AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.956

Test: E39 M5 bränsletillförsel

Sida 1 av 2
Det skulle vara skoj om någon vars bil går som den skall kunde prova hur mycket bensin bilen drar (enligt testläget, liter/timme) vid fullgasacceleration på 6an mellan 80-120km/h. Min bil tycks lägga sig kring 40-45l/h, det verkar ganska lite tycker jag. Om någon orkar skulle det också vara kul att se resultat för samma intervall med de övriga växlarna.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om du beskriver hur man tar sig till testläget så kan jag kolla.

___
//Ulf
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Du ska göra testet på tvåan så att den varvar ur till varvstoppet för att kunna se den maximala förbrukningen på svenska vägar annars så kommer det gå för fort.Efter jag böt mina till två nya orginal så ligger den på 130l/t om jag inte missminner mig.

Min M5a Länk
40l/h vid hastigheten 100km/h ger ju 4l/mil...

Är det lite?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
programmer här är ett försök till guide.

För att låsa upp testlägena:
1. slå på tändningen utan att starta motorn
2. sätt fast bältet för att slippa varningslampan????
3. håll in högra knappen på hastighetsmätaren till "TEST-NR 01" dyker upp i displayen unde rhastighetsmätaren.
4. tryck på den vänstra knappen så visas bilens id
5. plussa ihop dom sista 5 siffrorna ex. AB12345 blir 1+2+3+4+5 = 15
5. tryck upprepade gånger på den högra knappen tills TEST-NR 19
7. tryck på vänstra knappen så visas LOCK : ON
8. forsätt trycka på vänstra knappen tills LOCK : xx visas enligt exemplet ovan blir det LOCK : 15
9. Tryck på den högra knappen så är alla testlägen upplåsta.

För att se L/timmen visningen så tar du fram testläget genom att hålla högra knappen intryckt tills TEST NR-01 visas och sedan bläddrar du till TEST NR-4 som visar L/100km eller L/timmen, man växlar mellan dom genom att trycka på den vänstra knappen.
Lycka till!
2002tii, vet att man skall göra testet på tvåan för att få max förbrukning, men är nu uttryckligen intresserad av lägre varvtal eftersom jag tycker att det saknas vrid speciellt på de lägre varvtalen. Tänkte kolla ifall bränsletillförseln skiljer sig från andra bilar. Som referens, min bil kom förra hösten upp till 140l/t på tvåan. Då gick den också rätt ok. Efter det har siffran fallit neråt och ligger nu på ungefär 120l/t trots byta av båda LMM:arna.

Programmer: För att ta sig till testläget måste man först låsa upp OBC:n. Ifall man gjort detta tidigare är det test 04, funktion 2 som gäller.

Instruktioner för att låsa upp:

0. Kolla serienumret på din bil och räkna ihop de 5 sista siffrorna, memorera summan.
1. Med tändningen påslagen (motorn kan vara igång eller inte, spelar ingen roll): För att komma åt testmenyn, håll in den högra knappen (snett nedåt till höger om varvmätaren) i ca 10s tills texten "TEST-NR. 01" syns i OBC:n.
2. Bläddra till test 03 genom att trycka in den högra knappen två gånger (man kan också låsa upp från ett senare test, men i det här exemplet använder jag test 03).
3. Tryck på den vänstra knappen (snett nedåt till vänster om hastighetsmätaren) en gång för att gå in i testet. Texten "LOCK: ON" visas ifall OBC:n inte är upplåst.
4. Tryck på den vänstra knappen en gång till, texten "LOCK: ON" ändras till "LOCK: 00". Tryck upprepade gånger tills "LOCK" siffran motsvarar summan av de 5 sista siffrorna i bilens serienummer (som exempel: "LOCK: 13" för min bil).
5. Tryck på den högra knappen, en eller två gånger (minns inte) tills "TEST-NR. 03" visas igen. Tryck en gång till på den högra knappen för att komma till "TEST-NR. 04".
6. Tryck en gång på den vänstra knappen för att gå in i test 04. Det första testläget visar momentär förbrukning i l/100km. Tryck en gång till på den vänstra knappen för att visa det andra testläget (l/h).
7. Kör bilen och kolla förbrukningen :)

