

Jag kollade på de slitna/utbytta stiften som har gått 10 000 mil (lite drygt) som byttes för några dagar sedan - där var gapet över en mm. Tändsystemet är relativt kraftigt dimensionerat och klarar så stora gap utan problem - men BMW måste ju tänka på hur motorn beter sig med slitna stift efter 8-10 000 mil - har man från början haft kanske 1,1 mm gap kan det bli problem när stiften är slitna och gods har försvunnit från elektroderna - kanske är då gapet uppe i 1,4 mm och det kan vara för mycket!

Bilen gick fint innan jag bytte stiften men jag tycker att den går ännu mjukare nu efter de nya stiften! Iofs inverkar ju ny olja och nya filter också, men det är i alla fall inte fel med nya stift...

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.