|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
| Sundsvall ligger väl i Sverige? Eller vad menar du wingard? | |
|
Hehe ja de gör det. Men jag menar att jag lägger hellre några kronor extra och gynnar de företag vi har här i landet än handlar från typ USA. Visst skulle jag inte tveka handla från utlandet om jag tjänar flera tusen, men handlar de om typ nån tusing köper jag hellre härifrån.. |
|
|
Det finns ju alltid en risk med att handla från utlandet och det är därför vi finns. Har även ifrågasatt min chef ang. prissättningen så vi får se om det blir nån förändring. |
|
|
Satt o läste hela tråden och undrar om en sak om en fråga som ej blivit besvarad men ställd flertal gånger..(hitta inget svar iallfall) Får man inte som svensk beställa från den danska sidan över internet och få det levererat till sverige utan inblandning av den svenska? ... Sen har jag ställt frågan i ett annat forum om Varför inte den svenska sidan ÄNNU blivit svensk? Det är en salig blandning av språk o annat. Varför inte göra sidan helsvensk om företaget nu finns i sverige???? |
|
|
"Får man inte som svensk beställa från den danska sidan över internet och få det levererat till sverige utan inblandning av den svenska?" Jag tycker att den frågan har blivit besvarad. Danskarna hänvisar köpare till Schmiedmann Sverige. Varför de gör så får man nog fråga Danskarna om som Vickis tidigare svarat. "... Sen har jag ställt frågan i ett annat forum om Varför inte den svenska sidan ÄNNU blivit svensk? Det är en salig blandning av språk o annat. Varför inte göra sidan helsvensk om företaget nu finns i sverige????" Tror jag läst svaret på denna fråga också i denna tråd och jag vill minnas att svaret var att det är ett omfattande arbete som givetvis tar lite tid at utföra. Har själv en liten firma och har man fullt med jobb annat administrativt arbete som måste utföras så blir inte hemsidan det högst prioriterade. |
|
|
Smajly: I vår manual om hur vi ska sköta vår butik i Sverige står det att vi inte får sälja delar till något land där det finns en Schmiedmann handlare. Alltså så får vi inte sälja till Norge för där finns det redan en Schmiedmann handlare med ensam rätt för sitt land. Jag kan dock inte svara för moderbolaget i Danmark men detta är vad som gäller för Sverige och Norge. Hemsidan översätts men det tar sin tid och den kommer inte att bli upplagd fören allt e klart. Anledningen till detta är att om vi lägger upp det som vi har översatt hittills så står det ingenting på det vi inte har översatt. Vi vill självklart också att den ska bli klar så fort som möjligt och vi jobbar på det så fort vi kan. Mvh Viktor |
|
| Tack Victor.. | |
|
Och då återkommer frågan: EUs och sveriges konkurrenslagstiftning torde ju förbjuda dylika upplägg? |
|
| Jag kan inte svara för Schmiedmann Danmark som i detta fallet är franchisegivare och har satt dessa regler men har själv ifrågasatt det. | |
|
EUs regler för detta är glasklara och att hindra köpare från andra länder inom EU att handla är totalförbjudet. Schmiedmann skulle förlora direkt om fallet kom upp i EG domstolen men orkar driva fallet dit bara för att man får betala någon tusenlapp mer för en stötfångare? Ingen sannolikt så de kan nog hålla på ett tag till... //Lövet |
|
|
Sant men det är fortfarande en lag som vår franchisegivare har missat när de skrev kontraktet. Det är inget som jag vill råka illa ut för så jag kan garantera att jag redan har börjat ta tag i detta. |
|
AeroX |
Scmiedmann Sverige AB är 110% seriösa! Jävligt schysst grabbar som jobbar där,dom svarar snabbt på maila och i tele och gör alltid allt för kunden... Scmiedmann Sveriges VD Viktor satt med bil+trailer och åkte från Kungsbacka till Södertälje för att hämta min bil som dom ska jobba lite med... och det enda som jag får betala är milersättning... service? Ja det kan man lugnt påstå. Dessutom samarbetar dom med en del andra väldigt seriösa företag! Kan endast rekomendera Scmiedmann.se och deras "egna" delar håller väldigt hög klass och finish! |
|
Deras försäljningsmetoder är dock fortfarande förbjudna en enligt gällande EU regler. Men att det hanterar sina kunder inom Sverige på ett bra sätt är ju alltid positivt. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Angående EU:s regler så stämmer inte riktigt det som du säger. Det är inte olagligt att inte leverera till alla länder. T.ex. så har vi på Schmiedmann Sverige valt att inte leverera till några andra länder än Sverige och detta är inte olagligt. Om Danmark väljer att inte leverera till Sverige för att deras egna regler inom företaget säger det så är inte det heller olagligt. Du säger att Schmiedmann Sveriges försäljningsmetoder är olagliga? 1. Det är Schmiedmann Danmarks interna regler inom företaget. 2. De bryter inte mot några regler alls. Det är inte olagligt att begränsa sina leveranser inom ett visst land. |
