|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
STi |
Vart förutom på skivan kan man kolla vilken årgång och utgåva det är på navi skivan? Finns det naviskivor till E46 som har alla fartkameror i sig? |
| Det finns inga originalskivor med fartkameror men det finns säkert i piratviken. | |
STi |
oki då vet jag. vart kan man se version och ålder på skivan förutom på dvd-skivan ? |
|
Hej STi! Man kan dela upp navigatorn i två delar: 1- Navi operativsystemet 2- Navi kartor Senaste operativ systemet för MKIV är V31. Senaste kartorna är 2008-2. Sedan finns det olika modeller av navigator hårdvaran, MKII, MKIII, MKIV, samt pro, high och de med i.dive. Åk till bmw och ta reda på exact vad du har idag. /Owjan |
|
STi |
Man kan inte på något sätt förutom på skiva se vad för årgång man har på "kartorna"? |
|
Vad känner till så kan man inte på navidisplayen eller dom dolda menyerna bakom se vilken version kartan har som sitter i. Återstår alltså själva skivan som om man har original har det tryckt på sig. Saknar man etiketten på skivan så är det möjligt att man kan hitta versionen genom att sätta skivan i sin dator och kolla igenom filerna för det kan finnas någon info fil. Kan du inte hitta någon fil som innehåller lämplig info så gör en sökning på skivan efter den fil som har senast datum så får du ett hum om hur gammal den är. Kart-DVD med fartkameror är som heltsonika skriver inget som finns original utan det vissa gör är att dom tar en originalskiva och tankar över den till datorn. Sedan kan man med olika program lägga till POI's (Points of interest) och kategorisera dessa. Det finns info på nätet som innehåller samtliga positioner av kameror vilket man då kan använda. Man kan ockå lägga in annan info som t ex alla Apotek i hela Sverige, etc. Programmet man använder skapar sedan en ny kart-DVD som man bränner. ___ //Ulf |
|
STi |
Tack "programmer" för att bra och utförligt svar :) Någon som vet vart man kan hitta en sådan skiva med fartkameror? |
|
Möjligt att du hittar något utifrån heltsonikas inlägg ovan... ___ //Ulf |
|
STi |
Har nu fått tag på en skiva som sägs ska ha kameror i sig. Måste jag göra någon inställning för att få fram dessa på skärmen? säger navin till när man närmar sig eller hur funkar det? |
|
Denna info hittade jag: När man valt navigation i menyn så tryck in den högra ratten välj sedan... 1.Information 2.Travel information 3.Info on location 4.Car 5.Speedcameras Sweden 6.Låt 150 km vara kvar..Det är standard-radien på Speedcameras 7.Tryck in Search 8.Ratta 2 steg åt höger med den högra runda knappen 9.Tryck in huset/liknar ett hustak 10.Speedcameras/fartkamerorna har jag moddat att man ser dom upp till MAX 5 km,men givetvis lägre oxå,ändå ner till 500 m,om man så önskar. Ska man göra samma procedur för de övriga under punkt 5, t ex speedcameras Europe, mobile speedcameras, radar (kommer inte ihåg exakt vad som fanns att välja på...)? Och på din andra fråga så varnar inte navin dig utan de finns bara utsatta på kartan. En förutsättning är alltså att man kör med kartan framme. ___ //Ulf |
|
STi |
"Programmer" Gjorde precis som du skrev. fram till och med punkt 3 sen blev det en flik som heter *Speedcameras gick in i den och hade 3 alternativ:mobile cameras eu, stationary cameras eu, cameras slovenia. har provat att trycka på alla dessa och i alla fallen så blir skärmen helt svart :( förutom ytterramen som finns kvar. Vad kan tänkas vara fel? Fel på versionen versionen? MvH |
|
Ingen aning faktiskt. Som jag beskrev ovan så är dessa skivor skapade av olika privatpersoner och det kan säkert variera hur det är gjort. Jag har själv aldrig varit inne och pillat på innehållet i skivorna utan fått tag på skivor som andra fixat. ___ //Ulf |
|
|
Hej STi! Hos BMW-handlaren i mina trakter hade de ett specialerbjudande, halva priset för en helt ny Original DVD-skiva om man bytte ut sin äldre hos dem. Jag har hört ryktas att Regeringen utreder att skrota kamerasystemet för att ersätta det med något synnerligen kvalitativt. Dumburk på stolpe, nej tack. Mvh Asken |
|
| Asken: Får man fråga vilken handlare som har den dealen? | |
STi |
"programmer" Gjorde en updatering på navin tidigare idag för att få funktionen "3D". laddade in v29,1 mot tidigare v23. Ställer in prospection på "on" går in i navi läge, men det är fortfarande 2D. Vad tror du kan vara fel? |
STi |
Har sett att det finns skivor på DVD och andra på DVD-DL (dual layer) Kan jag köra bägge i min? vad är det för skillnad på dom? |
STi |
Fick igång 3D view, var en inställning man skulle trycka på när man väl hade kartan framme. |
| Helt sonika: Solna. | |
|
STi: Den senaste kart-DVDn (2008-2) är DL och för att kunna köra denna så måste du uppgradera till v31. Här Länk finns mycket info samt nedladdning av de senaste OS-versionerna. ___ //Ulf |
|
| Asken: Tack! | |
|
Angående v32... Har nyligen köpt en e39. uppdaterade systemet i navin från v21 till v32. drodde ja skulle få den läckra 3dvyn som man ser på x5world och få en M logga istället för =BMW=, men så va inte fallet... Måste man köra in uppdatering efter uppdatering för att få 3dvy... Blev ju en heldel andra finesser med "mjukare grafik", men mycke vill ju ha mer =) Real x-traktor power =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.