|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilka däck (fabrikat, modell) gillar ni bäst? De som var på min 320 låter som en slåttermaskin, nästan. När man saktar in är det som en turbin som varvar ner. Kraftigt tvärsmönster står förmodligen för detta. Pirelli P6000 POWERGY heter dom. Går ni på prestandasaker som bensinförbrukning, bromsförmåga, eller mest komfort? För min del drar jag gärna ner vägljudet i första hand. Komfort #1. | |
|
michelin primacy HP funkar bra för mig, tystaste däcken jag haft på en e46a. använder 225/45 R17 runt om. |
|
| Tack för tipset, noterat. | |
|
Kör på Continental SportContact 3 och tycker dom är tysta, mycket bra däck enligt mig.. Mvh Jens |
|
| mycket tysta . brigestone turanza | |
| Strålande, då har man ett gäng att jämföra. Tack. | |
|
Jag har köpt med alla ovanstående däck på två stycken E46:or, mina reflektioner: De däck som var tystats var helt klart Michelin Primacy, samt att de håller väldigt länge (ca 6000 mil). Turanza, var helt ok vad gäller ljudnivå och komfort men inte som Michelin Primacy. Conti SP3, helt klart ljudligast i gänget. Ok när de var nya men när de började slitas ner ökade ljudet kraftigt. /// Erik |
|
|
Ett däck som är väldigt tyst när det är nytt, men som ökar i ljud ganska mycket när det börjar bli slitet är Pirelli P7! Michelin Primacy HP hade jag på en tjänstevolvo och de var väldigt tysta och fina samtidigt som de greppade bra! Om jag skulle köpa däck utan hänsyn till priset hade jag nog satsat på Primacy HP! (beror ju lite på vilken dimension vi pratar...) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Återigen tack för tipsen och fördjupad info. I mitt fall är det 225/50 ZR16 92W som det står på Pirellidäcken. Ingen aning vad som är nuffrerna man uppger till däckfirman. |
|
|
Smaken är som baken när det gäller däck. Tror att du kommer att få lika många rekommendationer som det finns olika däck. Du har en dimension med lite högre högre profil och då finns det en del mer att välja på när det gäller däck med prioriterad komfort. I senaste Teknikens Värd testade däck i din kategori och där vann Continental PremiumContact2 över Michelin Primacy HP inkluderat komfort. Men däck presterar olika beroende på bil så det är inte lätt. Jag kör med Continental SportContact3 och är hyffsat nöjd. Problemet för mig är inte däcken utan mina bak fälgar (m68), 8,5" mot fram 7,5". Dessa fälgar har en resonans som triggas av vibrationerna från inte minst grov asfalt. Dåligt av BMW att låta såna missar passera. Hade Michelin Primacy HP (225/45-17) på en tidigare bil och det var inte lyckat. På fin väg mycket tyst men på grov asfalt rena tortyren. Men Primacy HP med lite högre profil kanske är en god matchning till E46... |
|
|
Tack. Gissar att det kan skilja en hel del i en test beroende på vilken profil man testar också, om dom testar samma däck i flera olika? Senaste TV, då kan man ju kolla efter den tidningen. Bra timing. |
|
|
Kan rekommendera GoodYear Eagle F1 Assymetric. Mvh Johan |
|
|
Det är nummer 17 av TV, vet inte om det har kommit ytterligare något nytt nummer. Annars finns testet att ladda hem Länk här för 20Kr. |
|
| Jag hade de Pirelli 6000-däcken på min aero. Håller med om att de var värsta brandlarmen, men det blev jag iof varnad för när jag köpte bilen. | |
|
På min Compact sitter det Pirelli P6000 - och dom LÅTER. Funderar på att byta till Michelin Primacy HP. Bra betyg i TV OCH lågt rullmotstånd = mindre soppa. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Just det här med komfort verkar vara svårt att testa, kanske beroende på att bilar, underlag mm har helt olika egenskaper. Ta till exempel Primacy HP som fick toppbetyg avseende komfort i ett tidigare test gjort av AMS. Ungefär samtidigt gjorde Vi Billägare ett liknande test och då fick Primacy HP bottenbetyg avseende komfort. Hmm, vad skall man tro. Continental PremiumContact2 får också mixade testresultat, se även Länk Inte fullt så smickrande omdömen vad gäller komfort. Börjar ångra att jag tog upp det här med tester då dessa uppenbarligen inte säger så mycket. |
|
|
Prima att få lite kända resultat på Pirellidäcken. Det kan nog bara bli bättre vid byte. Får väl höra med däckfirman också, de har kanske bra koll. Generellt för mig får däcken gärna vika sig något i kurvor hellre än att bullra väg hela tiden. Kör inte på två hjul i kurvor, även om stabilitet är önskvärt förståss. Är komfort bara ljudnivå, eller är det känsla att hantera bilen och den är följsam, undrar man? AKN, ingen kommer att ställa dig till svars för tipsen. Bara välkommet. ;) |
|
|
1. Michelin Ett bra budgetval är Maxxis. |
|
|
La på Bridgestone Potenza RE050A på min. Mycket nöjd med komfort/ljud på dessa. Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Tänkte bara komplettera eftersom denna och ett par andra trådar bekräftar mina misstankar om att Pirelli P6000 är ett pissdäck. Det låter hemskt i min 320 Touring!! Tycker mig även kunna känna en viss spårighet eller överdriven känslighet för väglaget generellt. |
|
| Och om ljud == energi borde det betyda att bränsleekonomin blir sämre med ett högljutt däck som P6000 ... återstår att se efter lite mer körning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.