|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Citroen luktar ju lite anus men har ingen direkt erfranenhet av dom så jag uttalar mig inte om dom. Antar att det är en Golf 3 du ska ha som vinterbil, eller menar du nyare ändå? Golf Variant fram till 1999 finns med 1.8liters 90hkr. Dessa motorer är ju 8ventilare, så förvänta dig ingen räser, men som sagt jag har haft ett antal och dom går RIKTIGT bra om man jämför mot en Volvo 740 t.ex för dom är ju bara trötta. Cordoba och Ibiza finns med denna motor oxå. Skulle tro till 1997-1998 nånstans. / J |
|
|
Om du fortfarande letar kan jag rekommendera en MB 190 E, köpte själv en på 16000 mil för 15000, körde 3 år utan reparationer utom oljebyten, sålde sen på ca 18500 mil för 11500. Inget särskilt kul eller flashigt, (till det har jag hobbybilarna), men ett billigt och bra sätt att lösa sitt vardagliga transportbehov Mats BMW CS #5847 |
|
| Samtliga Mercor som inte rostat bort, fram t.o.m -96 är slitvargar som hänger i länge. Skit i om det står 30´,50´el. 70´mil på mätarn, bara den ser bra ut.. | |
| Ja, har kikat lite på MB - de är ju rel. kända för att hålla länge... Är det inte bakhjulsdrift på den gamla E-klassen? | |
|
Det är bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift (4-matic) på alla E-klassmodeller. W124 är väl den sista slitvargen ur E-klassen. De sista kombibilarna gjordes -96 och sedan -95. Samtida kaross med BMW´s E34. Med 10´får man kanske inte den finase W124:an, men lägg på lite slantar om du kan tänka dig ha kvar bilen några år. |
|
|
Hur går det? Har du hittat nån bil? Jag tycker det verkar svårt att hitta nått vettigt i 10000 kronors klassen. Som någon i tråden var inne på verkar audi 100 vara schysta (då med liten motor). Men har ju rullat långt så långt oftast om dom är billiga. Är det nått problem med +30k mil på en audi 100? Mvh |
|
|
C,Douglas +30k mil på en Audi brukar sällan vara problem. I värsta fall kanske det är dags att byta nån packbox på motorn men annars är det bara länkarmarna fram som jag vet kan ställa till det, men är ju inte så dyrt eller svårt att byta. Hade jag fått välja hade jag valt antingen 1.8 4cyl, eller 2.3 5cyl motor. Det finns en 2.0 5cyl oxå men jag tycker den är slö jämfört med vad den drar. Karosserna är helgalvade från 1989 så rost brukar sällan vara nåt problem om inte bilen vart krockad. / J |
|
| Ok. Jag var faktiskt och kollade och provkörde en audi 100 med 2.0 motorn. Tyckte den va grymt slö faktiskt, men kanske var nått fel på just den bilen. Köpte den aldrig för jag tyckte det var för mycket att fixa med den. Håller med dig annars, väljer nog också 1.8an eller 2.3an i så fall faktiskt. Men dyker rätt objekt upp så kan en 2.0 också funka =) | |
|
Nja, har inte hittat ngt än och du börjar det dra ihop sig - problemet är att jag inte bestämt mig för vilkem modell jag är ute efter... I var fall så är kravet på kombi uteslutet då sedan funkar precis lika bra - om inte bättre... |
|
| Ok. Fast har man en bruksbil så tycker jag kombi är lite trevligare faktiskt! | |
|
Jag har en E34 (520) 94' som året runt bil. Köpte den för två år sedan väldigt billigt pga en del rost men knappt något på bärande delar. Har slipat och lackat om den så nu ser den väldigt fräsch ut. Det ända som jag behövt byta förutom olja, stift och luftfilter är vattenpump men väl värt besväret. Bilen startar alltid och har aldrig haft några problem med el-funktioner eller så. Känns nästan som ny när man kör den fast den gått närmare 21000 tusen mil. Kan verkligen rekommendera en 520 eller 525:a då de dessutom är bensinsnåla för sin tyngd. Går säkert att hitta någon för runt 10 000 eller aningen över med lite letande. Många anser väl en Volvo 740 som ett bra köp i prisklassen men jag tror man kan åka lika problemfritt och billigt med en e34:a. En nackdel är väl att den kan vara sladdbenägen på vintern så finns väl bättre vinterbilar men knappast roligare och komfortablare för pengarna. Larssa |
