AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.928

Varning för oseriös blocketannons 523i -99 Göteborg !

Sida 2 av 3
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nej lövet jag tror inte att man i första hand stjäl en 40k bil men behöver vissa personer delar så tvekar dom inte att hämta en bil.
Med det förfarandet jag beskrev får man fram var dyrare bilar förvaras och därmed lättare hämtas. Bilar söks upp på nätet, blocket och likande sidor där ägare lägger ut info om sina dyrgripar.

Finns ingen orsak att ha reg nr synligt på bild eller uppge det för halvseriösa köpare.

Jag tillhör samma skara som Per när det gäller säljare...men tyvärr finns det lika många oseriösa köpare (har man märkt efter att ha haft ute annonser här och på blocket)

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är inne på Per o Pelles linje,alla som skummar blocket är inte där för att köpa bilar.Sen att just en 523a inte är het att själa är helt fel,skulle tro att många ljusskygga individer gärna väljer en diskret o hyggligt snabb bil för att kunna "smälta" in i omgivningen.

Tror knappast att dessa individer åker runt o kollar bilar när allt finns på nätet.

Sen finns ju klientelet som är ute efter airbags,navi,änglaögon osv.
Att bara tro gott om folk var det länge sedan jag gjorde.

Kommer tex att ha både larm och cameraövervakning av mitt garage när det är klart.Vid längre bortavistelser kommer även stolpar som är fastlåsta i fundament att monteras utanför varje port.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Det stora problemet för regnummerdöljare som ännu inte tagits upp är att de förlorar en stor mängd potentiella kunder>>på en stor population innebär det lägre försäljningspriser.

Kristoffer_L:s fråga är högst relevant, hur gör man i trafiken och när bilen parkerats.

16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är det någon som överhuvudtaget kan bevisa att en bil blivit stulen pga synliga skyltar på blocket? Inga paranoida misstankar nu utan ett riktigt exempel?

//Lövet
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...troligen ingen som luskat i regelrätta case angående just hur bilen "upptäcktes och sedemera försvann" annat än att den gjorde det ;)

Men rent logiskt borde det vara ett antal vagnar som "upptäcks" via t.ex blocket och senare(ingen vet väl hur mycket senare heller,kanske månader senare?) "försvinner" vagnen eller vitala delar etc.

Behövs nog inte så mycket klurande för att räkna ut att det kan vara så :)

Men ok,"bevis eller exempel" i frågan kanske är svårt att få fram...

Mvh Janne.
Nu var det varken m5an eller ferrarin som var på tapeten men jag förstår resonemanget, fram tills en spekulant ringer. Den risken måste man väl ändå vara beredd på att ta, jag menar om man vill sälja bilen till någon som kanske inte har gångavstånd utan vill kolla bilen mot vv eller prata med någon tidigare ägare.

Om man förutsätter att alla som ringer är dårar så behöver man kanske lite terapi och nöja sig med att sätta upp en lapp på närmaste affär alt. behålla bilen och gasa till det rasar...?

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
På 90-talet var det populärt att kopiera nycklar på saluvagnar i hallen redan innan dom rullat första milen för att några månader senare försvinna från en inget ont anande nybilsägare, hur dom kom tillrätta med den problematiken är för mig okänd men jag antar att dom införde lite restriktioner angående hanteringen av nycklarna. En enkel lösning på ett onödigt problem?

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lägger man ut bilen så är det en realitet att man naturligtvis får ta detta med risken att utsättas för något ski*...Är man för orolig för det så lägger man helt enkelt inte ut bilen :)
Så är det...

Så "grundgrejen" med "fagerstens telefonsamtal och med säljaren av denna E39:a" är att säljaren var en aning orolig och kanske bakfull och så blev det som det blev.(diagnos på säljaren kanske fanns ;)) ?

Men visst f-n finns risken...det kan väl ingen neka till?

