AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
60.108

"BMW X6 - ful och dum" - di.se

Sida 4 av 8
di
53
dindin
Bmw M5 2012
A Lind:

titta in på automotorsport för att bekräfta mitt påstående. En liten film som åtminstone stöder mina påståenden kring X6:ans beteende mer än dina tidigare slutsatser.

Naturlagar eller inte.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jo, jag har läst en del recensioner och provkörningar och jag tvivlar inte på att det är en väldigt trevlig suv att köra. Det har jag aldrig sagt något om!
Jag säger bara att högbyggen gör vägegenskaperna sämre än de hade kunnat vara och i det här fallet ifrågasätter jag vitsen med det!
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
A Lind: Ja, naturlagarna säger naturligtvis att en låg bil sitter bättre på flat fast väg och i framför allt höga hastigheter. MEN man kan väl inte dra alla bilar över samma kam? Detta är en hög bil med 4 hjulsdrift som du kan köra där andra "asfalts-optimala" bilar inte kommer fram PLUS att den sitter förvånansvärt bra på vägen annars.
Det optimala hade varit en ensitsig karbon bil (typ Formula 1) men hur fasen ska jag då få med mig ungarna upp till den oplogade stugan i fjällen?:-)

Mvh
Hosse
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Frågan är hur små däck du kan få på bilen bara. Jag tror inte att 315mm 20" blir så bra i fjällen det heller =). Att basera sitt bilval på årets vintersemester och få lida för det resten av året är åtminstone för mig lite galet, då köper jag hellre en spade på Jula ;).
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
A Lind: Haha, intressant argumentation. Att kalla det för att lida bakom ratten på en X6a kan bara komma från nån som inte kört bilen. Samtidigt så är det väl sällan man behöver 100% potent bil i skandinavien? Inte direkt autobahn nånstans här:-)
Blir nog lite knasigt om man kör med vinterdäck på fjället. Man får på 19" på den och det skulle inte förvåna mig om 18" passar oxå om man är helt galen. Jag har kört många år med 18" på SUV och det ge kanon vinterkörning.
Jag har oavsett sett X6 50 på bana tillsammans med M5 och M3 och det är förvånande hur bra X6an kör. Klart den sliter med hög tyngdpunkt, men fasen så mycket mer bil man får för det.

Mvh
Hosse
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Du lyfter ordet ur dess sammanhang. Att det skulle vara smärtsamt att sitta bakom ratten på en X6a påstår jag inte(det räcker med att titta på den för att det skall bli det ;) men visst förändras bilens vägegenskaper på ett negativt sätt av förhöjd markfrigång.

När man läser många inlägg här låter det som att man får en bil som nästan är lika bra i terräng som en Bowler Wildcat, samtidigt som den är bekväm som en Rolls Royce, samtidigt som det är snabb som en M5:a. Isf är det ju bara att lägga ner produktionen av samtliga andra bilar. =)
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
A Lind: som tur är har alla olika behov och krav på bilen sin och jag är säker på att det finns många som har "behov" för just en bil som X6. Dvs kombinerad körglädje, framkomlighet och utseende som skiljer sig ut.

Hur bra den är i terräng kan väl diskuteras, men nån terräng bil har aldrig BMW produserat heller.

Mvh
Hosse
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag är helt med dig där.
Men jag tror att både behovet hos folk och bilens egenskaper i mångt och mycket är överdrivna och det är egentligen X-faktorn som gör att folk köper. Och X-faktor har X6 uppenbarligen mkt av så mkt känslor som den väcker hos folk.

(vilket passande namn X-faktorn har när man snackar X-serie ;)
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Jag ska ha en iallafall, bara jag blir av med Cayennen nån gång:-)

Mvh
Hosse
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
I och med att både de som inte gillar designen hos X6, och de som gör det båda förutsätter att just de besitter sk god smak; finns det ju bara ett sätt att ta reda på vem som har "rätt" angående utseendet:

Köps X6 är den snygg, annars ej.

...vem vann?

