AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
5.554

kompressormattad på bmw- och icke-bmw motorträffar ?

Sida 1 av 3
Hej! Jag funderar starkt på en sorts projektbil, bmw 330 som gått uppåt 20k med kompressorkitet (från esstuning). Målet med det är att få en riktigt kul bil som man kan delta i diverse motorträffar, köra nurburgring, och även hålla på lite gran med drifting. Men nu kom jag på att det kanske inte är tillåtet att ha kompressormattade bilar på alla bmw- och icke-bmw träffar
och (amatör)tävlingar ? Jag känner att jag vill ge utlopp för min racingvilja på något sätt innan jag skaffat mig familj och barn :-)

Är tacksam för alla svar och tips
/Alexander

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
..bilen ska vara bes, skattad och försäkrad för att kunna köras på bmwsc gatbilsträffar..du ska minst ha debutant licens genom sbf.
(det har körts med en en överladdad bimmer på gatbilskörningar)
Andra träff arrangörer skiter i vad du kör med dvs allt som rullar körs med hej vilt och skiter i om du har licens eller inte.

Annars köp en tysk sportbil med turbo från fabrik ;)
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Om du bara kan få den genom besikningen så borde ingen annan säga nått om det.. Hur mycket får man ut ur Ess kompressorkit till 330??
ja precis så tänkte jag med. Men gör de någon sorts förbeskitning på såna motorträffar då kan det ju blir svårt, det är så jag tänkte mig. Kan man täcka försärkring för en sån motorarangemang också?

med ts2 kit för 50tkr får man ut 350hk/430nm ur 330 med 231hk så man spöar en vanlig m3 e46 och ligger (iaf enl specen för ess kompressor) jämte med m3 csl.

MVH
Alex
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
En riktig motorsports försäkring är inte ens att fundera på för din del...
Men om du är medlem i bmwsc och kör genom bmwsc på deras träffar (och har licens) och har täcknat bmw orginalförsäkring så täcker den ev skador vid körningen på bilen. Länk
(licensen tar skador på dig och mot tredjepart)

Som jag skrev innan bilen ska uppfylla alla krav som krävs för du ska kunna framföra bilen på gatan (hur det sen tolkas av dig är en annan sak)
Det förekommer ännu ingen regelrätt bes av bilen utan mer än koll på att bilen ser ok ut och däcken inte är slut.

Om du inte har kört bana tidigare så rekomenderar jag dig verkligen att köra din bil otrimmad...då effekten du har i din bil är mer än vad som behövs för det ska vara kul och gå fort. Där finns MYCKET att göra chassi mässigt och framförallt med klumpen som sitter vid ratten innan man behöver justera upp effekten! Annars är det lätt att sluta i sandfollan eller ännu tristare i en betongmur!

Detta jag har skrivet är träffar som körs genom bmwsc försorg!
Andra klubbar har mer genomgående bes av bilen där man kollar lite närmare på bilen som tex allt sitter fast, ljus på bilen funkar, bälte, däcken är ok för att köra bana osv.

Sen finns det dom som hyr bana och vem som kan köra med vad som helst..det är inte kul den dagen en gat bil smäller ihop med en rejs bil och någon blir skadad.

Själv har jag kört på blandade träffar med blandade bilar. Bmwsc arrangemang liksom alfa klubbens är absolut bäst enligt mig sämst är dom sk svart körningarna!

Tack för ett utförligt svar Pelle, det var mycket bra info det!
Det är just därför jag tog upp hela ämnet att det är en sak att få köra och en annan att inte dra en massa onödig uppmärksamhet och bråk på sig när det visat sig att 330 går bättre än den borde. Jag noterar också att du rekomenderar att köra 330 som den är, icke-överladdad, det är nog så det får bli.

Du verkar vara riktigt negativt inställd till svarta körningar. Det är något som jag också har lite tankar att prova på. Har du typ dåliga erfarenheter av det ?
/Alex
alex452
Det ska gå bra att köra med kompressor om bilen är besiktad och försäkrad.. Kör själv med kompressor och det är inga problem. Loaded likaså.
Angående det ni kallar svarta körningar så har jag mycket goda erfarenheter av sådan av flera olika arrangörer. Bland dom bästa är med thed björk och rickard görannson tycker jag som jag tex ska på nästa måndag.
ryk330xi: intressant, nu blir jag riktigt sugen på att ge mig ut i leken. Var hittar man mer info om sådana tävlingar ?
alex452

Nu måste jag missförstått det hela. Jag menar inte tävling utan bankörning för att utvecklas som förare men inte under en klubb som är SBF sanktionerad. Trodde det var det Pelle p syftade på med "svart körningar"
Rejsa.nu har en bra bankalender där dom flesta körningarna finns med.

