AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
5.557

kompressormattad på bmw- och icke-bmw motorträffar ?

Sida 2 av 3
Hmm intressant att det var du, vill du berätta varför det var osäkert om den gällde?

Sen är jag såklart nyfiken på hur du uplevde NKG krönets olustigheter?

Hur blev det med bilen lösen eller reparation?

är det känsligt får du gärna powerposta.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
till mitt försvar om uttlande om att bmw originalförsäkring är dyr så var det inte lite dyr det var det dyraste av alla, nästan dubbelt så dyrt som billigaste (ATAVA som jag har nu).

P.s nu såg jag att det är bara ca 25% dyrare än den jag har nu så det får blir BMW original försäkring nästa gång.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Det var osäkert om den gällde för det visade sig att jag inte ens har den försäkringen.
Men eftersom dom har sagt att dom ska ersätta så blir dom ersättnings skyldiga oavsett.
Så jag får en ny bil eller en "likvärdig".

Ja vad ska man säga om krönet..
Det var mycket svårt att hitta ett bra spår.
Men resten av banan var grym.

Bmw Original försäkring är antagligen dyrare av en anledning.
Tycker det är värt även om det är mycket dyrare.
Vill inte ens tänka på om jag inte hade haft nån försäkring.

Nästa gång ska jag se till att teckna den försäkringen också :)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
ryk du har fel, saxar från bmwsc.
Oförsäkrad dvs utan licens, arrangören inte har utsatt tävlingleding mm, dvs vad jag kallar svart körning.
"Begår brott mot lag om Motortävlingsförsäkring (SFS 1976:357)
3:e man Oförsäkrad 3:e man kan vara funktionär, åskådare etc.
Fordonet "Oförsäkrad" Lag om Motortävlingsförsäkring (SFS 1976:357) upphäver Trafikskadelag (SFS 1975:1410). Det betyder att Försäkringsbolaget med lagstöd kan neka ersättning. Därmed inte sagt att försäkringsbolaget kommer att neka ersättning. Ersättningsfrågan är upp till respektive försäkringsbolag, men det är viktigt att komma ihåg att de kan neka."
Vad är då kontenten om fb vägrar.
Du är vällande till olyckan, du får inte en spänn för din bil, du får betala för skadorna du åstakommer på banan (armco ect) du får betala skadestånd till den du har skadat. Vill det sig riktigt illa så slutar allt med rättegång skadeståndskyldighet och i värsta fall fängelse.

Coopervicks, tur att allt löste sig för dig. Jag hörde på omvägar att du fick åka till sjukan för att kolla dig senare på kvällen?? Hoppas det inte var ngt alvarligt!

Pelle Persson
Ja den här frågan har diskuterats i många trådar och den kommer aldrig bli helt utredd då dom flesta går på rykten och vad dom tycker verkar förnuftigt.. Jag hävdar ändå bestämdare att du har fel och bmw sc är inget försäkringsbolag så vad dom skriver tar jag med flera nypor salt. Att en sponsrad klubb förespråkar det sponsrade bolaget är ju inte så konstigt. Sen har dom en bra försäkring och du deltar på bmw sc träffar. Det säger jag inget om. Dock har salu ansvar likadan försäkring som gäller alla träffar. Själv har jag ärende hos trafikförsäkringsföreningen och har en av landets bästa advokater på trafikskador till min hjälp. Jag vet vad som gäller och sedan kan du och andra tro vad ni vill, länka till zatzy eller andra trovärdiga källor.
Pelle Persson
Ett tillägg till ovan text. Det du tar upp i ditt inlägg gäller motortävling eller träning inför tävling, vilket inte är det jag pratar om utan det jag avser är bankörning för nöjes -utvecklingsskull.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
ryk, samma regler gäller vid ALL tip av bankörning både inom tävlan, träning, förarträning eller körning för nöjets skull. Så fort man kör på en motorbana så är dom reglerna jag skrev ovan som gäller.
Dvs, banträff med din 330 eller om jag drar ut Porschen och kör i supercupen samma regelverk gäller för personen som ska framföra fordonet.
Allt handlar om försäkringarnas vara eller inte vara, fram till i fjor så var det bara sbf som hade en avtalad motorsports försäkring ( porscheklubben hade/har någon specialförsäkring) och nu mera har även Sma har denna försäkringen.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
sen skrev du att bmwsc inte är ett försäkringsbolag, det har du helt rätt i. Det är en idrottsklubb som är ansluten till svenska bilsportsförbundet.

Jag tror du verkligen har missförstått vad Licensen handlar om, en del av den innebär att du har en försäkring som går igenom svenska bilsportsförbundet och den försäkringen täcker DIG, ditt team skador som du och din bil kan ge en person som upphåller sig på och bredvid banan.

Du blandar helt ihop bmw orginalförsäkringar som täcker din bil med dom personliga försäkringarna. För dom täcker ENDAST bilen inte om du far in i armcotäcket och din framhjul flyger av..studar in i depån och träffar någon. Då träder den försäkringen in som man har genom licensen!

