|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu är det ju så att min mamma ska byta bil, och då har jag ju självklart pratat mig varm om BMW såklart så då åkte ju jag på att leta upp ett lämpligt objekt. Och hon har väl inte behov för en M3 direkt men lite orr vill hon ha. Jag har inte rattat varken 318 eller 320 så jag skulle vilja ha lite synpunkter på dom modellerna. 320n har ju sexa och det är ju bra men... 318 verkar ju vara hyffsat kul den också, hur skiljer sig soppa förbrukningen och service kostnader och om man kan prata om nån kvalité skillnad. tacksam för svar. Söker anställning som BMW försäljare. auspuff2@spray.se | |
Axel |
En BMW skall ha en sexa,plus att motorgången är så fantastisk så man glömmer det lite dåliga lågvarvsvridet.Dom drar inte heller så mycket mer än fyran. Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Bensinförbrukning är nästan ingen skillnad alls... Och som sagt en BMW skall ha en sexa... sen om det är en 320 - 325 - 328 är upp till var och en! |
|
|
Ja sexa ska det va. hittade en 320i-92 (schnitzer) 16400mil, färddator, 17" schnitzer, taklucka, sport stolar och lite andra basic prylar och den skulle dom ha 55000:- för på en firma i Malmö. Det tycker jag låter som ett bra pris. vet inte riktigt vad dom står i annars? Söker anställning som BMW försäljare. auspuff2@spray.se |
|
| Priserna ligger väl där nånstans... så det är nog en "fair price", om den är i bra kondition.... | |
|
Jag är väldigt nöjd med min 320iC -93 och jag har ägt både en 316 E36 och en 325 E30 innan. Man har fördelen att man kan välja mellan prestanda och bra bränsleekonomi. Har du mycket tålamod så går det faktiskt att köra tämligen billigt. Vill du köra fort så går även det, det är bra drag i 320 runt 3000-4500 rpm, men då bubblar soppan också i rask takt... MVH KJELLEN |
|
| Danne328: Köp en 318is e36 åt mor din lagom rapp o soppa snål även fast man har lite tung gasfot. | |
| Köp en 318 is till din morsa. SEX ÄR KUL TILLS DE SKA LAGAS. 318 IS MINST LIKA RAPP SOM EN 320 OCH BILLIGARE I DRIFT. | |
|
Hej Danne! Har själv en 318. Dock ej is-modellen.Tycker faktiskt att mina 113hk ger ett skapligt drag. Speciellt om du jämför med andra bilar med samma kraft/storlek. Så en 318 duger nog till din mor. Bör påpeka att jag har kört en Golf automat,75hk i några år innan jag köpten BMW'n. Så jag är ju inte bortskämmd med snabba bilar! Mvh Henik. |
|
|
håller inte med om dom tre senaste inläggen.. klart morsan din ska ha en 6:a.. finns inget bättre än BMW´s Raka sexor :) Ralle: Hur kan det vara så att 318is är "minst lika rapp" som en 320. Det är väl lite långsökt? 318is = 4:a på 146HK inte sant? 320= 6:a på 150Hk så undra vilken som är rappare :) ---------------------------- King of the road |
|
|
Det stämmer väl som Ralle säger, men man skall tänka på att sexorna är drabbade av betydligt färre konstruktionsrelaterade problem än de tidiga (innan -94) 316/318 motorerna. Mvh |
|
|
Johan B: Blir nyfiken, vad hade de för problem med fyrorna? Vilka motorer? Tycker det är lite fjantigt att säga att BMW skall ha sexor. De motorer som satte BMW på kartan var fyror. framför allt M10:an och senare S14. Sedan att de nyare sexorna är fina motorer tänker jag inte förklara bort:) 320i'n är säkert mysig att köra. 318is hade 140hk i e36 med M42:an fram till och med 95. Sedan kom M44:an, har väl 144hk? Och en 318is är lika rapp som en 320i. Har lite dålig koll på e36 så jag ska inte gå vidare om det. Men en 318is E30 slår både 318is och 320i E36. Men det skulle inte min mamma vara särskilt intresserad av. Det är nog mer intressant att det skiljer drygt en dl per mil i bensinförbrukning. Båda bilarna är pigga och trevliga att köra. Underskatta inte de små fyrorna. Provkör bilar av båda modellerna. |
|
| Kollade modellguiden, M44:an hade tydligen 140 hk den också. | |
