AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.681

Hjälp en BMW-novis hitta rätt modell

Sida 2 av 2
Efter flera bilar som fått gå långt har jag tappat milskräcken och köpte för två år sedan en 540 iAT (kallas sparbössan för att den är så billig i drift/värdeminskning och bensinförbrukning på 1,15l/mil med mycket landsväg) som gått 22500 mil. Jag var noga med att kontrollera bilens bakgrund och ringde den verkstad som haft hand om den och personalen sade att det var ett kap. Efter att ha låtit reparera de småfel som fanns på bilen vid köpet har jag bara bytt bromsbackar till parkeringsbromsen under 2500+ mil och två år. Däremot måste du nog räkna med att rosten har inlett sitt segertåg på en äldre BMW. Men det är det enda negativa jag kan säga efter att ha ägt två E39 och en E46 (båda nyare och med långt färre mil än min nuvarande sparbössa).
Slutord :): En 540 kan vara en helt fantastisk bil för väldigt lite pengar.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Självklart tycker jag att du ska köpa en XJ, men eftersom du verkar ha bestämt dig för BMW så är mitt råd att kolla 5- och 7-serien med sexa eller V8. Som flera redan skrivit är 540 en trevlig modell. Den börjar komma ner ordentligt i pris och mer value for money är svårt att hitta. Ett vardagsrum med många hästkrafter som pga. bränslepriserna inte direkt lämnar bilhallarna i ilfart.

Var bor du? Det har ju betydelse för försäkringspremien. Själv bor jag på Söders höjder i Stockholm och här blir det lätt dyrt. En 540 E39 skulle kosta mer att försäkra för mig än min raskatt med kompressor och 363 hkr...

Om du kan klara dig med en mindre bil är 330 en fantastisk kombination av liten familjebil och sportvagn. Ägde en coupé i tre år i början av 2000-talet och det var välfärd varje dag.

Lycka till!

Lycka är 363 hkr, sportläge och kickdown!
740d låter trevligt även om jag inte studerat någon närmare, men vad ligger egentligen skatten på en sån kärra på?

Sen lite motfrågor:
* Budget?
* Körsträcka

Av de bilar du provat, vilket format känns bäst? det är ju ett brett spektra av bilar du kollat på. Personligen tycker jag att 3serien är alltför trång i baksätet, 5serien är rätt trång den också, kanske inte när man väl är på plats men att gå in och ur känns lite trångt. 7an däremot sitter man som en kung i baksätet på. Skjutsade några kollegor häromdagen och han som satte sig längst fram började genast fråga efter hur man sköt fram stolen, jag flinade lite och frågade om det inte räckte där bak, han var ganska nöjd med dryga 20cm framför knäna :)
Dock tror jag efter din inledning inte att 728 e något att satsa på, gå direkt på 740/750 de är också mer utrustade.
Oj vad tacksam jag är för all hjälp och det intresse folk visar här =) Jakten på en 540/740 har inletts rejält. Har tre tilltänkta objekt som jag har ringt på ikväll, 2 st 540 samt en 740, alla tre med ca 15 k mil på mätaren. