AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.241

Z3M; Vad händer på beg. marknaden?

Sida 1 av 2
Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
Hej!

Har ställt in siktet på en Z3M Coupe och kikat på dessa ett tag nu.
Kan dock inte låta bli at undra över hur begagnat marknaden ser ut för dessa. Finns väldigt många till salu just nu och mer än hälften av dem har legat ute länge och sänkt priset hela tiden, ändå så blir de inte sålda!?

Är det kanske att dessa står inför ett (litet/stort?) prisfall just nu? Måste ju nästan bli så eftersom marknaden verkar vara helt död!

Vad tror ni, och ni som säljer: Vad har ni fått för respons?
Ar
52
Arscher
Z3 coupe 99
2.8 ESS Kompressor
Hej.
Jag har inte haft min bil ute så länge men jag har fått lite skam bud sist var det en kille som erbjöd 140tkr.. Tråkigt hehe.. ljudet och kompressor kostar 140tkr idag ska han få bilen gratis? :)

Archer
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Tror att många gör sig av med sina leksaker nu när räntan på mångmiljonlånen börjar kännas och köparna fegar ur av samma anledning.
Min teori iallafall....

Alla bilar sjunker i värde just nu och tyvärr är Z3M inget undantag... Kan hålla med Monobike ang. svenskens oro över räntan och tyvärr belånar svensken sin egendom upp till skorstenen och bilen likaså... Men du måste komma ihåg att Z3 MC ingen bil som folk köper över en dag... När jag köpte min i våras, gick de åt som smör... Nu däremot är antalet presumtiva köpare färre - och hösten är på ingång...

Men du sitter naturligtvis i en bra sits nu på höstkanten, tror du får det svårare om du väntar till våren.

Sådana här objekt får väl inte priset att öka direkt...

Länk

Bilen känns så fruktansvärt bekant - har den varit smälld?
Den här funkar nog bättre...

Länk
Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
såg den också, känns mer som "rätt" pris med tanke på marknaden?

Tror du att det blir så mycket svårare att få tag på bil till våren?

Ni har nog rätt i det med räntorna och lånen, men det bör ju även tyda på att priserna kommer att gå ner på bilarna?
150 för en M coupé, jo jag tackar - det fanns en förra sommaren till samma pris (tror det är samma) för just 150 tkr men den försvann blixtsnabbt... Om du inte har en större budget, köp. Men om det är samma bil, är den smälld.

Nej, jag tror inte det bli svårare att få tag på en m coupé till våren, däremot har du nog större "fyndchans" nu än på våren...

Som sagt ovan, Z3M är inte undantaget det stundande "prisraset" men att hoppas på fler för 150 tkr, tror jag blir ruggigt svårt... Klart att du som köpare anser att det är rätt pris, samtidigt som det är lika klart att jag som innehavare anser det är fel pris. Men jag var, precis som du, inne på att Z3M är alldeles för dyra i förhållande till ålder men när jag väl hittade en billig, var historiken tveksam, rostbeläggningar baktill etc... Slutade med att jag fann mig i att Z3MC står sig rel. bra på beg. marknaden och införskaffade därefter en. Skick går långt före pris enligt min mening.

Min kompis sålde sin Z3M för 198 tkr, för några veckor sedan. Import, 12000 mil men i gott skick - du får vad du betalar för...
Finns ju iofs. en till för samma peng men tyvärr är bilen behäftad med massa lös plast...
Här är samma bil, den jag länkade till ovan...

Länk

Och gissa vad, bilen är reserverad och ganska så snart såld. =)
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Kollar man upp bilen på vv står det att den har gått 5031 Mil och i annonsen närmare 10k? Konstigt..

Arscher: Ärligt talat tror jag du får mer om du säljer kompressorkittet separat

Ja, såg det också, Monobike - har han kört nästan 5000 mil på fyra månader..?

Det konstiga är att den förre ägaren har kvar sin annons och dessutom aldrig provade att gå ner i pris - rätt stor diff mellan 200 och 150... Något lurt verkar det än dock vara...
Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
absolut får man vad man betalar för!

Missförstå mig inte, jag letar inte efter billigaste möjliga bil utan är ute efter en fin orginalbil med bra historik. Är beredd på att betala därefter också.

