|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Stort tack för länkarna Scheckheft! Har varit inne och kollat på båda och det var ju inte så märkvärdigt svårt ens för en icke tysk-talande då det finns på engelska bägge två. Tachoboss priser var klart prisvärda, 117,98 euro. Det är i alla fall inte svårare än att fylla i ett färdigt formulär och printa ut, packa ihop instrument och formulär i ett paket och skicka till Tyskland. Det enda jag inte riktigt listat ut än är hur man betalar, men det fungerar väl som här hemma, antingen förskott via kort eller postförskott? Det som tillkommer är frakt dit och hem. Man kan också "få" ett annat instrument att hyra under tiden, men hur det fungerar och vad det kostar vet jag inte än. Kanske kostar mer än det smakar med dubblerade fraktkostnader o.s.v. Är det någon som vet ifall bilen och dess funktioner fungerar som de ska utan instrument? Jag måste ha tillgång till bilen för det mesta. Alltid lika lärorikt att läsa folkes inlägg! Jag har använt mig av samma medel som är med i ap´s guide. Hoppas de inte är lika dåliga som 5-56? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Tack Folke för en saklig redogörelse. Och på svenska dessutom :) Nu måste man ju kunna se det här med andra ögon än sina egna också, och inse att detta är ett skönhetsfel för de flesta brukare. Skall man som i mitt fall börja låta återställa alla avvikelser från nyskick på en 11 år gammal bruksbil på ett fackmannamässigt sätt blir det inga pengar över till annat. Jag vet inte riktigt, dom flesta brukar få något jagat i blicken när man berättar att ett av alternativen är att skicka instrumentet till Tyskland och därmed i praktiken göra bilen obrukbar i ett antal dagar. Klart som korvspad att det är en olägenhet för många. Med all respekt, trots att Scheckheft inte gillar att man spekulerar i sådana här frågor har jag som jag alltid gör försökt att göra en uppskattning vad kostnader och stilleståndstid kan komma att hamna på, baserat på mina erfarenheter av att handla på eBay i Tyskland. Att få tillbaka instrumentet med vändande post låter iofs bra. Har nu dock inte Guido egna logistikkanaler är man hänvisad till svenska Posten som specar 3-4 leveransdagar för ett vanligt paket till Tyskland, till en kostnad av 367:50. Frakt från Tyskland är något billigare, runt 20 Euro brukar det kosta när jag beställer grejer via eBay och ta 3-4 dagar i bästa fall. Det finns naturligtvis snabbare expresslösningar men då till fyrsiffriga belopp. Såvitt jag kan se med min förskoletyska uppskattar Guido reparationskostnaden till någonstans mellan 100 och 250 Euro. Genomsnittsfakturan på en sådan här intervalloffert hamnar oftast på 249 Euro enligt mina erfarenheter, men för enkelhets skull lägger vi oss på Euro 159 vilket är den fasta kostnaden på Tachopix.de. Vi är då lågt räknat uppe i cirka 2100:- utan extra fraktförsäkringar. Bilen kommer att stå i 8 arbetsdagar förutsatt att reparatören släpper det han har för händer och åtgärdar och återsänder ett instrument med premiumkänsla med vändande post. Dvs skickar jag det på måndagen vecka 1 har jag det tidigast torsdag vecka 2. Om allt går som smort. Vad händer om försändelsen skadas eller förkommer? Händer inte ofta men är en möjlighet som måste tas i beaktande. Förmodligen ersätts man med värdet av en trasigt instrument men tvingas köpa ett nytt inklusive inkodning såvida man inte tecknar extra fraktförsäkring. Och hur länge blir bilen stående medans detta utreds? Och då har jag inte ens tagit hänsyn till vanliga försiktighetsåtgärder vid affärer på nätet. Exempelvis skulle jag normalt aldrig ens överväga att göra affärer med någon som marknadsför sig, såvitt jag kan se, enbart med en tråd på ett tyskt forum. Alltså, pixelreparation är nog en jättebra grej, men det är inte i mina ögon helt okomplicerat att göra det i Tyskland om man inte bor där eller befinner sig där av annan anledning. Hade det funnits i Sverige till samma kostnad och man kunnat få det fixat på plats hade det inte varit något snack. Till dess är det alternativ 1 (spray) eller 3 (nytt instrument) som gäller, beroende på hur mycket premium man känner sig :) |
