AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.121

BMW och körglädje, allvarligt talat

Sida 2 av 3
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
Erldan har nog ett litet poäng där ja!

I "gammeldagan" var ju den kobenta bakhjulskonstruksjonen, bl.a. på 3-serien litet speciell, trafikfarlig till en viss del - men det var skoj att köra på kurviga vägar :-). Hur och varför detta fungeradr, kan säkert andra förklara utförligt.

Och som någon biljournalist en gång sa i en jämförelse med framhjulsdrift och bakhjulsdrift - "framhjulsdriften kan inte tjäna två herrar samtidigt, dvs framdrift OCH optimal styring!"

FWIW
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
Kommenterar mitt eget inlägg:

Trafikfarligheten tror jag var pga den delade bakaxelns benägenhet att få bakhjulen till att flytta sig i sidled vid t.ex. en plötslig ojämnhet i vägbanan. I kombination med hög fart och halt underlag, kunde det ske ting väldigt fort, som gjorde att bilen blev svår att hantera.

Vad gäller körglädjen vill jag minnas att detta hade med den speciella upphängningen och "förinställningen" av bakhjulen att göra. Menar jag på den tiden läste om att konstruktionen fick bmw'n till att "styra" sig gjenom kurvorna vid att avpassa inbromsning och gaspådrag optimalt!? Det verkade också så i praxis - eller vad det något man inbillade sig :-) Detta måste ju vara gott kännt i tävlingskretsar - eller är det en myt? Vad säger "gammelgubban'"?

I varje fall - det var mycket roligare att köra bmw än andra bilar på den "tiden" - och det är det ju fortfarande!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Rent allmänt tycker jag att det är bättre att få sladd i en bakhjulsdriven bil och ha möjlighet att styra upp det/ undvika hinder än att få sladd i en framhjulsdriven bil och kana rätt fram utan möjlighet att påverka.

Sen att den i mina ögon säkra bilen är den roliga gör inte saken sämre ;)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
Ok Bjerser.

En jämförelse i en artikel (vet inte var) gjorde sig följande betraktninger apropå sladd och "hur mycket du har att gå på" vid respektive hjuldrift:

1) Vid bakhjulsdrift - du kan inte köra så fort för du får sladd- men du har god tid.
2) Vid framhjulsdrift - du kan köra fortare för du får sladd - kanske är det i senaste laget.
3)Vid 4-hjulsdrift - du kan köre väldigt fort - men det blir som regel för sent!

PS. Någon (elak) har sagt om förare av 4-hjulsdriftsbiler att dom kör fast på platser som ingen annan gör:-)
Min Miata Roadster Sport-08 är HUR KUL SOM HELST att köra. Riktigt underbar. Fast 325:an är inte mindre körglad, bara körglad på ett annat sätt.
Det är lite svårt att jämföra äpplen och päron. En liten lätt roadster mot en hyfsat stor , automatväxlad touring. De fyller sin funktion till fullo bägge två.
Båda är oerhört roliga att ratta när det svänger men på helt olika sätt.

Svårt att förklara, men snabbast genom en kurva behöver inte alltid vara roligast och 160hkr står sig ganska väl mot 218...
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Märklig slump att alla som kör gamla ruskor hävdare att nya BMW inte ger körglädje. Struntprat tycker jag det låter som. Givetvis finns det både nya och gamla BMW med körglädje.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Märkligt att alla som kör gamla ruskor tycker att nya BMW inte har körglädje. Låter som struntprat tycker jag.
Mr
32
MrLynx
330Ci M-sport Facelift -03
Jag precis skaffat min första BMW och den är väldigt underhållande att köra.
Man kan ju köra (nästan) hur snabbt som helst i kurvorna och det är kul !
Den första bil jag har haft som man verkligen KÖR, dom flesta andra åker man mer i än kör. När jag kört BMW'n så känns de flesta andra bilar som om dom ringlar fram som en orm på vägen. Jag minns för ett par år sedan när jag testat kompisens Lotus Elise och sen satte mig i min Galant Gti som jag hade då. Jag tyckte att min bil plötsligt var väldigt trött och trodde nästan att den skulle välta i kurvorna :)
Men sen så är ju även min Jeep oxå väldigt trevlig att köra, förvånansvärt bra väghållning faktiskt. Sen är ju det stora nöjet med den att glida runt utan tak och dörrar på somaren samt i terrängen med 4WD inkopplat.
Så det finns ju väldigt olika sorters körglädje.

330Ci M-sport Facelift -03
Jeep Wrangler 4,0 -91
Galant Avance V6 -01
Gillar jag sexor eller ?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
En sak kan ju ingen neka till och det är att de nyare bilarna blir allt tyngre pga säkerheten och ökad vikt påverkar körglädjen negativt!!

