|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Helt klart värt besväret att regga sig för att bumpa en nästan 6 år gammal tråd med ett irrelevant inlägg om en kass gammal 520 :) | |
|
Alltid retar det någon ;) |
|
| +1 impnaz :) | |
|
Finns de som har otur med sina bilar. Min erfarenhet av e39or är att de är väldigt driftsäkra och billiga bilar. Har haft två st. 540 fick jag faktiskt ett fel på kamkedjan med, men det var det enda. Men 528orna bara går och går. |
|
|
Hej! Fick se denna tråd, kunde inte låta bli att ha en åsikt om merca som han lyfter upp till skyn. Har haft ett antal c- klass och e-klass snacka om problem med rost...där det normalt inte ska rosta,de försvann! |
|
| Lite skevt att klaga på andra bilars rostskydd som BMW-ägare också för den delen ;) | |
|
E46:an som jag har, har varit en väldigt bra bil med få fel på snart 40.000 mil. Det som bytts har varit rena slitdelar (t ex. några uppsättningar bromsskivor/klossar, två uppsättningar bärarmar/bussningar fram och två (!) bussningar bak, en omgång hjullager bak på båda sidor, stötdämpare/fjädrar en gång och en vattenpump, samt kol/laddregulator till generatorn samt givetvis några uppsättningar däck)- men kopplingen är fortfarande den som monterades på fabriken...). Det som dock tyvärr INTE har varit bra är rostskyddet - den rostar som en gammal Alfasud och trots att alla dörrar och baklucka och motorhuv bytts TVÅ gånger på rostskyddsgarantin, har alla dessa karossdelar gott om "norsk krom"... Slår man ut ägandet över 15 år och 40.000 mil har det dock varit både bekväma och förhållandevis problemfria och faktiskt billiga mil - har svårt att tänka mig en bil som går billigare under så många år och de miltalen. Bränsleförbrukningen har legat på ca 0,75 liter/milen så även där är det helt OK. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har själv haft en Passat...blir mörkrädd när jag tänker på konstruktionen,,,alla knasiga fel...dyra delar...allt bara allt, är fel-inte ens bensinförbrukningen är glädjande...eller hur man skall uttrycka det. Har haft en dyr historia med en gammal 520- men idag skulle jag lätt köpa en likadan utan-tvivel. Åker idag Volvo och undrar titt som tätt varför köpte jag inte denna tidigare...helt sjukt vilken kvalite´och säker konstruktion (visserligen ålderdomlig) |
|
|
+ 1 på impnaz BMW är bra bilar, E39 är en mästare på att klara riktigt många mil. Över 100000mil är inget problem. Vad quake har lyckats med sin Passat vet inte jag, men mina erfarenheter är precis tvärtom. Pålitlig, billiga delar och mycket låg förbrukning. Jag fick till exempel A/Cn fylld förra året efter 14års åretruntdrift och knappt 30000mil, inget fel på systemet bara att fylla! |
|
|
Anledningen till att jag bara kör BMW nuförtiden är att det har vart dom som hållit bäst. Med undantaget en gammal E36 328 aut, men det var ett lik så det kunde man ränkna med. Nä, dom bilar som varit dyrast i drift för mig har varit Audis och Volvos, helt klart. Ingen av mina senaste 4 BMW har gått sönder i min ägo. Endast slitdelar och servicekostnader. |
|
| Rost, rost uber allés rost! Första och sista BMWn för mig. | |
| BMW gör helt klart bäst bilar och då har jag haft en hel del under åren och testat andra märken som Volkswagen tex som är nog det sämsta jag haft | |
|
Ägt några BMW i mitt liv. Måste nog erkänna att de BMW som jag anser är av enorm känsla av kvalité är nog e34, e38, e36 och gränsfall e46 och e39. Och kanske en av de bästa motorerna BMW tillverkat är helt klart 3.0 m54. Galet vackert ljud, gångkultur, hållbar med en vettig förbrukning. Tror nog de flesta håller med att M54 3.0 är en galet bra skapelse. Z3 är lite av e36 känsla. Synd att de missat några viktiga kvalité saker på den bara. Men jag blir bara lycklig varje gång jag startar den. Därav valde jag Z3 istället för en Z4. Även om jag tidigare haft en Z4. |
|
|
