AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.484

en 320d -02 som har tappat moset

Sida 2 av 5
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Se till att plasten sitter fast/ tätar ordentligt annars har du olja överallt.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej
Väntar fortfarande på MAFen från tyskland, men en något förvirrad fråga inför bytet av vevhusventen:
-Det är alldeles uppenbart vilket som är upp o nersida på den nya cyklonvarianten eller? Tänkte så man inte står där som ett frågetecken med allt löst :)

oljeseparatorn man byter i vevhusventen kostade f ö 239kr på BMW om någon undrar. Man får med nya packningar till kåpan. Verkmästaren kände inte till att den byttes vid insp2.
Den passar bara på ett sätt om jag inte missminner mig.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vad använde ni för rengöring av EGR? Diesel och bara doppa/hälla samt jokka lite med trasa eller?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Stämmer. Oljeavskiljaren pasar bara på ett sätt.
Jag testade lite olika, diesel, thinner, rengöringsmedel för bromsar mm. Sedan använde jag morakniv, trasa och tandborste.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Bytte vevhusventen och lossade på EGRen igår och gjorde rent.
Hyffsat skitigt i EGRen, fick skrapa bort oljeblandad sot från insidan.
Tyvärr la jag märke till olja på väggarna i tryckröret från ICn upp till EGRen.
Hoppas nu att detta var orsakat av den troligtvis ickefungerande vevhusventen. Filtret i denna var totalt kolsvart och genomblött av olja.
Nya cyklonvarianten åkte i och jag bytte även de sista vakumslangarna till/från EGR.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
testade både före och efter byte av vevhusvent att kolla undertryck via oljelocket: fick inget undertryck vara sig före eller efter byte, bara övertryck.
Är väl enda gången man egentligen hade önskat sig undertryck..

Ringde DHL; MAFen kommer inte förrän på måndag tydligen.

Pew> jag har exakt samma symtom och gått i samma arbetsordning som du beskriver i din tråd Länk .

Hur slutade den operationen?
Var beställde du agget ifrån?
Var det hyffsat lätt gjort att ta agget underifrån? (har billyft i garaget)

Om det nu visar sig att det inte är MAFen som felar så hade det varit käckt om man a) kunde lägga så lite tid hos BMWs kostsamma "felsökningar" som möjligt, b) kunde byta agget själv och c) köpa ett nytt agg, alt reparera det befintliga till en rimlig kostnad.
Fick en offert på ett utbytesagg från STK Turbo Technik (turbolader.net) på motsv 7200 SEK exkl frakt för ett utbytesagg.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
pew> läste igen vad du skrev på förra sidan, att den variabla turbinen hade hängt sig.
Innebar detta att den gick att "motionera upp" och att du alltså inte behövde byta agg?
*hoppas hoppas* :)
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hej!

Jag plockade ur turbon underifrån och skickade den till Turbotech i Strömsund.
De kunde tyvärr inte renovera den. VNT:n hängde sig ibland och kravet för renoveringen är att den fungerar. De kunde ha renoverat men risken var stor att VNT:n hängde sig igen och då har man slängt ut 5000kr i onödan.
De skickade en ny turbo istället för samma pris som en utbytes (fanns inga utbytes) kostade 8050 med packningar och frakt ( 7800 för turbon, se www.turbotech.se).
Semesterstängt och leveranstid på den nya turbon som inte fanns på hyllan gjorde att jag inte fick turbon förrän för några dagar sedan. Har alla delar inkl ny vevhuventilation nu och skall montera tillbaks den så snart jag får tid. Lite mek är det och trångt men har du billyft så underlättar det ju helt klart.
Turbon tas bort underifån. Största problemet var att komma åt att lossa lambdasonden.
Lossa röret mot turbon och kolla om det är mycket olja i turbon också.
Kanske bra att höra med någon verkstad om det är något annat än turbon som kan orsaka att olja kommer in i rören.
Du kan behöva varva motorn lite för att få undertrycket då skall det i varje fall inte bli en bula på plasten. Tyvärr hann jag inte montera den nya vevhusventilationen innan jag demonterade turbon så jag är inte hundra på om det är orsaken.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kolla om du kan röra stången från VNT:n så att det inte är den som kärvar.
Lossa den från VNT:n då skall den gå mycket lätt att skjuta fram och tillbaks.
Sitter ovanpå turbon så du kommer åt den ganska lätt.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för svaret!,

Bytte MAF idag, ingen skillnad. Attans.

Jag försökte komma åt och få av stången till VNT men det var för trångt för att komma åt från motorrummet pga plastdelen på bilden Länk
Eftersom jag inte såg något så kunde jag inte lista ut hur jag skulle få av stången från tryckklockans dito.

Känns som det tyvärr är läge för att lämna in för felsökning, eller?
Eller borde jag kolla något annat först?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ok, inte samma turbo som min. Ser inte ut som du har VNT på din.
Då tror jag det ska gå att röra stången utan att lossa den.
Fråga någon bra verkstad om de vet om orsaken till att det är olja i rören endast kan bero på turbon. Du kan ju höra med Turbotech eller någon annan liknande firma. De bör ha koll. Tror inte att oljan kan komma från så mycket andra ställen.
Lossa röret till turbon och kolla om det är olja i turbon och röret. kolla även plaströret från luftfiltret.
Är det 150hk eller 136 ? Trodde det var VNT på alla?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej!

Kan inget om dessa specifika agg, men vad är det som får dig att tro att det inte är VNT?
Slog på chassienr på realOEM och jämförde artnr med de som gäller för MJ04 (din) och det var samma.
min Länk
MJ04 Länk

mvh
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
sorry, här var rätt länk för MJ04 Länk

skillnaden som finns är mellan de olika aggen verkar vara kopplat till vilken version av avgasreningen som används? "EU4 EXHAUST EMISSIONS STANDARD"

Är det detta som gör att de ser olika ut kanske?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
min är en 150hk MJ02
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Min ser inte ut som på bilden. VNT:n är en fyrkantig gjuten box som styrs elektroiskt. Den sitter döljd under konsolen som fäster den till aggregatet.
Jag har miljöklass 2005 (EU04) som kom på senare -04or. Kanske aggregaten gjordes om då?
Bägge är VNT, de äldre är vacuumstyrda medans de nyare är elektroniskt styrda.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
HFR: observera att du behöver åka in till BMW för att ladda i nya programvara till den nya HFM:en (LMM, MAF) då den nya är en uppdaterad version av den gamla! Var de däremot likadana med samma boschnummer så är det ej nödvändigt.

Innan uppdatering, ingen skillnad på ny HFM, MAF,LMM

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ok, då är jag med, är väl den vakumstyrda VNT jag har då.

Rickard> tack för tipset, det är samma typ av MAF så det ska iväl inte behövas, är Löwes billigare alt till Bosch Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.