|
|
Märkligt. Att läsa Jannes inlägg är lite som att läsa om den lokala volvoklubbens syn på tysklandsimport för tio år sedan. Skepsis och okunnighet. Jag har använt mig av Guido två gånger och är mycket nöjd. Jag har också rekommenderat tre andra BMW-kamrater som alla är kanonnöjda. Oerhört proffsigt och enkelt - för min del gällde det kombiinstrument för dels en 750, dels en 540. Till den senare passade jag även på att beställa aluminiumringar och röda nålar. Det blev mycket snyggt och till en blygsam tilläggskostnad. Glöm inte att det är på förarplatsen man tillbringar mest tid varför hänvisningen till att "återställa alla avvikelser på en 11 år gammal bil" är missvisande. Förarplatsen bör rimligen ligga högt på listan och varför inte passa på att snygga till förarmiljön till det bättre? Kika gärna på bilderna på min sista 540 - kanonsnyggt! Här följer en sammanfattning av hur jag gick till väga: 1. Upprätta kontakt, antingen via mejl eller per telefon. Han pratar bra engelska. 2. Plocka ur kombiinstrumentet och packa det väl. Busenkelt. 3. Skicka till Tyskland, ta gärna tilläggsförsäkring för ca. 350 kronor om något skulle hända. 4. Han meddelar att det har kommit fram och åtgärdar felet. Han meddelar även när han skickar tillbaks det. 5. Du får tillbaka instrumentet och monterar det. När du ser att det fungerar så betalar du! Jag betalade EUR 100 plus frakt för att åtgärda felet, vilket är oförskämt billigt med tanke på vad BMW tar för ett nytt instrument. På 540:n kostade det EUR 190 och då fixade han som sagt även aluminiumringar och röda mätarnålar samt rengjorde instrumentet. I detta belopp ingick även hans frakt. Så totalt blev det EUR 190 (ca. 1767 kronor) plus mina fraktkostnader, dvs. ca. 2000 kronor. Gör du bara pixelrenovering så blir det ca. 1350 kronor. Observera dessutom att du får kvitto på utfört arbete, med tysk moms, och att han är mån om sitt rykte. Jag har ännu inte hört talas om någon som är missnöjd med Guido. Han är mycket seriös tycker jag. Sammanfattningsvis tycker jag att du är helt ute och cyklar Janne. Din slutkläm med hänvisning till spray fungerar ju bevisligen inte och att köpa ett nytt kombinstrument verkar ju korkat med tanke på att det finns billigare alternativ. Men, det är klart, de är ju tyskar ... och dem kan man inte lita på ... ;) |
|
|
Lite lustig passning där att jag skulle vara skeptisk mot tyskar på något vis. Tvärtom. Jag använder tyska eBay regelbundet och hade klippkort på RyanAir till Frankfurt och Düsseldorf tills bilarna blev alldeles för mycket billigare i Sverige. Jag skulle 10 gånger hellre lämna mitt instrument till en tysk. Däremot litar jag inte helt på fraktbolagen, en försändelse har försvunnit helt och en kom fram med ett stort hål i sidan. Jag har dock hållits skadeslös och blivit krediterad i efterhand. Jag har heller aldrig ifrågasatt Guidos seriositet eller yrkeskunskaper, jag bara konstaterade att jag tycker att en sådan affär faller utanför den normala försiktighetsprincipen vid affärer på nätet. Visst var jag onödigt skeptisk i tidigare inlägg men jag reagerar på det sättet när verkligheten uppenbarligen förskönas. Inte helt olikt försäljarna på stan (typ dom som försöker kränga onödiga 3-abonnemang