|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har tidigare fått reda på att min bil skulle levereras inom 8-10 veckor. När jag var i kontakt med dem för ca 2 veckor sedan sa de att den kommer bli en månad försenad. Jag var tvungen att ha en bil på utsatt tid och säljaren sa att jag skulle återkomma så skulle de lösa det. Frid och fröjd. MEN nu när jag återkommer om det här så kan de inte låna ut en bil till mig PLUS att bilen inte kommer leverereras en månad försent utan ytterligare 4 veckor. DVS 8 veckors försening på något som skulle ta 10 :( Vad gör jag. Bilen är en tjänstebil och således kan jag inte tillämpa konsumentköplagen. Är det någon som har erfarenhet av detta? | |
|
Annulera köpet och gå till annan handlare. Dom kanske fixar hela affären snabbare än återstående väntetid. Dom pengarna som dundrar in verkar dom tydligen säkra på och behöver en liten näsknäppa. Det torde väl vara 400 000 eller så. Eller förhandla dig till lite extra utrustning - om du inte redan har extra allt. Men med tanke på att det varit löftesbrott och dålig ordning redan så kanske bästa är att byta handlare. |
|
| Hur är det med den där regeln med att man måste betala 10%av värdet på affärern om man säger upp kontraktet? Tror du det gäller i det här fallet. Bilen har ju trots allt inte ens byggs än och jag tycker då att det inte borde vara förknippat med några extra kostnader för handlarn om jag säger upp det. Vad tror du? | |
| Bilens värde är ca 552 000 kr ;/ | |
| Du har väl en kopia på avtalet. Läs vad som står i det finstilta. | |
| Sant, men har det inte här hos mig för tillfället. Tänkte mest vad som kan tänkas vara en rimlig försening | |
|
En rimlig försening. Min 335:a skulle jag få efter ca 8 veckor men fick vänta i nästan 10 månader. Det var inte så mycket ja kunde göra åt det & inte heller min säljare för tillverkningen blev hela tiden framflyttad. Träffade även säljchefen för sverige men han kunde inte påverka leveransen heller. Din säljare gör nog vad han kan men det är ingen lätt sits du är i.... Jag lider med dig!!! Jag fick en uppsättning vinterhjul som kompensation, men det var en tuff väntan.. men det var värt det... Ha det gott... //Rolle... |
|
| Rolle: i ditt fall är det uppenbart att du skulle kunna häva köpet om du velat. Men frågan är vart gränsen går. Om man får en leveranstid på 8 veckor och får vänta i 18...anser jag gränsen vara passerad. Ska snacka med den nissen i morgon så får vi se vad som händer. Det är ju inte så att jag inte vill ha bilen :) | |
|
552, urkkkk....ja, då borde dom vara intresserade att behandla en väl. Finns det någon grad av seriositet hos leverantören så fixar han antingen lånebil(som du för övrigt blivit lovad om försenat) eller låter dig släppa beställningen utan egna utgifter. Då skulle du bli återkommande kund med nästa bil när denna går till inlösen. De kortsynta tänker bara en affär - inte långvarig kundrelation. Men jag har inte alla fakta i målet heller...men deras förklaring till att först lova lånebil och sedan dra sig ur är väl nyckelfråga, tycker jag. Halv hyrbilskostnad eller liknande borde dom fixa och visa att dom beklagar förseningen. Eller något som inte överstiger leasingkostnaden. Bilförsäljning har väl gått ned kraftigt och man borde verkligen måna om kunder som dessutom kan bli återkommande efter några år när ett kontrakt löpt ut. |
|
|
Tycker att det är riktigt dålig stil att lova lånebil och sen bryta löftet, kontakta din säljare eller hans chef och säg att du och din familj inte har nån bil att semestra i längre. En deal med halv hyrbilskostnad tycker jag låter oerhört vettigt, om de inte kan tänka sig det så skulle jag försöka dra mig ur... Mvh |
|
|
Om det är en tjänstebil så kan man väl tänka sig att "ditt" företag kan hjälpa till i den uppkomna situationen. Har du rätt till tjänstebil så är väl inte den rätten med automatik kopplad till leveranstillfället av den nya bilen? Är det Carlsson bil? Snacka med Arne Berg om han är kvar. Det är klart att det måste gå att lösa med lite god vilja från bilfirman, "ditt" företag och dig. /Udo Dirkelsniff |
|
|
Lider också med dig, Knoen. Här är en artikel om problemet: Länk |
|
|
