AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
60.107

"BMW X6 - ful och dum" - di.se

Sida 2 av 8
Bilen är jäkligt onödig, men Håkan Matson har blivit en BMW-hatare på gamla dar, han sågade även E90 rejält när den lanserades.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Men alla tycker ju inte som di.se

Länk
bmwtok:

onödig eller inte, du kan ju inte påstå att det finns ett behov av X6 precis.

Och att jämföra med en sportbil kan du ju inte heller, Alla sportbilar ser nog mer snygga, strömlinjeformade, vackra ut än en X6. Uttseendet har ju inte med antalet hästkrafter att göra.

Att det sen finns människor som vill ha den typ av bil som X6 representerar är ju tur för tillverkarna. Dom vill ju tjäna pengar på den.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja..."behov o behov",uppenbarligen tycker väldigt många att det finns ett behov av den,det är ett "jäkla" sug efter den..säljer som smör i solsken :)

Mvh Janne.
39
Mästaren
X6 xDrive35d (Evolve Stage 3) -09
Äsch, "snygg och strömlinjeformad" är väl snarare ett säljargument till damer. Här pratar vi istället muskler och attityd, något som X6 har i överflöd.

Man kanske närmast kan jämföra mellan: balettskor eller vandrarkängor, tajts eller blåställ, vespa eller HD etc. Inte vill man väl dansa balett iklädd tajts om man slipper, eller??? ;-)

Nej, X6an passar perfekt till oss bredaxlade gossar... ;-)
Jag fattar inte hur man kan få den att dra 1,2 l milen vid kamraövervakad landsvägskörning. Jag har själv en x5 3,0sd den har bara gått 500 mil men har dragit 0,93 blandad körning.
39
Mästaren
Är också fundersam på den uppgiften. Nog för att det är en stor och tung bil men 1.2 l milen pa landsväg låter ju rätt så mycket. DN var tydligen nere i 1.1 l per mil vid "hård blandad körning" i sitt test, vilket låter rimligt. Det är ju en viss skillnad mot "kameraövervakad landvägskörning".

Stefan: Vad kommer Du ner i för förbrukningssiffror som lägst om Du ligger och tuffar lätt i typ 90, jämn fart? Går det att nå, eller vara i närheten av, deklarationens 0,7 l per mil? OK, efter 500 mil är ju inte motorn riktigt inkörd ännu så förbrukningen borde kunna sjunka en halv deciliter e dyl efter ett par tusen mil till.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker precis som Janne T
"Jag gillar den inte...klumpig,ful och nästan lite löjeväckande när man ser den på "sta'n".."

Att den slår Cayennen i testet är väl i inte så konstigt då X6:an är en helt ny modell och Porschen funnits med ett bra tag, måhända att den uppdaterats under åren. Men tycker det är en självklarhet att den ska vinna det testet.

En onödig bil men folk (inklusive mig själv) köper onödiga saker.

Hur ska man tolka att 40.000ex är sålda? Är det som förväntat? Hur många ex sålde x5:an initialt, hur mycket säljer konkurrenterna?
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Spider;

Uppenbarligen är där ett behov eftersom den säljs. Dessutom säljs den bra med. Vem är vi att bestämma om det finns ett behov eller ej, det är köparen som bestämmer.
bmwtok:

Skilj på behov och intresse.

Behov = något man måste ha för att klara sig
Intresse = är något man gillar och vill gärna ha

Bilindustrin har nuförtiden ett bra koncept. Dom skapar nya modeller som inte egentligen behövs, sedan hypar dom dessa och skapar ett intresse.
Folk köper och biltillverkarna skrattar hela vägen till banken.
Kan inte annat än att säga att biltillverkarna är jädrar i min själ smarta.

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Spider;

Antingen är tillverkarna smarta eller så är vi människor dumma :)
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Vad skall man med 212mm markfrigång när man har 20" lågprofildäck? Kommer ju vara helt värdelös i terräng ändå! Och precis som på Cayenne går det väl inte på mindre fälgar för då får inte bromsarna plats.

Förövrigt håller jag med Janne, "Jag gillar den inte...klumpig,ful och nästan lite löjeväckande när man ser den på "sta'n".."

Och vad är det förresten för trams med X5/6 Le Mans. BMW M borde göra en X5/6 Paris - Dakar om de alls skall lägga någon energi på de här modellerna!
Om man mot förmodan skulle ramla över dylikt ekipage så är det toksänkning som gäller, detsamma för Cayenne för maken till fulare originalutföranden har nog inte funnits sen Edsel...

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Till mästaren. Drygt 0,7 vid 80-90km om man anstränger sig, jag har även 20tummarna 275 fram 315 bak dom går väl inte direkt lätt. Men jag tycker den faktiskt är ganska snål med tanke på tyngd och motorstyrka. Åkte fram o tillbaka till sälen (tandådalen) 84 mil 5 pers med packning hastighet + moms då tog den 0,84 mvh stefan
39
Mästaren
Stefan: Tack för svaret. Dryga 0,7 vid anstängning och 0,84 oanstängt med fullt hus, det låter ju super! Många bensindrivna mellanklassbilar med fjuttmotorer klarar ju inte bättre. Här snackar vi 2.2 ton, stor frontarea och kraftig automatväxlad dieselsexa som jämförelse. Kan bara säga, grattis till ett superbt val av bil!
di
53
dindin
Bmw M5 2012

avdelningen korkade kommentarer:

Spider
"att det sen finns människor som vill ha den typ av bil som x6 representerar är ju tur för tillverkarna. Dom vill ju tjäna pengar på den"

eehh? Och vilken annan anledning skulle de ha? Omsorg?, kärlek? tidsbrist?

Den subjektiva åsikten har vi samtliga rätt till men.... någon måtta måste det väl finnas på saker och ting.

Plåten är skrynklad något annorlunda kring x6 än x5 och det gör hela skillnaden? Nej visst ja!.. Den är ju så trång, bara 4 sittplatser. Precis som varenda jävla suvägare kör med kärring och 3 ungar i bilen konstant?

Dindin,

Det finns bilmodeller som tillverkare har velat tjäna pengar på som floppat och dom har tvingats lägga ner modellen. Detta kunde hänt med X6 med, men det gjorde det inte. Bmw hade tur. Det är detta jag menar med mitt påstånde om att tjäna pengar på en bilmodell. Att dom vill tjäna på ALLA modeller är självklart men det är ingen självklarhet om modellen floppar. Trodde du fattade min mening men om inte så var detta ett förtydligande.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
"Tur" är en lyx som biltillverkare inte har råd att hoppas på anno 2008, det finns något som kallas marknadsundersökningar.
39
Mästaren
Klart en ökad markfrigång är ett superplus, framförallt om man bor i norra halvan av Sverige. Det är inte alltför sällan småvägar bli igenkorkade av snö när inte Vägverket hinner med att röja undan. 20-30 cm nysnö är inte ovanligt på några timmar. Då kan man ju antigen välja att ha en låg och snygg bil och vänta ett dygn innan man kan åka vidare eller så köper man sig en SUV och kommer fram i tid.

En X5/X6 klarar dessutom lättare terräng utan problem (och även lite svårare om man orkar byta standarddäcken mot terrängvarianter) och så slipper man vara orolig för fartbulor, påfartsramper etc.

Frågan är väl snarare varför man inte skulle vilja ha en ökad markfrigång?
Länk kolla på detta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.