AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
60.119

"BMW X6 - ful och dum" - di.se

Sida 8 av 8
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

Förbrukningen= skitsamma när körglädjen är enorm. Men man kan ju inte låta bli att småle när färddatorn visar 8,0 på motorväg.
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
aalto: Intresserad om siffrorna om 0.75 är sanna! Min skall dra 0.91 enligt spec men ligger ju runt litern om jag inte kör mycket stad.

Spelar roll gör det då soppan snart är uppe i 15 spänn litern. Inte avgörande men spelare roll gör det. ;-)
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

Jag tror inte man köper en x6a om man jagar decilitrar. Som jag sa så blir man ju glad när datorn visar fina siffror trots att vi åker ett gigantiskt monster som väger en del. Jag vill inte byta bort min x6a bara för att soppan kostar 15-20kr. X6an känns som en miljöbil i jämförelse med alla bmw-v8or jag åkt i i tidigare. Då var man glad när snittet låg under 20,0 :-)

Vet inte vilka 0,75 du syftar på. Är det från Bmw?
Min x6 4,0d går iaf billigare än min tidigare x6 3,5d. 35an var svårare att komma under litern med. I 120km/h stack förbrukningen iväg rejält. Med 40an kan man gå upp mot 140 innan det skenar iväg.

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Det är BMWs siffror i sina tekniska beskrivningar. 7.5 med 4.0d och 7.4 med 3.0d blandad körning påstår de.

Som sagt soppar förbrukningen påverkar två saker:
* Driftskostnad (speciellt om man kör en del varje vecka)
* Andrahandsvärdet. Om priserna på soppa fortsätter upp och inte går ned igen kommer priset på stora törstiga bilar blir skräp. Dvs mer allvarligt än själva literpriset!
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

Andrahandsvärde?? Tycker du att det finns ett sånt att tala om på en ny bmw. Det är väl en mindre katstrof varje gång man byter bort sin bil :-)

Bmw-siffrorna är inte helt påhittade men man får köra väldigt mjukt för att komma i närheten.
Har man den som rent transportmedel kan jag förstå jakten på bra driftskostnad.
Hoppas alla x5/x6-ägare tycker att totalkostnaden för att få njuta av en så fin bil är värd slantarna.

Annars finns ju Smart. Jag har en , det blir inte billigare än så! :-) Också en rolig bil på ett anat sätt.
.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Andrahandsvärde på X5 och X6 har stått riktigt bra än så länge. För diesel inte V8. ;-)

Seriöst så är en 5-serie eller en X3 just nu nästan lika dyr med samma utrustning som X5 och X6. Visst skiljer kanske 100000 SEK. Tittade lite på 530xd och X3 3.0d men usla paket och mycket är extra så det drar snabb upp till 6-700000 SEK på dem. Vad har jag helst en X6 eller en 5 eller X3? Inte svårt val direkt... ;-)
de
3
de Sign
X6 50i xDrive -09
Det var ett evigt tjat om förbrukningen nå´n deciliter hit eller dit.
Har man köpt en bil för närmare miljonen så må man väl strunta i om den drar det ena eller det andra eller t ex andrahandsvärdet som är fritt fall på dessa bilar. Cykla eller åk buss istället då som jag påpekat tidigare.
Köp och kör bilen och njuuut istället.

de Sign
fa
86
fakethis99
BMW X6 4.0D -11
de Sign:

Självklart är det intressant att veta andrahandsvärdet även på dessa bilar. Självklart är det även intressant att diskutera förbrukningen.

Varför skulle det inte vara det ? Skulle vara intressant om du hade ett vettigt argument att komma med istället för att skriva tex; "Cykla eller åk buss istället då".