Med thed och rickard är det open pitlane och inte så många bilar utan max ca 30st. Det inebär att alla kan vara ute samtidigt och man får ut maximalt med åktid under en sådan dag
ryk 330xi

Nej det är jag som blandar ihop de två :-) Jag vet dock inte vad Pelle menar när han säger svarta körningar.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Med svartköring menar jag när tex någon hyr en bana och vem som helst med el utan licens är välkommen dit att köra med i princip vad som helst.(gatreggat/racebil osv) Utan flaggvakter, osv . Och eftersom dom inte kör enligt vad sbf säger så finns inga försäkringar varesig för föraren eller dom som tittar på.
En annan sak, om man åker som licensierad på en sådan körning så kan sbf dra in licensen för en (inte troligt men det kan inträffa).

Orsaken att jag låter lite negativ till oseriösa bankörningar är personförsäkringen, dvs det finns ingen försäkring vare sig för dig eller någon annan som vistas på området. Det kan sluta med skyhöga skadestånd och buren om olyckan är framme.

Ryk, det du ska åka är väl ett rent event där Björk och Göransson är inbjudna som instruktörer om jag inte missminner mig?

Men mitt bästa råd är...gå med i en motorklubb som är ansluten till sbf som tex bmwsc, ta licenskursen och lös ut debutant licensen, sen kör så mkt du orkar (eller har råd med)

Den dagen du tycker att din 330 är slö då är det bättre att köpa en mer avpassad bil att ha för klubbkörningar.

Pelle Persson
Då förstod jag dig rätt.
Nej Thed och Rickards körning på måndag är en som dom ordnar helt på eget iniativ och dom är inte inbjudna av någon klubb. Har kört flera sådana träffar med dom och det är både givande och roligt.
länk Länk

Försäkringsfrågedjungeln tänker jag inte ge mig in i diskussion nu men visst har man som du säger ett sämre försäkringsskydd vid sådana arrangemang gentemot bmw sc. Men att trafikförsäkringen inte kommer att gälla tror jag är liten risk men tänker inte ta den diskussionen vidare här.

Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Vad jag vet så är det ingen försäkring förutom Bmw Original försäkring som gäller?
Men oavsett vilken försäkring du har när du har kompressormatat din 330 och kör in i en vägg så kommer dom inte ersätta någonting...
Eller?
nej det stämmer CooperVickis och Bmw original försäkring är ändå såpass dyr att det är inte värt det. hur tycker du att det funkar din kompressorkärra ? vad är det för kompressor och hur länge har du haft det ?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Tycker att kompressor är ett mycket bra sätt att öka effekten.
Till skillnad från turbo så får man en väldigt bra respons och en effekt kurva som är nästan som sugmotor.
Kör med centrifugalkompressor.
Har hört att skruvkomressor är lite lurigt att köra med innan man vant sig då man får ut tyo fullt vrid vid 1000rpm :D
Skulle dock inte ge mig in på att köra kompressormatat på bana p.g.a. försäkringen o så, skulle nog snarare satsa på en sugmotortrimmad M3 E36 och lägga mer energi på väghållning.
300+ räcker gott och väl på bana.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
edit: kompressormatade min för snart två år sen men fick inte kört så mycket innan en kolv gav sig.
Men inget allvarligt hände med motorn det hade räckt o byta kolvar men kände att jag inte orkade plocka isär allt för att inte öka effekten så jag har inte kört nått alls i år med bilen.
Men kompressor är mycket prisvärt.
Jag fick ur över 50% MER på ett kit som tog 2 dagar att installera.
Gick från 192hk till 297hk på 0,5bar.
Och nu räknar jag med mellan 400 - 500hk.
Kör med samma kompressor som loaded (Vortech V2)
Om man vill komma upp i höga tryck så är det ingen kompressor att rekomendera men är bra upp till 1bar sen är det stopp för den komressorn.
salu ansvar täcker bankörning och den är inte bunden till vissa träffar som bmw orginal försäkring är.

Finns inget som tyder på att trafikförsäkringen inte ska gälla på bana för tredjepersson, perssonskada.

Länk till nedan Länk
Trafikförsäkringen gäller om man kör cross på bana så att den inte ska gälla bil på bana är nästan uteslutet. Läser man texten i deras vilkor ser man också att det inte finns hinder mot ersättning av perssonskada på annan part även om man kör tex rattfull. Visst kan det anses fel men sådan är trafikförsäkringslagen.

