AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.487

en 320d -02 som har tappat moset

Sida 3 av 5
Nu kan även jag tyvärr sälla mig till gruppen "320D turbohaverier".

Gjorde en omkörning och all kraft försvann, men inge rök eller något annat knepigt. Hade ungefär 2-3 km hem. Väl hemma började jag med att kolla LMM samt turbotryckgivare. Ingen skillnad alls.

Demonterade insuget och bytte alla vakuumslangar, skruvade ihop och ut för testkörning. Ingen skillnad! Däremot ett litet missljud som kom när jag ökade varvet lite.

Väl hemma med motorn igång för att lyssna varifrån ljudet kom började den ryka när jag varvade lite, på tomgång rök den ingenting men så fort jag gasade så rök det rikligt.

Demonterade insugslangen ned till turbon och kände på axeln med pekfingret. Den glappade flera mm :(
Det var till och med olja i avgassytemet när jag plockade av det. Nu har jag tagit ur turbon och hoppas jag får tag i en ny till veckan.

Läste någonstans (GIK?) att Garret inte har utbytesturbo när det är VNT. Man levererar nya istället men det fungerar som ett bytessystem ändå så man får lämna in den gamla.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Aj då, tråkigt att höra!
verkar som månen står i fel läge eller nått för så här många turboras verkar lite överdrivet, eller vad säger man?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Fått hem en enkel tryckmätare och tänkte köra lite manuell felsökning genom att kolla laddtryck och om VNT-tryckklockan får vakum eller inte.

Är det någon som har en aning om vilka nivåer av vakum som VNT-klockan ska få som mest?

Var är smidigast att koppla in sig på insugssidan för att mäta laddtryck? Ser inga nipplar direkt synliga.

Backard> Du skippar DIS-felsökningen och köper turbo direkt eller?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vad har bilens gemensamma vakumsystem för "systemtryck"? Alltså det system som bla EGR-tryckgivaren och VNT-tryckgivaren får sitt undertryck från.
Eftersom min turbo har ett radialspel som är ca 5mm samt olja i avgassystemet så är det ingen tvekan, turbon är kass.

På Turbotech's sida står det så här:
"Radialspelet varierar mellan olika aggregat men generellt kan man säga ca 0,5 mm. Om turbon går trögt, om lagerspelet är för stort och/eller om man ser att vingarna har skador behöver förstås turbon åtgärdas."

Det är lätta att kolla. Lossa slang #3 Länk så kan du sticka in pekfingret och känna på axeln samt snurra på turbinen. Verkar det OK så kan det vara värt en felsökning annars är det nog ingen mening.
Angående MAF så verkar Pierburg hålla betydligt bättre än Bosch och är billigare.

Tidigare var det vanligt att man använde Pierburg som var avsedda för VAG,
7.22684.07.0 gav effekt på lite högre varv och
7.22684.08.0 liknade mer BMW orginal.

Nu har Pierburg släppt en version som direkt ersätter orginal Bosch,
7.22684.09.0

Finns att köpa här Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tackar igen för svaren!

Hur sitter 3an Länk fäst mot turbon? Slangklämma?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
..eller är den bara påträdd med packning nr 6? Är lite rädd för att dra sönder något för att jag inte ser hur det sitter.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
på min 320d 136hk sitter den (3an) bara påträdd på anslutningen på turbon, inga klämma eller något! Känns faktiskt lite klent när man tänker på det..

Diesel-räsern
/Rickard
Det är likadant på 150hk, den är påträdd. Men det räcker nog bra för det är inget tryck här, bara sug.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Kikade på turbon:

Inga större glapp varken axiellt eller radiellt, max 0,5mm.
Gick runt utan trögheter.
Däremot en del olja och turbinbaldet såg lite mariga ut Länk