Min fundering är mer, vad kommer samma fina orginal bil kosta om något år? Inte för att jag har planer på att byta ut bilen efter några år, men man vill alltid känna att man har betalt rätt pris.
Jag förstår. Det är klart man som köpare vill betala rätt pris och inte förlora allt för mkt på affären men då köpeobjektet är en bil är det relativt svårt... =)

Jag tror i var fall att z3 m kommer att ligga hyfsat stadigt, i var fall originalbilarna med säker historik, även en bit framöver. Naturligtvis är det oerhört svårt att sia om hur mkt bilen kommer att vara värd om exv. ett år men jag skulle tippa på (högst godtyckligt) en negativ diff någonstans mellan 10 och 20 tkr - beroende på körsträcka, bensinpris, efterfrågan, rep etc etc...

Fördelen med z3 är att den är relativt gammal varför det värsta prisraset redan har skett...
Passa på att fynda ni som har pengar!

Länk

Första som kommer och titta på den köper den kan jag garantera!
Och som sagt går bilen att få till 100% orginal men det får köpare stå för då jag har tidsbrist.

Mvh
Ti
124
Tim Strindeborg
Bmw M Coupe -00
Bmw 120d M-pkt -08
Köpte den bilen ni länkar till idag.
Angående milställningen så är mätarhuset bytt.. finns kvitto och uppskrivit i servicebok.
Och skadan som blev på högersidan va endast en lätt skada. Pratat me gamla ägarna om detta.
Bilen va i övrigt mkt fin.. inredningen va så ny den kan vara efter nästan 10 år.

Mvh Tim
Gratulerar till ett riktigt fynd, Tim!

Lite frågor bara;

Hur många ägare har bilen haft o. gällande mätarhuset - hade kilometermätaren stannat vid besiktningen då och isåfall varför byttes den inte innan besiktning? Varför har ägaren kvar sin annons på 198 och varför sänkte han inte priset istället för att, som det verkar som, slänga 50 papp i sjön..? Lite nyfiken bara... =)

Ha det fint!
By the way; Ser att farsan (?) annonserar på blocket... =) Skönt att du hade rena pengar att lägga ut så länge så du slapp lån och den biten!

Länk
Molke, jag tror du ska sluta hålla på att sänka hela tiden - dels drar du ner värdet på m coupé i allmänhet =), dels vet jag en som hoppat av ett ev. köp av din då det verkar väldigt misstänktsamt att du sänker, sänker och sänker priset hela tiden... Intressenten trodde dessutom att bilen var smälld eftersom du har extra plast runt om...

Så mitt tips är att ta bort plasten och ersätt det med original, om du inte har tid lämna in den så att ngn gör det åt dig - det kommer du garanterat tjäna på. Sedan skulle inte bättre bilder o. lite mer historikuppgifter skada - gärna en bild där bilen är i centrum och inte en bondgård... =)

Lycka till nu!
Jag vill bara få sålt på bilen då jag har hittat min nya bil.
Bilen är inte smälld, alla orginal delar finns kvar och är i hyfsat skick en ny lack på fronten hade dock inte skadat.

Jag bor ju på landet, finns bara bondgårdar här omkring :)

Får jag inte sålt den nu så behöver jag bilen och laddar på med kompressor till vintern.

Mvh
Jag bytte till mig Molkes M-Coupe & jag kan inte klaga på nånting = ) Klockrent skick utvändigt å invändigt samt går som ett skållat ; ) Den som backade på att köpa denna gjorde ett misstag ; P
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
En billig Z3M cab kostade 2002 runt 190 tkr.
Nu har jag inte följt marknaden toknoga men runt 170tkr får man väl ge än idag?

Z3Mc i okej skick kostade 2004-2005 (när jag köpte min) runt 210tkr med undantag för några extremt lågmilade som lågt runt 250tkr. 2004 fanns det en gul Z3Mc ute för 189tkr, Denna gula blev köpt och strippad till racebil och omlackad vit om jag inte missminner mig.

Tycker trenden inte är särskilt nedåtgående, i perioder finns det bara enstaka Z3Mc till salu och då kostar de runt 220-240 sen kommer det ut en 3 till på blocket och då pressas priserna ner 20tkr.

Det finns löjligt få Z3Mc så den som har en bil i riktigt bra skick med få mil kan nog räkna med att man får tillbaka pengarna plus en årlig ökning som följer KPI. Dock kanske inte i en stundande lågkonjunktur.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.