|
|
Tack, Larssa, för ditt tips! Magkänslan säger såklart BMW, e34 och e30 är särskilt lockande, sedan får vi se vad förnuftet (läs. sambon) säger... Sladdbenägen ser jag inte som några bekymmer, en bakhjulsdriven bil är synnerligen lättare att styra upp vid sladd än en framhjulsdriven varför det inte är några problem. 740... Nja, det är förmodligen en bil jag aldrig kommer sätta min fot i - 945 funkar men 740/745 är, i mina ögon, den fulaste bil som någonsin skapats... =) |
|
| Är det ngn som har ngn erfarenhet av bmw 325 e30 som vinterbil? Har fått ett bra prsiförslag på en 325 E30... | |
|
Inte den optimala vinterbilen enligt mig. Riktigt lätt i baken gör att man inte får nåt riktigt driv när man ska iväg om man inte har riktigt fräscha dubbdäck. En del löser det med en sandsäck eller likande i skuffen. Såg att du ska sälja M Coupen till förmån för bruksbil, då borde du kunna sikta högre än de bilar som diskuteras i denna tråd ;) |
|
| Vill man åka mycket brett är ju E30 med diffspärr HUR kul som helst på vintern! Som Björn sa får man kanske lägga nått där bak för att få lite axeltryck om man vill vara på den säkra sidan. Jag körde en 320 E30 en hel vinter utan nått där bak, gick hur fint som helst :) Det var dock ett tillfälle jag fastnade på en vändplan längst nere vid en backe! Då fick farsan min hjälpa till och köra bilen medans jag satt på bakluckan hela backen sen, hehe :) Var nästan lite läskigt för man behövde ju en del fart för att ta sig upp! Men dom vinterdäcken var HELT slut, det var som sommardäck nästan.. | |
|
Okej, ser man på - men det är lugnt då kan jag placera hunden längst bak så löser det sig... =) Ang. fsg. av m coupén så får det nog vänta, har lite beslutsångest och jag kör hellre runt i en "rosthög" några månader för att få uppleve m coupén igen till våren - annonseringen var mkt pga. att jag ville kolla intresset samt avsaknaden av en mer allroundbil men nu när folk har börjat höra av sig har jag ångrat mig mer och mer... Jag får se helt enkelt men troligast (95%) är att jag behåller m coupén och skaffar, med hjälp av er på forumet, en bruksbil över vintern... Så sökningen fortgår! =) |
|
|
Hej, Ett bra alternativ till BMW är en Merca W124. De rostar i framskärmarna men är fruktansvärt driftsäkra. Dessutom är reservdelarna billiga. Vill du undvika höga reservdelskostnader så håll dig till en sådan eller en bmw e34 eller en äldre e36, utan superdupermotor. |
|
|
En sådan här? Länk Vad skiljer den och övriga E-mercor? |
|
|
Tvesovla: Den ser ju riktigt fin ut! Kan man tänka sig en vettigare ensäsongsbil? :-) Fast jag blir lika förvånad varje gång de försöker skriva gubbkörd eller tjejkörd som om det vore positivt... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Väldigt låga mil på den Mercan. Det är en E-klass med minsta bensinmotorn. W124. Den kan vara 4-växlad. Merca körde fyrväxlade modeller ganska länge. Det enda som kan vara rostigt av betydelse förutom framskärmarna är broms och bränslerör. Stolarna är lite speciella på de årsmodellerna. Inga sportstolar, men jag kan sitta i en sån i 100 mil utan att stanna. Men det är en smaksak. Manfår hålla i sig i ratten i kurvorna för sittdynan lutar åt fel håll :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.