|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Såg denna länk på ett annat forum. Länk Kanske någon här kan hjälpa till att lösa fallet. | |
|
Hoppas det inte var någon här... Men tycker det är lite oförtjänt, det finns lika många volvoförare som kör illa som Bmw förare osv. Men i fallet Bmw är det den svenska avundsjukan som gör att folk "minns" incidenter med en Bmw inblandad. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Håller med dig Bjerser. Synnerligen taskig smitning, hoppas dom får tag i skurken och att de drabbade tillfriskar utan större men. Ang BMW förakt så var det väl inte så farligt i den tråden, var ju bara någon som spydde galla över just BMW. |
|
|
Nej, jag menade inte att de var några i den tråden som ondgjorde sig över BMW ägare. Men detta är ju tyvär en sådan händelse som kan spä på myten om BMW ägare än mer. Jag håller också helt med Bjerser om att mycket ligger i den svenska avensjukan som gör att BMW sticker ut ur mängden. |
|
| Förbannade idioter som knappast hänger här. Prejar vad det verkar helt avsiktligt och videofilmar samtidigt! Samtliga hojåkare och BMW ägare borde få ge dom ett ordentligt kok med stryk så dom inte kan gå upprätt eller ligga på rygg på ett halvår. | |
| tråkigt det där med "BMW stämpeln" som återkommer med jämna mellanrum. har själv tröttnat på den stämpeln en del för den rimmar dåligt med min person. Jag älskar verkligen BMW designedn, men sorgligt nog är jag snart beredd att förändra mig själv istället för att förändra världen. Tråkigt men sant. Audo, Saab whatever, jag vill bara slippa allt detta BMW hat, tom mina närmaste börjar störa sig. | |
|
Den som tror att ett visst bilmärke hör ihop med ett visst förarbeteende, till en sådan gräns att man generaliserar och säger att "alla" BMW-förare kör på ett visst sätt, har vissa åsikter eller beter sig si eller så, förtjänar inte ens en seriös diskussion. Det är samma typ av resonemang som "jag blev rånad av en svart man en gång så alla svarta män är kriminella". Men när det handlar om (för det mesta) vita män med hygglig inkomst är det plöstsligt "okej" att generalisera. (Det hjälper inte att denna bild dessutom är felaktig.) Naturligtvis väljer den som vill ha en kraftfull bil ofta en BMW snarare än en Daewoo, Renault, Kia eller annan sk*t (ursäkta). Den som lärt sig den minsta logik inser snabbt att detta säger INGET om BMW-förare i allmänhet. Som sagt, sådan idioti förtjänar inte ens att bemötas. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2K: Jag håller med dig, men det är ju tyvär så att det inte bara är en person som tänker så om just BMW. Det är väldigt många, utan grund, men än dock. Det finns ju flera trådar på denna sida som styrker detta, framför allt angående avensjuka och det faktum att media nästan alltid hänger ut BMW och liknande bilar vid olyckor men väldigt sällan Volvo etc. Kanske satte jag en lite felaktig rubrik på tråden. Sen har jag svårt att tro att det är någon här på forumet. Men eftersom det verkar som om någon har filmat det hela kanske någon råkar på filmerna på nätet eller liknande. Har själv stött på ovannämnda beteende flera gånger. Tex när jag sladdade av vägen och träffade ett räcke. Första bilen som stannade sa bara, så går det när det är en ung kille som kör BMW och sen körde han igen. För honom spelade det mindre roll att jag låg under gällande hastighetsbegränsning och att det visade sig att den vägen jag svängde in på var snorhal pga oljespill. |
|
|
Redwings: Den förste personen som stannade hade fått köra ifrån platsen mycket fort om han sagt så till mig. För det första uttrycker man sig inte utan att veta 100% och för det andra bör man fråga hur det gick, vad tråkigt osv först. Och för det tredje håller man sådana åsikter för sig själv! //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Jag blir inte särskilt berörd eller trött på de fördomar som många har om BMW-ägare, helt enkelt för att det inte bara är rök utan eld, för det stämmer i allt för många fall. Inte så att alla BMW-ägare är eller kör som idioter, men det är allt för många som gör så för att de ska sticka ut och gör att folk lättare minns slynglarna som svinkör genom städerna i sänkta halvrostiga duktigt bedagade 318-325, eller nyrika med arrogant