till utvecklingsstörda) har nackdelar utelämnats eller bagatelliserats och ifrågasättanden om extrakostnader mötts med axelryckningar. Det här är ju första gången någon redovisar faktiska kostnader. Mixtus anger att en vanlig pixelrenovering kostar €100 och totalkostnaden blir 1350:-. Det låter ju klart intressant. Hur stor del av fraktkostnaden på c:a 400:- är frakt från Sverige och hur stor är frakt från Tyskland? Eller är frakten från Tyskland medräknad i det angivna priset? Hur många dagar fick du vara utan instrumentet? Tyvärr är tydligen mitt instrument rökt eftersom jag sprayat det, men annars hade jag gärna testat själv och lagt upp en guide med alla kostnader och frakttider, utan att försköna verkligheten en smula. Med fyra bilar på gården skulle jag faktiskt kunna vara utan 540n ett par veckor... Jag såg för övrigt den här på eBay: Länk Runt $20 inkl frakt för en "Instruktion för att laga pixelfel permanent och det enda du behöver är en mejsel och normal händighet". Är det spraymetoden? Någon som vet? Skapligt dyrt i så fall. |
|
|
I Guidos pris vill jag minnas att frakten från Tyskland ingick. Fraktkostnaden som jag redovisade gäller alltså från Sverige. Hittar dock inte kvittot för stunden som bekräftar detta. Har inte heller de absolut senaste priserna, om de möjligen har justerats. Viktigt är att göra den första inpackningen bra. Guido återanvänder emballaget, vilket innebär att man på sätt och vis påverkar hållbarheten i det som skickas. Tittade på lite mejlkorrespondens där tiderna framgick. Skickade instrumentet den 21 januari ... han fick det den 25 januari ... jag fick det i retur den 2 februari (anlände dock till Sverige den 29 februari - långsam postutdelare) och jag installerade det den 4 februari. Man får med andra ord räkna med att vara utan instrument i ett par veckor. Helt klart en nackdel för den som inte kan stå utan bil. Hör av dig Janne om du vill att jag skall skicka några exempel på vad Guido kan göra med kombiinstrumentet. Det finns helt fantastiska skapelser, om man nu är på det humöret! Passningen när det gäller tyskarna var med glimten i ögat ;) |
|
|
Tack för mer bra information Mixtus. Får se hur jag ska prioritera, måste också ha nya vinterdäck och nya dämpare fram till bilen vilket måste prioriteras högre. Även en MP3-adapter till bandaren står högt på önskelistan, och 18" istället för 17"... Men jag håller med om ditt synsätt på förarplatsen, det är därifrån man använder bilen och jag retar mig på pixelfelen. Att inte se milen och trippen när man kör kan jag i.o.f.s. leva med, men att behöva luta sig fram och ta blicken från vägen för att se yttertemp är jag inte nöjd med. Håller också med Janne till viss del. Bilen är inte ny och det får inte kosta vad som helst för att hålla en +10 år gammal bil så nära ny som möjligt, inte en helt vanlig 528i i alla fall. Därför är ju ett nytt instrument för över 7500kr helt orimligt. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Som absolut nolla på bil-el, men ha plockat isär [med relativt stor framgång] både mer datorer och studioutrustning än vad som känns nödvändigt under en livstid, så gav jag mig faktiskt på att försöka fixa pixelfel i MID eftersom det ju inte var "bil-el" när man väl fick sin MID lös sas. Länk Till att börja med, efter en hel del läsande här, kan jag som konsensus sätta "Folke har rätt" om ungefär... det mesta. CRC however är ingen personlig favorit, så jag använde Ispropyl [2 liters flaska apoteket] och "Contact Gold", den senare kostar iofs 15xCRC men är värd det. Resultatet blev toppen, men är lite pilligt minst sagt. Definitivt inget i alla fall jag skulle hjälpa andra med yrkesmässigt och sätta garanti på, snarare med ett varningens "kan lika gärna släcka din MID för gott och då kostar den 6000 spänn". |