Ju vanligare privat körningar är ju närmare kommer man den dagen försäkringsbolagen tackar för sig.

Pelle Persson
Det är vad du tror men verkligheten är en helt annan. Trafikförsäkringen gäller då det inte är tävling eller träning inför tävling. Sen har jag en M3 med kompressor ;-)

Jag vet mycket väl vad licensen inebär och jag har inget negativt att säga om den, tvärtom.

Men det är du som inte vet vad trafikförsäkringen innebär. Kör du in i ett räcke och hjulet flyger av och skadar någon i publiken så täcker trafikförsäkringen detta så länge det inte gäller tävling eller träning inför tävling.

Jag har ju själv ersättning från ett fall sm är långt mycket tveksammare än det och trodde inte i min vildaste fantasi att det kunde vara så.

Men tro vad du vill då det bara håller nere premierna sålänge ingen vet vad som gäller.

Jag hade inte tänkt ta denna fråga i denna tråd igen som diskuterats så mycket överallt med folk som inte har en aning om vad dom aäger. Jag lämnar ämnet i denna tråd nu. Tack för mig
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Pelle Persson
Att jag fick åka till sjukan på kvällen är det nog nån som har hittat på för det stämmer inte alls.
Dock så kom ju en ambulans och hämtade mig direkt på banan och körde mig till Lunds sjukhus men dom konstaterade ganska så fort att det var lugnt med mig och jag var under uppsikt ett tag och sen fick jag gå.
Så allt e lugnt med mig :)
Tackar som frågar.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
coopervicks, tur det inte blev värre.

Ryk du har inte förstått att en tävlingsbana INTE är landsväg undantagen gäller så fort du åker in på banområdet. Men jag skiter i att försöka förklara något mer för dig!

Har kul på banan med din m3 så har jag kul med min tävlings Porsche.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
ps har kan man hitta allt som gäller på sk prova på bilsport/driversopen,
Länk
Pelle Persson
Ja vi lägger ner diskussionen då den ändå inte leder någonstans. Jag har i alla fall perssonlig erfarenhet av att trafikförsäkringen gäller på bana och en medicinsk invaliditet på 72% sen får du säga vad du vill att den inte gäller. Har du några egna erfarenheter?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Hmm, lägga ner sen kom en följd fråga.
Jag undrar var du fått din informationen någonstanns?

Som jag tolkar det att du har smällt någon gång på en banträff?

Nej jag har inte varit ute för någon skada att prata om vid eller omkring en bana. Om det är tur eller skicklighet kan man låta vara osagt

Pelle Persson
Ja det var såklart lite konstigt gjort av mig, kan bara hålla med ;-)
Ja jag har brutit ryggen på en bana och är förlamad till stor del. Trafikförsäkringen gällde utan några somhelst omsvep och självklart berättade jag precis som det var. Är inte så lätt att mörka när en ambulans hämtar en där heller.

Min information har jag fått av advokaten som hjälper mig med allting och perssoner på trafikförsäkringsföreningen (då mitt fordon var oförsäkrat vid tidpunkten) som givit mig ersättning.
det var riktigt olyckligt o bryta ryggen, beklagar starkt.

jag får tacka för alla intressanta och givande inlägg, det får bli
en 330 till vintern/våren (har ännu inte sålt min tunga 530im)
alex452
Tackar (eller vad man säger) det var 8 år sedan nu och man vänjer sig ganska fort. Det mesta fungerar bra även om det mesta blir lite krångligare. Det är ingen idé att gråta över spilld mjölk och jag hade väldigt roligt tills jag bröt ryggen så jag ångrar inte vad jag gjorde. SJälvklart menar jag inte att det är värt att bryta ryggen för att ha lite skoj men man kan aldrig veta när det händer och det skulle kunna ske på ett mycket trågigare sätt som man skulle kunna ha ångest för.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Mycket tråkigt att höra.
Har du inte längre någon möjlighet att köra då?
Vi hade en kund på Bmw Group för några år sen som hade vart med om en mc olycka och var förlamad från benen och nedåt men han köpte en M3'a som dom sedan installerade paddlar som gas o broms.

Beklagar verkligen.
CooperVickis
Jo jag kan faktiskt köra bil. Första gången efter olyckan när jag "övningskörde" (trodde att jag skulle få anpassa bilen med handreglage) så grät jag av lycka att kunna köra bil själv.
Framsida lår fungerar bra, baksida dåligt och fötterna inte alls. Så jag sätter hälen i golvet och pressar med låret så foten viker sig. Bromsar gör jag med hälen.
Dock måste jag köra automat eller smg på bana då vänsterbenet inte klarar av g krafterna.
Men jag kör bara 4-5 tiondelar långsammare på gelleråsen än rickard g och thed b när vi kört samma bil så det fungerar ju uppenbarligen ganska bra ändå ;-) vilket är väldigt skoj.
Så m3 med smg2 lådan som jag har för bankörning är utmärkt för mig.
det är jätte bra att du kan fortfarande ha glädje ut av bilen och riktigt häftigt
att det går så bra också resultatmässigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.