|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
spider: Totalt uteslutet att jag ska åka och kolla regnumret själv för att kunna göra de kontroller jag vill göra. Många bilar finns alldeles för långt bort för att göra det. När det finns så många bilar till salu så struntar jag helt enkelt i de som döljer skylten. De får sälja till någon annan. Onekligen finns det ju de som tycker annorlunda. //Lövet |
|
| i fallet som tråden gäller är det märkliga inte att han döljer numret utan att han ej ens vill ge ut det. | |
|
Yes. Det här är som nämnt betydligt värre. //Lövet |
|
kilroy |
"skillnaden mellan att visa regnumret i trafiken eller på blocket är ju uppenbar.I trafiken är det lag på synlig regplåt, på blocket är det valfritt. Det säger sig själv. Anta att jag vill stjäla en e30 m3, eller delar av den. Då sätter jag mig inte på ica maxis parkering och väntar 3 veckor på att den kommer. Mycket lättare att gå in på annonmarknaden kolla bilar med "rätt"utrustning, färg etc. Sedan när jag hittat rätt bil kollar jag hemadressen. Antagligen finns bilen där. Om inte behöver jag inte vänta tre veckor innan ägaren tar mig till hans ögonsten. Tycker det är rätt korkat att ens argumentera om varför en del inte visar regnumret." Bra argumentering av "fredde 7", jag håller med till 100 %. För den vanliga och oftast rätt korkade tjuven har detta ingen betydelse men för de mer slipade och målinriktade tjuvarna så är naturligtvis Blocket + alla andra sajter rena guldgruvan. Brottsligheten byter karaktär i takt med att samhället byter karaktär. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Jag kan förstå att man som privatperson väljer att inte visa reg.nr. i en annons på Blocket. Men flera bilfirmor gör det också, någon som vet varför? Och det gäller även annonser på Bytbil.com. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Som lövet antyder en viss paranoia kanske, för om jag som eventuell köpare ringer på bilen så är jag intresserad och säljaren har en försprång mot ett avslut, än om jag skulle rata den direkt på nätet för att jag anser den har för många ägare t.ex. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Ringer jag på bilen så skiter jag i vad de säger tills jag har fått regnumret och kollat bilen på nätet. Jag kan t.o.m. snudd på avbryta dem för att tala om att jag vill ha regnumret innan jag vill ta samtalet vidare och det brukar ändå inte vara några problem. Alldeles riktigt, jag är en obstinat köpare. ;-) Jag inser och förstår aspekten med den ökade risken men jag lutar ändå åt att hålla med dem som ratar annonser med 40kkr-bilar utan synlig nummerplåt. Det är lite paranoia övar det samt att det skapar mer jobb i ett redan jobbigt billetande/-säljande. Och då är jag ändå en som uppskattar lite anonymitet. Min kommande annons på puggen kommer definitivt att ha synlig nummerplåt. Då kan du ju köpa den, Lövet! :-D _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Reg nr är ju bilens identitet. Självklart vill man ha det för att kolla upp bilens liv, innan man köper. Sedan att snubben i någon liten by i innre norrland med typ M5 -01 till salu döljer reg nr i annons är sanslöst. vad är oddsen att "tjuven" skall masa sig dit för att "hämta" 1 av alla M5 som finns mer lättillgängliga. Eller om man säljer en typ -91:a 5-serie som ju trots allt börjar närma sig 20års sträcket, så finns det ingen anledning att inte uppge reg nr. En så pass "gammal" bil behöver inte så mycket att "skyddas" ifrån. Man får det som man betalar för. En typ -91:a är ju ingen ungdom. Men alla får göra som dom vill. Upp till var och en. Sedan till sist, En bil är ju faktiskt bara en bil, ett dött ting. Oavsett hur fin och kul att köra så finns det alltid fler ifall "tjuven" är framme av någon anledning. Det är som många (inte alla) ifall det lånar ut sin bil till någon så får de samtal senare att de råkat fara ner i diket med lånade bilen, så får det frågan "är bilen mycket skadad" som första fråga. Helt otroligt. Bilar går att laga på ett eller annat sätt, men inte en människa. Ja så resonerar jag iallafall. Prylar är prylar helt enkelt. FLAYEN |
|
| Den här diskussionen kommer aldrig ta slut, det kommer alltid göras på olika sätt. | |
|
Tack för erbjudandet esadh men jag håller just nu på att försöka bli av med en E39. En till just nu är inte riktigt vad jag tänkte mig ;-) //Lövet |
|
| Lövet vad blir det istället? | |
|
Det vet jag först när jag blir av med bilen :-( Sannolikt en 330iA eller A4 3,0 om jag hittar någon vettig. Vill egentligen inte sälja bilen men fick precis en ny parkeringsplats och det är på håret att 530in går in. //Lövet |
|
| Flayen, måste säga att ditt resonemang spricker lite. Om vi antar att tjuven också är bosatt i norrland är det ju rena guldgruvan att det råkar finnas en till M5a inom 20 mil från hans bostad :) Det är nästan mer logiskt att man döljer reg numret om man bor lite längre bort från storstäderna eftersom risken att någon ger sig på ens bil bör minska om det finns fler likadana i närheten. | |
| Jag tror att risken att bli bestulen pa lampor, spoilers, backspeglar mm. ökar markant om man visar sitt reg-nr. pa blocket. Men mer seriöst om man har reg. nummer med i annonsen. | |
|
Lövet: Min e39 är inte till salu. Det är min första BMW och jag är hittills ganska nöjd med den så jag ska behålla den ett tag till. ;-) Jag menade att du får köpa puggen, en Peugeot 106 XSI -92. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jo, en fransk tidig 90-talare måste jag erkänna att jag är jäkligt sugen på... Skämt åsido, men jag har rätt dåliga erfarenheter av lite äldre franska bilar. (Renault 5, startade aldrig i regn, Renault 19, konstanta elfel osv) //Lövet |
|
|
Hehe... Det slipper du ju med den här och skaffar dig en bra erfarenhet i den kategorin! Startar klockrent varje gång och elen funkar som den ska. :-) Faktum är att det är min problemsnålaste bil hittills. Hoppas 523an inte är sämre trots att den har gått dubbelt så långt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Glömmer aldrig när vi skulle åka till Stockholm och hade bråttom och tanklocket hade frusit fast på vår Renault 19. Kom igen nu, vad f-n är det frågan om tänker man? Som tur var kunde vi låna en annan bil annars hade vi nog eldat upp fanskapet. //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.