|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag hoppas att Paaps 12a får det underhåll den behöver i väntan på en ägare som den förtjänar, som jag förstått genom alla trådar en av dom mest "undersökta" och optimerade E32:orna i mannaminne. Skitbil, intressant uttryck förresten. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
| BMW KAN DRA ÅT HELVETE, nu blir det Merca... Kunde inte hålla med mer, gör inte som jag och behåll en bil man hatar i flera år i tron att det ska ordna sig utan sälj den fort och glöm den lika fort! | |
| Tråkigt det här med E90/91... Då är det kanske bäst att jag behåller min E46 325iM i nåt år till, i alla fall tills man ser var man har de nya 3-orna rent kvalitetsmässigt? Har ägt E30, E36 och nu E46... kommer förmodligen aldrig att äga annat än BMW 3-serie. | |
| Jasko, finns det något belägg för att E90/91 är mer feldrabbad än E46? | |
|
För att förse tråden med lite vidare synvinkel på ett antal faktorer som jag tror påverkar totalen. Avgör själva. Min tes är att Tyskland har vunnit det fredliga 3:e världskriget med sin bilindustri:) Förstå mig rätt. Det är inte rätt att förfölja& döda människor i det egna landet samt att åka stridsflyg utanför sitt eget territorium oavsett anledning. Viktigt. Efter andra världskriget var dåvarande Tyskland sönderbombat. Infrastrukturen halvt fallfärdig och det firades i många huvudstäder i maj 45. Ett antal år passerade, finmekanisk industri och hantverk har varit tyska tradioner i många år. I närliggande Schweiz tillverkar de gökur t ex. Samt prima armbandsur. Den moderna processorn uppfanns inte av Bell Labs utan patentsöktes av en tysk i nuvarande Ukraina 1925. Conrad Adenauer var en tysk förbundskansler i Västtyskland en tid efter andra världskriget..... DIN-normen var den standard som applicerades på den tyska verkstadsindustrin för att nå just toppkvalitet. Det är inget som kan mätas hur som helst utan det sitter i fingertoppskänslan hos hantverkaren. "Fingerspitzgefühl" på tyska. Fingertoppskänslan på Svenska. SIS-normen här i Sverige för det ovanstående. Den i sin tur bygger på många många år av hantverksutbildning, gesäller och allt annat som innebär att överföra kunskap genom lärande. Enligt dessa normer produceras perfekta kvalitativa varor färdiga att exporteras till en värld som inte har haft samma kompromisslösa inställning till just kvalitet. Samt att hålla 6 miljoner för många Dipl.Ing.; Prof. Dr.: Dr. Dr och så vidare i sysselsättning:) Dessa exporterades till vida världen som inte hade just DIN-normen samt SIS-normen att följa. I Sverige kanhända man kan kalla det generation tradition? Studerar man den tyska verkstadsindustrins utveckling 1970-1995 så finner man lite grand av svaren. Kol&Stålunionen som senare blev Europeiska Gemenskapen är ytterligare ett av svaren. Tyskland har hela tiden betalat den största delen av dess totala utgifter. Publik statistik finns att tillgå på internet. Någon gång vid fallet av Berlinmuren så börjades det sakta flyttas maskiner från Europa till Asien. Jag gissar av ekonomiska skäl för billigare arbetskraft. Vad som aldrig kan överföras är en mentalitet. Det bevisar väl andra världskriget på om inte annat och hur det gick. Däremot finns en stor grad av hövlighet inom delar av den Asiatiska delen av världen. Vissa delar är som delar av Europa, mer krigiska och gillar smällare och bomber:) Det också generation tradition. Kanhända där de haft fredliga omgivningar länge såsom i Sverige kanske det finns något? Att sitta vid en maskin och trycka på knappar det kan vem som helst som kan läsa. Däremot att förstå processen, se skillnad på en defekt och en perfekt vara det är något helt annat. Kvalitetsing. Ju fler desto bättre.... Då stoppar de varan innan den hinner nå en sammansättningsprocess och orsaka stopp i driften samt kostsamma följder, täckta av t ex en garanti. Tittar man i tryckt dagspress de senaste åren inträffar detta även i Svea rike. Därför finns ursprungsmärkningen på vissa konsumentprodukter. Dels för att visa konsumenten vart varan kommer ifrån, dels för att konsumenten själv ska kunna fatta medvetna val om framtidens inköp. De som redan är gjorda kan man ju inte göra något åt. Vi lever ju i en marknadsekonomi. Med ekologi som nästa trend? Transporter är ju också en del av den totala kostnaden man betalar såsom konsument. En fysiskt tillverkad råvara, fysiskt vidareförädlad till en konsumentprodukt är väl det BMW gör med flera tillverkningsenheter runtom i världen? Däremot med ju färre fysiska arbetsplatser i Europa, desto mera ord produceras och desto mindre industriarbeten som genererar minst 3 personers sysselsättning runtomkring som underleverantörer. Ursäkta O/T men detta hör till detta ämne. Kvalitet uppfattas olika ifrån vilka chefer som sätter ramarna för kostnaderna. Oavsett vart i världen de sitter. Mvh Asken |
