|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Om man inte har för höga krav så. | |
| ja man kanske får byta till en 3 seri bil istället så man får lite drag o glädje. | |
| smidig o rolig i stället för en stor klump. | |
| Ja, med tanke på hur dominerande 3-seriebilarna är på banträffar så kan det nog ligga något i det. | |
|
Skillnaden mellan att köra och att åka måste väl ändå vara om man sitter på förarplatsen eller inte. Även om det är en stor limousin så åker man inte om man sitter på förarplatsen och manövrerar bilen. Jag har nog ungefär samma preferenser som Nockenwelle vad gäller vilka bilar som ger mest körglädje, men jag har full förståelse för att andra kan känna större glädje när de kör till exempel stora limousiner. |
|
|
Jo, i någon sorts språklig bemärkelse kan skillnaden mellan åka och köra sägas vara vilken sittplats i bilen man befinner sig på. Men man kan också se skillnaden som hur man genomför sin aktivitet. Man kan också konstatera att de viktigaste kvaliteterna som en stor limosin har är lika framträdande i passagerarstolen eller baksätet, som i förarstolen. De egenskaper som är mest givande hos en sportbil är däremot svåra att åtnjuta i baksätet (om det ens finns något). Om vi lyfter blicken utanför BMW, kan vi ställa oss följande fråga: Vilken bil ger mest körglädje, Porsche Cayman S eller Mercedes S-klass? Jag tror få skulle förknippa S-klass mer med körglädje än Cayman S. Men jag måste givetvis medge att en stor limosin har många tilltalande kvaliteter. En ideal bil har naturligtvis dessa egenskaper OCH de egenskaper som utmärker en genuint sportig bil. Tyvärr tvingar verkligheten fram en massa kompromisser. |
|
|
Som sagt, smaken är som baken. Tur är väl det. :-) Men, är det någon som håller med när jag påstår att körglädjen också påverkas av andra saker än bara motor/låda/chassi? Jag tänker på hur välplacerade regalgen är, hur väl hopsatt bilen är, sammansättning av material och kulörer m.m. På dessa bitar får jag nog säga att BMW börjat tappa lite... Eller? |
|
|
Ja, nog tyckte jag att E39 kändes gedignare sammansatt än E60, men det sägs att E60 blivit bättre efter face-lift, men någon sådan har jag faktiskt inte kört. E90 ser jag dock inte som någon försämring jämfört med E46, men inte någon förbättring heller. Och npg kan jag hålla med om att kvalitetskänsla ökar glädjen (om det är körglädje eller ägarglädje, eller någon annan sorts glädje är måhända en anna fråga). Däremot vet jag inte om jag håller med om att reglagen blivit mindre välplacerade. |
|
|
Sorry, jag menade inte att regalgen var sämre placerade. Tycker nog att de i allmänhet är bättre placerade. Har provkört någon enstaka tidig E60 med ca 10 k mil på mätaren. Måste nog säga att dessa mil kändes... Det gjorde de inte i E39. E60 blev bättre efter facliften. Känner inte till alla detaljer, men mycket har de gjort. Lyssna på ljudet när du stänger förardörren på en E60 för face liften och jämför med en efter face liften. Det är skillnad -till det bättre. Den nya designen på vissa detaljer gör dessutom att det hela hör ihop bättre. Ska du provköra en E60 kan jag rekommendera 530d med sportautomatlådan. Gärna med sportchhassi. Riktigt riktigt roligt! Det är körglädje på hög nivå! Men som jag nämnt tidigare, det krävs mer än bara en rejäl motor och en rapp växellåda. |
|
| Jag menade "reglagen" inget annat :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.