AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.877

Vad ska jag göra - bilen försenad

Sida 2 av 2
kn
25
knoen
335D Coupé -08
Visst, men det är inte det som är poängen här. Om du köper en bil för 552k som kostar 10-12 k per månad. Så betalar du den pengen för att kunna ta dig fram till de platser du behöver komma. I det här fallet kommer jag få betala 10-12k när jag får bilen men innan dess får jag betala 3500+moms/månad alltså en mer kostnad för mig eftersom bilen inte levererats i tid.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur kan 3500 kr ex moms bli dyrare än 10000kr? Förstår inte alls hur du räknar. Hyrbilslösningen kommer att bli billigare för dig än att leasa bilen eller hur?

//Lövet
kn
25
knoen
335D Coupé -08
Ok, jag ska försöka förklara det så enkelt som möjligt, inte min starka sida...men ändå.

Vi förenklar det lite, bilens pris är 36 000 kr och jag ska ha den i tre år. = 1000kr per månad.

Från och med två veckor sedan var jag tvugen att ha bilen då jag måste kunna sköta mitt jobb. Alltså 1000 kr varje månad från och med två veckor sedan och tre år framåt = 36000 kr i kostnad.

Nu fick jag inte bilen utan måste hyra bil. Kostnaden blir då 36000 + kostnaden för hyrbilen.

knoen: "Om du köper en bil för 552k som kostar 10-12 k per månad. Så betalar du den pengen för att kunna ta dig fram till de platser du behöver komma." Nej, köper man en bil för en dryg halv miljon så är det för att kunna ta sig fram med viss klass/stil/komfort/känsla. D.v.s. en hyrbil för 3500:- kanske inte motsvarar detta.

Vad händer 36 månader efter att du skulle ha fått tjänstebilen? Om man tar ditt "förenklade" exempel så skriver du: "Kostnaden blir då 36000 + kostnaden för hyrbilen." Men det får du slå ut på 36 + 2 månader, eller hur? Alternativt så får du lösa in tjänstebilen 34 månader efter att du fått den...

/Udo Dirkelsniff
Tråkigt att vänta och värre när man blivit lovad.

Jag hänger däremot inte riktig med i kostnaderna, enligt BMW kostar 335d coupé 360000:-, betyder det att bilen är extrautrustad för 192000:-? Om man sen lägger till kontant insats på 20% (110400:-) och ett restvärde på 50% hamnar månadskostnaden på över 7000:-?!

Betalar företaget 6000:-/mån och inga extra beskattningar tillkommer?

Jag är dåligt, för att säga inte alls insatt i hur leasingen fungerar idag men 1000:-/mån luktar som en duktig baksmälla i någons plånbok...

Fritt fram för tillrättavisningar av mitt inlägg!

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är ändå inte med. Du får ju inte betala för tjänstebilen förrän du fått den eller hur? Således är din kostnad 0kr för tjänstebilen under förseningen. Under förseningstiden hyr du en bil som är billigare än vad leasingkostnaden skulle ha varit. Men ändå får du det till att bli dyrare?

Enligt som du räknat ditt exempel verkar du anta att leasingtiden skulle bli kortare bara för att bilen blir försenad? Så behöver det ju inte alls vara utan leasingen räknas (detta är dock en avtalsfråga) tre år löpande.

//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.