|
| Här finns zebralister eller vad det heter att köpa för att åtgärda pixelfel i kombiinstrument och MIDpanel Länk | |
|
Det är lite förvirrande bilder i länken från US ovan, och även en del rena fel. Detta är en typisk applikation med en flexprint mellan LC-display och kretskortets förgyllda metallytor. I länken från Kina visas tydligt hur man värmeförseglar en likartad flexprint i ett MB-instrument. Man kan förledas tro att den rosafärgade gummilisten skall ligga mellan flexprint ock kretskort i några av bilderna ovan, så är det naturligtvis inte. Sen skriver man att man ser hur "wear and tear" har gjort att den svarta kontaktytan (består av ett tunt grafitskikt) försvunnit. Så är det inte, detta skikt försvinner när man lossar flexprinten (som är limmad med värme) från kretskortet, och delar av skiktet kommer då att sitta fast på de förgyllda kontaktytorna osv (som sedan avlägsnades med aceton osv i exemplet ovan). Med en stor portion tur kan man dock få förnyad kontakt mellan kort och flexprint med det kvarvarande grafitskiktet. Zebralister används vid direkt kontakt mellan LC-display och kretskortets förgyllda ytor, inget lim eller annat används, endast kontakttryck. Några sådana lister finns inte i länken från kinesiska leverantören eller i exemplet med bilen ovan. Materialet (rosa eller grått gummi) påminner dock om gummilisten i bilen, dock saknas de karakteristiska ingjutna ledarna av svart grafit. Depeche_Mode: CRC tillverkar visserligen en del kontakt och rengöringssprayer, t.ex COC405 som består just av huvudsakligen Isopropyl (egentligen Isopropanol) och är utmärkt för ovanstående jobb. Givetvis blir det mycket billigare att köpa Isopropanol i t.ex litersflaskor på apoteket osv. CRC tillverkar som bekant även andra mindre trevliga smörjor som t.ex 5-56 som har förstört elektronik och annat känsligt för stora pengar genom åren. Tuner 600 som jag däremot gärna använder är en produkt från Kontakt Chemie, som även tillverkar Kontakt Gold. Den senare är dock ett smörjmedel som endast får användas inne i rörliga kontakter osv, aldrig på kretskort eller flexprint osv. MSDS här: Länk FP |
|
|
Förtydligande: I länken från Kina är det ett instrument på en BMW, inte MB, som visas i samband med värmeförseglingen osv. Man ser tydligt hur man har en värmeplatta på ett lödverktyg med en isolerskiva imellan osv. Hur man lyckas vidmakthålla runt 180-190°, vilket är viktigt för processen, framgår dock inte. I säkerhetsdatabladet kan man tro att Kontakt Gold kommer från CRC, som visserligen kontrollerar många kemi och sprayprodukter i branchen, men loggan från Kontakt Chemie finns högst upp på dokumentet. FP |
|
|
Ja, du har rätt i det Folke. Jag gick inte in på det men en del i den där beskrivningen är lite knepigt. Med facit i hand är jag glad att jag FÖRST demolerade min brända MID och kollade inreallife... Något som visade sig vara en hit [enligt mig] eftersom jag kom på att ersätta tapen på undersidan innan jag tog loss helt från ovansidan - det sparade många invektiv i återpassningen... När jag bara sett bilderna funderade jag åxå över listen, eller snarare - när jag plockade isär funderade jag på "hur såg det ut egentligen". Tuner 600 är åxå en mycket bra produkt. Nu blev jag lite otydlig ser jag i efterhand. I MID valde jag att inte använda någonting alls förutom nogsamrengöring, och Gold är en av mina favoriter i övrigt. En bekant med glapp i sin TV tog förresten 5-56, och stack in plaströret i ett hål på baksidan och "sprayade runt på måfå" i nån minut. Efterssom allt hade kontakt med allt efteråt försvann troligen glappet... :) Hur som helst - min MID blev mycket bättre, men frågan är om man inte hade kunnat bara gnugga lite och klämma åt utan att ta bort flexprint och få ett skapligt resultat. |