|
|
@ Nockenwelle Jag känner inte till ett sådant belägg. Drog slutsatsen ur den aktuella tråden :). Här har vi folk som har drabbats av allt från de mest irriterande "småsaker" till kassa turboaggregat etc., och detta på helt nya eller ett par år gamla bilar. |
|
| Jasko, du kan säkerligen söka upp likvärdiga saker om E46 med sökfunktionen på detta forum. | |
|
Jag brukar köra på att en bil är aldrig så bra som under sitt sista levnadsår. Jag menar generationsskifte nu, så att ingen tror att jag menar året innan skrotning. (Lätt att tro det annars med tanke på åldern på fordonet jag kör runt i ;) /L |
|
viobebe |
Det handlar om tur!!! sa ar det bara Jag vet folk som har haft otroliga problem med alla slags olika bilmarken, tom Toyota, finns folk som aldrig haft problem med sina Fiat bilar, bara for att man koper en kvalitets bil innebar det inte att man far en problemfri bil, thats true, sen far alla tycka som dom vill, alla marken har problem pa ett eller annat satt |
|
Ja, visst är det så viobebe. Även ett märke som Toyota kan man ha otur med. Min fru hade en Toyota innan hon köpte den BMW hon har nu. Toyotan råkade ut för ett allvarligt fel, nämligen kopiös oljeförbrukning. Det visade sig att motorn måste delvis plockas i sär för att byta kolvringar. En minst sagt ovanlig åtgärd på en bil med låg körsträcka (c:a 8000 mil har jag för mig). Det finns dock ingen anledning att dissa Toyota för det. Det handlar snarare om otur. |
|
|
Visst handlar det mycket om tur. Själv har jag bara haft någon enstaka skitgrej som gått sönder på mina 8st BMW under de senaste 10 åren. Lider med er som har haft strul, inte roligt då man kanske förväntar sig att det ska vara premium-klass när man köper en BMW. //Stefan |
|
|
Senaste statistiken om skitbilen BMW... Länk |
|
| He he, detta borde väl få slut på debatten? | |
J.Lindström |
Jasko76: Nej, det tycker jag inte. Var inte 5-serien E39 i samma position för ett par år sedan. Nu, med några år(dock fortfarande få)på nacken verkar det vara en del krångel med dom, enligt mina och en av mina arbetskompisars erfarenhet. Jaja, kan ju BARA vara otur, men det känns surt. Tror dock att i det stora hela är Bmw ägare lite mer förlåtande över smårackel också. |
|
Kan väl flika in här igen :) Jag har inte haft några som helst problem med min 97:as E39:a,nästan trist att ingenting behöva göra(förutom service såklart). Nu dryga 17700mil(garanterade mil),gått i "ur o skur". Visserligen så är jag bara andra ägaren sedan vagnen kom ut från fabriken och bilen är skött som den ska från dag 1.. Mvh Janne. |
|
| Min nuvarande gamla långmilade skrutt (25 000 mil) bara går och går. Under två år har bilen fått service (billigt hos BMW när de har sina erbjudanden) och nya belägg för parkeringsbromsen. Den är lika driftsäker som min gamla Mazda var, fast roligare att åka i eller köra med. Så skitbil vill jag inte kalla det, ngt jag däremot kallade min tidigare Volvo 850 GLT, men många andra ägare verkar vara nöjda med en modellen så jag hade väl bara otur vilket även kan vara fallet för trådskaparen. | |
|
J. Lindström: "Tror dock att i det stora hela är Bmw ägare lite mer förlåtande över smårackel också." - Kanske inte förlåtande, vi kanske bara har accepterat att BMW trots allt är bilar. Bättre designade och ihopskruvade än de allra flesta andra bilmärken, men dock fortfarande maskiner med tusentals delar, hundratals komplexa system som kan krångla ibland. Att dessa bilar sen körs eh... "entusiastiskt", och ändå håller så bra som de gör är fantastiskt! PS - elektroniken i nyare BMW är makalös. Ett nödvändigt ont, men dyrt och jobbigt när det börjar krångla. Precis som i alla andra elektroniktunga bilar. |
|
|
Tja Christer, Om nu din bil är så kass, så har jag ett förslag. Jag har en Volvo 360 gls med 115 trötta hk som bara står i vägen på gården. Så mitt erbjudande är att vi helt enkelt byter. Men den har trasig baklykta samt en spricka i framrutan. Fast det är ju bagateller i samanhanget. Men Volvo är ju en riktig kvalitetsbil byggd efter svensk ingenjörskonst. Så håll till godo. Ps. du kan få den med wheelbars...... /Peter |
|
|
Glömde en sak, alla kör inte Bmw för statusens skull. Kanske mer för körglädjen, så ta ta din merca och och håll hatten högt. /Peter |
|
|
Jag såg denna tråd och kände själv att det var värt besväret att svara i denna tråd.. har själv kört slut på en hel drös med bilar genom åren och genom min erfarenhet ligger BMW 520 -99 på botten av listan näst sist passat 98-a och bäst volvo 850 -93 den stora kvitto lunta som ligger i bmw-n är det mest skrämmande jag sätt redan runt 8000mil dyker det upp kvitton på 15000:- vid 26000 mil så är priset på repkostnader på lustiga saker uppe i över 100 000:- då är service kostnader uteslutna |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.