AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.275

Bästa bruksbilen för 10 000 kr?

Sida 3 av 6
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

tvesovla:

Länk

2000kr för en 245.a är ju ett rån ;)

Nee,men kolla länken ovan igen :) ty det där priset var ju gratis för en sådan bil med potential att bli något...trots framhjulsdrift och kamrem ;)

Mvh Janne.
Pust. Precis hemkommen från en jobbig resa... Säljaren med 245:an lovade att hålla bilen fram till att jag kom, vilket jag också gjorde - i utsatt tid. När jag väl kom fram efter ca sex mils resande, var bilen borta - han hade redan sålt den... Blev först väldigt förvånad och sedan väldigt förbannad - tyvärr kom ilskan inte förrän på väg tillbaka varför jag inte konfronterade säljaren tillräckligt...

Ja, ja - bara att leta vidare! Janne, "din" alfa ovan verkar också vara ett kap men den är lite väl långt bort för den pengen... =)

Har lite andra öppna trådar bla en rostfri 525:a för 13 tkr - ska kika på den i veckan men är såklart öppen för alla förslag.

Jag är oerhört tacksam för det kraftiga gehöret från er och era tips har varit minst sagt givande - naturligtvis är fler tips välkomna! =)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BjörnB: Gokart är naturligtvis endast ett uttryck men samtidigt väldigt passande om man jämfrö Mondeo med gamla Passat och Audi 100. Audi 100 snurrar man på ratten och sedan väntar man några sekunder, sedan börjar aset svänga på sig. Hur mycket vikt är det över framaxeln på en gammal 100, är det under 65%? Har inga exakta siffror men tråkigare bil att köra finns inte. Farfars gamla 100 1,8 -87 kunde man inte ha bråttom i. Billigt att tanka var det dock.

//Lövet
Mondeo skippar jag då det inte känns bra helt enkelt - en gammal tysk känns mer tillförlitlig. Gokart och körkänsla är irrelevant i mitt fall, vill ha en bil som håller och ser hyffsat ok ut...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Lövet, har ingen aning om viktfördelningen på min Audi av den anledningen att det för mig är helt ointressant. Min garanterat är den framtung.

Min bil svänger exakt när jag vrider på ratten, men det kränger en hel del. I vanlig trafik tillåter chassit utan problem att köra så fort som jag vill och behöver med bilen. På bana skulle det givetvis vara en helt annan sak.
Jag har en femcylindrig 2.3:a, mer motor skulle vara trevligt men ändå skulle jag idag nog letat efter en fyrcylindrig 2.0 med tanke på bensinpriset.

Om den går att köra fortare än en Mondeo? -Ingen aning och för mig lika ointressant. Bilen är som sagt framtung, mjuk i fjädringen och kränger mycket, inte så sportigt men den går tyst och komfortabelt på vägen jämfört med bilar i prisklassen. Detta tycker jag är mer intressant.

Att jämföra körglädje för denna typ av bil tycker jag är ungefär som att diskutera om T-spriten är godare på OK eller Preem.

Men jag förstår hur du resonerar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ska man snåla kan man väl lika gärna ha lite roligt? Ungefär det är min poäng.

Ska man åka så billigt som möjligt är väl gamla Peugeot 106, Ford Fiesta, Volkswagen Polo osv det man egentligen bör leta efter. Problemet är att man då också får en obekväm och krocksäkerhetsmässigt usel bil.

//Lövet
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Här är en väldigt trevlig bil för kaffepengar, fin väghållning (klassens bästa när den kom), smidig motor/mekanik, snål, ingen kamrem att oroa sig över, väldigt enkla att skruva med, krocksäker enligt Folksams statestik över verkliga olyckor.
Rost kommer du hitta på alla exemplar av dom, men det var väl en bruksbil du sökte ??

