AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
73.756

Pixelfel E39, tips i guiden hjälper ej.

Sida 6 av 6
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Så där, nu har jag massa synliga pixlar igen! Tack vare filmerna på pixelfix.net så har jag fått tillbaka massa pixlar, nu är allt läsbart men inte 100% bra! Hoppas att det blir bättre som de flesta säger efter en stunds körning. Det som gjorde skillnaden var troligen att jag tog bort silikon remsorna som trycker på kabelmattan, lagde en bit papper under och även vände på de för att öka trycket mot kontakterna.

Alpina B8 Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Tillägg, jag gjorde detta på min E38:a.

Alpina B8 Länk
bi
50
bimmermann
E39 525i -03
Fixade precis på min E39 häromdagen utan att köpa ny ribbon cable. Vad jag kan se fungerar alla pixlar men vore fint att bekräfta genom att tända alla på en gång - någon som vet om det går dåligt igång pixel demo av något slag?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Länk
Enligt min erfarenhet blir det kortvariga lösningar, det enda som håller i längden är att byta kabeln. Pixlarna slocknar därför att kabelns anslutningar oxiderar, det är tyvärr en rätt billig lösning som ärgar lätt.

Jag bytte själv igår och idag med en kable från pixelfix.net, och det var ett hel-kes pill, men det gick till slut. När man för femte gången plockar isär instrumenthuset i sina beståndsdelar, sätter ihop det med stor noggrannhet och äntligen får det att fungera!!!

Yippeee!!! :)

Det var härligt, för jag var sur på mig själv för gårdagens misslyckande när jag gick och la mig. Kände mig deppig, misslyckad ärligt talat - en hel dags arbete utan att få tillbaks en enda pixel??

95% av pixlarna är nu tillbaks, bl a perfekt läsbarhet av mätarställningen.

Jag har följande råd till någon annan äventyrlig, som vill pröva på detta själv (att byta "ribbon cable")

1. tvätta kontaktstiften på kretskortet NOGA! Den svarta korrosionen gick att tvätta bort, men det var mycket jobb! Du MÅSTE få bort allt som hindrar kontakt. Jag skrapade mycket försiktigt med en vass kartongkniv och tvättade med aceton/tops för att få bort rester.

2. Dra fast de fyra skruvarna som borrat hål för ordentligt. Jag var rädd att dra dem för hårt (och det klart man inte ska), men de ska sitta ordentligt så att de klämmer "ribbon mat" på plats!

3. Var noga med positionen på ledarna, så de matchar kortet och LCD-glaset.

4. Var noga med att plåthöljet kring LCD:n verkligen snäpper på plats! Alla fem fästöron ska sitta ordentligt!

5. Du behöver bra mejslar för små torx - gärna magnetiska, för det är ganska pilligt.

6. En rejäl segeröl när du är klar. Grattis!! :)

Annars har jag fått fatt i ett bättre begagnat instrumentkluster från en 4.6is -02 (den med M5-huset, med gråa mätartavlor och variabel rödmarkering för varvräknaren). Nu funkar ju 95% av mina pixlar, bl a mätarställningen syns helt perfekt, men det vore snyggt med ett mätarhus från en 4.6is. Någon som ser något problem att få den att passa (annat än att det måste kodas in)?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse 95%? Ska vara 100%. Det är en BMW. Gör om ;-)
Glöm det! Jag är sk-tnöjd!!!!!!! :)
Det här var på X5:an. Av mina fem BMW har tre problem med pixlar. Endast M5:an och 740iL är 100%, de övriga är lite till och från beroende på dagsformen. Mina två Mercedes SL har inga sådana problem, den ena därför att det är en 77:a och elen knappt var uppfunnen på den tiden! :)

Men sämst var X5:an med 0%. Från 0 till 95% är ändå ett tal som går mot oändlighet, Kurvans derivata är brant -- så jag är glad.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Klart du ska va nöjd!
Du kan ju snart öppna en bilutställning!
Tror jag åker över nån dag och tittar.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.