AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.203

Vad ska inhandlas Alpina B10 vs Audi S6 vs M5?

Sida 1 av 3
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Har suttit och kollat runt på en lite nyare bil men kan inte bestämma för vad. Hade nästan bestämt mig för en Alpina B10 E39 Touring men då utbudet inte är så stort så har jag börjat snegla på en M5 E39. Men efter som den inte finns i touring så börjar den falla bort oxå och i stället så kom från ingenstans upp tanken på en Audi S6 Avant 342hk. Att en M5a hänger av både Alpinan och en S6a vet jag men hur står sig S6an mot Alpinan? När jag hade min gamla M5 Touring så segade en gammal S4 V8 i kapp mig vid runt 170-200 och de har jag ingen lust med igen =( Så därför är M5an lite aktuell fortfarande.

Jag skulle tro att rankningen är följande, m5 är ju klart snabbast, men sedan kommer nog s6an som sagt och sisst alpinan tyvär,

men de beror ju mycket på vad du vill ha för bil och ända målet,
är ju alldrig fel med quattro vinter tid ;)

Men heller alldrig alldrig fel med en fet BMW som river loss baken när den blir arg :)

Studerade noga en film föresten på youtube, där en BMW M3 E46 kör ett par repor mot en 03ans audi s4 kombi med 340hk v8an och fasst audi föraren dumpakoplingen i rejsen så kommer bmwn om inte allt för långt efter start, och då väger vell s4an typ 60kg mindre än s6an.
Så ska du bringa död och förstörelse när du kommer så är de nog bara M5an som håller måtet, är ju erkänt duktigt snab dom även i höga farter.
Lycka till med köpet.

MVH
Fricke
Tror nog Alpinan kan vara snabbare än S6:an.

Här kan du läsa Teknikens Världs test av S6:an: Länk
Och bl.a. här finns ett test om Alpinan: Länk

Tycks finnas 6 st Alpinor på Blocket för tillfället:

Länk

Här testar dom M5, Alpina B10 samt RS6 mot varandra så det säger kanske endel, RS6:an har ju betydligt bättre prestanda än en S6:a

Länk

Så vill du ha en kombibil med bra fartresurser tror jag nog du ska välja en Alpina men man får ju nog en fin S6:a för samma pengar och tror inte den är mycket slöare...

Mvh Urban
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jo jag har sett filmklippet innan =) Men där är det en Alpina B10s och en rs6 375 vs 450hk. Dom bilarna på blocket har jag kollat in
Bil 1 något dyr för mig.
Bil 3 är en 3.3a vill ha V8 men ser fin ut på bilderna (Gillar färgkombinationen)
Bil 3 Saknar servicbok och de känns som de kan vara bra till en sån bil.
Bil 4 Pratade med dom och hade bestämt mig för den men då den blev såld 2 timmar innan jag ringde. Men det gjorde nog inget var tvungen att byta kombiinstrument och troligen luftmassemätaren.
Bil 5 Ska nog ringa han i morgon och kolla, Känns som den har gått på gränsen för långt.
Bil 6 Har tittat på den och den är ok men jag är lite kräsen och den har oxå gått på gränsen för långt.

Den här är jag grymt sugen på men lite mycket $ och den är lite långt bort.
Länk

Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Hej!
Jag har haft en S6 Avant 01:a med manuell låda.
Provade köra ett par race mot polarens Alpina B10 4.6 sedan med samma resultat varje gång. Jag drog ifrån varje gång upp till ca 170-180 sen låg han stadigt 1,5 bilängd bakom mig.
S6 med manuell låda är ca 1sek snabbare till 100 är S6 med Automat.
Plus att man har mycket roligare med en manuell.
Ha också i baktanke att automaten i S6:an är den svagaste punkten i bilen.
Har hört ett flertal som rasat sina automatlådor vilket i sin tur kan kosta allt från 20 till 50k.
Så ska du ha en S6:a så välj en med manuell låda.

Mvh Markus
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
S6 känns ju rätt mycket nyare i inne än e39 med. Dessutom är RS6 på väg mot rätt priser nu. Varför inte en sådan, då VET du att du krossar samtliga nämnda bilar.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Preben, vad är det för bilar (1 till 6) du hittat på blocket?
Dessa:

1: Länk
2: Länk
3: Länk
4: Länk
5: Länk
6: Länk

Ska man ha en Audi S6 Avant manuell finns det endast en till salu på blocket...
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
De var ju intressant att höra att dom går ganska så lika Alpinan och S6. Att automaten är klen har jag oxå hört men det ska tydligen vara samma låda i båda bilarna men när den sitter i Audin så rasar den betydligt oftare.
Ja RS6 vore najs om den inte vore så dyr fortfarande.

Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Fanns 2st manuella S6:or men denna ligger ju i precis rätt pengar -Länk
Be om lite mer bilder alt åk och titta på den.

Mvh Markus
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Håller med Lus till 100%.
S6:an känns som en bra mycket mer modern bil invändigt än vad e39:an gör.
Kollad själv på B10:or innan jag bestämde mig för en S6:a istället.

Mvh Markus
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Det jag stör mig på Audin är att den har kamrem. Någon som vet service intervallerna och kamremsbytet vad de nu kan kosta?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för länkarna, FinnUbbe.

Ser det här verkligen bra mycket modernare ut...
Länk

...än det här?
Länk

Själv föredrar jag e39:an.

Den här därimot kan jag köpa att den ser modernare ut än e39:an. Men den är ju så pass ny att den borde jämföras med M5e60
Länk
Hittade en till manuell S6 Avant i prisspannet du har tänkt dig:

Länk

men den är importerad 2008-02-02 och har haft 4 ägare, men det kanske inte säger något...

Angående kamrem är det 12.000 mil som gäller och kostar kring 3000 kr och uppåt beroende på verkstad.

Här finns ju mer info att söka om Audi: Länk

Lycka till!

Mvh Ubbe
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Hahaha, var väl klart att du hittade en av dem sunkigare S6:orna dom fanns på blocket BjörnB.
Jag står fast vid att S6:an ser modernare ut IRL än vad e39:an gör.
Den jag hade var det Svarta Recarostolar med Svart Alcantara tak och kolfiberpaneler.
Och så här såg den ut på utsidan - Länk (Ja det är min gamla på bilden)
Hittade ingen B10 Touring som kom i närheten av S6:an.
Men allt handlar om tycke och smak.
Sen är S6:an mer optimal för både sommar och vinter.
Och jag lovar dig att där inte är många bilar som hänger på den på vintern =)
Åk och prova alla tre så du kan bilda dig en egen uppfattning.
Men lovar dig att när du väl har provat M5:an så kommer du glömma både B10:an och S6:an =)
Men när det gäller kombi så är det S6:an som gäller till 100%.

Mvh Markus
Ett annat alt. kanske vore en AMG Mercedes t.ex. :

Länk
Länk
Preben:

Jag kör och har kört Audi i tjänsten länge. Har dock alltid kört BMW privat och jag är kluven över Alpina E39 kontra S6. En bekant till mig köpte en B10 för ca ett år sen som är i mycket bra skick invändigt, nästintill nyskick. Och skicket är ju viktigt. En Rolls kan ju kännas "sunkig" om den inte är välskött. S6 har jag åkt mycket då chefen kört både gamla och nya S6 i tjänsten. Den nya är ju inte aktuell att diskutera då topic inte omtalar den men den gamla inredningen i Audi är ju inte så jäkla rolig.
Jag kör ca 7000 mil i min audi per år men jag blir alltid nöjd när jag sätter mig i min B10 och det är då en E34 (!)
Jag tycker det känns bättre i Alpina, kan inte hjälpa det så jag hade valt Alpinan alla dagar i veckan!
Gällande prestanda så tror jag att som vanligt det hänger mest på vem som sitter bakom ratten. Det finns ett mycket trevligt alternativ om du tycker B10:an är trött... Vortech V2 kompressor. Jag kan berätta massor om en B10 med V2 kompressor. Då blir det svårt för RS6 att se bakljusen..

München
sorry för OT men Munchen har du nån länk lr nåt till B10:an med kompressor ?
Preben: Preben satsa på Alpinan :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Marcus, håller med om att den var sunkig men det var det jag hittade först som visade en bra översikt över interiören. Att den är sunkig får man försöka tänka bort.

Men då vet jag vilken modell du tänker på. Är kanske lite BMW-skadad men jag tycker en fräsch M5e39 ser trevligare ut invändigt (och utvändigt) än vad en fräsch s6 gör och ungefär lika moderna/omoderna. Men smaken är som...

Men jag gillar skarpt de nyare A6:ornas interiör förutom just ratten.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kamremsbyte på en S6 slutar aldrig under 15-20'. Har själv haft en S8 (samma motor) och + jag får höra en del historier från en nära vän som jobbar som verkmästare på VW/Audi.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
BoMoW:

Nix det finns inget i dagsläget utlagt på webben vad jag vet.
Men skicka mig privatpost så ska jag svara.
Ursäkta Offtopic som sagt.

München
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.