|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är på jakt efter ett belägg som är hårdare än standard då jag kör 5-10 bankörningar/säsong. Har fått några bra förslag av vänner men vill kolla med experticen här först:-). Om jag ska försöka klargöra vad jag vill med beläggen så är det följande: Inte gnissla (nämnvärt), gärna ett eller två snäpp "värre" än vanliga gatbelägg (vill ju ha lite livslängd). Jag har stålomspunna bromsslangar, bra bromsvätska och helt ok skivor (345 mm, CSL). Nu är orginalbeläggen slut och vill passa på att byta till aningen vassare grejer som funkar fint på gatan. Brukat sökfunktionen har jag redan gjort så har jag de sagt. Slipper man den läsningen i första svaret i alla fall:-) Tacksam för alla förslag jag kan få, gärna med praktiska erfarenheter.. M.V.H Dennis | |
|
Jag hade rätt lika krav som du hade när jag köpte bromsbelägg och per på peansweden rekomenderade Carbotech XP8. Och jag må då säga att dom har fungerat ypperligt bra! Vet fler som kör på dom som är nöjda |
|
|
Tack för den! Kollad deras hemsida och det fanns ju en del trevligt där:-) Har du kört bana mycket med dom beläggen? M.V.H Dennis |
|
|
Annars kan du slå en signal till Martin på FastOne.se, han är mycket duktig på bromsar. Länk Mvh Johan |
|
|
Även jag åker med skivor och klossar från Peansweden, och jag måste säga att jag är mkt nöjd med ddem! Har kört drygt 3000 mil med dem, och det syns inte! Har visserligen inte kört någon bana ,med dem men de bettar bbra mkt bättre än original, och skriker inget! Minns inte exakt vad de heter men det var nån ny modell för förra året.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Jag köpte nyligen Pagid RS29 till min bil som är identisk med din och dom greppar galet! Gnisslar lite vid mindre inbromsningar (ibland) . Tydligen har "Loaded" samma belägg men den bilen har väl inga orginal bromsar i övrigt =) Do it big |
|
|
Man kan generellt säga att ju bättre grepp det är i beläggen, ju hårdare går det åt skivorna. Kör du bilen året om eller använder bilen vid pendlig, så skulle jag välja ett mindre aggressivt belägg. Kör man mindre med bilen, så skulle jag satsa på värsting belägg typ Pagid gula. Nackdelen med pagid är att dom dammar och gnisslar en hel del. Man bör också tänka på att värsting race-belägg behöver värme för att greppa riktigt bra, och kommer bara till sin fulla rätt vid banköring. Pagid saknar även fjädern som håller belägget på plats i oket bak. Detta gör att du kommer att få ett klapprande ljud, som jag tycker är mkt störande. Detta löste jag med att svetsa dit fjädrarna från std beläggen. För egen del så tycker jag att det är rätt fräckt när det gnisslar. Dom som har koll på läget, känner till att racebelägg SKA gnissla he he.. Just nu kör jag med Carbotech XP8 som funkar helt ok både på bana och gata. |
|
|
Rika Stämmer det du säger. Märkte att det "klonkade" lite med mina Pagid "gula" häromdan. Man kanske får göra som du säger , svetsa dit "fjädern" på belägget . Med dom tar fint =) |
|
|
Tack för alla goda råd. Har bestämt mig för Carbotech XP8. Beställde idag. M.V.H Dennis |
|
|
Originalbelägg gör att skivorna håller längst, allt eftermarknadsskit äter bromsskivor. Åk till doktor Per han både ordnar slitsade och hålborrade skivor efter bästa snitt. Det ger livslängd och minskar värmen. Obligatorium efter hård körning är minst 5 km körning i lugn takt utan att använda bromsarna nämnvärt. Sedan kan man slå av tändningen. Mvh Asken |
|
|
