AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.160

m535i som inte riktigt vill; vita tändstift

Sida 1 av 2
523i_96
Hej!

Jag har precis inhandlat en m535i- 86. Har märkt att den inte riktigt vill, framförallt i mellanregistret.
Det tar en evighet mellan 3000-4000 varv känns det som.
Men ibland händer det att den går som bara den genom hela registret.

Tänddelarna skall vara bytta sa säljaren, och de ser nya ut. Luftslangarna har jag också kollat.

Så jag skruvade bort ett tändstift och märkte att det var kritvitt. Det viner även till ett par sekunder när man startar bilen.

Nu undrar jag om det är min bränslepump som är felorsaken.

Om det är det undrar jag om det är någon skillnad mellan bränslepumpar till E28:or.
Kan det bara vara filtret som är dåligt även fast det viner till ett tag?

Mycket tacksam för svar.

MVH: Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om stiften är kritvita (och inte splitternya) är de överhettade! Det kan bero på att det är felaktiga stift (fel värmetal), kolla i instruktionsboken så att det är rätt stift.
Det kan också bero på att motorn får för mager bränsleblandning, felaktig tänsinställning eller dålig kylning i motorn.

Här kan du läsa mer om detta:

Länk

OBS! Det finns en stor risk för att du kommer att få stora/dyra motorskador om du inte åtgärdar detta!

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej.
Börja med att justera co:n,tändningen,ventilerna(kolla kamnockarna i samband med vent.just)byt bränslefiltret,stiften.
Kan kanske hjälpa..

Viner bensinpumpen?
Hur går motorn annars?
Missljud?

Mvh Janne.

523i_96
Kollade senaste besiktningspappret och CO:n var 0,4!!
Verkar bra lite eller?

Jag har precis bytt till tändstift enligt NGK:s lista och det hjälpte inte. Jag har även haft isär luftmängdmätaren och gjort rent elektroniken; den verkar ok. Samtliga luftslangar har jag också kollat.
men inget hjälper. Lika så ser fördelarlock och rotor bra ut.

För övrigt går motorn bra och jämt på tomgång samt när man kör i konstant fart. Den knackar (inget mer än spridarna) och den ryker inget.

Om nu CO:n verkar skum så hjälper det väl inte att bara ställa upp bränslet om det går?
Det är ju precis som att den får rätt blandning i bland och då går den som själva f-n.

Vad är det för fel?

Tacksam för idèer

(Det där med att det "viner till ett par sekunder" när man startar motorn är nog inte bränslepumpen ändå.
Det kommer framifrån och det tystnar ju på bara nån sekund.)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som du beskriver det med nya tänddelar av förra ägaren så skulle jag gissa på att tändningen är felaktigt ställd.

Testa först att slå i insprutningsrengöring och 98 oktan och se om det hjälper, det skulle kunna vara spridarna och/eller bränslefiltret som är igensatta.

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Din Co på 0,4 behöver inte vara fel.
Med puls-air funktionen i drift så blir det relativt låga värden.

Har du servat bilen nyligen?
Liknande inspection 2.

Mvh Janne.

Kolla så att inte du har något läkage efter luftmängdsmätaren, sitter väl ngn gummislang där, om den är tex sprucken så kan den dra kyvluft.
523i_96
Det är tydligt att bilen går sämre sedan jag gjorde rent inne i luftmassemätaren. Det är samma tendens som innan fast i större utsträckning. Just detta att det är samma tendens tyder väl på att den kan vara en felorsak (luftmassemätaren).

Hur dyr är en sådan?
Kollade på bildelsbasen och det finns en hel del till 535 (åtminstone ett tio tal) men det står ju inget pris. Har någon en aning om vad en sådan går på?

Jag har som sagt kollat luftslangarna. Den enda som är sprucken är den som går till tomgångs motorn (ca 30 mm tjocka), men den ska väl inte spela in på högre varvtal??? En tunn slang (7-8 mm) ser också lite narig ut men jag vågar inte ta bort- och kapa av den slitna delen eftersom jag inte är säker på om man måste lufta något sedan.

Jag har tankat full tank och tillsatt STC- rengöring eller vad det heter. Jag har kört tio mil efter det men bilen går inte bättre.

Jag undrar också om det är farligt att köra med bilen. Jag pressar inte bilen när jag känner att den inte vill, men ändå. Stiften har som bekant en vit beläggning men det går ju uppenbarligen inte så varma att de blir skadade.

