|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena! En kille på mitt jobb ska sälja sin M3 -95. Den har gått 8500 mil och är omlackad (gul). Vanosbyte gjordes ganska nyligen. Han har fått 1 skada på huven 2x2cm (lacksläpp) och en skada på höger framskärm 1x2cm (lacksläpp). Den är obesiktad och oskattad. Den går ej igenom besiktningen pga för hög HC på tomgång. Lambda är bytt. Inne på BMW visar diagnostest "fel på vanos". Trots detta funderar jag på att köpa bilen. Jag hoppas på att det är magnetventilen som strular. Vad ska jag vara beredd att betala för bilen, med tanke på att den inte går igenom besiktningen och lacksläpp/buckla på 2 ställen? Mvh | |
|
Hmm.... du säger att Vanos redan blivit bytt en gång... Byttes det till en begagnad vanos då eller? Tycker det är skumt om vanos'en påverkar HC'n på tomgång? Vanosen är väl knappt aktiv vid tomgång? Rent sådär känns det som en skum bil, men får du den till ett riktigt bra pris och du känner att du har gott om pengar att spendera på eventuella åtgärder så varför inte? Svensksåld? Ordentligt servad? Kontrollerade mil? |
|
|
Vill du ha en m3 i toppskick så köp den inte. Lacksläpp på två ställen på en omlackad bil, kan komma på fler ställen. Blir till slut en omlackering till om du vill ha den fin. Fel på vanos, jag har ett kvitto ifrån BMW på 30,000:- på detta. att få till avgasvärderna kan ta tid och pengar. så ge ett skambub på 30,000 med tanke på ev kostnader. Dallas Länk |
|
|
Elmgren: Om jag inte missminner mig har jag för mig att Vanosen påverkar HC:n Har nog läst de bland alla vanos trådar här. samt att M3:an jag köpte inte gick igenom bes pga att Vanosen inte funkade, efter vanos bytet var de perfekt igen. Dallas Länk |
|
| 328CIA: Åfan! Trodde inte det hörde ihop men där ser man :P | |
|
Men jag tänkte att eftersom vanos redan är bytt så låter det väl konstigt att den skulle paja igen (8500 mil på mätaren)? Killen som säljer bilen har haft den i 8 år, varav dom 3 sista åren så har den mest bara stått still (antagligen för att den ej gick genom besiktning). Han har kört 3500 mil med den under dessa år. Dom första 5000 milen (mellan 95-00) är körda av 2st 18 åringar från sverige (rikemansbarn). Han som äger bilen idag påstår att han servat den med 500 mils intervall. (han är en jobbarkompis, och jag tror att jag vågar lita på honom). Serviceboken var delvis ifylld, och kopplingen är aldrig bytt (den brukar väl bytas vid ca 10000 mil??) Den höll sig på 700rpm vid tomgång, men ganska hackigt. över 2-3000rpm så gick den rent. HC var klockrent vid 2-3000rpm enligt besiktningen. Detta är nog allt jag vet om bilen, eller som jobbarkompisen har berättat för mig. Stötdämpare, bromsar, startmotor är oxå utbytt säger han, jag ska fråga efter kvitto senare. |
|
pg_ice |
nåt som inte stämmer här vanos nydligen bytt "fel på vanos" vid diagnos? hur kör snubben som äger den om han lyckas köra sönder vanosen efter några hundra mil ? du kan ju börja att fråga vart han fick tag på oljan han har i motorn. och vilken olja han kör med. Fråga även hur länge han väntade innan han drog fullt efter en kallstart. Fråga också varför bilen stått så länge. Du antar att det beror på att den inte gick igenom besiktningen,men då låter det som en dyr historia om han inte hade råd att fixa till den så den gick igenom besiktningen. Sen hur man lyckas äga en M3a som man inte kör med på 5 år är en gåta i sig ;) kopplingen håller bra mycket längre än 10000 mil du märker hur långt upp den tar när du släpper upp kopplingen tar den nästan ända upp så är lamellerna slut. börjar bilen dra redan direkt efter när du släpper upp kopplingen så är det som det ska. |
|
Ja, vid diagnostest visade det sig vara fel på vanos. Men VAD som är fel i vanosenheten står ju inte. Det kanske är en solenoid eller nån o-ring bara? Att vanos skulle gå sönder efter 500 mil låter väldigt konstigt.. Anledningen till varför han inte har fixat bilen på dessa 3 år är kanske brist på pengar? Tänk dig att du just har bytt vanos, du kör 500 mil, sedan är det fel på vanos igen (enligt diagnos). Jag tror att han lessnade på bilen... Han hade inte haft inne bilen på nån Inspektion 1 iallafall. Men om det ska göras innan 5000 mil så kanske dom första ägarna gjorde det?.. Jag ska provköra bilen nu i veckan eller nästa, då kan jag känna på koppling osv. Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig! =) |
|
|
Det är rätt lätt att ledsna på en bil så det att den inte blivit fixad på tre år skulle inte jag hänga upp mig på. Bara för att diagnosen säger att det är fel på vanosen innebär ju inte att det är den som är trasig, kan ju vara något runt omkring som orsakar felet t ex, och att den t o m kanske byttes i onödan om det var samma fel före och efter den byttes? Köp den till rätt pris och men var beredd på att det kan bli jäkligt dyrt att laga den om du har otur! Mina bilar: Länk |
|
|
Om du inte får den svorbilligt så köp den inte. Alldeles för mycket "fel" på bilen. Men vill du skaffa dig lite jobb och göra av med en del pengar för att få den i toppskick så är det bara att handla. Mvh Markus |
