AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
50.813

schmiedmann.se , är dom seriösa ?

Sida 3 av 8
tu
4
turboanden
325 turbo - 92
sköt din sida och dina kunder, se till att folk är nöjda, istället för att sitta på detta forum, jag får väll leta efter njurar någon annanstans eller ?
tu
4
turboanden
325 turbo - 92
jag menar inte så, jag fattar inte enkelska, mitt fel!

du kan ta bort mitt förra inlägg, såg inte ditt power post mail snyg hemsida :-)

te
303
ted81
BMW M3 E92
fy fan nu kokar det , läste igenom mitt sista mail ifrån berörd firma.

där står det att jag kan få tillbax mina pengar om dom får ordernr, va f*n jag har inte ens fått en orderbekräftelse.
det enda jag vet är att dom har dragit pengar från mitt konto, hur i helvete skall jag veta vad jag har för ordernr ...

fy fan nu hatar jag det där jävla oserisöa skit företaget, inte ens ett bekräftelse mail får man.
sen kan man inte få tillbax sina pengar om inte man har ett ordernr man inte har fått.

har ni inte råd att ligga på lager eller bedriva seriös verksamhet så ge F*N i det.

nu har jsg rensat mitt hjärta och hoppas att itne fler blir lurade på samma vis.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Om man handlar på internet så är det inte det samma som att handla överdisk i butik.
Som köpare är det jag själv som skickar över mina konto eller kort uppgifter , då har jag redan i det ögonblicket tagit en ganska stor risk.
MEN jag har gjort ett eget val !!!
Köper jag något utan att få en orderbekräftelse ligger jag juridiskt risigt till, eftersom jag inte kan verifiera att jag har lagt en beställning.
Förmodligen finns det ett kontoutdrag som det går att härleda till istället

Därför kan man vara kritisk på värför man för en dialog beträffande en affärsrelation via ett forum som detta, speciellt om man nu säger sig ha drivit eget företag och vet hur man skall agera mot kunder och leverantörer.
Denna tråd liknar lite en häxjakt som smakar lite unket.
För ni missnöjda kunder , verkar vara en eller två st har säkert lyckats att sänka omsättningen rejält under en tid för Schmidemann om det nu var erat syfte, skulle företaget pga av detta komma på obestånd så kommer nog pengarna att frysa inne.

Det bästa är väl ändå att föra dialogen direkt med säljande bolag.
och så kan man hoppas att det löser sig på ett för alla parter bara sätt.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Håller helt med Steff99.
Men det skrämmer inte mig för att handla:)när jag lag en order och betalade via Swedbank så fick jag en orderbekräftelse samt tillhörande ID på ordern direkt.

Önskar schmiedmann lycka till med nystarten.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
te
303
ted81
BMW M3 E92
steff99 ... kanske är för att få fram i ljuset hur dom agerar och om det är fler missnöjda kunder.

för min del handlar det om cirka 2000kr jag kan loosa dom om det är så
jag överlever det men rätt skall vara rätt
Lj
17
Ljungman
530i -88 e34
520i -88 e34
2. Payment
You can pay with:
(Mastercard / Maestro / Visa / Visa Electron / JCB)
If you pay with Dankort or credit card you only have to type in your cardnoo., date of expiration and the CVC Control Digits. when paying with credit cards the credit card company will charge a transaction fee on the order. You can read more about the transaction fee right here. The amount on your order will not be drawn from your credit-card before the order is send from our warehouse. All credit-cards transactions go through PayEx.se

Klipper ut det intressanta
The amount on your order will not be drawn from your credit-card before the order is send from our warehouse.

Så står det på deras hemsida
te
303
ted81
BMW M3 E92
steff99 , en annan sak oxå , jag har klarat mig i flera år med nöjda kunder och bra service .... får se hur länge detta företag funkar om det drivs på detta sättet.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
ted81:

Som sagt så är vi glada för kritik men det får gärna grundas på fakta och inte falska påståenden.
När man beställer hos oss så skickas det ett mail automatiskt till den som har beställt med orderbekräftelse.
Det kan finnas två olika anledningar till att du inte fått nått mail.
1. Vårt system har gjort nått fel.(Har aldrig hänt innan)
2. DU har fyllt i fel mail adress när du beställde.
Så om du har fyllt i fel mail så har du inte fått något mail.
Men det är väll ändå inte vårt fel?
Jag kan givetvis hitta din order ändå men då måste jag titta igenom varje order så det var enbart på grund av att det skulle gå lite fortare som jag frågade efter ditt order nr.
Varför skriver du detta här ist för att skriva direkt till oss på Schmiedmann?
Hur kan du tycka att det är fel av oss att fråga efter ditt order nr?
Det känns som om du försöker vända allt som går mot oss, varför?
Vad grundar du dina anklagelser om att vi ska lura dig på?
Det räcker med falska anklagelser nu om du ska fortsätta lägga upp trådar om ditt missnöje med andra företag så se till att din kritik grundas på annat än vad du "tror" kommer hända och hur du "tror" att vi kommer lura dig på dina pengar.
Gemini__
Hoppas allt löser sig på smidigast möjliga sätt.

Kul om filialen i Sverige blir väletablerad och kan fortsätta drivas utan problem. Utbudet är som sagt riktigt stort.

Lycka till.

Mvh:
Thomas
te
303
ted81
BMW M3 E92
Mina pengar betalades tillbax idag.

skönt att det funka som det skulle.
så på den punkten visa dom sig väldigt seriösa.

Hoppas ni får ordning på era leveranser och kan ge kunderna bättre besked.
eran kundvänlighet går inte att klaga på, ni bemöter kunden (även om han är upprörd) på ett trevligt och sakligt sätt.

önskar er all lycka till i framtiden.

Mvh Ted Nyquist
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag har fått gott intryck av Scmiedmann, men en sak är värt att reflektera över:

Om jag som svensk vill beställa delar så är jag hänvisad till svenska schmiedmann endast.
Jag FÅR alltså inte beställa från deras danska kontor, allt enligt folk på schmiedmann själva.
Detta strider mot EUs gemensamma regler om fri handel mellan EU-länder.
Det är ungefär som att jag skulle gå in på statoil i danmark för att köpa olja - nej tyvärr, vi säljer inte till svenskar, du får köpa oljan i sverige istället.

Jag förstår om de VILL att jag gärna beställer från Schmiedmann Swe, men att inte låta mig handla var jag vill är inte acceptabelt.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Anledningen att jag bryr mig är

a) priserna på Schmiedmann.se ligger högre än danska dito, om ni räknar med valutakursen. De är m a o "saltade" för oss rika svenskar :)

b) Schmiedmann Swe har nästan alltid längre leveranstid på de delar jag vill ha, än om jag tar de med DHL från danmark.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Detta stämmer inte alls.
Om du kommer in på Schmiedmann i Danmark så får du handla hur mycket du vill.
Men därimot så har Sverige och Norge ensam rätt för att använda varumärket Schmiedmann i sina länder när det gäller internet handel enligt kontrakt med franchise givaren som är Schmiedmann Danmark som även är vår leverantör.
Detta strider inte mot några EU regler alls utan de flesta franchise företag jobbar på precis samma sett.

Det är givetvis möjligt att beställa med express på ovanliga produkter och man får då betala lika mycket som det kostar att skicka ett paket från Danmark ifall det inte finns här i Sverige.
Vi pressar fraktpriserna eftersom vi köper hem pallar varje gång och då minst en gång i veckan.

Priserna på produkterna har huvud kontoret (Danmark) räknat ut efter att dom har sett över den Svenska marknaden.

Om det är någon som har några andra frågor om hur vi jobbar så kontakta gärna mig, mina kontakt uppgifter finns på Schmiedmanns hemsida.

Mvh Viktor
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för ditt svar Viktor,

Utan att vidare grotta in oss huruvida man ska kunna beställa från var man vill (det är tex fullt möjligt för mig att beställa mina reservdelar från BMW DE om jag vill det) så kanske du vill svara på varför priserna på den svenska Schmiedmann-hemsidan är högre än den danska/internationella dito, även med valutakursen inräknat?

Ett exempel:
Spoiler-kit M-Tech. type 2
Product number: 51-71-0-139-650

i Sverige: 11678 SEK Länk

i Danmark: 8493 DKK = 10701 SEK (valutakurs 1,26) Länk

mvh
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tråkigt att man ska behöva åka över till Danmark för att spara en tusenlapp på tex ett M-paket, även om man handlar från samma företag, är min åsikt.