körstil i nyare fetare BMW-modeller, än att de minns Thure och Laura som kör till stugan i Sälen i sin 520 "Avant" och Ylva på väg till dagis med familjens 320iS. Det handlar alltså som vanlig om en liten klick som beter sig illa så att andra får ta skiten med. Däremot så iritrar jag mig mer på att just BMW-ägare i princip alltid kommer dragande med "den svenska avundsjukan...", varför? Det är ju nästan som om ni egentligen vill att folk ska vara avundsjuka på er och eran BMW, och att ni gottar er i smyg åt det. Men ärligt nu, varför i hela friden skulle "Svensson" vara avundsjuk på grabbar i 316-330-M3 för 5000-200 000 Kr, när han själv många gånger åker V70, Passat, Merca, SAAB eller vad som helst i nyare familjebilsväg för 150 000-400 000 Kr? Själv åker jag i en 740iL -99 och har sällan eller aldrig märkt nåt av denna påstådda avundsjuka, får inga märkliga kommentarer (oftas positiva) om bilen eller att jag skulle vara "knarklangare" eller ha solrosfrö på dieten eller radband av resemodell.... Jag glider runt lugnt och stilla och det är oftast att folk inte ens märker bilen, mest bara pizzabagare som kör näsan mot rutan när man tassar förbi.... :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Folk vet ofta inte hur mycket en BMW är värd, oftast tror många att bilen är värd tio gånger mer än vad bilen egentligen är värd! Har upplevt detta flera gånger själv! M3 E30Länk |
|
|
Stoppa BMW-terrorn! BMW igen! När ska polisen och Vägverket ta krafttag mot alla dessa fruktansvärda BMW-förare? Gör något innan det är för sent! Varför tror alla som kör BMW att regler, lagar, skyltar och vägmärken inte gäller dem. BMW-förare hittar ju på egna lagar och regler i trafiken. De är livsfarliga för oss vanliga hyggliga bilister som sköter oss. Varje dag ser man BMW-förare som bär sig konstigt åt. Det är inte ovanligt att de kör mot enkelriktat eller parkerar hur som helst t ex på trottoaren eller framför en utfart eller liknande. Varför ska BMW alltid vara först? Alla har väl någon gång blivit omkörda av en BMW som gjort en livsfarlig omkörning där det knappt finns plats eller varit omkörningsförbud. BMW verkar inte ha särskilt bra kvalité på sina grejer eftersom blinkers och halvljus inte fungerar på de flesta BMW bilarna, eller kanske är det så att BMW-förare är stöddiga, nonchalanta och arroganta och tror att de kan göra som de vill. BMW-förare och ägare tror troligen att de är tuffa och häftiga, men det är precis tvärtom, de är löjliga och dumma. Mitt förslag är att polisen och Vägverket över hela Sverige tar en BMW-dag, d v s att de en dag kollar och stoppar alla BMW och ger dryga böter eller något annat när BMW förarna brutit mot reglerna. Polisen och Vägverket borde också informera alla BMW-förare att lagar och regler också gäller för dem. När ska vi slippa BMW-terrorn på våra vägar och i städerna? Medlem nr 58187 Insändare i Motor nr 8, 2000. /Udo Dirkelsniff |
|
|
Motors svar: Motor kommenterar: Det var en bredsida som heter duga. Normalt tar vi inte in så här väldigt "polemiska" inlägg men eftersom vi fått ett antal brev med snarlikt innehåll genom åren gör vi ett undantag. Självfallet finns det möjlighet att bemöta medlem 58187. /Udo Dirkelsniff |
|
|
Haha, den var bra. Jag måste nog ransaka mig själv. Är jag en sån bastard när jag kliver in i BMWn och samtidigt from som ett lamm när jag sätter mig i min Peugeot? ;-) Skämt åsido, lider inte personligen av några negativa attityder i egenskap av BMW ägare. Kanske det har blivit lite mer skinn på näsan med åren, då jag njuter av att bevisa motsatsen om så behövs. Men visst, journalister verkar vilja hålla liv i en myt om BMW förarnas omdömeslösa vårdslöshet i trafiken. |
|
|