Vad är en trafikförsäkring?
Trafikförsäkringen är en obligatorisk försäkring som ger ersättning vid vissa typer av skador i trafiken. Några exempel:

Alla personer som skadas vid en olycka med det försäkrade fordonet får ersättning för skada på person. Det gäller både förare och passagerare.
Om den skadade har medverkat till skadan genom uppsåt, grov vårdslöshet eller annan vårdslöshet i samband med rattfylleri, kan ersättningen minska.
Om det sker en kollision med ett annat fordon, med sakskador som följd, ersätts skadorna som grundregel av trafikförsäkringen. Om det är du som har orsakat olyckan ersätts skadorna genom din försäkring. Är den person som du krockat med ansvarig för olyckan, ersätter den personens trafikförsäkring skadorna.
Om du krockar med något annat än ett motorfordon, till exempel en lyktstolpe, ersätts sakskadorna som regel av din trafikförsäkring.

Observera att du inte får ersättning för

skador på det egna fordonet
varor som transporteras om du själv har orsakat skadan
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Trafikförsäkring täcker bara andras skador som du har orsakat.
Trodde vi snackade om skador på egen bil?
Om du komressormatar din bil så är den olaglig och då behöver inte försäkrings bolaget ersätta någonting inte ens andras skador som jag förstår det (om inte annat står).
Precis som om du fuskbesiktigar ett JAS gripen som en SAAB 900 och råkar meja ner ett helt bostadsområde så kommer försäkringsbolaget göra en utredning och undersöka din SAAB 900 och upptäcka att det egentligen är ett JAS-plan.
Då kommer dom givetvis inte att ersätta det för du har ju försäkrat bilen som något annat än vad det är så om du försöker få ut något på försäkringen så borde det rent logiskt vara ett försäkrings bedrägeri??
Eller har jag fel?
CooperVickis
Trafikförsäkringen täcker andras skador som jag orsakat och perssonskador på mig själv samt andra. Den gäller inte för eget fordon som du säger.

Vagnskadeförsäkringen kan diskuteras om den kommer att gälla, det kan finnas paragrafer mot det helt klart. Men trafikförsäkringen gäller alltid. Och det är ju den försäkringen som är den viktigaste som gäller andra perssoner, att man blir av med sin egen bil är ju inte så viktigt om man kört ihjäl eller skadat en annan persson.

Tar du en oförsäkrad F1-bil och orsakar en trafikolycka så träder trafikförsäkringsföreningen in och den fungerar precis som trafikförsäkringen men gäller endast oförsäkrade fordon.
Betalar man inte sin försäkring trots krav på detta så får man betala en avgift till trafikförsäkringsföreningen/dag som bilen är oförsäkrad.
Den diskussionen kan vi hålla på med i evighet, ring och prata med ditt försäkringsbolag så skall du se att dom är nog lite tydligare,frågar du inte kan du ge dig fasiken på att någon försäkring inte gäller och en ev. process mot ett FB vinner man inte i första taget ; )

Originalförsäkringar är det enda bolaget mig veterligen som **uttalat** ger dig en gällande vagnskada (enbart vid träffar arrangerade av BMW Sport Club ) dock TROR jag att man måste vara medlem även i BMWCS då det är dom som har tecknat avtalet men det skall jag låta vara osagt. Sen finns det ett par saker till som att bilen skall besiktas innan körningen på plats och så men det är småsaker.

Att resonera som att BMW Originalförsäkirng är så dyr att det inte är värt det låter för mig ganska korkat, smäll en 330 på en banträff så inser man att det är värt det eller? Ett exempel är 120d på Knutstopsträffen, utan originalförsäkirngar hade han varit av med sin bil, inte för jag har koll på det men bilen blev rätt smackad och lösen är nog inte omöjlligt.

För övrigt vill jag påpeka att Originalförsäkringar har fått ersätta mig 3 gånger på mindre än ett år på grund av olika olyckor, fasaner,storm,brand

Samtliga gånger har fallen skötts exemplariskt utan minsta lilla knorr.
Så jag vill verkligen rek. dom som bolag och skulle det nu kosta en liten peng extra så är det en liten kostnad i det stora hela.

Visst kan det skilja massor på fel bil med fel parametrar så i undatagsfall kan det bli fel premie men så är det ju med alla bolag.

I mitt eget fall var originalförsäkringar klart prisvärda och det fanns INGEN anledning att välja någon annan.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
På tal om den krockade 120d på knutstorp så var det jag.
Det var lite oklart om försäkringen gällde eller inte men jag får ersättning och jag kan säga att det hade vart väldigt väldigt svettigt ifall den inte hade gjort det.
Så jag rekomenderar alla som ska ut o köra med Bmwsc att teckna den försäkringen innan.
Är som Johan säger enbart korkat att inte göra det.
Vad blir dyrast?
Att köpa en ny bil eller att ha en lite dyrare försäkring?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.