AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
73.760

Pixelfel E39, tips i guiden hjälper ej.

Sida 3 av 6
Om jag skulle köpa en bil med en lysande prick (vilket aldrig skulle vara aktuellt) så skulle inga förklaringar eller kalkyleringar i världen från ägaren hjälpa om varför den lyser osv.
Funktionen för den lysande pricken är just för att visa att instrumentet är manipulerat, och ej synkat med km-räknaren i t.ex ljusmodulen. Den heter just manipulationspunkt i servicemanualer osv.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
BMW ska enligt boken endast kunna koda instrument och LCM med mätarställning 0 km. dvs nytt instrument.
Den röda dot betyder som sagt modulationsläge = ingen Km information utbyts mellan ljusmodul och instrument kan bara ske med moduler som har samma chassienummer inkodat

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej!
Har lite pixelfall på radio delen med övrig info.

På denna tråd så beskrivs endast på huvudinstrumenten men inget radiodelen.

Någon som vet hur man öppnar mittkonsolen där pixlarna finnes.

Tidigare så försvann pixlarna med återkom igen, men nu ser det lite grötigt ut.

Tacksam för lite info
le
224
leifeugen
540IA -02
Har själv haft pixelfel i huvudinstrumentet på 2 E-39 en gosse här i Finland fixar dem(blir bättre än nya).Min sista har hållt 3år nu och knappast kommer den attt gå sönder,så om nägon vill ta kontakt,så här marco.rahumets@kolumbus.fi borde bli billigare än Tyskland.
Ps. på engelska eller finska.Har inte tidigare velat ge kontakten,men för honom ok,och leverans till torde vara mycke billigare,så kontakta honom.
ka
1
kappa
BMW 323Ci - 00
Jag fick mitt kombiinstrument åtgärdat på Digasoft i Göteborg. Jag behövde inte pilla med bilen, läs tummen mitt i handen, och behövde inte vara utan bilen heller, bor själv i Gbg. Googla upp namnet så hittar ni hemsidan.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
kappa: Törs man fråga vad du fick betala för reparationen?
le
224
leifeugen
540IA -02
Kanske det vore bättre att ta bort rekomendationen med sprejandet av instrumentet,har förstört många instrument.De andra reparationerna är nästan bättre än nytt instrument(kanske inte håller2 år).Nöjd med reparation
gjord för ung.3 år sedan,en kompis bytte sitt instrument och pixelfel har börjat komma igen,mitt är bättre än nytt.
leifeugen vad tar killen i Finland för att reparera pixlar

______
Släpp koldioxiden fri
alain
Pratade med honom, han tar flera modeler än 5 och 7 serien, jobbet gör han på ca 3 timmar med garantin.
Man behöver inte åka till Tyskland för det!
Länk
Mvh ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk

Fortsätter denna gamla tråd då jag har lite nyvunna och goda erfarenheter från pixellagning i Sverige.
Företaget som alain länkar till Länk lagade mitt huvudinstrument och MID panel och jag är mycket nöjd med resultatet och kundbemötandet. Skickade grejerna en måndag eftermiddag och fick tillbaka dem onsdag lunch. Förutom pixellagning fick jag även instrumentringar monterade utan extra kostnad. Jag hade lite strul med MID lagningen, men det löstes på ett smidigt och bra sätt.

Kan rekommenderas för de som inte vill skicka intrumentet till Tyskland.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
alain
Man behöver inte åka till Tyskland och ge dom ännu mer pengar för deras fel tycker jag.
Det finns flera företager i Sverige som kan det.
Här finns en i Karlstad som jag pratade med och kan sin sak och tar in vilken bil som helst.
-----------------------------------------
Reparation av pixelfel i kombiinstrumentet på BMW 5-serie och 7-serie.

Instrumentet behöver inte kodas om efter reparation.

Om displayen är defekt tillkommer 1000kr för en ny. Detta är dock ej vanligt

förekommande.

OBS! Vi använder oss bara av nya reservdelar, inget halvdant skräp från

skrotade instrument eller hemgjorda lösningar!

Under februari och mars månad ingår programmering av korrekt mätarställning samt

VIN-nummer.

Vi finns i Karlstad, närmare bestämt på Lamberget.

Innehar F-skatt, är momsregistrerade och kan naturligtvis fakturera Er som har

företag.

Vi säljer så väl utrustning som reservdelar.

OBD Tuning Karlstad

Lantvärnsgatan 10 / Faktorigatan 21

652 21 Karlstad

Tel: 054-830480

Mobil: 0739-998555

Pris: 1995 kronor
----------------------------------

Mvh ((Alain))

Länk

Om bara inte meningen "ingår korrekt programmering av mätarställning..." osv funnits där...)

FP
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Folke, hur menar du? Att de fifflar med mätaren eller att de inte löper linan ut med sitt arbete?
Har problem med mitt instrumenthus och vill ha det fixat på ett korrekt sätt. Mätarställning etc vill jag att dne ska stå kvar som det var innan
Njae, jag hoppas att det inte fifflas alls. Mätarställningen bör inte påverkas av att man fixar pixelproblemet. Funderar mest på varför det nämns öht...?

FP
Naddet
Jag funderar också på att skicka iväg mitt instrument till dessa i Karlstad. Men frågan är ju, finns det någon här som har provat dessa och kan bekräfta att de är bra att ha och göra med?
alain
Att laga pixlar är ju inget stora jobb, och den företag i Karlstad gör det varje dag på olika bilmärken, inte bara BMW.
*
BlackMunichWagon skriver att han blev mycket nöjd med dom.
*

Det finns garantin på arbetet, om det är nogonting mer som behöver göra, de ringer dig innan för beräta vad och vad det kommer att kosta.
Ring och prata med dom så du få lite mera kött på ben.

Länk

Har haft mailkontakt med DigaSoft i Gbg som säger sig utföra samma arbete. De byter till en ny display. Problemet är bara deras prissättning, 2500kr är enligt mig för mycket.
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Jag hade trasiga pixlar som bara blev värre. Till slut såg jag inte alls vad som stod på displayen. Jag vände mig till "dolda pixlar" (Länk. De fixade displayen för 4500 kr inkl moms. Funkar perfekt. Jag kan rekommendera denna firma. Jag har inget med dem att göra förutom att jag är nöjd kund.
alain
4500:- mot 1995:- för ett bra jobb och garantin som jag skrev innan, det är inte mycket att tänka på.

Länk

mo
4
monev
525i M-sport -03
Letate här på AP efter tips om hur man fixa pixelbortfall i radiodelen/MID och hittade denna dråden.Länken som Depeche_Mode hade postat ( Länk ) var till riktigt stor nytta.
Jag läste den och beslutade mej för att ge mej på att fixa pixelbortfallet på radion.Min display var helt oläslig innan, men nu effter att jag fixat den så fungerar den igen och alla pixlarna fungerar igen. Bara att hoppas att det håller länge nu,blev själv förvånad att det lyckades och var nära att ge upp, men men i bland ska man väll ha tur o lyckas med något ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.