Vore tacksam om någon vet om den ca 30 mm tjocka slangen till tomgångsmotorn spelar någon roll i mitt problem. Den är nämligen för kort för att kapa, så jag kan inte testa utan att köpa en ny.

Tack för alla ideér hittills!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte har fel så har luftmassemätaren en metalltråd som blir glödhet, denna tråd är själva sensorn och den fungerar genom att det elektriska motståndet i den förändras beroende på hur den förbipasserande luften kyler den. Om den blir förorenad av exempelvis olja (som kommer att bränna fast på den) kommer den att ge helt felaktiga värden till elektroniken. Då hjälper det bara att byta luftmassemätaren.
Sprayade du med någon form av olja när du skulle göra rent?
Även inoljade sportluftfilter kan släppa ifrån sig olja som följer med luften förbi glödtråden. Har du ett sådant?

Mvh
523i_96
Det satt inte direkt några metalltrådar i luftmassemätaren. Från kabelanslutningen går det två metalflikar som ligger an mot själva kretskortet. Dessa gjorde jag rent med kontaktspray. Vidare stack det ner en avkännare eller dyl i luftslangen. Denna går alltså från kortet och sitter inne i själva luftslangen. Jag gjorde även rent denna med kontaktspray eftersom den var sotig. Det gick dock inte komma åt mer än en tredjedel av ytan eftersom den sitter inkapslad i en skyddsmakapär av plast, vilken gjorde det svårt att komma åt.

Som sagt jag misstänker att det är luftmassemätaren det är fel på. något hände ju i alla fall när jag öppnade den. De tidigare symptomen har ju blivit ännu tydligare. Jag tycker också att den svarar bättre på gasen när den är kall. Blandningsförhållandet borde väl vara annorlunda då eller?

Jag vill ju så gärna få bilen att gå bra. Man känner tydligt vilket pulver det finns i den när den väl "vill". Ibland är det riktigt så det suger i stolen. Så skall den gå när den går som den ska!

Men vad kostar egentligen en luftmassemätare begagnad? Tror ni man får öppet köp på en sådan så man kan kolla om det är den det är fel på? Det tar ju bara två minuter att byta den.

Tack på förhand!

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Magnus var i landet bor du, jag har nämligen luftmassemäätere liggandes som du kan testa på din bil

MVH
Pelle
cs4605
523i_96
Jag bor nog tyvärr lite långt bort. Jag bor i Skövdeområdet.
523i_96
Förresten, tack för vänligheten Pelle!

Men tron ni det är någon fara att köra med bilen.
Hur känslig är motorn? Det finns ju ändå folk som åker med ryckiga bilar i flera år.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte ryckigheten som är det farliga utan att förbränningstemperaturen är alldeles för hög!
I extremfallen kan t om kolvarna smälta. Det är nog ganska ovanligt men stift, kolvar och ventiler tar stryk av överhettningen. Eventuellt kan katalysatorn påfrestas också.

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja!
Har du vita stift bör du nog köra lite försiktigt iaf innan du hittat felet.

Kolla ventilspelet till att börja med,byt bränslefiltret o se oxå hur mycket bränslepumpen matar fram under en viss tid.Checka tändningen.

En luftmängdsmätare vore ju bra att hitta så snart som möjligt för att eliminera den felkällan.

Angående bränslematningen:
På 528i E28 så skall bränslepumpen mata fram minst 875cm3 under en halv minut...Vet ej mängden för 535i men det bör ju vara där i närheten + lite till då möjligen.

Om du hittar felet vore de kul om du skrev vad du kom fram till.

Mvh Janne.
523i_96
Jag tror jag lämnar in den på BMW för felsökning. Som sagt, stiften har en vit beläggning och jag kanske skall undvika att köra med bilen.

Men den har väl inte tagit skada? Stiften borde väl ta mer stryk innan kolvar och sådant tar skada??

Man blir lite orolig.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det är nog ingen fara ännu,du bör garanterat ha kännt av om du brännt en kolv el.dyl i kraftigt försämrad motorgång bl.a.

Om ALLA stift är vita så verkar det ju som allt är ok i övrigt med mekaniken i motorn(förutom den magra bränslemixen du dras med).

Mvh Janne.
523i_96
Tack Janne!

