|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag går i inköpstankar på en av ovanstående bilar, men vet inte riktigt vad ett realistiskt värde på dem. Så jag är lite nyfiken på om någon har sålt en sådan och i så fall vad man får för dem numera? Mvh Johan |
|
Hej, jag sålde en 520d nyligen (kolla annan tråd). Det var flera som ringde, alla seriöst intresserade, alla inom två dagar från det att annonsen lades ut. Alla ansåg att just 520d var intressant eftersom den anses vara snål på bränsle. Möjlig slutsats; 520d är lättsåld, de motorstarkare bilarna mer svårsålda eftersom de uppfattas som törstiga. Därför kanske ganska nära 520d i pris som begagnatobjekt. /M Min bil: Länk |
|
Hej! Jo, jag såg den, var faktiskt lite sugen på att ringa, men jag tror att jag hade tyckt motorn var för liten. Vår 320 dAT är väl helt ok med samma motor, men i 5-serien hade jag velat ha den nya 177 hk-motorn. Så det var en bra input, men jag tror dessvärre att köparna är lite olika mellan 520 och 530/535. Kanske de som är sugna på en 525 väljer däremellan, de är mer snarlika i prestanda. Ingen som har erfarenhet av inköp/försäljning av 530/535? Mvh Johan |
|
Mitt råd är att satsa på en 535d istället för 530d, jag har haft flertalet av varje och 535:orna med M-paket är riktigt lättsålda, finns ju svensksålda på blocket till riktigt rätt pengar! Personligen tycker jag inte om 163 hk-motorn i 5-serien, blir lite för klen samt lite för knattrig, dock så är den ett guldkorn i 3-serien. /Peo.K |
|
|
Min åsikt. I vintras hade jag en A6 2,0 TDi (140 hk) och den var inte speciellt slö, om man nu inte jämför med min nuvarande bil (som jag nytjar till max 50% av befintlig kapacitet) ;-) 140hk i stooora A6 var ganska lagom och en e60 med 163hk är definitivt piggare än Audin. Om jag var ute efter en dieselbil igen skulle det absolut vara en med 4 cylindrar. Meningen med en diesel är, i dom absolut flesta fallen, låga bränslekostnader. 535d är rena raketen, hänger säkert med nya M5 i mellanfart acc, typ 80-120. Mao antingen ska man välja instegsmodellen (för ekonomin) eller värstingen (för prestanda) //Marin |
|
Peo, det vore kul om du hade möjlighet att sätta lite summor på dina bilar. Det behöver inte vara exakt, men storleksordningen? Det jag funderar på är antingen en 530 dAMT 05-06 eller en 535 dAT -05. Ev kan jag hitta en 535 dAMT -05 också, men då är den snikutrustad förutom M-paket. Jag kollade på blocket, och jag tycker väl inte att de är så jättebilliga? Från 300000 kr, men det är inga större problem att hitta ok bilar för dryga 250' i Tyskland. Eller kan man räkna med att det prutas på blocket-priserna? mvh Johan |
|
Jag skulle tro att prutning på blocketpriserna är mer regel än undantag. |
|
|
Visst vägs väl importer fortfarande in manuellt på regbesiktningen? Alltså hamnar dieselskatten på knäppa nivåer eller? Mvh |
|
såhär nya dieselbilar får väl koldioxidbaserad skatt, såvitt jag vet. De måste kvala in i senaste miljöklassen dock, men det tror jag alla med partikelfilter gör. Mvh Johan |
|
Så var det ju, vad ligger en 535d på - 200g/km nånstans antar jag? Mvh |
|
|
216g/km har jag som för mig att det skall vara. Ingen rolig läsning att se vad priserna är på, inte oväntat dock. |
|
|
Denna ser ju fin ut: Länk kanske testa att pruta ner den till 300tkr jämt. Nästan så det börjar klia i bilbytarfingret för mig nu också då man såg denna :) Mvh Urban |
|
|
Eller den här Länk Men den är ju manuell,så den går nog bort på grund av de va? |
