AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.925

Hur rolig är 130i kontra 3-serie

Sida 1 av 2
Sambon har trillat in på tanken att köpa en 130i. Var på Automax (BMW) i helgen för att provköra. Tyvärr fanns endast 118d för provkörning. Dock en riktigt trevlig överraskning. Jag måste erkänna att jag var minst sagt tveksam innan vi provade men den gick förvånansvärt bra. Nu till min fråga gällande 130i kontra 3-serie och då 325, 330 (E9X)
Jag har läst en hel del artiklar ang. 130 och det är ju blandade meningar bland motorskribenter!
Vad säger ni som äger 130? Det finns relativt få 130 på bilfirmor vilket gör det svårt att provköra och skapa sig en uppfattning! Själv är jag mer inne på 3-serie och då 325, 330 ev. 335. Har haft flera 3-serie genom åren och alltid varit grymt nöjd jag är mer åt 3-serie, men jag kan ju ha fel!!

München
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har inte kört 130i, men en del av de motorsvagare varianterna i 1-serien har jag provat. Chassimässigt bedömer jag 3-serien som mer kompetent, men jag har i och för sig betydligt mer vana att köra 3-serien och kan ha anpassat min körstil till den modellen.
Med naturlig risk för att vara partisk tycker jag den är helt underbar :-)
Härligt kompakt och mindre plåt att släpa på jfrt 3:an, men jag har förstått att man ska akta sig för den aktiva styrningen som förtar mycket känsla.
Visst är komforten sämre än i 3:an, men så länge man inte har alltför extrema däck/fälgar så går det bra.
En kul grej med 130i är exklusiviteten; det är väldigt sällan man ser en. Bara ca 2% av 1-produktionen lär vara 130i. I Sports Tourer version är den dessutom mer praktisk än man kan tro då den faktiskt pallar ett ganska seriöst IKEA-besök ;-)
or
725
oreo
323i -85
Nockenwelle:

Hur kommer det sig då att 130i är snabbare ;-)

Skämt å sido - jag har inte provkört någon av de motorstarkare varianterna av 3-serien (e90) utan endast 320d som jag jämförde med 130i när jag skulle köpa denna bil. Håller med Helgeson här att det som jag gillade skarpt med 130i var att den kändes mindre och därför betydligt mer alert. En 330/335 är säkert en underbar bil den med, men en liten bild med stor motor är något speciellt som lockar fram ett extra leende. När jag bestämt mig för liten bil / stor motor provkörde jag också Golf R32 och det blev här en 130i då den kändes som en mer "mogen" bil för att ha i vardagslag men samtidigt lockade till aktiv körning! Efter att ha haft bilen snart 2 år kan jag säga att mindre vikt och mindre storlek ger en kvickare respons som jag gillar mer hela tiden och jag kommer framöver inte att köpa en större bil än jag är tvungen till (och så stor motor jag kan ekonomiskt motivera)! Jag har en 5d och den är förvånansvärt praktisk - personligen gillar jag inte touring då man har lasten inne i kupen och 5d blir därför den ultimata kompromissen där man slipper ha last i kupen men samtidigt kan lasta mycket när man vill. Det jag inte var helt övertygad om var avsaknad av diffbroms och en något nervös bakvagn (har hört ägare av 330i e90 som upplevt samma sak) och när det nu är åtgärdat så är det en ypperlig vardagsvagn som prestandamässigt inte skäms för sig vid jämförelser med inte allt för upphottade M3 e30 eller M3 e36 3.0 ;-)

//Örjan C

Min frilansarblogg: Länk
Har själv en 130 med M-sport paket, är grymmt nöjd. Har tyvärr ingen erfarenhet av E90 med de större motorerna, kan bara jämnföra med E46 330 coupe, och 130n känns betydligt roligare att köra, mer praktisk och minst lika bra komfort. Mitt tips är och prova båda bilarna och bilda dig en egen uppfattning innan du bestämmer dig.
130 är en ruskigt rolig bil, kan verkligen hålla med om att den känns mer sportig än 330:n - den kanske inte upplevs sportig utifrån men i var fall innifrån... 130:n är verkligen en ulv i fårakläder... Lagom söt, lagom snabb.
No
5.161
Nockenwelle
oreo, är den? Jag ha
Men sr som sagt aldrig kört just 130i, bara de motorsvagare varianterna och chassiinställningen kan naturligtvis skilja beroende på motoralternativ.
Diffbroms saknar jag i långsamma kurvor (dvs de som tas på tvåans växel). På Gelleräsen framför allt Ejes och hårnålen. Bakvagnen anser jag däremot inte vara nervös i övrigt.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag har kört alla möjliga BMW modeller, inklusive M6 och nya M3.
1-serien har en trevligare körsätt än E90, oavsett motor. Även väghållning känns bättre än en 3-serie.

Men som sagt, prova själv, bästa sättet att avgöra vilken bil man gillar bäst.
or
725
oreo
323i -85
Nockenwelle:

Observera ;-) Jag vet bara att 130i har mer hästkrafter och mindre vikt. Samtidigt går den bra runt ringen (8.35). 335i gör 8.26 och då har den 45 hk mer än 330i :-)

//Örjan C

No
5.161
Nockenwelle
Skumt, mitt senaste inlägg verkar ha blivit stympat.