Mvh Janne.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Lövet,
En 996gt2 som inte finns längre pga en säljes annons med synliga skyltar!
En bekant som håller på med dvs porsche fick besök efter ha haft annons ute på sin 930.
En 325 turbo stals efter förvarats ute en natt, då han skrev på ett forum att "nu är bilen lastad, redo för avfärd ståendes på uppfarten"
Jag har själv fått besökare efter lagt upp forum bilder, men dom fick inte med sig det dom var ute efter sen flyttade jag gammel porsche till en annan uppställningsplatts.
Fick inbrott i verkstaden, polisen hittade deras bil och tjuvarna hade karta utprinad från eniro hur man hittade dit (sålt små skit till en kille utanför lund några veckor innan)

Nu mera har man lärt sig och lägger inte längre ut bilder samt annvänder larm med falk utryckning, galler och rejäla portar samt tänker till vem man tar dit.

I dag har alla tillgång av internet, även pundare små tjuvar och dom seriösa som lever på bilstölder har internet! Säljes annonser och bilforum söks dagligen av.....tyvärr är detta verkligheten och har man något av värde som man är rädd om så är det bättre att be en köpare fara åt helvete än att få sina saker stulna.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

andreas: för att kunna hitta detta bevis måste tjuven:
1. scanna Blocket eller andra annonssiter.
2. Leta rätt på bilägarens adress via VV
3. Leta upp adressen (Sverige är stort) och hoppas att bilen står där
4. haffas när han snott bilen eller tillbehören
5. erkänna att han scannat Blocket och letat regnummer och gått tillväga enligt ovan för att hitta lämpliga stöldobjekt

Det är alltid någon som har en bekant som har en bekant vars bil blivit stulen efter annonsering, aldrig någon som konfronterat tjuven enligt ovan.

Nänä, det är bara paranoia eller skumma skäl med att dölja regnumret i sin säljannons.

Och som även någon annan frågade, hur törs ni visa numret när ni åker i trafiken då, torde vara betydligt högre stöldrisk där?

Om man slår på någon av mina bilar så får man fram min bostadsadress, bilen står i ett garage på andra sidan stan, det torde vara många som har det på det viset.

Mats
BMW CS #5847
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilket är precis min poäng. Det pratas vitt och brett om att bilar stjäls efter att ha varit på annons men det är alltid "någon på forumet", "en bekants kollega", "en släktings man" osv.

//Lövet
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag ringde på bilen som seriös spekulant, men efter det dåliga betötandet lutade det åt en E38 ist vilket det blev. Jämförde inte med min egen bil då jag vid det tillfället endast hade en Ford Scorpio.

Hade jag haft en unik bil kanske jag inte satt ut numret. Men en gammal E39 för kaffepengar,, vem vill stjäla en bil som knappt går att bli av med? Okej om bilen haft ljud utrustning och fälgar mm för 150.000:- kunde jag accepterat det men självklart ska man uppge numret om någon ringer.

Regnumret är ju bara att ta på en bil på gatan om man så vill...

Min kompis ringde också på bilen, när han frågade om regnumret så fick säljaren vääldigt bråttom och sa .. du jag är hos min syster nu men jag kan ringa dig senare sen la han på luren. Konstigt man avvisar en spekulant så snabbt efter en liten fråga om regnr.. Ska man sälja en bil idag så gäller det verkligen att vara tillmötesgående och trevlig. Är ju inte direkt dåligt med begagnade bilar..
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den snubben har definitivt något att dölja om den bilen. Ett antal snabba ägarbyten? Vill inte att du ska kunna ringa föregående ägare?

Jag köper inte argumenten om stöldskydd osv utan den här killen har inte rent mjöl i påsen.

//Lövet
I villaområdet där jag bor har det under våren varit två stycken bilinbrott i en nyare Audi A4 samt en VW Golf. Xenonljus, stereoanläggning och airbags har stått på menyn. I området mittemot oss har det varit liknande inbrott i ett par BMW och Volvo. Inga av dessa bilar har vad jag vet varit ute på säljesannons.

Med detta menar jag att man att man definitivt inte skall underskatta risken att bli sedd av patrask i trafiken, även när man är ute på söndagsturen.