|
|
Blir alltid skeptisk när "BMW" säljer importerade dieslar med 10.000 mil på mätaren och rejält slitet ryggstöd... Om bilen är korrekt efter ordentlig kontroll är det väl ok men att köpa den utan att syna den noga är en chansning. //Lövet |
|
den silverfärgade är ruggigt läcker, men det är alldeles, alldeles för mycket pengar att lägga ut. Även om den tappat halva nyvärdet så blir värdeminskningen för kännbar för mig. Jag får gå på import och mer mil, framför allt så fpr jag nog räkna bort M-paket på en ev 535:a. Å andra sidan har jag M-front och äkta M5 19" liggande i garaget.... Mvh Johan |
|
Hur mycket gör M-paketet numera på priset för E61? Är det som förr att man kunde räkna hem merkostnaden under de första åren (dvs 20-30kkr upp)? Som jag ser det finns en stor risk att andrahandsvärdet blir lidande på en top-of-the-line modell som just 530d eller 535d om M-pkt saknas eftersom kundkretsen för dessa vagnar utgörs mestadels av bilintresserade personer med mycket specifika krav på utrustning. Om det skall vara lättsålt tror jag mer på att satsa på en bil som "Tegels" fd, där kanske en ev avsaknad av M-sport gör mindre avtryck på andrahandsvärdet. Bara en fundering. |
|
Jag tror precis som du att M-paket gör 20-30 lappar upp, lite beroende på resterande utrustningsnivå kanske. En 535 har ju ofta komfortstolar, sportratt, skinn och ev dynamic drive, och då tillför inte spotpaketet lika mycket som på en snikig 530d. Många 535:or saknar egentligen bara aerodynamikpaketet och antracit innertak, och det förstnämnda kostar 15 lappar lackat och klart.... Men jag tror absolut inte att 530-535-köpare mestadels är bilintresserade, utan majoriteten är helt vanliga människor som vill ha en snabb och snål bil. Mvh Johan |
|
Tror att dina M5-fälgar kommer att se riktigt fin ut på e61:an. Med eller utan m-paket. Ibland tycker jag nästan att e60/61 ser mer stilren utan m-paket men i kombination med grymma fälgar, fälg 124 och 172 för att nämna några. Tycker det är helt ok att välja utan m-paket men skulle vara mer nogrann med stolarna då. Komfortstolen är, enligt mitt tycke, givetvis att föredra. Dels då man sitter kungligt i den samt att du har whiplashskydd i den. (konstigt att whiplashskyddet kom så sent som std hos BMW, 08:orna om jag inte minns fel?). |
|
| Johan, hur går det med bilköpet? Hittar du något intressant objekt? | |
Hej! Inget ännu, tackade nej till en 535:a som jag inte fick ner i rätt pris och sedan har jag varit för snål för att köpa en 530 med M-paket, den han säljas medan jag velade. Så det går väl sådär.... Mvh Johan |
Men nu minsann, nu har jag köpt en 535 dAMT 6/05 nere i Tyskland. Jag lyckades till slut hitta en med M-paket för hyfsade pengar, men jag fick gå upp rejält på miltalet. Den här har gått en bit över 15000 mil, så den är att betrakta som långmilare. Men valet var ändå lätt för mig, hellre mycket mil och M-paket än lite mil utan M-paket. Jag tror och hoppas att en dieselbil är mindre milkänslig än en bensinbil! Det roliga med "min" bil är att den är makalöst utrustad. Jag har inte hela listan än, men Navi Professional, Head-Up, Panorama, komfortstolar (med massage), M-sport, avtagbart drag, HIFI, bluetooth och vad jag tror är aktiv farthållare (541) är ett ax-plock. Sedan är den Silbergrau med svart walknappa-läder.... Kan knappt vänta tills man får hem den och får trycka dit mina 19-tummare! Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.