|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Marcus, givetvis behöver du inte sälja din bil. Till vad du kallar för "underpris" och som nog borde kallas marknadspris då det är vad marknaden vill betala. Detta gäller även för Siba, On-off mfl.de kan inte sätta priser som ingen är beredd att betala om de ska överleva. Jag skrev att OM du bestämmt dig för att sälja, alltså att du inte ska behålla bilen, är du hänvisad till vad någon är beredd att betala och det kommer sätta priset. Å andra sidan gäller omvänt, om en riktigt tät snubbe vill ha just din bil och ingen annan till varje pris så är det du som kommer bestämma slutsumman. Men det senare fallet är ytterst ovanligt när det handlar om bilar och nog endast en hypotes. |
|
|
pg_ice - Ja de var otroligt nog de, chocken har inte lagt sig riktigt än. Mvh Markus |
|
pg_ice |
ok det var ju värre. då har medelhavs mentaliteten om hur man gör affärer letat sig hit. "ge skambud sen prutar du mer när du kommer och ska hämta grejorna då du har "hittat" fler fel" jag förstår om du är förbannad men släpp för fan inte efter. bestämm ett pris och håll på det tills du får pengarna. |
|
Ingen risk att jag kommer släppa efter. Bara trött på alla muppar som inte förstår bättre. Mvh Markus |
|
|
Hahahahahahha 1 mn efter de sista jag skrev får jag detta på mailen - Hej! Är intresserad av din bil och erbjuder dig 70 000kr. Vid en ev intresse över mitt bud så nås jag på ....-...... Trodde verkligen inte att de fanns så skamlösa och oseriösa människor. Är ju heeeeeelt otroligt Mvh Markus |
|
pg_ice |
det låter ju mer som han gör dig en tjänst att släppa bilen till han. det är väl det vissa är ute efter att låta som att vid absolut sista utvägen så tar dom bilen och gör dig då en stor tjänst så du slipper vänta på rätt köpare. maila tillbaka och fråga varför han lägger skambud när bilen är värd mer. fråga även om han tror själv att han får en M3 Cab för 70k. kan vara intressant att höra vad han svarar tillbaka. |
|
Lite kvällslektyr för dig pg_ice ;) Här har ni ett ydligt exempel på en männsika som tror dem kan få saker gratis. K:Hej! Är intresserad av din bil och erbjuder dig 70 000kr. Vid en ev intresse över mitt bud så nås jag på .... - ....... S:Jag har ingen panik med att bli av med bilen och 70k är ju bara ett löjligt bud. K:hur kan det va ett löjligt bud nu när sommaren har tagit slut och att bilen är en import!?!? för min del är det bara att ställa in den för nästa vår om jag skulle köpa den. tänk efter själv.. ps: har sett den i annons tidigare under sommarn, svårt o få den såld tydligen med din fantasi pris.. S:Men snälla lille vännen. Tänk efter innan du öppnar munnen. Vad ska du med bilen till om nu sommaren har tagit slut? Men jag kan ställa in den i mitt garage så kan du ju får köpa den på början av nästa sommar till mitt så kallade fantasipris. Hahahahaha. Lägger du likadana bud på alla bilarna som har ca det dubbla värdet så lär du få samma svar av dem som av mig. Men lycka till med att försöka få loss en bil för ditt "fantasibud". Tyvärr är alla bilar svårsålda idag med tanke på att folk tydligen inte har några pengar. Men att lägga ett skambud på 70k på en bil som är värd runt 125k är ju bara korkat. Men som sagt, tack för din lyckoönskning så önskar jag dig all lycka med dina oseriösa budgivningar. Mvh Markus Mvh Markus |
|
|
Tror det sämsta man kan göra är att hamna i en konfrontation med dessa typer av människor. Det är bara att tacka för sig utan att behöva kommentera eller påpeka hur larvigt deras bud är utan att vara vänlig och bestämd. Jag har varit med om att få in ett och annat skambud, men säger man bara tack men nej tack på ett bra sätt så verkar de inte orka att bråka och komma med konstiga anledningar till varför 2000 svart skinnjackor faktiskt är ett riktigt bra bud! Men grabbar, jag har nog sålt min bil precis. Inget skambud här inte, snarare tvärtom! Det verkar kunna bli en riktig kanonaffär. Eller vad tror ni? GOOD DAY Dear Sir/Madam I, Ms Faih Aku, I have a profiling amount of $7.5Million Dollars deposited with a bank in the ABIDJAN COTE D'IVOIRE, I write to solicit for your partnership towards the transfer of the above quoted funds into your designated bank account for the purpose of investment in your country or any part of the globe. This is a legitimate business. I will give you details upon the receipt of yourr esponse. Write me back I look forward to it .Regards,Ms Faih Aku ;o) |
|
pg_ice |
haha bra jobbat Marcus_M3! på dom bara. föresten svarade han på det sista? "din fantasi pris och bilen är en import" klassiska stavfel från mellanöstern ;) men jag kan ha fel acey: fegisar lägger ner vi andra gör det inte :) |
|
Ha ha ha.. Skambud och "Afrikabrev".. Killar.. Håll ut! Bilen är eftersuktad men inte "ägbar" av alla. Förr eller senare så kommer det en snubbe som betalar. "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
behrozosogh |