|
|
Låt oss säga att vanos är hel. Vad kan det då vara som felar? TDC-givare, lambda, magnetventil, tändspole? Alla dessa grejer är ju relativt billiga ändå jämfört med ett vanos-byte (om jag nu skulle köpa en annan M3a där vanos inte är bytt). Kan verkligen vanos-växellådan paja efter 500 mil? Och vad kan bilen vara värd som den står just nu? /Jonas |
|
|
Skulle säga absolut max 40k och det är absolut max då den inte ens är skattad och besiktad. Sen som 328CIA skrev här innan att du kommer säkerligen få fler lacksläpp p.g.a dålig omlackering vilket kommer leda till att du måste lacka om hela bilen, och inte är billigt någonstans. Men i slutänden är det ju du som bestämmer hur mycket tid och pengar du vill lägga ner på bilen. Tycker själv att det är för många så kallade "varningsklockor" som ringer på denna bilen. Men ta dig en ordentlig funderare innan du bestämmer dig. Tror själv att i slutändan så blir de billigare att köpa en som redan är i bra skick. Mvh Markus |
|
|
"Casy" Hej! Låter ju lite oroväckande med vanos fel redan efter 500mil efter det första bytet. Har en m3 3.0 -94 med orginal vanos (R R) och den låter lite när oljan är riktigt varm men det gör dem flesta tydligen. Har också fått fel på vanos när bmw felsökte min pärla, men jag bytte o-ringarna och en magnetventil och sedan körde jag in den för felsökning på motor och vanos på en annan bmw verkstad och fick fram att lamdan till 4 5 och 6:ans cylindrar var pajj. Så det kan ju hända att när snubben som du ska köpa bilen av lämnade in den för felsökning bara kollade vanos. Då kan mycke visa vanos fast i själva verket är det nåt annat. kamaxel givare tex. Jag är ingen expert men jag försöker bara tänka logiskt. Ni får rätta mig om jag har fel. Men enligt mina erfarenheter av vanos så märker man om tex en magnetventil är kass, bilen står och hoppar typ på tomgång. Riktigt kraftiga vibbrationer. Är super trött. Det som oftast pajjar i vanos är väl magnetventil,kabelbrott och o-ringar. Tror ju inte att vanos växellådan börjar ge upp efter bara 500 mil. Men man vet ju aldrig ifall han köpt en begagnad som gått 25 000mil. Men innan ddu köper bilen tycker jag du säger till att han lämnar in den för felsökning på både vanos och motor. Även att du får papper på vad som felar och hur mycket. Min vanos felade 3 grader och det är endel. Men efter att jag bytt magnetventil som var skadad på ena kabel och bytt o-ringarna så blev den normal som sagt. Är nte o-ringarna täta orkar inte vanos växellådan att ställa kammen i rätt läge och det med för fel vanos ;) . Så blen kan bli mycket billig men även mycket dyr. Men jag Har en begagnad vanos,saknas en magnetventil som jag kan sälja till dig isåfall ifall du är intresserad. Kan få den för 500kr då jag inte vet skicket. Mvh |
|
|
Tack för infon Fritte525 =) det var lite att bita i. Bilen vibrerade ganska mycket på tomgång, men höll sig ändå ganska stabilt på 700 rpm. Den vibrerade ända upp till 2500 rpm, sen gick den fint (stillastående alltså). Jag har inte hunnit provköra den ännu, men ska göra det ganska snart. Motorn lät även tyst då han varvade upp den, inga konstiga missljud or what so ever. Jag tror han ska ha kvitto på vanosbytet. Jag ska be att få se det, då vet man om den är ny eller beggad. Jag vill oxå påpeka att lacksläppen är orsakade av en kvist som slog emot bilen. Det har alltså inte blivit lacksläpp utav sig själv. Fler råd och tips mottages =) /Jonas |
|
| Om bilen är omlackad, är den då lackad i orginalfärgen? | |
|
Den är lite mörkare än orginalfärgen. Men det syns inte, väldigt identisk ändå. Länk /Jonas |
|
|
Men de var ju lite skillnad om lacksläppet orsakats av att en kvist slått imot lacken. Varför sa du inte de från början =) Vet killen som har bilen hur gammal vanosen eller hur många mil den gått? Börja med att kolla upp de i så fall. Sen får du söka, söka och åter söka vad det kan vara som är fel på den. Hoppas vingen går att ta bort utan att de blir allt för fula märken eller att du måste lacka om för den går ju helt bort. Mvh Markus |
|
| I mina öron låter det som att en magnetventil har pajjat. Kraftiga vibbrationer på tomgång. Min stog också helt klockrent på typ 800 rpm men vibbrationerna va rätt drastiska plus att den lät ojämt, men inget syntes på varvmätaren. Växelspaken vibbrera rätt mycket också. Mvh | |
pg_ice |
pruta 10000:- säg att risken att du flyger iväg när du provkör är stor ;) |
|
Tack för alla tips o råd hitentills =) uppskattas väldigt mycket. Och Markus_M3, varför frågade du inte istället? hehe Vanosen är ju ny bytt. Gjordes för 500-1000 mil sedan. Har dock inte fått sett kvitto på det ännu, ska göra det snart. Dessutom har han kvar den gamla vanosen. Den får jag nog med vid ett ev. köp =) Hoppas att det blir provkörning nästa vecka, jag återkommer då! /Jonas |
|
|
Haha, ja säg de. Men lycka till och hoppas nu inte att det är någon rishög du köper. Mvh Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.