|
AeroX |
Och om man nu vill spara nån tusenlapp eller 2 ja då är det väl bara åka ner till Danmark.... Känns som att tid vs resekostnad tar ut det lilla extra som det kostar att handla bekvämt och seriöst av Schmiedmann Sverige. Kan tyckas var akonstigt...men antyar att man vill begränsa postbeställningar till det land där återförsäljare och kund finns i..:) |
|
Att priserna skiljer ibland beror på att växlingskursen ändras och inte uppdateras lika snabbt. Just nu så är det väldigt mycket billigare i Sverige än i Danmark. |
|
|
hmm nu har jag inte läst hela tråden så för de får ni ursäkta mig. ang Schmiedmann.se kan jag bara säga en sak. dem är inte världsmästare i att packa ner ordentligt saker :) köpte ett par coilovers från dem för nån vecka sedan, betalade i förskott som enligt deras krav på hemsidan och mina coilovers kom i tid som lovat, det ska dem ha eloge för. Glad som jag va, åkte jag till butiken för att lösa ut mina coilovers och vad är de jag ser? ena bakdämparen stack ut från kartongen/lådan. fyfan vad lack jag blev. Visst man kan alltid skylla på DHL eller vem de nu va som levererade skitet på att dem ovarsamt hanterade paketet. Men när jag väl kom hem lekte jag FBI och fotade lådan innan jag öppnade den ifall ifall jag måste dokumentara ngt, för jag visste inte hur dåliga skadorna på dämparna var. Så efter att jag fotat öppnade jag lådan och till min förvåning låg det nästan ingen emballage inuti lådan bara en skiljevägg mellan mina bakdämpare och coilovers, ingenting annat, grejerna låg helt lösa, verkligen respektlöst packade var dem, precis som om dem sålde värdelöst skit till mig, sån känsla fick jag. Förvisso var inte coiloversen dyra men lite respekt kan man visa tycker man för dem var redan betalda och allt. Skadorna då? ena Coilovern fick sig en nit på ena fästet vilket resulterade lite lacksläpp. jag tog försiktigt med en tång och böjde den tillbaka metallen till rätt position och målade över lacksläppet. bakdämparen som stack ur kartongen klarade sig fint som tur de. Vad hände sen? inte ett dugg, orkar verkligen inte bråka med varken schmiedmann eller DHL <--- om jag minns rätt så... för att jag vet hur de hade slutat, ingen hade velat ta på sig ansvaret. jag kommer absolut fortsätta handla på scmiedmann när jag väl behöver det, för jag tycker dem har fantastisk stor utbud på grejer till relativt humana priser, det kan ingen förneka. Det var allt |
|
|
Känner igen mig i det du säger Kotchak. Har skrivit tidigare i tråden om min beställning. När jag fick min låda var den flera gånger större än innehållet samt inget emballage och obefintligt med tejp runt kartongen. Resultatet var att några småpåsar med delar ramlat ur. Kartongen var dessutom ihoptryckt och delvis öppen för andra att plocka delar ur. Fick dock nya delar skickade omgående vilket dom ska ha en stor eloge för. Men verkar konstigt att dom fortfarande inte lärt upp personalen hur man packar? Kommer dock beställa därifrån fler gånger då sortimentet är det bästa som finns på internet vad jag sett iaf. |
|
|
Dumt att det inte finns en EDIT knapp som kan redigera sina post här :/ jag kan säga detta, missuppfatta mig rätt nu. Schmiedmann o co, ta min kritik som konstruktiv (syftar på min ovanstående inlägg ang coilovers) , med detta vill jag inte hänga ut er å säga att ni är dåliga. Jag upplevde affären som väldigt smidig och lätt, sånt tycker vi om. Jag kommer fortsätta handla hos er, det kan ni räkna med. det jag ville få sagt är att man får emballera sakerna lite bättre, jag har själv ett sånt jobb där jag får skicka mkt och jag vet hur viktigt det är med tunga saker i liten volym. Jag menar när jag såg ena bakdämparen titta ut ur lådan tänkte jag det va tur att den jäveln inte flög av nånstans på vägen haha :) hursomhelst är de lungt från min sida nu. mvh |
|
AeroX |
Bara maila eller ringa till schmiedmann så kommer dom säkerligen att hjälpa till,extremt bra kilalr som jobbar där och dom ställer alltid upp. Och dom vill nog defentivt veta om nåt är dåligt packat....då kan dom ju åtgärda det,så flera inte behöver råka ut för samma sak. BMW M3 Supercharged by Schmiedmann.se |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.