Vad ska man tro av detta?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Såg ju inte bra ut ...?
Jag hade inte så mycket glapp i min axel heller, runt 0.5. Har hört att upp till en mm är ok. När jag tryckte axeln i åt sidan (radiellt) så gick den lite trögare, annars lätt, svårt att säga om den tog i huset dock. Det är ju ett väldigt litet spel.
Men turbinbladen såg betydligt bättre ut. ett par hack på ett par tiondelar men dina blad ser ju ut att ha deformerat sig rejält. Lite olja fanns där också.
Kom ut mer olja när jag lossat turbon och vände på den.
Det var den variabla delen på avgassidan som hängde sig i på min pga koksad olja.
Tror dock inte man kan se det utan att plocka isär turbon. Har letat på nätet för att kolla hur det ser ut men inte hittat några bra bilder/beskrivningar.
Plocka inte isär turbon dock. Då godtar de den inte i inbyte.
Annars hade det varit intressant att kollat lite närmre på den.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Min Turbo...
Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej igen,

Haft inne bilen för DIS/ODB-kontroll,
resultatet visar felkod 4530 (lågt laddtryck),
mekaniskern trodde på 2 felkällor:
antingen turbon (variabla turbinhjulen som "hänger" sig)
eller tryckgivaren till VNT-enheten (nr1) Länk

den senare har jag ju å andra sidan provat att byta ut med givaren från EGR-sidan (samma artnr på givare) utan resultat.
Observera att jag då istället pluggat EGR-klockan = inget vakum till denna.
Håller ni med om att det är lite osannolikt att bägge givarna gått sönder?

Hur kan man testa dessa givare?, går det att strömsätta den och se om den släpper igenom tryck/vakum? Det är väl en "vanlig" magnetventil som på 99% av alla turbobilar?

Som ni märker så försöker jag in i det sista värja mig mot ett kostsamt turbobyte.. :(
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Oj!

HFR:

Jag ser på bilden att din turbo är bytesmogen, med såna skador på vingarna så kommer den aldrig att ladda ordentligt.

Mvh
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
HFR: den såg inte jättevacker ut!!
pew: din såg rätt okej ut ändå, men hur långt har era bilar rullat?

Min bil slog 25600mil igår och är ej bytt turbo än, men jag tycker ändå att bilen går ganska bra, förutom vad jag tror är en strulande HFM, men det kanske är VNT styrningen som bråkar iofs.. för vissa dagar går bilen som satan, andra dagar så öppnar jag dörren och puttar på i princip..

Blev nyfiken på att kolla min turbin med nu! Får nog bli nästa gång jag lyfter bilen..

Diesel-räsern
/Rickard
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Rickard: Min har bara gått 12000mil !
Det är ju ganska lätt att kolla turbinhjulet (kompressorn är väl den del som sitter på avgassidan?) om du är nyfiken. Då behöver du inte lyfta bilen.
Men det låter ju som VNT som spökar. LMM (samma som HFM?) kan du väl kolla genom att koppla ur kontakten (bilen skall då gå bättre). Det kommer dock att generera en massa felkoder som måste raderas sen. Motorlampan tändes på min även när jag kopplade in den igen men släcktes efter en omstart av motorn.
När de testade mitt agregat på Turbotech lyckades de få den att fungera ibland om de varvade gupp den rejält.
Jag är ganska säker på att det är vevhusventilationen som ställt till det för mig. Har du uppgraderat din?

HFR: Din turbo var väl bytt för 8000mil sen.
Nu har jag bytt turbon och rengjort alla slangar mm enligt konstens alla regler och det blev riktigt bra. Bilen går bra och den nya turbon "viner" ingenting. Står man stilla med öppen motorhuv och gasar så kan höra hur turbon går upp i varv men det är ett ytterst svagt ljud, inget vinande mera som ett väsande.
Min har gått 16800 mil
HFR:
Det är fullt möjligt att bägge dina tryckgivare är sönder. Det sitter ett membran inuti givarna som är limmat. När bilen körs och det hettas upp så åldras limmet och fallerar till slut med vakuumläckage som följd. Ju längre bilen har gått desto troligare är detta.

Det sitter även ett luftfilter på givarna, du kan lossa den lilla svarta fyrkantiga plastkåpan på givaren så ser du filtret. Går att rengöra så blir det lite bättre men det sitter även ett filter inuti givaren som man inte kommer åt.

Har du bytt alla vakuumslangar?

Det sitter en förgrening under insuget med fyra vakuumslangar. Byt även dessa för att eliminera alla vakuumslangsproblem. Det är lite jobb att riva insuget men det kostar bara arbete plus tre meter vakuumslang, ca 300:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.