|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Ska du ha rejält med utrymme och låg driftskostnad kolla in Audi 100 med 1,8l motorn. Samma som Golf/Passat. Grymt snål och du kan få in mycket. Mina kusiner hade en sån i 13 år. Förutom vanliga slitdelar så blev det inga större utgifter i reparationer.Så gick den långt innan dom sålde den ca 45 000 mil. Glöm allt vad prestanda heter, med den drog 0,65l/mil på landsväg med 4 personer. Har själv haft en sådan bil fast med 2,0l 5 cyl. Helt okej och var rätt snål den med.Gott motorljud dock. Vet inte om C4 fanns med 1,8 , men 2,0 är snål i förbrukning. |
|
| För att reda ut ovanstående inlägg så kom audi med en 1.8 l motor till c4 modellen först 1995, då bytte modellen namn till A6 men enbart små förändringar, dit räcker inte 10000 kr. Däremot så fanns 2.0 l fyran på 115 hk i 100 modellen från 91- och framåt. Mycket fin och komfortabel bil. Jag skulle dock valt en 855. Fin komfort, hög säkerhet, fina 5 cylindriga motorer som rullar låånngt och hyffsat snålt, bra rostskydd och framför allt med tanke på budgeten - det finns reservdelar i mängder till bra priser! | |
| Jag rekomenderar en mondeo, om du inte tänkt att använda den, hadde nyss en -97a som andrabil, har absolut aldrig haft en sämre bil, det gick inte en månad utan att något pajade, (15000mil 2ägare med mej när jag sålde den) Innan hadde jag en passat -92a som andra bil, den var det aldrig några bekymer med, hadde gått 30000mil för 4år sedan när jag gav bort den till morsan, men den rullar fortfarande. | |
|
Haha, jag har ju tänkt använda den så mondeo försvinner på "vill-ha-listan"... Dessutom är den ruskigt ful, till skillnad från en e34/avant i samma prisklass... Grejen är den att jag vill ha en tämligen billig bil som funkar att köra från a till b, prestanta är såklart helt oviktigt. Klart att jag skulle kunna spräcka budgeten men lite likvida medel måste jag ha... =) |
|
|
Hur är golf varant? Länk |
|
|
Tvesolva "Jo, saaben är mkt bil för pengarna men kombi/touring är ett krav.." Testa att fälla sätena på Saaben, sväljer väldigt mycket. Förutom Saaben så håller jag nog med om att Audi är ett vettigt köp, ingen dum vagn alls. Har haft två själv och förvånats över driftssäkerheten och den goda komforten. Mondeo går fetbort. Golfen?!?! Av någon anledning verkar kombivarianterna ligga lite lägre i pris, säkert en ok kärra. Men om du ska köpa golf tror jag du får mer för pengarna om du tittar på Skoda Felicia, bygger på samma komponenter. (fast ruskigt mycket fulare) |
|
|
tvesovla: Skippa alternativen som är uppradade och köp en E34 Touring,massor med bil för pengarna och då får du kvalié och lite feeling för dessa småpengar...Inget att tveka på. Den jag länkade till(förmodligen såld snart misstänker jag iofs) bl.a.,så nog kan du finna en "lite bruksig" E34 Touring för ca 10 papp som är körduglig om du bara letar en smula.. Mvh Janne. |
|
|
Håller nog med Janne om att en e34, jag tycker faktiskt 518 funkar riktigt bra om man bara planerar omkörningarna. God komfort och bra kvalitet. Vill man ha det lite trevligare bakom ratten är nog 525iT det bästa alternativet. Komfort och körglädje slår nog alla bilar uppräknade i dnna tråd. Både gamla Audi och BMW (e34) är robusta och välbyggda bilar, Audi vinner ronden bäst rostskydd och BMW vinner poäng på körglädje. Golf kombi är nog också ett bra val men Golfar är relativt populära och därmed dyra. Man får inte så mycket bil för pengarna, motsvarande Volvo 855 är nog inte dyrare. Mondeo? Aldrig! Ända forden jag skulle kunna tänka mig är en GT40, den krånglar säkert också men det skulle jag kunna leva med ;) |
|
|
köp min opel omega 2.0 1997..:)...mkt stor kombi bil med en hel del utrustning bla fungerande ac.... ford mondeo,opel omega b,audi 100 c4 kaross finns massor att välja bland..mvh |
|
|
He, He! Mondeo verkar inte stå högt i kurs på forumet... :) Mina erfarenheter av den modellen är inte fullt så usla. Hade vi pratat om Scorpio 2,9 automat, då hade även jag lagt benen på ryggen. |
|
|