Goddag yxskaft!
de
3
de Sign
X6 50i xDrive -09
Sjukt upphetsat yxskaft pga min kommentar, det lär ju inte vara någon bilintresserad som inte vet att andrahandsvärdet är dåligt och att en tung bil drar mer...men jag kom på ytterligare ett argument: Promenera :-)

de Sign
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Konstaterade också att det var marginell skillnad i pris mellan en 535d F11 och en X5. Valet var också enkelt då F11 börjar bli en dussinbil med alla 520d som tas ut som firmabilar. En vit 535d M-sport med options för 700' måste man vara väldigt insatt i BMW för att se någon större skillnad mot en 520d för 320000kr. Hur kul känns det när man betalt mer än det dubbla? 520d vs X5 är det inget snack om! :)
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
de sign: Verkligen onödig och spydig kommentar! Bara för att man har råd är man inte korkad! När jag köper bil bryr jag med helheten oavsett hur mycket pengar jag har i övrigt. Låg förbrukning är bra för plånboken, miljön, räckvidden och andrahandsvärdet. Kanske därför man har pengar... Ser att du kör en X6 5.0i så kanske därför du är gnällig? V8an är ju halvdöd på andrahandsmarknaden... Diesel säljer som smör. Inte lättare med 4 sits nu när det finns 5. Tur att du inte bryr dig. Njut och bränn pengar! ;-)

Robert J: Helt enig med dig! Skulle aldrig ta ut en 535d eller en 530xd med tanke på mellanskillnaden mot X5 och X6. Kanske blir bättre med paket och priser i framtiden på F11 vem vet? Skall ju komma en F11 hybrid till hösten.
fa
86
fakethis99
BMW X6 4.0D -11
de Sign:
Jag tolkar ditt senaste inlägg som att du antingen inte förstår frågan, eller att du helt enkelt inte vet svaret.

Hur som helst så kan jag nog inte låta bli att förklara hur det hänger ihop. :)

Förbrukningen är väldigt intressant. Många har varit inne på varför, men låt mig repetera lite;
1. bränslekostnaden (bara för att man har gott om pengar innebär det ju inte att man behöver vara dum!), 2. miljöaspekten 3. försäljningsvärdet.

Andrahandsvärdet beror på en massa faktorer, och i dessa dagar med all miljöpropaganda blir miljöaspekten viktigare för allt fler köpare (inkl mig själv faktiskt). En snål men ändå snabb "SUV" är tok-het, medans en törstig 2.0liter/mil-snittare är rätt död på marknaden. En bil som förbrukar mindre bränsle är alltså mer attraktiv, vilket i sin tur innebär att de står sig bättre och inte tappar lika mycket som tex en 5.0i:a gör!

Hoppas att du inte tar det som ett påhopp nu. Bilen du har är grym, även om jag aldrig hade valt den törstiga 5.0i motorn själv.

hybris: Håller med. Jag resonerar likadant!
Bi
8
BimmerDude
120i -06
325i -06
530d - 08
Jag har lite frågor om hur X6:an fungerar med bilbarnstolar till någon med erfarenhet av det.
-Hur pass rymlig är X6:an med bilbarnstolar i baksätet?
-Hur mycket benutrymme blir det i framsätet?
-Går det att montera en bilbarnstol över mittdelen i baksätet på en 4-sitsig modell?

Jämför gärna med 1-serie (e87), 3-serie (e90) eller 5-serie (e60). För vår del funkar en e60 kanon med bilbarnstolar där bak, e87 är ok medans framsätet i en e90 blev trångt med bilbarnstol där bak. (I BMWs kataloger hittar jag ingen information om det måttet och utifrån Teknikens Världs tester ser det ut som att alla modeller skulle vara lika rymliga)
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

Bimmerdude: Jag har en framåtvänd barnstol i baksätet på x6an. Det funkar bra även om 3åriga dottern nästan snuddar vid ryggstödet på framstolen om frampassageraren ska sitta helt perfekt. Vi har ett sånt där skydd mot ryggstödet så det inte blir skitigt på stolen.
Barnstolen lutar lite i dom skålade stolarna och då blir benutrymmet som sagt ganska bra.
Frugan sitter helt normalt fram.

Har även en F11 530xd och måste säga att den ger ett snäppet bättre benutrymme i barnstolen om framstolen är bekvämt inställd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.