Tack för tipset Asken. Men jag vill ju ha ett belägg som nyper till lite kraftigare också. BMW orginal klarar tyvärr inte den uppgiften. Sen är det ju självklart att det sliter mer på skivorna men det får man ta:-) M.V.H Dennis |
|
|
Beaf: Det är inga större problem att flytta över fjädrarna från std. beläggen. På pagidbeläggen finns det en "stålpigg" där det är meningen att fjädern ska sitta Om man tar det lungt när man borrar bort niten som håller fjädern på stdbeläggen, så kan det ev. räcka med att slå ett körnslag på "stålpiggen" och banka ut den. Dvs om du saknar svets. |
|
| Jag har goda erfarenheter av pagid gula samt svarta dock tycker jag att PFC 01 är ett snäpp vassare. EBC röda (tror jag färgen var) testade jag en gång och det var ett riktigt dåligt belägg enligt mig | |
|
Tack för alla tips. Har beställt och monterat Carbotech XP8. Stor skillnad mot orginalbeläggen. Mycket bättre bromsverkan. Dom "tröttnar" aldrig utan bara nyper och nyper tills det står still. Men gnisslar gör dom ju......ganska ordentligt. Iofs inte till en början men efter någon dag började det gnissla nämnvärt. Men det är inga problem för mig så länge dom biter så bra som dom gör. Nämnas bör att jag har 345 mm skivor (ingår i Comp. Package) fram samt stålomspunna slangar. Stor skillnad mot 325 skivor och orginal belägg... M.V.H Dennis |
|
|
Har du comp-package, eller har du eftermonterat skivorna från CSL ? Skulle vara mycket intressant att en gång för alla redan ut, om det går att montera CSL-skivor rakt av på en vanlig M3 E46, om man också byter till samma okhållare som CSL har !? --- Mvh //M artin |
|
|
går alldeles utmärkt att montera zcp/csl 345mm när man samtidigt byter okhållare som kostar 1700kr/par "don't imitate, innovate!" |
|
|
Stämmer bra p-car... Ingenting märkvärdigt att montera 345 mm (CSL) skivor på en M3 E46. Men du måste ju också byta okhållarna tyvärr! p-car verkar ha koll på priserna. Jag har en bil som är utrustad med Comp. Package och där ingår 345 mm skivor. Byter man sedan till vassare belägg samt kör med stålomspunna bromsslangar har man en MYCKET bättre bomsverkan jämfört med orginal..... Så det är alltså en kostnad på 1700 plus skivorna (tror det är ca 6500:-) plus arbetet. Skulle tippa på en slutnota hos BMW på ca:11-12.000:- för hela paketet med arbetet inräknat.....skulle säga att det lätt är värt det... M.V.H Dennis |
|
|
Oki, låter ju riktigt bra !! Kör idag med Performence Friction-skivor och belägg, men då kommer jag nog lätt att göra denna modifiering nästa gång skivorna behöver bytas, är ju busenkla grejer vi pratar om, så hjälp med montering behövs ju knappast. Antar att bromslangen räcker till också, utan att byta !? --- Mvh //M artin |
|
|
Tack för hjälpen med detta !! Ni som har bytt, upplever ni stor skillnad mellan 325 mm skivorna och 345 mm skivorna vid bankörning ? --- Mvh //M artin |
|
|
Martin>> Skulle vilja påstå att dina "Orginal" PF skivor o belägg (01:or ?) har bättre bett än csl/zcp.. Hade PFC på gamla "vanliga" M3:an o de vaf grymma. Iof inget större fel på CSL bromsarna (åker rs29 fra+bak) men de är ändå strået sämre när det är tuff bankörning Henrik |
|
|
så här ser uppgraderings kit ut: Länk kostar inget att göra det själv, peacy-easy, tar ca 1/2 dag eller en helg om man vill samtidig passa på bättra färgen på dom rostiga oken jag använder EBC yellow tillsammans med 345 och kört både Hockenheim och Nürburgring i våras och det som inte riktigt höll vid bromsningarna var däcken, så GoodYear F1 blev utbytt mot Michelin PS2 alltså samma uppsättning som oe CSL, riktigt bra kombo, M GmbH vet vad som sysslar med "don't imitate, innovate!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.