Ford Mondeo fungerar alldeles utmärkt! Min mor har haft 2 st (en -93 och en -98) och förutom en dyr reparation (bytt toppackning á 10.000kr) har dessa fungerat klanderfritt under 30.000 mil. Bränsleförbrukningen har legat på runt 0,85 mestadels stadskörning, däck kostar nästan ingenting (14"), service är billigt, de rostar inte heller särskilt mycket. Helt klart en bil att rekommendera och skulle jag själv stå i situationen att behöva bil billigt så skulle jag definitivt kunna köpa en Mondeo. Jämfört med exempelvis A6 1,8, Passat 2,0 osv är Mondeo en gokart och väldigt rolig att köra. Sedan att man kan ha otur och köpa ett dåligt exemplar, det är en helt annan historia. //Lövet |
|
|
Det ända som är svårare än HIV att bli av med är en begagnad Ford *klassiskt bilhandlarskämt från 80-talet //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Jag försökte ransaka mig själv något angående Ford, kanske är det en fördom ( som när tidningarna skriver om när BMW förekommer i kriminella sammanhang... ) som legat och gnagt för jag har ju faktiskt flera bekanta som åkt Ford och varit/är nöjda. Det som talar emot Ford i min lilla värld är ju plastigheten och den manuella lådan som jag aldrig kommit överens med. Audi har jag haft själv så bedömningen blir allt annat än objektiv. Summa summarum så är det väl bilens genomgående standard som avgör, inte emblemen, om vilken av farkosterna man ska impa på sig själv med, för grannarna rynkar nog på näsan vilken bil man än väljer... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Har fått tag på en volvo 245 gl kombi årsm 88 för 3000 kr - nyservad, nybesiktigad och nyskattad - lite rost på ena bakskärmen annars lugnt... Ska jag slå till? Oavsett vad så är det ju ingen större utgift... Frågan är om den håller över vintern - lite plåtig kanske? =) Ang. Ford så vet jag inte - det jag vänder mig mot är att den är så fruktansvärt ful samt att jag är helt "lost" på ford...- 245:an är ju lite mer av "retro-värde"... =) Svårt det här... Jakten fortsätter... |
|
|
245:or börjar få lite kultstatus. Är det servostyrning på den skulle jag slå till. /L |
|
|
Rent spontant känns det inte som det är ngn servo på den - inte till det priset i var fall... Har tidigare varit inne på touring/kombi men efter lite eftertanke är en sedan inte helt omöjlig... Anledningen till att jag ville ha en kombi är hunden men då måste hundbur införskaffas och sedan drar kostnaderna iväg... Säkrast är nästan en sedan med tillhörande "hund-bilbälte" som jag praktiskt nog redan har... =) Så därför öppnas möjligheterna betydligt och en e34 är inte alls omöjlig för de pengarna, och kanske tom en saab... =) |
|
|
245:an är kanske en av om tåligaste bilarna som byggts rent maskinellt och tålig som en stridsvagn. Svärfar körde på ett vildsvin med deras gamla 245:a och det enda som hände var att ett lyktglas sprack. Till skillnad mot när jag lekte grävlingsjägare med M6:an som vapen ;). När man såg vad dom fått byta ut på verkstaden kunde man tro att jag fått en helt ny bil. |
|
|
Spontant känns 245 som ett kap - ska kolla på den imorgon och om den är i skapligt skick slår jag till - om jag köper den imorgon får jag den för 2000 kr! =) Att den dessutom plöjer vildsvin, är bara ett plus! =) D_D; Du ska inte uppgradera bilparken då - en 245 skulle få dina nuvarande bilar att se ut som skrot... =) |
|
| 245:an är ett kap om den rullar. Skönt med en riktig slit och slängbil. Två tips till, Mercedes w124, hade en 230 -87 som pendlarbil ett tag och den var superb. Drog lite och skön att åka i. Sedan dräller det av gamla 745:or, hygglig buske för små pengar. | |
|
Lövet "Mondeo en gokart och väldigt rolig att köra" Jo, tjena... är det inte 360 Modena du menar? Allvarligt talat, visst är Passat och Audi 100 är allt annat än sportiga. Men väldigt roliga att köra skulle jag inte vilja kalla några bilar som räknats upp i tråden. Kan sträcka mig till att BMW 525 är ganska trevlig på vägen. En 245:a är inte helt fel. Blir det inte bra är det ju bara att skrota den, man får väl nästan tillbaka de pengarna. Fick själv 1700:- för en gammal SAAB på skroten plus pengar i handen för återstående skatten, totalt 2500:-. Höll på att sälja den för 1000:- månaden innan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.