AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.486

en 320d -02 som har tappat moset

Sida 4 av 5
Här kan man se hur en VNT-turbo ser ut. Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Backard:

Vilken motorolja använde du?
Spelar det någon roll åt vilket håll packningen mot grenröret sitter, den har en prägling runtom skall den var vänd mot grenrör eller turbo? Glömde kolla det när jag rev.
Jag körde på Castrol EDGE Turbo Diesel 0W-30.

Jag vände präglingen mot grenröret för att få den släta ytan mot turbon. Jag fäste packningen på turbon med lite kopparpasta i hörnen så den skulle ligga kvar när tryckte upp den underifrån.

Det gick inte se på den gamla packningen hur den varit vänd, präglingen är helt nedtryckt så den ser ut lika på båda sidorna.

Ett tips är att hålla dit turbon och fästa bultarna till returoljeledningen lite löst. Då hänger turbon där så man kan komma åt den ovanifrån. Lättare då att justera in packningen och skruva i bultarna. Sedan kan man dra fast returen riktigt.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tack för tipset!

Hur såg din returledning ut? Var den ok, bytte du den eller gjorde du rent den, i såfall hur?
Har inte kollat så noga på min än..
Min returledning var helt OK, inga avlagringar. Jag fyllde en glasslåda med diesel och lät rör och slang ligga i den, sedan rev jag en smal remsa av en trasa och lirkade igenom men det var nästa inga avlagringar kvar det hade redan lösts upp i dieselbadet.

Innan jag monterade turbon bytte jag olja och filter, sedan skruvade jag dit turbon men inte tryckledningen i blocket. Sedan tog jag ur säkringen till bränslepumpen, #53 tror jag det var, och körde på startmotorn för att fylla upp systemet med olja. OBS att oljetryckslampan slocknade aldrig så länge startmotorn snurrade, men så fort jag släppte nyckeln så slocknade den. Därav pumpade jag ut lite onödigt mycket olja men hellre det än för lite. Nu vet jag att det var ren olja utan luftbubblor som kom. Sedan monterades tryckledningen och oljetryck kördes upp igen för att kolla så det kom olja ur returröret. Det droppade olja där och jag var nöjd.

Själva returslangen var lite marig att få dit när det droppade olja ur den så den blev hal, men det gick.

Fick rådet att göra så här av Turbotech, mycket viktigt att köra upp oljetryck och fylla turbon innan start. För turbon börjar snurra direkt, redan när man kör på startmotorn, och när motorn går så snurrar den med 2000 - 4000 varv per sekund. Då måste man ha säkerställt att det finns olja redo att smörja.

Angående oljan så ska jag i fortsättningen köra på Mobil 1 0W-40. Vet inte om det är bättre men nu blir det så.
HFR:
Dra iväg ett email med bilden på ditt turbinhjul till Turbotech och hör vad dom säger.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Måste bara säga att Ni är suveräna grabbar!

Just nu har jag 3 möjliga senario jag kan tänka mig:

Tryckgivare
Turbo
Igensatt katalysator?

Mer om detta nedan.

Pew> Ja, enligt förra ägaren blev turbon bytt för 8000mil sedan.

Alla tryckslangar är nya.

Backard> Tack för länken, det var minst sagt en aha-upplevelse :), jag trodde nämligen att det var kompressorsidans turbinblad som var ställbara.. :)

Nya reflektioner:
Testade igår att mäta vakum vid färd direkt på Länk samt även "systemvakumtrycket" på Länk
som ju står i direkt förbindelse med "huvudvakumledningen" Länk

Resultat: När jag mätte vakum på kretsen som påverkas av tryckventilen/tryckgivaren så fick jag 0,7bar undertryck vid obelastad motor och ca 0,5bar undertryck vid full belastning (dvs då styrsystemet borde kommenderat fullt mos till turbon).
Detta gör mig konfunderad.
Den andra mätningen på "huvudkretsen gav ca 0,8bar undertryck på tomgång, stigande till ca 1bar undertryck på högre varv (pga att vakumpumpen som drivs via kamaxeln då snurrar fortare).

