AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.269

Bästa bruksbilen för 10 000 kr?

Sida 1 av 6
En bruksbil skall införskaffas men då budgeten är relativt skral, är maxtaket satt till 10 000 kronor - ev. några tusenlappar till...

Har länge varit inne på en E30 alt. billig E34 men kanske borde jag vidga vyerna lite då det rör sig om så pass lite pengar? Bilen ska nyttjas vintertid, då "zätan" skall vara avställd.

Så till frågan; Vilken bil är helt enkelt "bäst"/mest prisvärd!?

De enda kriterier jag har är följande; Bensindriven bil i kombiutförande och absolut ingen Volvo 740/745.

(Finns en liknande tråd men som rörde enbart BMW-bilar)

Tack på förhand!

//Anton

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
någon vidare effekt är inte tanken va? jag hade iaf tänkt bmw (Såklart) och iaf bakhjulsdrift för nöje o säkerhet! så antingen någon skraltig e30. 316, 318 eller 320 annars så är ju e34 billigt idag. en 520 hade jag valt då den oxå är väldigt komfortabel! helst med m50 motorn för driftsäkerhet och går köra under litern.
Jo, kanske vore e34 bäst!? =) Men svårt att hitta en touring för 10 lappar, okej kan väl gå över några tusen men inte mer...

Precis som du säger, bryr jag mig inte om effekten - bara bilen är driftsäker och hyffsat (vad man nu kan begära av en bil i den prisklassen) fräsch... =)
Mondeo från 99 eller en kraftigt prutad saab 900/9-3 från 97-98?

Inga roliga bilar, men klart prisvärda.

Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Passat kombi årsmod 87-96, eller audi 100, finns även många Audis med c4 karossen from -91.
Enkla lättmekade bilar med stort bagageutrymme.
Du skulle använda som vinterbil? Audi med längsmonterad motor, tar sig fram bra i snön även utan quattro.

Magnus

Ja, precis - vinterbil kommer det att bli.

Om det är audi jag ska satsa på, är det audi 80/100 då eller?

Mondeo vet jag inget om - håller de bilarna? =)
Audi 100 om du tänker uttnyttja bagageutrymmet, 80:n är pyttepytt i skuffen, är dessutom välskött har du en prima andrabil som stå och vänsta på nästa vinter.

Ford? Nehejdutack.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det kan gå att hitta en E34 520/525 Touring för 10 000, men kanske ingen pärla. Om du har fram till vintern på dig hittar du nog någon!

Mina bilar: Länk
Mitt tips: Passat kombi -94 - -96 ("facelift"), helst med 1.8-liters (90Hk) maskinen då det inte händer något om remmen går av har jag för mig. På 2.0 samt TDi så blir det mos...Fördelen med Passat är att de är ytterst driftsäkra o busenkla/billiga att laga. Har själv 2 sådan Passat:er (2.0), en 96 som helrenoveras (nylackad,nya bromsok/skivor/belägg/slangar/hjullager runtom, ny bärarmar/leder fram,nya dämpare/fjädrar,ny kylare/termostat/vattenpump/ac-kompressor/kondensor/torkfilter/expansionsventil...Listan kan göras fööör lång...Har kostat på bilen way too much, men eftersom min M5 är så gott som klar så tyckte jag att Fröken Passat behövde en översyn*haha*) samt en 95:a som jag kör under tiden 96:a renoveras. -96:an har varit helt problemfri i ca 2000mil, sedan vidtog renoveringen eftersom jag inte hade nåt skruvprojekt...95:an har jag bytt hjullager på bak (vinnande ljud),en drivknut (knäppande ljud) samt bromskivor fram (lövtunna)...Har ägt flera Passater o jag har aldrig haft strul med nåt mer än slitdelarna på 95:an...
Tack för alla svar, väldigt behövande och väldigt givande!

Passat, känns också intressant - är det typ en sådan här du pratar om?

Länk

Känns som det bästa är att satsa på en "tysk/tyska" för hyundai elantra är helt kass eller!? =)

E34 känns såklart intressant men som sagt, skicket lär väl inte vara det bästa i den prisklassen..?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Finns Touringar i den prisklassen som VERKAR fungera tillfredsställande iaf..

Mvh Janne.
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Jag föreslår Omega B
Helt klart, Janne - lite tveksam dock till om jag vågar ge mig på en automatlåda på en så pass gammal bil - är det tillförlitligt!?

Omega, ska undersöka saken - trots allt en tysk... =)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag skulle säga Passat eller Audi 100. Har själv haft en Audi 100 2.3 i några år som dragbil, saltätare och slit och släng bil.

Missköter den en hel del, typ tvättar 3-4 gånger om året och servar ungefär var 2000:e mil med Biltemas billigaste olja.
En fantastisk kvalite. Rost finns på några väl valda stöllen men det sprider sig väldigt sakta.

Inte ett dugg sportig men går relativt bekvämt på landsvägen. Komforten var är inte mycket sämre än i den 523-00 som jag hade innan och som var ca 100´dyrare.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Glömde tillägga att bilen i stort sett aldrig krånglar (peppar, peppar)
Förutom att AC:n lagt av för länge sedan och displayen till klimatanläggningen har sätt bättre dagar.

Den vill ha lika mycket sås som M5:an men å andra sidan är allt annat mkt billigt.
Tack, Björn, för dina tips! Har för mig att du nämnde att du hade en audi avant som bruksbil, när vi sågs! =)

Vilken årsmodell har du? Kom den "nya" karossen 92 eller ngt? Typ denna... Länk

Tycker alla har kommit med fina förslag men är det ingen som rekommenderar volvo 855 eller skoda kombi..? Helt usla bilar eller? Blir lätt att fokusen på andra märken uteblir när BMW ligger närmst om hjärtat -därav min okunskap... =)

tvesolva: Japp du länkar till en "facelift" Passat...Fast undvik automat på gamla bruksbilar (oavsett fabrikat/modell), det är mitt tips iaf...

BjörnB: Ajabaja...inte missköta bruksbilen...Iofs kör jag oxå på Biltema-olja men den syntetiska varianten samt byte var 1000mil...Tändstift samt övriga "tänddelar" får däremot bli OEM-kvalitet, har testat med Biltemas fördelarlock till Passat 2.0 men den gick som skit,däremot så går 1.8 motorn som den ska med Biltema-lock...Kan ju iofs ha varit nåt tillverkningsfel på locket men men...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Japp, en sån -92:a har jag. Karossen heter C4 och jag tror den kom -91.

855 kan nog funka men de för 10.000 kan nog bli potentiella problembilar. Tror att jag nog hellre skulle satsa på en finare 945 men 745 var ju inget alternativ så ingen Volvo är mitt tips.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Eftersom du valt bort!? den bästa brukshinken i den prisklassen så skulle
jag kika på Mondeo.
Dom är relativt roliga på vägen och har bra väghållning och utrymmen.
Men räkna med kvalitetsbrister, skrammel, småfel och rost lite här och var.

/L

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Länk

Trevlig vagn, bra på vintern, billig att äga. Rejäl med bra komfort.
Jo, saaben är mkt bil för pengarna men kombi/touring är ett krav... Förstår verkligen inte varför saab var så sena med dess kombiutförande..? Den första kom väl 99 eller ngt..? Halvkombi är ju inte riktigt samma sak...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.