= Kom in i matchen, ni som fastnat i nittiotals-designen! :)
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Vadå nittiotalet? Jag myser fortfarande på 80-talet! ^ ^
fl
13
fluid
X6 xDrive50i
X6:an är ju BMW:s snyggaste modell!
Hemskt vilka olika åsikter denna modell möter. Jag tycker det är kul att BMW lyckats göra en bil som väcker sådana hatkänslor hos vissa, och vill ha känslor hos andra.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Som 7 serien?:-) Jag både hatar intenst den designen och bara älskar den!

Mvh
Hosse
"I och med att både de som inte gillar designen hos X6, och de som gör det båda förutsätter att just de besitter sk god smak; finns det ju bara ett sätt att ta reda på vem som har "rätt" angående utseendet:

Köps X6 är den snygg, annars ej.

...vem vann?

= Kom in i matchen, ni som fastnat i nittiotals-designen! :)"

Sani; Ha ha ha vilket argument, du är festlig du, så Fiat Multipla och Ssangyong Rodius är snygga bilar? X6 kommer aldrig komma upp i antalet sålda Multipla så då vet vi vilken som är snyggast :D

Om man måste argumentera om en bils skönhet är den vacker då? Keira Knightley behöver ingen argumentation om hennes skönhet, detsamma gäller Aston Martin DB9 så "I rest my case" :D

Jag älskar X5 E70, den är mycket mycket lyckad, medan X6 slår X3 pre facelift som BMW: s absolut FULASTE bil genom tiderna, den är så ful att barn gråter, men väcker känslor det gör den, alltid nått :)

Stephan

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Stephan735i; hahaha, kom ihåg att det finns X3 ägare på forumet också som garanterat älskar sin bil!:-)

Oavsett, jag ser X6an som en 6 serie. Dvs inte som 1,3,5, x3 och ev x5 bilarna som ska säljas till en var man i gatan. Jag tror inte X6 kommer att bli en storsäljare av flera grunder. Priset, utseendet, platsen osv. Opraktisk bill helt enkelt. Inte lika lätt att försvara ett köp av den som dom flesta andra personbilarna. MEN den är lika f*n en av dom snyggaste:-)

Mvh
Hosse
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Stephan;

jag tycker inte att Kiera K är så snygg faktiskt - lite döskalle över det ansiktet + inte mycket till body :) Och Aston Martin Vantage V8 är snyggare än DB9/DBS som har lite för lång bak enl mig...

Men seriöst; varför fastna vid att en bil behöver vara just "snygg" - varför är det så eftersträvansvärt nödvändigtvis? Exempelvis kan ståtlig, maffig, mäktig osv vara precis lika tunga argument vid bedömning av utseende? Och dessa epitet förtjänar definitivt X6:an!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tja vad ska man säga jag som är NYnegativ oftast.
Jag har bara sett X6 en gång, blev omkörd och såg den mest snett bakifrån.
Helfet o helläcker slog mig direkt, ett sponant intryck som förvånar min själv, som brukar behöva flera år att vänja mig vid nått nytt. Förutom Z4M cupén som var det snyggaste på länge från BMW.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
39
Mästaren
X6 xDrive35d (Evolve Stage 3) -09
Hosse och dindin har rätt, X6 har vägegenskaper som just nu är helt oöverträffande. Jag tror att folk missförstår ordet "vägegenskaper" rätt så rejält. Alla som kört en låg, hårt avstämd bil över tvättbräda förstår vad jag menar. Om man håller en hög hastighet där riskerar man bokstavligt talat att braka sidledes ner i diket då den korta fjädringsvägen och returdämpningen inte klarar av att följa ojämnheterna.

Att X6:an sedan spöar M5:an i älgtestet enligt tyska Auto motor & sport (högre uppmätt hastighet) samt med största sannolikhet kommer att vara helt överlägsen alla andra bilar på snö/is (med motsvarande däck), tack vare sin DPC, är suveränt. Dessutom är den läcker som en dröm och förvånansvärt praktisk. Skickligt BMW!
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Mästaren; Tack!:-)

Mvh
Hosse
Jag tycker BMWs dubbelmoral är störig. Man lanserar Efficient Dynamics och skryter om hur mycket man bryr sig om miljön samtidigt som man trycker ut denna urtöntiga modell på marknaden. Slås bara av Audi Q7 i fläskighet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.