I vilket fall, mitt intryck av 1-serien är att den känns bra på vägen, inget tvivel om det. Men jag tyckte att det var mer framträdande vid "halvattack" än när man verkligen kör bilen på gränsen. Det kan naturligtvis vara avhängigt däck också. Jag har ju Bridgstone Potenza RE050 icke-RFT, vilket kan vara en fördel jämfört med RFT, som de 1-seriebilar jag provat varit skodda med.

Runt en bana sklijer det troligen betydligt mer mellan 1- och 3-serie beroende på vem som sitter bakom ratten än vad som orsakas av bilarnas egenskaper. Gissningsvis orsakar däcksval mer skillnader också.

Att 130i har bättre vikt-effektförhållande är odiskutabelt.
En 335i har 15% mer effekt, men också 10% mer vikt, så skillnaden i vikt-effektförhållande är ganska liten.

Örjan, vid vilken hastighet växlar du från tvåan till trean och från trean till fyran, när du drar till rödmarkeringen.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
130i kommer förbli en av de bilar jag alltid kommer att älska. Den känndes som en galen pittbull.
Av de bilar jag ägt de senaste åren (3-d 130iM, 330iM E90, 335iM E90) hade 130n den rappaste responsen, häftigaste ljudet och utan tvekan bästa vikt/motor relationen.

Jag sålde min då jag behövde en större bil, men nog tänker jag på min fd vita pärla då och då.

330n har inget att komma med när det gäller aktiv körupplevelse, känndes slöare, vilket den också var.

335an är dock en hissnande upplevelse rakt fram, men 130n slår den när vägen börjar bli kurvig.

Och så tycker iaf jag, som haft lyckan att äga denna magiska bil!
Du bör egentligen fråga dig 1 sak. Räcker bilens storlek för era behov?

Om svaret är Ja, KÖP DEN!
Ps. köp min fd, finns på BMW group Göteborgs hemsida! =)

/P
or
725
oreo
323i -85
Jag köpte bilen med icke-RFT (Toyo T1R) monterade, så jag kan inte uttala mig om egenskaperna med RFT däck. Det är onekligen så att varvtiderna runt bana beror mer på föraren än bilen, men jag tror att 130i kommer att gå snabbare än 330i med samma proffs bakom ratten. Skillnaden lär dock inte vara så stor att det är av någon verklig betydelse :-) Att 130i kan kännas litet ärtigare på halvattack kan nog vara en effekt av att den är lättare!

Jag brukar sällan dra den hela vägen till rödmarkeringen då jag inte tycker att de där sista varven ger så mycket. Har dock förstått att tiden 0-100 för 130i påverkas negativt då man inte kommer upp i mer än 98 eller så på 2'an :-)

//Örjan C

Jag kan bara konstatera att Pavel slår huvudet på spiken: Galen pitbull - bättre kan det inte sägas:-))
Tack för flera bra inlägg, blir en resa för att titta på 3 st 130 till nästa vecka.

Ni som kör/kört med 18"-19" hur blir bilens uppförande med dessa storlekar?

Pavel
Din ha vi tittat på (om det är den vita 3d), mkt fin
Söker dock en 5d..

oreo
Din är helt rätt hela vägen!

München
Har 18" på min (dock ej RFT-däck), upplever det ej speciellt bullrigt eller spårigt.
Jag har inga problem med mina 18" RFT. Tycker inte det blir så mycket stötigare/spårigare/bullrigare än de 205/55-16 RFT jag hade på min 118d (också M-fjädring) och tyckte var helt OK.
BCR
München;
Jag stod inför exakt samma dilemma för ett år sedan... Hade ställt i siktet på en 130i med M-paket.

Väghållningen på 130i är diskutabel och en 130i med run-flat däck ska du direkt undvika. 120i är mer välbalanserad men motorn i 130i fäller oftast avgörandet.

Vad gäller jämförelsen med E90 så är 130i en roligare bil, förutom 320si som är ännu mer underhållande. Har inte kört en BMW på väldigt länge med så grym väghållning och bromsar som 320si.
320si har i jämförels med 130i en klen motor... Dock är den runt en rondell eller på knixiga 70-vägar betydligt roligare!

Vad köpte jag ? (nu blir jag utburen i tjära och fjäder...;-) :
En ny Golf GTI-08, men det är en annan och betydligt längre historia...

/Håkan
OO=00=OO
Att man rakt av ska undvika 130i med RFT fattar jag inte alls. Lite väl generaliserat, kanske.
"Galen pittbull" är väl än dock att överdriva, visst 130:n är kvick men saknar råheten enligt mitt tycke...
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Är 130:n den utan turbo då? 135 som har turbo visst...

Är det inte exaskt samma motor i 130 som i 125 fast annat chip bara?
Samma borr/slag etc.?
BCR
"Att man rakt av ska undvika 130i med RFT fattar jag inte alls. Lite väl generaliserat, kanske."

Helgeson; Missförstå mig rätt, run-flat är ett otyg och hör enbart hemma på lastbilar och bussar.
Jag förstår inte varför BMW lägger ner miljarder Euro på att utveckla ett fantastisk chassie och sedan kastar bort hela konceptet genom att sätta på bakelitpuckar på fälgarna. Obegripligt och dessutom obegåvat.

130i med vanliga däck är däremot ett ett betydligt bättre alternativ :-) Dock inte lika makalöst bra som chassiet på 320si.

/Håkan
OO=00=OO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.