|
| Vad kallas den här delen och hjälper ett byte av den pixelfel på MIDpanelen Länk | |
|
Flexprint. Kan hjälpa, men bytet sker med värmeförsegling osv, inte tejp/tryck. Problemet kan möjligen vara att förbindningen mot själva glaset på LC-displayen är mer eller mindre permanent gjord. Mot kretskortet är det lite enklare om man har rätt utrustning. Normalt säljs display och flexprint som en enhet, lös flexprint som i exemplet är jag tveksam till. FP |
|
|
Egentligen... hade jag tänkt spara LC inklusive FPC, från min brända MID, som reserv, men eftersom det dök upp lösa flex att köpa så - ett "testobjekt"... Detta gjort kan sägas; Folke - du har helt rätt gällande "mer eller mindre permanent", och allmänna rådet är härmed att INTE [absolut inte!] lossa på LC-sidan... Det innebär ovillkorligen en permanent död display. Kortsidan är en sak, och det hade inte gjort nåt med en ny matta - nej, men på LCn får man under inga omständigheter dit den. Då vet vi det, och min är i papperskorgen... [sparade plasthölje, knappsats, och lampor/lamphållare samt lite kablage som spareparts dock] |
|
|
En kommentar bara. Eftersom det inte finns utbytes instrument (inget rep av gamla) och man bara bara kan köpa nya instrumment är detta inte intesssant för min alpina dá jag tappar alpina bakgrunden. Därför skickade BMW verkstan här i Österrike hela instrumentet till tyskland för rep. Det tog 1v, mán-fre, hela jobbet kostade 150€ och jag har garanti pá jobbet frán BMW. Fungerar perfekt! /Christian Länk |
|
|
Det är helt riktigt att det finns ett par företag (minst) i Tyskland som reparerar MID och instrumentcluster mm med garanti osv. Ämnet (med länkar) har varit uppe här tidigare. jag rekommenderar starkt att utnyttja denna möjlighet vid behov. FP |
|
|
Sukke skrev om pris på nytt instrument hos BMW och att det tillkom kodning. Jag hämtade ett nytt instrument till min 530 2001a på BMW igår och ingen sade nåt om kodning. Väl hemma monterade jag instrumentet och fick se alla fina fungerande pixlar. Men km räknare, varvräknare, tempmätare och bränslemätare fungerar ej. km räknaren står på noll men trippmätaren fungerar. Vidare så har jag punkten brdevid km tecknet som någon skrev nåt om i en tråd här. Det verkar alltså som om mitt nya instrument inte här hopkodat med bilen. Någon som vet hur det går till? Ska man ha instrumentet löst eller monterat i bilen då BMW kodar det? Eller är jag helt fel ute. Tacksam för tips. Det blir väl en kontakt med BMW på måndag igen. |
|
|
Hör med BMW, som du skriver måste du koda in det nya tillsammans med övriga systemen i bilen, sen släcks den lysande punkten osv. FP |
|
|
Tack Folke, Det låter som du har varit med om sånt här innan. Man tycker dom kunde ha upplyst om att det behövdes kodas då jag beställde instrumentet. Vidare har en kompis bytt i sin 540 -99 och då krävdes nog inget sånt kodande tror jag. Nåja, jag kan ha fel på den punkten. Det är ett tag sedan. |
|
|
Hmm... Jag bytte i E38 97 och då krävdes inget kodande. Allt funkar som det ska, men kilometerräknaren började från noll. En liten prick lyser däremot, men who cares när pixelfelet är borta :) Tror BMW skulle ha 800 för "kodning" eller nåt sånt, men framtida hågade spekulanter kan anses sig ha tillgodoräknat sig 800 spänn, får om dom vill kolla mätarställning på gamla instrumentet (i den mån det går att läsa) och använd aen miniräknare. "Kodning" tar väl typ 30 sekunder, instrumentet kostade 3500 spänn. 800 till? Nope... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.