risig vinröd e36, mörkt tonade rutor,alu-look klistermärke över tanklocket, 2x3" dtm-utblås, gissar på att det är mer eller mindre fritt blås efter kattarna, gata upp och gata ner några varv runt gustav adolfs torg vid lunchtid, mina kollegor nämnde " titta där, en typisk malmö-bmw". Dessvärre har dom rätt. Såg en silverstone e39 m5 igår, med icke orginalfälgar och en kolfibersplitter som jag tyckte var snygg, passade på att fråga den coola killen som körde vad det var för märke på splittern, svaret löd "eihh mannen, hur ska jag veta?" sa att det såg bra ut och tackade för mig. hörde diskussionen när jag gick till min bil "ehh sån idiot som kommer och frågar sånt" Jag köper rubriken till denna tråden, inte helt och hållet men i många fall så är ryktet befogat. Naturligtvis så kan vi inte alla vara entusiaster, men överlag så är har vi nog fler stolpskott bland oss av många andra märken, eller det är kanske bara i Malmö dessa problemen finns? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Det ska väl också sägas att stolpskott och dårfinkar finns det även i andra blmärken, både med och utan basebollskepa noggrannt monterad med för tiden rätt stuk...... Råkade förresten på en sådan tokslyngel idag i Sala. Jag tassade lugnt och stillsamt fram på en smal gata och hade ca 70-100 meter fram till en rondell då en blå Volvo S40 T4 med basebollskepa med spikrak skärm på sniskan (guuuud så korkat det ser ut....) och coooola solbrillan som kom farandes upp i arslet nääääääära och låg där och flåsade och stressade. Jag tassade oberört vidare och tänkte att han få väl lugna sig pojkvaskern tills det finns tid plats och läge att köra om. Men icke då, rätt var det var så brölade det till i nån japsburk bakom mig, men va faaan ska den dåren om nu....? Då vår jag ju vika och bromsa för att han ska hinna in framför mig innan refugerna, den stollen. I helvete heller sa rebellen i mig och plötsligt fick jag ett kort ögonblick av loka kramp i högerbenet och 7:an ökade bestämt farten och den blå T4:an fick snällt gå in bakom igen. Jo jag vet, man ska inte göra så som jag gjorde, men jag hade ingen basebollskepa med spiiikrak skärm så jag är ursäktad..... Nåväl, jag tog höger i rondellen ut på riks70 genom Sala vid Statoilmacken, och dåren i den blå var ju nu så jäkla sur på mig att han kastade sig in til höger på paralellgatan och drog som en tokdåre på den (smal 30-väg med flera korsningar utfarten flanörer och parkerade bilar) för att via denna sidogata hinna före mig fram till nästa rondell. Jag bara väntade på att han skulle smälla med någon, men han klarade sig. Men jag hann precis in i rodellen före han så han fick lämna mig företräde. Gissa om jag gjorde låååång näsa åt honom...... Så, det var en dagsfärsk historia om en S40 som utmärkte sig negativt i trafiken, men det är väl bara ett utslag av min oerhörda svenska avundsjuka för att jag inte har en S40 T4...... ;-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr.T, (utan pip i öronen) det var pudelns kärna! Ja nog är det allt med lite hatkärlek i själ och hjärta när rubriken innehåller mitt favorit märke. Numera efter över 20 år bakom ratten har jag en ganska soft körstil och försöker vara tillmötesgående i trafiken (t.o.m. cyklister inräknade), jag har kört tiotusentals mil i yrkesmässig trafik och sett det mesta så nu kan jag till och med vinka när andan faller på och med ett leende på läpparna. Men nog har jag varit mer än lovligt underbegåvad i trafiken under de första åren (hade golf i 4 år), däremot har min äldre bror (mycket märkligt) varit mallen själv för exemplarisk bilkörning. I detta specifika fall är det svårt att vara objektiv gentemot en mc-förare, (i min värld) dock är det absolut en idiot i bilen som inte har uppmärksammat olyckan! På något vis hoppas jag det finns ett yin & yang därute som lägger bitarna på plats (i sinom tid iaf.). Min mor sa till mig; -Att vara en god förebild är inte det bästa sättet att påverka, det är det enda, som hon ärligt snott från någon klok tänkare... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Jag skulle gissa på att medlem 58187 är självutnämd trafikpolis och "ingriper" om andra gör "fel". Men som själv skulle lämnat in kortet för flera år sen. Den typen av förare som ofta väljer BMW passar inte så bra ihop med den sortens förare ;) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Tror nog att det snarare är företeelsen keps + japsdämpare + stressfläkt + pysventil + chip som avgör beteendet i trafiken än just företelsen BMW. |
|
| förutom kepsen glöm inte guldringen i örat och prillan under läppen. | |
kilroy |
Jag måste tyvärr hålla med tsaros när det gäller Malmö. Stolpskotten med BMW är tyvärr också överrepresenterade i polisens rapporteringslistor i Malmö. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.