Det känns tryggt.
523i_96
Jag ringde till BMW i morse. Fick då reda på att en felsökning kostade 900 kronor. jag frågade även om det kan tänkas att det är fel på luftmängdsmätarn. Han svarade då JA och lät ganska säker på sin sak.

Så på lunchrastem i skolan bar det i väg till skroten. Där hittade jag en luftmängdsmätare från en BMW 730 89:a. Tillverkningsnummret stämde överens och den kostade 1875 kronor (inklusive moms).

Senare, på eftermiddagen, väntade jag ivrigt på att en bilkunnig granne skulle komma hem. Jag hade nämligen snackat med honom om problemet och han hade lovat att undersöka saken. Jag kunde därför inte "gå bakom ryggen" på honom och åka och köpa en luftmängsmätare utan att samtala med honom först.

När han kom hem var klockan kvart i fem. Skroten stängde klockan fem och det är tre mil och åka; det var alltså brottom. Han hade inte kommit fram till något annat än luftmängdsmätarn, så han tyckte idéen var klok. Nu bar det i väg med min ovilliga 535:a.

Givetvis var det mycket trafik på vägen så man fick köra om som en idiot. I med trean hela tiden rättare sagt. Väl framme vid skroten upptäckte jag att det var bommat (klockan var tio över). Men efter att ha bankat i fem minuter på dörren öppnade skrotnissen. Man ska kanske inte säga att han såg glad ut men han gav med sig. Det gick INTE att återlämna luftmängdsmätarn om det inte var det felet, nej inte ens om den inte fungera! Han sa bestämt att den är testad och som ny!
den såg också ny ut och den hade bara rullat 2000 mil.
Man såg att den aldrig hade varit uppbruten eftersom originalfogen fanns kvar. Plomberingen till en inställningsskruv var även den obruten.

I min ivrighet betalade jag bara och såg glad ut. Ganska tufft gjort alltså med tanke på att det inte fanns någon garanti eller dyl.

När jag kom hem slängde jag upp huven och bytte ut den. Det tog nog bara fem minuter.

Oj vad den svarade på gasen nu da!! Bilen går nu som en klocka över hela registret!

De gjorde alltså susen med ny luftmängdsmätare. Om man nu skall vara lite efterklok, vilket jag alltid är, så var det rätt självklart att det var den det var fel på.

om bränslepumpen eller filtret hade varit kass hade den inte gått bra på höga varv; då behöver den ju mest bensin. Alla tänddelar är ju bytta så det kunde det ju inte heller va. I och för sig är inte tändspolen utbytt. Och om tändningen hade varit felställd hade den ju inte svarat ibland på det sättet som den gjorde. Det hände ju som sagt ibland att den fick rycket och gick som själva f-n genom hela registret. Hade då tändningen varit felställd hade den väl aldrig skickat på? Alla luftslangar hade jag ju också checkat.

Då är man alltså lycklig BMW- ägare för första gången. Hoppas nu bara det varar över sommaren i alla fall.

Funderar på att sätta på koniskt luftfilter, men det är knappt man vill pilla nu när den går bra. Avgassystemet läcker även det i skarven vid sista dämparn, så då kan man ju passa på att kapa det och sätta på två simonsdämpare eller dyl.
Låter detta som en bra idé. Gör det någon skillnad med sådana prylar på en 535:a. Svarar den ännu bättre på gasen eller låter den bara skönare?

MVH: En lycklig Magnus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Härligt att vi har en till BMW ute på vägarna som går klockrent o mustigt :)

Jag kan ju oxå berätta om ett fel jag hade på luftmängdsmätaren i min 528i E28 från 82.

Den gick som vanligt men vid ca halvgas så ryckte den till o "dog".
Bara en kort stund(tiondels sek.)uppförde det sig så.

Det var "bara" att öppna locket till luftmängdsmätaren och spreja kontaktrens där=perfekt gång efter den operationen.
Tilläggas bör att jag bytte en hel del andra delar innan jag började misstänka luftmängdsmätarn.

Mvh Janne.
523i_96
Jag hade nog lite tur med. Det ända jag köpte i "onödan" var ju nya tändstift. Tänddelarna hade som bekant förra ägaren bytt.

Det kunde har räckt med att göra rent den som du gjorde Janne. Men det försökte jag som du vet och den gick efter mitt ingrepp ännu sämre. Men men, den höll åtminstone i 16 år och 22000 mil.

MVH: Magnus (ännu lyckligare efter ytterligare en provtur)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.