Udo: Det var Arne Berg jag pratade med, han ville prata med den säljaren som sålde bilen till mig (vilket jag kan förstå) och jag sa att jag ska ringa honom nästa fredag så får han tid på sig. Helgeson: Intressant artikel, det verkar ju i alla fall som jag sitter i förhandlingsposition (rent juridiskt) men hittils har det varit tvärstopp. Enligt ÅF så är 8-10 veckor ett "ungefär" men jag tycker inte att tio veckor och 18 veckor är i närheten av att vara ungefär. Utan det är ju nästa dubbelt så lång leveranstid. Men det känns rätt tröstlöst just för tillfället...har lust att bita någon! ;) |
|
|
De ringde igår och sa att de kunde ställa upp med att betala halva hyrbilskostnaden 3500 kr + moms i två månader. Alternativt lägga på lite extra utrusting. De kan minsan inte avbeställa bilen men tydligen kan de plocka på utrustning på den....jisses. Han kunde definitivt in tänka sig pruta på bilens pris för då skulle det bli "fel i bokföringen" - tror han folk är dumma i huvudet eller? Vad är det med bilhandlare? gör de verkligensitt bästa för att blåsa folk??? |
|
|
Min 120d blev försenad i drygt 3 månader. Under tiden fick jag gratis lånebil. Fick visserligen tjata lite, med det löste sig till slut. Jag vet inte vad lagen säger om leveransvillkor när det gäller näringsidkare, men om det står ett visst leveransdatum i ditt köpeavtal, eller om du fått ett leveransbesked som de inte kan leva upp till bör ju det räknas som kontraktsbrott från deras sida, och därmed bör du har rätt att riva avtalet. Visserligen står du ju då fortfarande utan bil, men det kan kanske ge dem en spark i baken så dom fixar något åt dig. Att dom säger att dom inte kan ge dig en lånebil är bara för att dom inte vill. Som lånebil behöver dom ju bara ta en inbytesbil och ställa på den. Inga konstigheter. Ang. pruta på priset så har dom nog en ganska tajt marginal på själva bilen, men desto större marginal på tillbehör. Läs igenom ditt köpekontrakt och försök att få en bra dialog med säljaren. Mvh Johan. |
|
| Groze, vad uppskattar du värdet på lånebilen till att vara? Jag har tänkt att begära en farthållare med radar värde 10000+moms. Är det rimligt? | |
|
Om jag förstår rätt så handlar det om 2 månaders försening, vilket skulle innebära 10000/2 för farthållaren. Dvs 5000kr/mån. Med tanke på vad det är för bil du har beställt osv så tycker jag inte det är helt orimligt då jag tror dom har relativt bra marginal på tillbehör. Det är ju inte som så att dom själva betalar 10000kr för farthållaren. Lite snålt att av dem att bara ta halva kostnaden. Det är ju inte du som har gjort något fel, det är ju dom. Möjligtvis kan ett alternativ vara att du betalar en summa som täcker försäkringen av hyrbilen, då du ändå skulle ha behövt betala försäkring på din bil. Lyssna med säljaren om han godtar farthållaren. Annars kan du ju kanske försöka pressa honom lite till på att få en lånebil, (om du nu hellre vill ha det) då du verkligen är i stort behov av bil, samt att du känner dig väldigt besviken på att dom inte kan hålla sitt löfte. Mvh Johan |
|
|
Att BMW står för halva hyrbilskostnaden är väl en skälig deal. Kan du inte göra upp med "ditt" företag att de står för en del av resten och du för en del? Du får tillgång till bil men slipper (förmodligen) skatta för förmånsvärdet. "Ditt" företag betalar hyrbilskostnad i stället för leasingkostnad på tjänstebilen. Alla nöjda och glada? /Udo Dirkelsniff |
|
|
Udo: Det är jag som "är mitt företag" :) det är ett familjeföretag och drivs av mig, min bror och farsan. Det har alltid varit en princip jag haft: Jag klandrar aldrig andra människor för deras misstag, men de får betalat för dem själva. Därför är jag inte så intresserad att betala halva kostnaden själv. Skulle säljaren kunna tänka sig att få 5-6 tusen mindre för bilen på grund av något jag gjort fel? - Jag kan inte tro det i alla fall :) Groze; Ok, då ska jag föreslå detta till säljaren. Ska nämligen prata med honom idag. Det är bara o hålla tummarna. |
|
|
Ok, men frågan är om det är en kostnad som ni drabbas av? Halva hyrbilskostnaden blir väl lägre än hela leasingsavgiften skulle vara för motsvarande tid? "Jag klandrar aldrig andra människor för deras misstag, men de får betalat för dem själva." Ditt misstag var att köpa en 335D Coupé -08 av Carlsson Bil utan att i kontraktet reglera vad som händer vid leveransförsening. Det är det du får betala för nu ;-) /Udo Dirkelsniff |
|
|
"Ok, men frågan är om det är en kostnad som ni drabbas av? Halva hyrbilskostnaden blir väl lägre än hela leasingsavgiften skulle vara för motsvarande tid?" Mycket bra poäng. //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.