När jag sedan skulle ta mig hemmåt gick bilen ner i något slags failsafeläge, den varvar nu max 1200-18000rpm i neutral och gör ca 25-30km/h som max... Så fort jag märkte detta bestämde jag mig för att inte påressa den utan bogsera hem istället.

Vad kan det sistnämnda totala defaultläget bero på? Att turbon numera ger så pass mottryck att motorn har svårt att evakuera avgaserna? Eller att katalysatorn är igensatt? Inga motorlampor lyser, inga missljud alls.

BMWs DIS fattar ingenting, jag fattar ingenting..
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Backard> Tack för beskrivningen ang rengörning av tryckgivare.
Ang vakumslangar; manr du att man skulle byta hela nr 4 Länk ?
jag har bytt alla slangar som ansluter till dessa uttag, både till VNT och EGR och eftersom jag som sagt ovan har vakum på 0,8-1bar framme vid vakumreservoiren så borde man kunna stryka den felkällan?
Jag trodde inte man kom åt att byta alla dessa fyra slangar under insuget utan att demontera det. Det gjorde i alla fall jag, då måste man också lossa tre kontakter vilket kanske kan vara bra med tanke på glappkontakt eller oxidering.

Defaultläget kan bero på att VNT har hängt sig. Bilen känner att turbon inte leverar det tryck som styrningen har begärt. Alltså är det något fel. En fara att köra med kärvande VNT är att turbon kan övervarva.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
En uppdatering, felet löst! :)
Efter att fått turbon kollad ordentligt av kunnigt folk, och de inte hittade något fel, så provade jag att starta bilen utan avgassystemet på... -Yes! Bilen gick jättefint och efter en säkrad provtur kom vi fram till att det var katen som var igensatt.
Bakre katen byttes igår och nu går den suveränt igen.

Tack för all er hjälp, uppskattar det väldigt mycket!
Härligt att det löste sig till slut.

Men varför blir en katalysator igensatt?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Backard: Hur länge fick du köra på startmotorn innan det kom fram olja? Har försökt nu och får inte fram någon olja. Hur länge vågar man låta den gå?
Skruvade fast tryckledningen i blocket först men provade sedan att lossa den (ej helt dock) då det inte kom någon olja ur returen. Hade grymma problem att få den att ta gäng så ville inte lossa den helt när jag äntligen fått dit den men olja borde ju komma ut där ändå...
Förövrigt såg returröret bra ut, inga avlagringar alls.
EGR:en var inte vacker dock.

HFR: Gött att det löste sig för dig. Hade faktiskt problem med katen på en Sierra jag hade en gång men den gick riktigt dåligt och sämre och sämre hela tiden.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Backard: Hur länge fick du köra på startmotorn innan det kom fram olja? Har försökt nu och får inte fram någon olja. Hur länge vågar man låta den gå?
Skruvade fast tryckledningen i blocket först men provade sedan att lossa den (ej helt dock) då det inte kom någon olja ur returen. Hade grymma problem att få den att ta gäng så ville inte lossa den helt när jag äntligen fått dit den men olja borde ju komma ut där ändå...
Förövrigt såg returröret bra ut, inga avlagringar alls.
EGR:en var inte vacker dock.

HFR: Gött att det löste sig för dig. Hade faktiskt problem med katen på en Sierra jag hade en gång men den gick riktigt dåligt och sämre och sämre hela tiden.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
En anledningen jag har hört till att en katalysator pajar är att man har nedtryckt gaspedal vid start. Men 24000 mil kanske gör sitt till?
Min Sierra hade gått c:a 25000mil.
pew: Jag körde först ca 10-15 sek sedan gick jag fram och tittade, inte den minsta droppe. Körde återigen men lite längre denna gång, kanske 20-25 sekunder. När jag slog av tändningen hördes ett tydligt porlande :) Jag var ensam när jag gjorde det här så det var ingen annan som stod och kollade om/när det kom olja. Det hade säkert runnit ut närmare en liter olja (fixades med absol).