Huvudkontoret i Danmark verkar räknat lite galet...
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Om du ifrågasätter vårt avtal med vår leverantör och franchisegivare Schmiedmann Danmark så föreslår jag att du vänder dig till dem då det inte är vi som har satt reglerna för att driva Schmiedmann i ett land.

Jag vet faktiskt inte hur dom har räknat men oavsett hur dom har räknat så lämnar vi ofta rabatt vid köp av produkter i denna prisklass.

Att jämföra med Bmw passar mycket bra då jag själv har hadlat med bilar och delar från tyskland privat av bl.a. Bmw.
Bmw är billigare i Tyskland.
Men jag har aldrig ifrågasatt hur dom har räknat när dom satte priserna för den svenska marknaden.
En logisk förklaring till allt detta är att Schmiedmann i Danmark är riktigt etablerade och beställer otroliga mängder varje gång och därför får bättre priser och därför också kan pressa priserna ytterligare.
Vi köper inte in delar för samma pris som dom utan vi betalar en avgift för att använda varumärket Schmiedmann i Sverige med ensamrätt.
Samma sak gäller antagligen för Bmw om man jämför mellan Tyskland och Sverige.
Är helt övertygad om att det fungerar på precis samma sätt hos alla andra företag som jobbar på detta sättet.

Vi har fortfarande prisgaranti så vi är billigast i Sverige även med dessa priser.
Hittar man samma produkt billigare någon annan stans billigare så säljer även vi produkten för det priset.
Har inte hänt någon gång än men vem vet det kanske inträffar nån gång och då får vi se över priserna.

Tycker inte man kan jämföra mellan länder för om du går in och tittar på Ebay så är allt mycket mycket billigare i Usa och då borde egentligen alla företag i Sverige ifrågasättas.

T.ex så köpte jag ett alu svänghjul med koppling för totalt 5.000kr vilket i Sverige hade kostar MINST det dubbla.

Men så är det bara...
E3
1.828
E36
USA bilar
Cooper, du verkar vilja misstolka HFR
Givetvis blir det billigare om jag handllar en pryl i USA sv ex Summit som är stora på USAdelar än om jag handlar samma grej av Persåker här hemma
Men inget hindrar mig från att själv beställa från Summit.. det är skillnaden
I detta fall ska man tydligen inte som svensk kunna beställa från Danmark? Men att hämta själv där går bra..
Som HFR skriver så blir det billigare för han MED frakt att ta hem själv från ert kontor i DK, samtidigt säger du att era högre priiser beror på frakten?
Bygger Schmiedmann på franchisebasis? Att ni har ensamrätt i sverige på namnet är väl inte samma sak som att man inte kan handla själv från danmark? HFR skulle ju inte sälj adelar under Schmiedmanns namn för det
Dessutom får inte danmark bestämma priser för er i sverige, egentligen är alla riktprislistor också otillåtna, pga gällande konkurrenslagstiftning i sverige, fri prissättning råder
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Priser i andra länder baseras på det landets kostnader.
Vad jag vet så skiljer socialakostnader , moms, skatter , lokalkostnader löner.m.m..det är därefter man tar ut sina priser.
Tycker flera inte fattar att detta avgör priset till kund.
Bara för att det är Danmark och Sverige som dessa företag finns i så är inte prisbilden och kostnadsläget det samma, förutsättningarna skiljer.
Samma som att jämföra Svenska priser med Tyska..det skiljer o kommer alltid att skilja.
Det är därför många åker till Tyskland o köper öl....förutsättningarna är olika........
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Exakt..
Ett bra sätt att förstå vad jag menar skulle kunna vara att jämföra McDonalds som ett av världens största franchise företag.
Där skiljer sig priserna från land till land och det kan jag själv intyga att dom verkligen gör.
Vi får givetvis ha vilka priser vi vill men Danmark har rekommenderat dessa och dom har som sagt granskat den svenska marknaden för att få fram dessa priser.
Så jag litar till fullo på dem och jag tycker själv att priserna är bra för vi ÄR billigast i Sverige och det måste ju vara billigt nog?

Har ennu inte förstått vad själva meningen med att ifrågasätta detta var men jag hoppas att alla som läst detta har fått ett vettigt svar och förstår varför våra priser skilljer sig från andra länder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.