AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.298

M3 CSL (E92)

Sida 1 av 2
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Någon som hört något om det ska komma en CSL av nuvarande generations M3:a??

NO TURBOSHIT, JUST REAL POWER
ska väl komma en 2009 har jag för mej
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Tänkte väl det.
Har för mig att jag har läst något om det för ett bra tag sedan.
Får väl se vad dom lyckas trolla fram ur denna generationen då.
Förra är ju grymt läcker.

SECOND PLACE FIRST LOOSER
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
Länk
vad är det för färg på den du länkar till?? är det melbourne red??
Jag skulle inte sticka ut hakan och påstå att det där skulle vara E92 CSL... Den borde ha betydligt flera designattribut.
Kan ju vara så att det är någon form av test men det betyder ju absolut inte att det skulle gälla en utveckling av en ny CSL... Kan ju egentligen vara vad som helst.

Personligen är jag högst tveksam till att det överhuvudtaget kommer en CSL E92. Men det vore iofs på sin plats då åbäket väger 1800!! kg.....
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Tycker ju att det borde komma en CSL.
E46 CSL var ju så lyckad ju.
Tror det är bra för bmw att ha en bil som kan konkurera med ferraris och porsches lättviktare.
Ger bra publicitet med en sådan bil.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ryktas om att BMW eventuellt kommer slopa en CLS-version för att koncentrera sig på att göra M-modeller av X5 / X6 istället.

Vi väntar ju fortfarande på en M6 CSL som varit på gång "lääänge" nu. Kan det vara så att CSL-modeller inte är någon direkt lysande affär för BMW?

Låt oss hoppas att så inte är fallet...
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
M versioner av X5/X6 kan ju kvitta.
M ska ju vara sportiga.
Och få någon av X-modellerna att bete sig som en sportbil verkar ju omöjligt med tanke på vikten.

Bättre dom gör en ny M3 CSL.
För som jag tycker efter att ha sett lite tester av M3 så verkar den allt för konfortinriktad

Det vore en jättemiss av BMW att skippa CSL till förmån för M-versioner av stridsvagnarna X5 o X6.
Undrar om dom tvekar pga svårigheter att få ner vikten, det sitter ju redan kolfiberplasttak. Framskärmar och motorhuv är väl redan av lättviktsmaterial (plast)?
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Det finns ju alltid sätt att få ner vikten på.
Ta bara en sådan sak som sätena.
Där kan dom ju spara en del vikt.
Och annan elektronik som dom kan slänga ut.
Bakre burken på avgassystemet går ju garanterat att få lättare.
Tunnare rutor m.m m.m

Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Jag skulle nog även som fler andra här gissa på att de slopar csl versionen av e92, men det lär väll isf komma något slags "BMW Performance" packet till e92 med skalstolar csl-lucka och dvs tillbehör förhoppningsvis.

Som Clubsport säger är det nog svårt att få ner vikten på e92an som de fick ner vikten på e46an.

Budda80: Tror inte de vill lätta bakre burken på avgassystemet så mkt. Då de medvetet säkerligen har gjort den tyngre (som på e46an) för att kunna få så nära 50/50 viktfördelning på bilen. Det är ju därför de lättade M3 CSLen på mitten för att inte rubba detta.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
En M-version av X-bilarna hade faktiskt en SUV-hatare som mig faktiskt tyckt varit rätt skoj! Men då snackar vi om att göra om dessa monster så att de kan köra i terrängen och inte på banan! Hade väl varit kul om Paris-Dakar vanns med en X5a?
Bi
10
Bikerjoy
E90 M3 Jerez Black -08
Auto Motor und Sport har en artikel där de intervjuar VD Ludwig Willisch.

På frågan om när en M3 CSL kommer är detta en grov översättning på vad han säger:
"M3 serien använder idag 65% av vår kapacitet, och c:a 80% utvecklingsdjup. På dagens marknad utesluter jag en M3 Touring och samma sak gäller för en M3 CSL"

Som sagt grov översättning, vet inte hur jag tolkar "65% av vår kapacitet". Någon kan kanske göra en bättre översättning än jag med min rostiga gymnasietyska.

Länk till artikeln Länk
det går nog att lätta vikten ganska mkt.. gör som i e46:an.. bort med dem tunga stolarna ,elektroniken,dörrsidorna och ersätt med enklare och lättare saker. nya lättare fälgar och däck och vipps så har du bantat väldigt mycket
Nu väger väl Nya m3:an inte 1800 kg som någon säger utan 1655kg. Eller har jag fel???
bmw_jerry:
Tror inte man tar bort tillräckligt med vikt med dom åtgärderna.
Och elektroniken, nån form av ac måste man ha. Elhissarna går ju att skippa.
Kullamannen:
Du har rätt, coupen väger in på 1655 kg.
En vanlig 330 E92 väger 1545 kg.
BMWs utvecklingschef Klaus Draeger har svarat bestämt nej på frågan om det kommer en M3 CSL (juli 2008). Dagens program med Limousine, Coupe och Cab är vad vi kan räkna med. Klaus svarar även nej på frågan om det kommer en M1:a.
Ni har väl läst detta: Länk

M-modeller av suvar och ingen CSL/kombi av 3an. Det låter spontant som en liten felsatsning iaf gällande CSLn. Dock bör han ju ha bättre koll på läget. :) Sedan blir det alltså de första M-modellerna med turbo och 4-hjulsdrift! Kommentarer?!

Men som artikeln avslutas, modeller har förnekats förr för att senare dyka upp. Jag tror fortfarande det kommer en CSL!
clubsport: nej jag vet men det är en bra bit på vägen.. e46 csl hade väl inte ens stereo så tar man bort stereo och högtalare blir det ju ytterligare viktbesparingar... m3 e92 har ju onödigt mycket lyx såp att få ner den 1500-1550kg borde nog gå.... motorn är ju trots allt lättare än e46:ans
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.