Att kalla en BMW för skitbil är inte rätt,men den har ingen mer kvalitet än andra märken heller ! Den är inte befriad direkt från rostangrepp exvis och senare modeller har samma fel som tidigare modeller,dvs ingen "uppgradering" gällande dessa brister. Motorerna verkar fått vanskligare delar monterade som skapar dyrare reparationer? Tänker på kamkedjor,glidskenor,wastegates mm. Synd då BMW tidigare levt väl på sina motorer under åren som gått. Elfel hopar sej alltmera på BMW modellerna med verkar det som vid samtal med olika mekaniker på området. Men sammataget lider de flesta märken av samma fel i slutändan. |
|
|
Jag har nyligen köpt ännu en BMW efter att ha kört e34 karossen under 8 års tid. Först en 525a med m20 motorn och sedan en 525a med m50 vanos. Båda två väldigt bra bilar på olika sätt. Men tyvärr som många andra skrivit är det nog få premiumbilar som rostar så mycket, bortsett från vissa mercedes modeller. T.ex Audi och Volvo från samma era är det svårt att hitta lika rostiga lik som hos BMW. Och det är svårt att hitta många gamla BMW som har lika lite rost som genomsnittet av de två andra märkena. Anledningen att jag köpte e34 nummer två i ordningen var att jag inte tyckte det fanns något annat bilmärke som gav lika mycket körglädje, utrustning och trevlig interiör för ungefär samma peng. Och trots att m20 motorn oftast låter som en skördetröska så hade den ganska så rolig karaktär och den bilen tvivlade jag aldrig på att jag skulle kunna göra en sverige runt resa med eller att den skulle starta i -35 grader utan motorvärmare. Reservdelarna var oftast också väldigt överkomliga i pris bortsett från några få saker såsom styrsnäcka. När jag nu köpte en 325iAT -09 så tittade jag också på väldigt många andra bilmärken för ungefär samma peng. Den bil som kom närmast i helhetsintryck (kan tillägga att VAG gick bort då jag avskyr deras interiör) var Volvo V50 men där hade jag fått lägga ut mer pengar för en bil med mindre motor, ungefär samma utrustning och som gått lite längre. Ang. rost så ser jag flera saker på e9x karossen som BMW förändrat från e46 som i min mening bör förbättra rostskyddet avsevärt. Däremot så är fronten helt bedrövlig när det gäller stenskott så troligtvis kommer rost att komma krypande där för många ägare. Den som lever får se... Summa summarum så anser jag att BMW fortfarande är prsivärda, åtminstone begagnade, i förhållande till det man får i form av körglädje och komfort. Det finns absolut de bilmärken som har samma eller bättre kvalité, bättre komfort etc, men dessa saknar då något annat. |
|
|
Ursäkta att jag hoppar direkt till sista inlägget. Möjligen är svaret redan publicerat. Det är: 1. Yes. BMW bygger skitbilar! 2. Det gör de flesta andra också. 3. Om du tror att du köper kvalitet, är du lurad. Du köper endast UPPLEVD kvalitet! En gång per år träffas alla fabrikanter i en till krater förklädd grotta. Ordföranden klappar sin vita angorakatt och frågar om någon avser att bryta mot regel 1: En bil ska hålla i hop någorlunda i 10 år. Max 15. Tror du mig inte? Det är bara att öppna ögonen: - När såg du senast en bruksbil som var 10-15 år gammal (i en stad - på landet kan de ju rulla längre men där finns det ju också svetsar etc)? - Har vid två tillfällen fått lämna in BMW:n för omdragning av bromsrör. Varför är dessa inte av koppar från fabrik, om tanken var att de skulle tåla saltvatten etc? - Nya Volvo XC90. Kommer att bli en storsäljare pga upplevd kvalitet från förarsätet (Orrefors-glas och snyggt trä etc). Men i övrigt samma skitkvalitet som vanligt (efter 10.000 mil kommer: glapp i styr- och spindelleder, rostiga bromsrör, defekta strålkastare etc... Kan man förmoda... Det låter kanske paradoxalt, men jag tror inte att det finns ekonomi i att bygga en riktig kvalitetsbil. Så länge alla fabrikanter kör på samma upplägg. Det är en parallell till gårdagens UG som handlade om "Jämnviktsarbetslöshet". |
|
|
Länk Lite intressant skaderapport |
|
| Ingen vidare läsning för en bmw ägare..... men fakta är fakta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.