|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja de luktar lite Saabförakt, listan på bra saker dom gjort kan göras väldigt lång. |
|
|
Olja: Jag har själv haft saab, en speciell bil som faktiskt kändes riktigt snabb när man drog på. Mitt tekniska intresse gjorde att jag fördjupade mig i kontruktionen liksom jag gör med alla bilar jag har/haft. Jag kom ganska fort fram till att 9-3 inte var färdigutvecklad på många punkter. Sedan pajada givetvis enhel del saker under den korta tiden jag hade bilen, detta i kombination med svindyra reservdelar gjorde att jag ganska snabbt förstod vart saab som bilmärke är påväg. Visst har bmw gjort många missar liksom alla märken gör men bilarna fungerar iallafall väldigt bra och dom är byggda för att verkligen användas. |
|
|
Kamel2: Kan kanske va en 2003a eller en av de sista med det problemet kanske? Eller så fick de kanske aldrig bukt med problemet? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Dom fick bort problemet med total oil sludge versioner >-03 genom att modifiera delar av motorblocket vid nyproduktion. På biopower smutsas oljan ner snabbt pga. E85, någon som hört om kedjor o turbo pajar ofta på dom bilarna?? Det bästa saab gjort är att sätta start-nyckeln mellan stolarna, varför har ingen annan tillverkare kopierat den iden??? Så smidigt att slippa ha dom dinglandes på knäet hela tiden om man har mycket nycklar på knippan. |
|
|
För två bilar sedan hade jag en SAAB 900 NG. Den fick lite chiptrim och även lite pystrim. Sedan sköt jag ut en av kolvarna igenom motorblocket =) haha.. det var grejer det! Låg i 200 efter en motorcykel och så sa det "padoooofffff" och motorhuven hoppade till lite. Sedan blev det bara ett tjockt moln av vit rök. Kommer aldrig glömma ljudet av metalldelar som klingandes ramlade iväg under bilen! Hittade en bortsprängd sida av en kolv utefter vägen som jag har inramad på väggen som minne.. Så ja.. Saabar har lätt för rasrisk.. om man e klantig som jag =) (Bytte till ny motor [3000 mil] och blev sedan påkörd bakifrån efter två veckor.. sedan blev det en BMW) |
|
|
Kamel2: 900/9-3 var verkligen ingen hit. Utgångsläget var inte det bästa. bottenplatta från en gammal Opel, lite pengar och tidspress. Saab har många gånger varit väldigt framåt med ny teknik. Tyvärr har deras resurser inte alltid räckt hela vägen fram. Men Saab är en liten tillverkare med små resurser. Men ibland undrar man vad BMW sysslar med. Jämför t.ex. oljepumpen på en M62 med den på Saabs B204/234. Vem är det som har tänkt till? /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
olja: håller med dig till 100%. Dessutom kostade det 40'kr för varje bil som saab såde av äldre 9-3. Japp, någon bmw konstruktör måste varit full när han gjorde mugghållare bak till 5-serien! Dom går sönder direkt och är löjligt dyra som reservdelar. Ja, att missa oljepumpen är ett makabert misstag. Men om man fixar den i tid så är ju motorn för övrigt helt ok. Men tittar du på en 9-3 så kan du vara säker på att problem kommer även om du fixar kamkedja och turbo. Ac kompressor, spjällhus, växelåda mm. det tar ju aldirg slut och delarna är skitdyra. |
|
| olja,är inte helt med nu,men menar du oljepumpsbultarna så är väl det problemet löst på M62.Det var väl bara på första generationen V8:or (M60) som det problemet fanns?Eller? | |
|
Bimmerbåg: Bultarna är "bara" ett kvalitetsproblem. Jag tänkte mer på konstruktionen. BMW har oljepump som drivs av en separat kedja med allt vad det innebär. Saabs oljepump är integrerad i transmissionskåpan och sitter direkt på vevaxeln bakom remskivan. En i mina mycket snyggare lösning utan bultar, Saab har stor låsring som håller allt på plats. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Pystrimma en Saabturbo är ett garanterat sätt att rasa motorn... Synd att Saab klantade till det så i och med T7-motorernas Oilsludge problem, det har förstört mycket för märkets framtid. __________ |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Hade en 9-5 aero med 14000mil på mätaren. Den drog en liter olja som ingenting om man "använde" turbon, som dessutom redan var bytt. Efter lite hårdare körning tickade bilen. Skamligt dålig.. Byter du olja var 500e mil så ska det funka enligt de som säger sig veta. Undvik stadskörnig de som klarat sig bäst är tjenstebilar som gått mycket motorväg. * Fel 1 katalysatorn ligger för nära tråget, det blir varmt och oljan stelnar/bränns fast i botten. (ganska liten oljemängd dessutom 4L) * Fel 2 Vevhusventilationen * Fel 3 Tändkassetterna Helt enkelt är motorn för dåligt bygd äldra saab hade bara växellådorna som ett problem, och det är ju litet jämfört med en motor. Är så seg i huvudet så jag kommer inte på allt nu, men kan tillägga att min 9-3 Aero -01 pajade 3 gånger runt 8000mil först tändkassettet, sen katalysatorn, sen en vakumslang tur som f-n att man hade garanti på bilen. Naturligtvis är det några år sedan nu. Den bilen behöll jag bara 4 månader, inte för att som det är nu vill byta byta byta hela tiden utan för att jag vantrivdes i bilen och kände mig osäker i den visste ju inte vad som skulle komma härnäst hehe |
|
Håller med weeeman, der är framtiden är minst sagt oviss. Med tanke på hur missnöjda alla ägare till nya saab är så ser det inte precis bättre ut ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.