| Visst klart BMW skall ha en sexa, men å andra sidan vet troligtvis inte din mamma vad en cylinder är och än mindre hur många och varför. Alltså skulle jag nog i alla fall satsa på en välskött och lugnt kört 318. Den får hon nog större glädje och mindre problem med! | |
|
Visst är det trevligt med sexa, men jag skulle ta fyran. Jag skulle välja en 318 från -94 och frammåt. Den har då en ny motor som verkar helt otrolig vad gäller bränsleekonomi och hållbarhet. Mina föräldrar har en 316i-94 (samma motor som 318 fast mindre kolvar/cylindrar). Den har nu gått 24k utan minsta lilla trassel med motor/låda mm. När man kör den så känns det som om den är ny. Den drar inge olja och nästan inge bensin. Dom brukar köra den på 0,65 vid landsvägskörning och aldrig över 0,9 vid 100% stadskörning och gasglad fot. Helt enkelt en mycklet trevlig och billig bil. |
|
|
Johan B: Jag tror nog att det fanns ett antal bra anledningar att BMW valde att stoppa i en 4:a i M3 e30 bland annat driftsäkerheten. Men de nyare sexorna är helt klart inget fel på men om jag skulle hjälpa morsan att köpa en bil så skulle jag kolla på soppa förbrukning och försäkring. Wizzard: de där extra hästarna som 320 har tar is:en med lätthet igen på vikten 0-100 så skiljer det 0,2 sek till 320:ins fördel o då skiljer det 10hk och is:en drar 0,8dl mindre/mil. Alltså kastar man ut reservhjulet så vinner is:en mot 320:in i alla kategorier förutom ljudet. |
|
|
Danne328 Jag var i din sits för ett år sedan då jag stod och valde mellan en 94:a 320 och 318. Jag ville ha en ekonomisk men samtidigt kul bil och då blev någon av dessa två ett solklart val. Efter många provkörningar fann jag att 318 kändes nästan lika snabb som 320 "på rull". Dessutom kostar den betydligt mindre att äga, framförallt service och försäkringskostnaderna. 320 är en mycket fin bil som går mycket mjukare än 318 förstås och låter mycket bättre. En fyra blir aldrig som en sexa, samtidigt blir en 320 aldrig som en 325 eller 323/328 heller. Den är lite av "att vilja men inte kunna". Och en intressant tes är att de som här på forumet tjatar om den raka sexans överlägsenhet jämfört med de "värdelösa fyrorna" är till 99% 320 ägare ;-) Instämmer med Johan B, satsa på en 94:a 318 eller senare. Den har bla kamkedja och andra modifieringar som gör den betydligt mer driftsäker än den gamla M-40 motorn. |
|
|
De problem jag i första hand tänker på som gäller fyrorna (8 ventilarna, innan -94) är tendensen de har att slita ner kamnockarna och att man måste byta kamremmen med korta intervall på dem. Angående varför man valde att stoppa i en fyra i M3 E30 så berodde det inte på driftsäkerheten utan det faktum att en fyra har en kortare vevaxel som flexar mindre vid höga kolvtryck och därför lämpar sig bättre att högtrimma (tävlingsmotorerna) samt att vikten/balansen i bilen blir lättare att kontrollera. Dessutom bygger den motorn på en gammal tävlingsmotor från 60-talet så den var redan i princip utvecklad och klar att stoppas i en "räcerbil". Mvh |
|
|
Ja det stämmer ju om M40:n. Jag läste slarvigt och fattade fel. Trodde du menade att de haft problem vid produktionen;) S14 har väl samma teknik som M88/S38 och är i stortsett en avkortad sådan. Den(M88) togs väl fram till M1:an på sent 70-tal. |
|
Mehrshad |
*host* du skulle ju oxå kunna fråga din kära mor vilke hon vill ha? det är ju trots att hon ska skall köra den eller hur? M.Razani |
|
...buy the ultimate BMW "four"...the 318iS (until the Valvetronic 2.0 came along !). It´s rapid as the 320i and has a better torque figure at low rpm´s. As a bonus it´s cheaper to buy and serve. If you can afford a BMW "six"...choose no less than the 320i with VANOS...a better car though is the 325i or a 323i/328i ! V-max |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.