|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
så länge den ger bra avgasvärden hade jag inte oroat mig dock. har haft en bil tidigare som katen blivit igensatt på, gemensamt fenomen när detta inträffar är att motorn ger mer effekt om man ger lite mindre gas istället för full gas. man får m a o bättre fart genom att "truga" upp motorn i varv. detta borde bero på att det massiva mottrycket som uppstår vid fullgas ger större effektförlust än om man ger mindre gas, om ni är med på vad jag menar? kan vara ett sätt att avgöra om katen håller på att gå. på de nya EU4-bilarna tror jag att det sitter en tryckgivare vid partikelfiltret också? den borde väl i så fall kunna användas för att via DIS avläsa onormalt höga tryck i det området. |
|
|
Backard: Då är jag med på vad du menade. Eftersom min bil är tillverkad i oktober -04 får jag väl hoppas på att det är de uppgradrade spjällen. Ska ta mig en titt och även rengöra insuget när jag orkar ta bort det. Låter ju inte kul om spjällen kan lossna och ramla ned i cylindern... Min främre kat kanske har tagit lite stryk då. Får provköra enligt din teori HFR. Vad gick den bakre katalysatorn på? |
|
|
ord pris med inbyte av gamla katen 4550kr på bmw. harv man tid att vänta några veckor så har mekonomen, autoexperten och meca för ca 2900kr. bildelsbasen.se ca 2500kr. |
|
| Kolla här Länk | |
|
Tack för alla tips och hjälp den här tråden har gett! Under andra provturen visade det sig att bilen ändå gick riktigt bra så katen är nog ok som tur var. Är riktigt nöjd nu. Vet inte farför det inte kändes riktigt 100% första gången... Skönt att få köra riktig bil igen! |
|
| Även jag tackar så mycket för gemensamma funderingar! | |
|
Jag sällar mig till denna tacksamma grupp jag också. Men det är väl så här problem ska lösas. |
|
| Min 320d-00 har varit lite slö på slutet så tänkte kolla om det var luftmängd mätaren.. Så tog bort kontakten från den och provkörde, bilen gick då mycke sämre så det borde med andra ord inte va något fel på den. Dock så går bilen jätte dåligt nu efter jag har monterat dit kabeln igen.. varför?? Tacksam för svar | |
|
Svårt att ge nåt svar... Det du däremot borde börja med är en felkodsavläsning. Mvh |
|
|
katten kan du rensa helt på en diesel uatn att sbp märker något. har ni kolat att ni har rätt lmm programerad i bilen eller finns det bara en modell? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.