Det räcker med 30min och en bänk invid en tyngre trafikerad väg i innerstan för att finna ett par lämpliga byten, tyvärr.
Vi alla har olika sett att see på saker och ting likadant som vi utför saker och ting.

Är man lika oärlig om man har en bild på bilen på långt håll så plåten ej syns, eller om man inte har möjlighet att ta en bild just vid tillfället?
Blir ni som köpare helt anti när ni ser en bild på en bil där det är en vinkel där plåten ej syns, struntar ni att ringa?

Jag har aldrig haft problem med att sälja eller köpa en bil där plåten ej syns jag har helt enkelt inte tänkt på det faktiskt, utan ibland har det kommigt spontant "jag tänkte kolla försäkring har du regnummer"

Har aldrig behövt vika mig för priset.

Däremot har jag haft flera spekulanter som jag ej ens vill prata med eller att dom skall komma och titta.

vad är skillnaden för er köpare om man inte VISAR reglåten gentemot döljer den? är man fortfarande kriminell och har något att dölja?

Kräver ni också att man har ett fast telefonnummer + reggat mobilnummer och att allt skall synka till samma adress som står på regplåten?

För mig får dom gärna komma och ta hela bilen när jag sover bara jag slipper se den igen för jag vill inte ha tillbaka den i så fall.

Det finns vissa säljare jag helt enkelt inte vill ha att göra med, dvs bara ringer på dörren kl 23:30 en lördagkväll " hej jag vill köpa pilen".

Dom måste då ringa för att få kunna komma.
fredde 7
skillnaden mellan att visa regnumret i trafiken eller på blocket är ju uppenbar.I trafiken är det lag på synlig regplåt, på blocket är det valfritt.
Det säger sig själv. Anta att jag vill stjäla en e30 m3, eller delar av den. Då
sätter jag mig inte på ica maxis parkering och väntar 3 veckor på att den kommer. Mycket lättare att gå in på annonmarknaden kolla bilar med "rätt"utrustning, färg etc. Sedan när jag hittat rätt bil kollar jag hemadressen. Antagligen finns bilen där. Om inte behöver jag inte vänta tre veckor innan ägaren tar mig till hans ögonsten.

Tycker det är rätt korkat att ens argumentera om varför en del inte visar regnumret.

Blir man uppringd på sin annons och tycker spekulanten verkar seriös skall man naturligtvis uppge regnummer.
Tycker synd om er som sållar bort annonser för att regget är suddat. Ni missar 50% av alla vettiga bilar.

Själv har jag dock inte suddat ut regnummer på ngn av de två bilar jag haft ute på blocket. Men jag önskar att jag suddat ut telen istället då det är
90% äggskallar som ringer.
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den här säljaren döljer inte bara skylten utan vägrar dessutom att uppge regnumret när man vill komma och kolla på den. Han tycker att man ska köpa en bil som man inte ens kan kolla att det är han som äger! Detta är snäppet värre än att bara dölja skylten i annonsen om man säger så...

//Lövet
fredde 7
andreas_löfgren: Snäppet värre? det är ju helgalet. Men du verkar ju fortfarande förakta annonsörer som döljer regnumret? varför? ser du inte poängen? eller den ökande risken med att ha sitt regnummer ute?
Vad är problemet? Annons utan regnummer visst det är ok.
Är bilen för övrigt völdigt intressant åk och kolla på den. Då ser du skicket bättre, kan provköra och förstås så ser du regnumret. skriv upp et och gör en koll innan affär.

16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, jag tror inte på att en visad regskylt ökar stöldrisken för en bil som är i standardskick. Förakta är ett starkt ord men jag hoppar över bilar där regskylten är dold, det är sant. Detta för att jag kräver att kunna kolla försäkring, tidigare ägare, servicar osv UTAN att behöva ringa säljaren först. Detta för att jag inte anser mig ha tid att slösa på att ringa till en säljare och ställa de mest simpla frågor. Allt en säljare säger är också lögn till dess jag har kunnat bekräfta det på egen hand.

//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.