pg_ice har du nått imot invandrare??? i alla dina inlägg här så verkar det som att du har det..... och sluta snacka skit om afrikabrev o mellanöster bullshit.. finns väll svenskar som prutar på samma sätt.. lägg ner va faan.. markus lycka till med försäljningen. Catch me if you can.. De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn |
pg_ice |
vadå lägg ner? tar du åt dig? ja jag har nåt emot invadrare som inte förstår att ett pris man kommer överäns om är det som gäller. alla andra invandrare har jag inget emot :) betyder det att man är rasist? skulle inte tro det. jag har även nåt emot "svenskar" som kör med särbehandling bara för att man kör BMW,tro mig dom avundsjuka typerna finns. det betyder inte att jag inte gillar resten av den svenska befolkningen :) men ok låter det som jag drar alla invadrare över en kant så tar jag tillbaka det. så är det givetvis inte. |
|
De sisa jag fick vara bara "dröm vidare" Ett typiskt svar från någon som inte har något bra argument och vet att han gjort fel. Mvh Markus |
|
|
En gång när jag fick ett skambud på min Saab via email, så skickade jag en länk till en annan bil i köparens "prisklass", En Hyundai Sonata! Fick inget svar, men jag kan hålla med acey att det är bäst att bara säga nej tack vänligt men bestämt, kanske skratta lite grann. Men inte mer. Regnr och telefonnr finns ofta framme i annonsen, hur lätt som helst för någon att göra lite besök om han blir provocerad. Jag tror att BMW M seriebilar lockar till sig människor man inte alltid vill ha att göra med, tyvärr... |
|
|
behrozosogh Du har ingen aning om vad "Afrikabrev" är förnåt va? Jag själv åkte ut för ett par ligor för några årsen. De lovas guld o gröna skogar från kungar och presidenter... Jag har T O M vart enda kvarlevande arvtagaren till ägaren av Shell. Ha ha ha. Det var INGET rasistiskt. Jag kände igen Aceys brev bara.. Vad med om en försäljning som gick tvärt om för en månadsen. Begärde 16k för en bil och va beredd att få 15.. den gick för 17k. :) "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
kilroy |
Jag förstår inte riktigt problemet. En bils "värde" bestäms inte av några värderingssajter eller den nuvarande ägarens uppfattning av bilens "värde". En bil är "värd" precis så mycket som säljare/köpare kommer överens om i ett givet ögonblick. Nivån på "värdet" bestäms av räntemarknaden, konjunkturen, bensinpris, årstid, bilmodellens "intresseindex" för tillfället, utbud på marknaden + ett antal andra faktorer. Har man inte bråttom att sälja och inte vill sänka priset nämnvärt så låter man annonsen ligga kvar. Vill man absolut bli av med bilen inom en rimlig tid så får man anpassa priset till marknadens förutsättningar. Det är så det ekonomiska systemet fungerar. Att ge sig in i diskussioner med presumtiva köpare som vrålprutar är helt meningslöst och kostar bara tid. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Varför lockas ni att hamna i nån slags sandlådekrig? Skriv bara ett standardsvar som du skickar lätt och smidigt utan vidare ansträngning. Exempelvis såhär: > Hej > Kan du tänka dig att gå ner i pris lite? Jag har kollat lite listpriser > och de är lägre. 125000? kompromiss annars? jag cashar imorron om du > vill. Hej, Ditt bud ligger tyvärr för långt borta för att en förhandling ska vara intressant. Hör av dig om du vill ha mer bilder och återkom med ett seriösare bud. Lycka till! Mvh Forsätter dock "skambuden" strömma in utan andra intressenter kan man kanske börja fundera på om priset är högre än efterfrågan på just din bil. |
|
|
Väl valda ord av kilroy. En bils värde = tillgång och efterfrågan. /Jonas |
|
|
Håller med Coldhex till 100%. Ibland är skambuden ett bra försök, går det så går det. Det behöver inte utesluta att de är beredda att betala mer. En spekulant försökte pruta från 125' till 90' på en bil jag hade till salu. Svarade vänligt att någon större prutmån finns inte på det priset men några tusenlappar kan jag väl gå ner. Bilen såldes till killen för 122'. Sen håller jag på att försöka sälja min 325:a för annonserat pris 77'. Har fått bla två bud på 50' resp 53' svarar på ungefär samma sätt. Kan pruta lite men inte i den storleksordningen. Båda påstå sig inte ha råd med dyrare bil och där stannar konversationen. Jag klandrar dem inte, bra försök och jag vet att minst 53' kan jag få ut för bilen. Att starta en otrevlig mailkonversation leder knappast någon vart. |
|
|
Tyvärr måste jag säga att din bil ligger helt fel för 99,99% av eventuella köpare med tanke på utrustning och miltalet. Att den sedan inte är orginal drar även det ner värdet en del. Tyvärr har nypriser väldigt lite med marknadspris eller slutpris i en försäljning att göra. Sitter själv och kollar efter en E36 men alla annonser likt den där klickar man rätt omgående vidare ifrån. Du måste hitta rätt köpare men tror även där du får svårt med tanke på priset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.