Jag tror en anledning till att det tar så pass lång tid är när olja och oljefilter är bytt. Oljefiltret måste fyllas först och det ryms ju ganska mycket där. Sedan kommer det ut i oljekanalerna.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Fick fram olja till slut, men fick hålla på i en minut drygt. Kör nog lite till på startmotorn innan jag startar motorn. Tyckte inte att det kom ut med nåt jättetryck. Körde lite till när jag dragit åt trycksidan och lät det pumpa ut 1-2 dl genom returen. Hade redan kommit lite där innan.

Backard: Vet du exakt vad som var felet med din turbo eller vad som orsakade haveriet? Har du bytt vehusventilation eller kollat andra orsaker som du misstänkt?
Är det mycket jobb att ta bort insuget? Funderar på om det behöver göras rent. Såg ut ungefär som EGR-huset med 1-2 mm kletig beläggning.
pew: Nej, jag vet inte vad som orsakade haveriet på min turbo men VNT satt fast. Pratade med Turbotech om detta och det gick inte säga vad som var fel utan att riva isär turbon. När lagren var slut så kunde det ställa till skada och det kunde bli svårt att säga vad som orsakat det.

Jag bytte vevhuventilationen, hela kitet, samt rengjorde EGR i höstas. Har även rengjort tryckgivarna samt bytt alla vakuumslangar. Har nu beställt nya tryckgivare för att se om det blir ännu bättre :)

Det är inte speciellt svårt att ta av insuget. När du bytte vevhusventilationen fick du ta bort kupéfiltret med hållare. Nu måste man också ta bort hållaren under den, sitter i två skruvar, för att få bort bakre motorkåpan.

Lossa EGR och fästet till oljestickan
OBS! fästet till oljestickan OBS!
om du glömmer det dras röret till oljestickan ut ur tråget och all din nya dyra olja rinner ut.

Sedan är det bara att lossa kablaget till spridarna och bultarna till insuget. Det sitter tre kontakter under som måste snäppas loss när du lättat insuget lite men det märker du.

När insuget väl är demonterat är det dags att ta sig en funderare på om man ska ta bort spjällen som har lossnat och ramlat in i cylidern för en del. Mycket kostsamma reparationer som följd. Spjällen går att ta bort och hålet gängas med m5 samt en bult med loctite. Jag har kvar mina för jag hade ingen gängtapp när jag stod med insuget löst. Men jag funderar allvarligt på att ta bort dem. Vad tror du om det?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Nu är det äntligen klart, pust!. Det är ju inte lättmekat direkt... Bilen går helt klart bättre nu i allafall. Dock inte riktigt så bra som jag trodde.
I lägre farter (stadstrafik) känner man en turbokick vi c.a2500varv men i högre farter känns det som turbon laddar jämnare och man känner inte av turbon lika mycket. Är det samma på era bilar?

HFR: Hörde att om man kör länge med en dålig turbo kan katalysatorn sätta igen.
Börjar bli lite orolig att katen har tagit stryk då min turbo började ge sig redan tidigt i våras.

Backard: Märkte du någon skillnad när du gjort rent tryckgivarna.

Trött på allt skruvande nu så jag väntar nog med insuget.
Är inte riktigt med på vad du menar med att ta bort spjällen som lossnat...
Har dina lossnat? Var sitter spjällen, behövs dom inte eller menar du att du skall byta dom?
Tack för tipset, särskilt med infästningen av oljeröret!

Här är en som haft otur med spjällaxlar som brister Länk

På sista bilden är spjället borta Länk

Nej mina spjäll har inte lossnat och kommer förmodligen inte att göra det heller då det verkar som det inträffar mellen 6000 - 14000 mil. Men när insuget ändå är så pass lätt att ta bort så kanske det vore idé att demontera spjällen, då känns det lite säkrare. BMW har tagit fram ett uppgraderat insug som har 0,5 mm grövre axlar, inte utan anledning kan man tänka. Ska visst sitta på senare -04 och framåt.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
pew> skönt att det gick bra!
du har nog rätt i att en kass turbo förstör katen/katarna.
jag tror att den främre katen på min bil byttes i samband/strax efter turbobytet som föregående ägare gjorde, för den såg väldigt fräsch ut.
den bakre däremot hoppade de tydligen över för den var helt sanslöst igensatt, det var inte konstigt att bilen gick skit med det mottrycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.