När OBC:n väl är upplåst kommer man in i testläget genom att hålla inne den högra knappen ca 10s, sedan bläddra till det test man vill se genom upprepade tryck på den högra knappen, och sedan trycka på den vänstra knappen för att se de olika testlägen.
2002tii, du var lite snabbare :)
micke, 4l/mil är ju inte så mycket :) När jag funderar på saken låter nog 40-45l/h nästan ok, man torde ju ha ungefär en tredjedel av toppeffekten vid 100 på 6an och toppeffektsförbrukning bör enligt uppgift ligga på ca 140l/h.
En annan grej är ju att temperatur och luftfuktighet torde påverka siffrorna, men tänkte att det skulle vara kul att se ifall man åtminstone är i närheten av bollparken.
Kan tillägga att jag upprepade testet idag på väg hem från jobbet och kom nu bara upp i 38l/h (vid 120km/h).
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu har jag testat...

80-120 på 6:an 42-45 l/h

Testade sedan att dra fullt på 2:an och såg 125 l/h strax innan varvstoppet.

___
//Ulf
Programmer, tack för testet :) Upprepade själv testet idag och fick igen kring 38l/h som max. När man stampar ned gasen kan mätaren tillfälligt visa 43-44l/h men justerar snabbt ner till 38l/h. I intervallet 80-120 rör sig förbrukningen från ca. 33l/h till 38l/h.

Är det någon annan som vill bidra med referenssiffror ?
Öh, 23l/h till 38l/h skulle det vara för intervallet 80-120.
Provade idag koppla ur LMMarna för att se hur det påverkar bränsletillförseln. Lite dumt kanske, men är man nyfiken så är man :) Resultatet var att bilen fick rejält mer bensin (för mycket vid fullgas). Jag tyckte också att bilen inte gick lika ojämnt som kall (märkte inga ryck).

Min tes är nu att motorn går lite magert av någon orsak, ger typ 15% för lite bensin jämfört med referensvärden. Ifall man utgår från att de nyss bytta LMMarna är ok, vad kunde problemet vara ? Tjuvluft efter mätarna ? Kan det finnas andra orsaker till att bilen justerar ner bränsletillförseln ?
Främre lambdasensorerna kan vara en orsak.
Har för mig att någon sagt att lambdasensorerna "sätts ur spel" vid full gas dvs. de borde inte påverka bränsletillförseln då ?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Kör du med wag eller pirat eller orginal LMM?Jag provade med wag och det funkade inte tillfredställande för mig så jag lämnade tillbaka dom och köpte orginal då blev det bra.
Torde vara VAG sensorer (Bosch ...032 istället för ...029). Vad hade du för problem med dina sensorer ?
2002tii, hade du temperaturmätare på dina VAG sensorer ? Utan dem lär det inte fungera så bra. Mina har temperaturmätare, så den enda skillnaden mellan dessa och original torde det att adaptern inte "låser" på VAG modellerna. Möjligtvis är det en liten skillnad i kalibrering, någon påstod att VAG sensorerna går 4% rikare än original vilket torde kompenseras av DME:n. I vilket fall som helst tycks felet ju vara åt andra hållet.

På tal om lambdasensorernas roll vid full gas, det kan ju såklart hända att ett lambdafel leder till att anpassningsvärden förändras vilket också påverkar vid full gas ?
za
55
zabotec
M5 E39 -01
Provade detta test tidigare idag, körde i 30km/h på 2ans växel och gasade fullt upp till varv spärren, kom upp i 130 L/H, antar att jag får vara hyfsat nöjd med detta?
130l/h låter bra, klart bättre än 115l/h som jag nådde idag (och då varvade jag hela vägen till 7450rpm). Vädret kan ha något med saken att göra också, tippar på att din bil kan krypa upp till 140l/h när luften blir lite kallare och mer syrerik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.