Ägde själv ett ex som gått 30.000 mil som budbil, snyggade till den lite och satte ut anonns, han som provkörde bilen trodde jag ljög

"En bil som gått 30.000 mil kan inte funka så här fint"
Isåkare; Vad är det för bil du pratar om..? =)
På tal om snålhet är jag inte ute efter att åka särskilt billigt, det viktigaste är att bilen fungerar samt är relativt krocksäker - hur säker en bil nu kan bli i den klassen...

Tack vare er har jag nu en mängd alternativ att välja bland, förmodligen kommer det bli någon av följande bilar;

*BMW E34 - 518/520/525/530
*BMW E30 touring - 316/318/320/325
*Passat kombi
*Audi 100 avant
*Volvo 855
*Saab 900/9000

Frågan är vilken bil som tar hem det..? =)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker din lista ser bra ut men jag personligen skulle ta bort:
316i alldeles för slö: satsa istället på 318i.
320, 520. Två liters sexan är ovilliga att varva och drar bara bensin.
530 vill du åka V8 så satsa på 540 istället.

Rätt som det är dyker rätt bil till rätt pris upp och det är nog viktigare att den är välskött och rätt prissatt än vad det är för märke i grillen. Så resonerade iallafall jag.
Så sant, Björn. Iofs. hade jag en e30 316 tidigare och den var ruskigt pigg - alla trodde den var chippad och det kanske den var..? =)

Personligen så är jag väldigt förtjust i 525 resp 325, mkt pga. den goda kombinationen prestanda o. bränsleförbrukning. Och givetvis håller jag med dig gällande det faktum att det är viktigare hur bilens skick ter sig än bilens märke.

Jag hojtar när ngt är på ingående! Tack alla!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Är nog inte riktigt vaken i dag =(

Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
När det gäller krocksäkerhet kan du plocka bort E30 direkt, den är tillsammans med Citroen AX, Nissan micra, VW Polo det farligaste men kan åka i.
Hehe, lugnt! =)

Ja, e30 tar jag nog bort - tack för påminnelsen, glömde en av mina viktigaste kriterier! =) Iofs. rätt synd då e30 är en ruskigt rolig bil, men men...

Primera har jag helt glömt bort, verkar ju ligga riktigt bra i pris också! Min kompis hade en som vinterbil och den rullade på riktigt bra - också ngt som jag glömt bort. Tack! =)
Tänkte på det, hur är mb från tidigt 90-tal - borde inte de rulla på rätt obekymrat..?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nog är primera pålitlig, men så vidare rolig är den inte. Däremot bör en gammal merca fungera utmärkt, när på outslitliga.

Du kan inte tänka dig en 318 E36 då? Dom börjar trilla under 20k sträcket och går säkert att pruta ner lite till. Bättre andrahandsvärde och du slipper byta kamrem.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Bjerser; Jo, kan tänka mig en e36 men då måste det vara en touring alt. en compact... Denna har jag lyckats pruta ner till 15 tkr, kan det vara ngt?

Länk

En sådan här merca vore helt ok, lite högt i pris bara;

Länk

Den här kan jag få för strax över tio men det var lite småfix såsom lamasond etc...

Länk

Lite småsugen på denna också, dock skulle flickvännen aldrig sätta sig i en vit bil... =)

Länk

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Två billiga E34 tourings:
Länk
Länk

En röd 535a, kanske flickvännen sätter sig i denne ;)
Länk

Ett par E36 Tourings:
Länk
Lite jobb men pruta!
Länk
Länk

Nu vet jag inte var du bor, men lite ex i alla fall, så jag känner mig nyttig ;)

//Bjersér

Tack, Bjerser, för dina länkar! Du skall känna dig nyttig med all rätt! =)

Egentligen har jag ett tak på 10 tkr men kan sträcka mig till 15... Det ska nog dyka upp ngt, nr två i din länk verkar riktigt intressant - tack!

//Anton - Linköping =)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ingen orsak, menar du den svarte 525an? Tyckte den såg mkt fräsh ut Länk

Lycka till med köpet.

//Bjersér

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.