Finns många exempel på små lätta bilar med lite motoreffekt som är väldigt roliga trots allt. Det är inte sällan första generationen av en modell är roliga att framföra än den nästkommande, jämför tex E30 och E36. Men det kan naturligtvis vara tvärt om, men det förekommer mer sällan.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
"Märklig slump att alla som kör gamla ruskor hävdare att nya BMW inte ger körglädje. Struntprat tycker jag det låter som. Givetvis finns det både nya och gamla BMW med körglädje."

Självklart finns det nya bilar med körglädje från (nästan) alla märken.

Men generellt sett skulle jag vilja påstå att gamla bilar (fram till början av 90-talet?) är roligare. Det är så mkt fler sinnesintryck då du inte sitter avskalad från omvärlden i en liten bubbla som man gör i många nya bilar. Du hör, känner och i vissa fall luktar verkligen vad du håller på med (nämligen kör bil) på ett helt annat sätt. Sen så har vi ju som nämnts flera gånger vikten som verkligen inte hjälper nya bilar.

De bilar som är körglada idag är i regel de som lyckas trolla bort känslan av att man rattar 1,5 ton+ och som pratar med en genom ratt, pedaler etc.. Problemet är väl att det krävs en ansträngning att för göra detta som inte alls behövdes på samma sätt förr.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Rolando:
Förstor tyvärr inte innebörden av ditt inlägg.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
Bjerser: Precis som du själv sa: Det känns bättre att få sladd med/i en bakhjulsdriven bil - du har då bättre tid med att rätta den upp. Om detsamma händer i en fyrhjulsdriven (som har högre hastighet när den släpper, har du som regel väldigt liten tid på att agera/reagera).
sb
13
sbl
bmw 318is e36

bmw 525
jag har haft å har kört många olika sport bilar ..nu har jag av en ren slump för 2 år sen köpt en e36 318is från 1993 .. å innan den hade jag en porshe 928 s med manuell låda ..från 300 hk till 140 ..men fy fan maken till rolig bil får man leta efter .. å me den har jag klämt om många porshar å hojar efter tullinge vägen i sommar .. så jag har gjort lite åt den men inga jätte pengar ..
så jag är helt säker att en liten bil med liten motor kan klå betydligt starkare å dyrare saker ..
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Som flera har påpekat: Körglädje är olika för olika människor. Det är väl därför BMW har olika segment!? 1, 3, 5, 6, 7 serien och div. X-modeller.

"Kvalitet (här: körglädje) är alla sammantagna egenskaper hos en produkt eller tjänst som ger dess förmåga att tillfredsställa uttalade och underförstådda behov."

En sak är jag dock mycket säker på, nyare bilar saknar "ingenjörsfinessen" eller med mitt tycke och smak, kvaliteten, som fanns på 90-talet. Därav missar man en stor portion körglädje. "Ingenjörsfinessen" bidrar också till de egenskaper som de flesta förknippar med varumärket BMW, vilket även är det som gjorde att BMW är vad det är idag.

De nyare bilarna kan man kanske sammanfatta så här:

Designen på detaljerna hör inte ihop, ljudisoleringen kan klart ifrågasättas, elservo... lägg av. Behaglig långfärdskörning -vart tog den vägen? Mängder med mjukvaruproblem och bilar som beter sig allmänt konstigt. Så var det inte på 90-talet. De mindre bilarna är dock roligare i stadskörning numera.

Som med alla andra prylar i vårt samhälle är det lätt att falla för en snygg design, vad som finns under "skalet" verkar inte så viktigt längre... Synd för oss som tycker det är roligt med fiffiga mekaniska lösningar, smidigt utformad elektronik, prylar som fungerar klanerfritt och bilar som är byggda av folk som älskar bilar.

Min E60 har en hel del mer att önska: Sömmarna i sätena sitter flera centimeter fil i förhållande till varandra. Det felet hittar du garanterat inte på Vxxvo och SxxB. På ena sidan är skinnet skrynkligt, på andra inte. Symetri?? Värmesitsarnas små plastklumpar (under skinnet) syns och känns i sätet. Listan kan göras längre, men nu är inte detta någon klagomur. :-)
Men ändå... det bidrar faktiskt till min totala upplevelse, körglädje och stolthet över bilen.

Hur som helst, dessa "klantigheter" hittar vi nog inte på våra E34, E39 och E38 mfl. som enligt mitt tycke och smak också har mer körglädje, eller totalupplevelse om man så vill, än vad de senaste modellerna har.

Några konkreta exempel:
För mig är de senare 3-serie bilarna utan "ingenjörsfiness". De far runt som en leksaksbil på vägen. Det känns inte direkt som en "rejäl" bil. Det betyder inte alls att det är en dålig bil. I stadskörning och på mindre vägar är den absolut underhållande. Självklart har BMW analyserat vad folk vill ha och vissa människor uppskattar dessa egenskaper. Inget konstigt med det. Snarare bra gjort, faktum är ju att den säljer bra! Men kvalitetsproblemen man haft... På en BMW!? Bara för att man kan CAD och har gått en designskola behöver det inte innebära att man är den bra konstruktör. Ex. Dörrhandtagen som fastnar. Det finns inte på kartan BMW!

1-serien. Som en 3-serie. Rolig att köra i stan men i höga farter på landsvägen är den inte lika rolig. Bra att åka och handla i men i övrigt för liten. Men visst, vissa vill ha en bil med de egenskaperna.

Nya 6 serien. Fantastiskt underhållande chassi! Känns som duktigt folk som tycker om bilar bidragit stort till det färdiga resultatet. Faktiskt också en tyst bil. Mer av detta i fler bilar hade varit roligt. Om den är praktisk och hur snygg den är får nog andra bedöma. Designspråket hör i alla fall ihop ganska bra.

Nya 5-serien. Innan face-liften kan nog många hålla med om att designspråket inte hörde ihop. Vilken miss. Nu är det bättre men det finns många detaljer som fortfarande har olika formspråk. Det finns många fräcka styling-prylar men det behöver inte betyda att det blir bra när man sätter ihop dem... I övrigt användarvänlig för föraren.

E39. Fantastiskt homogen design. Bilen kan med små enkla detaljer förvandals från en lyxvagn till en sportbil med duktigt mycket attityd. Bilen känns som en enda enhet när man kör den. Prova en 530i och jämför med en 525i eller 540i så förstår du, alla tre är fantastiska bilar. Men 530i är speciell. Fortfarande känns "ingenjörsfinessen". En bil där man tänkt på föraren.

E34. En bil byggd av ingenjörer och människor som älskar bilar! Man hör ett behagligt ljud från motorerna (på modernare bilar än E34 hörs de elektriska bränslepumparna mer än det fina ljudet från motorn...). Behagliga säten, elektriska funktioner och en härlig vägkänsla. Imponerade bil på många sätt. Också byggd för att köras och användas. Kör 50 mil och var utvilad när du kommer fram.

E38. Som E34 men allt är bättre. Förvisso inte lika "liten och smidig" men det är den inte byggd för heller. En så "enkel" sak som hur och var man satt komfortbelysningen bidrar enormt mycket till lyxkänslan och den allmänna körglädjen.

E28. Byggd av ingenjörer! Med den tidens mått mätt en outstanding bil. En fundering: hur många moderna bilar kan idag konkurrera ut känslan i E28ans manuella växellådor?

Kortfattat: Snälla BMW, glöm inte glädjen i att bygga bilar! I kundkategorin finns många människor som enkelt ser förbi en snygg design.
Motorerna är nog alla nöjda med i alla fall!

Tack för ordet.

//Mikael
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
MikaelE60, du skriver att de senare 3-seriebilarna far runt som leksaker på åvägen. Jag skulle snarare säga att de är de väghållningsmässigt bästa bilar BMW någonsin byggt och ingenjörsmässigt klart mycket bättre produkter än tidigare.
Den som inte märker det ser nog bara ett skal.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Nockenwelle, tack för dina synpunkter. Som jag tydligt skrev finns bilar för en rad olika behov och smak. Kul att du understryker det.
I vissa avseenden är 3 serien fantastisk. Men ska jag köra 50 mil på landsvägen så har jag mer glädje av en E38. Det håller du säkert med om.
Vill jag ha en aktiv körning så visst är det som du skriver, förmodligen en av de väghållningsmässigt bästa bilar BMW byggt. Sträckan Gbg-Sthlm brukar jag se som en transportsträcka och inte bus(kul)körningssträcka. Tyvärr. :-)
Min sambo kör mest i stan men skulle, som hon säger, för allt i världen inte åka runt i en 3-serie. Samma sak där, smak och tycke om körglädje är olika.
Hade jag kört mest i stan hade jag förmodlingen också kört 3-serie. Men tydligen inte hon...
Gissar att du åker 3-serie?
No
5.161
Nockenwelle
Nej, jag kör 3-serie, snarare än åker. Det var några år sedan jag senast satt i en E38, men för glidarkörning är den nog bättre, men det har föga med körglädja att göra, snarare åkglädje.
Det går bra att köra långt med 3-seriebilarna. Jag har avverkat dagsetapper på upp till 175 mil och kommit fram fräsch. Men visst hade en 7-seriebil varit ännu bekvämare, men det är inte körglädje.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Inte kör glädje vad är då körgläje? skulle nästan kunna åka hur långt som hellst njuter varje mil.Länk
No
5.161
Nockenwelle
Låter mer som åkglädje om du frågar mig, WAN.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
körglädje menar du lite sportigkörning så funka de också på denna bil med tryckknappväxling på ratten o ställbara dämpare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.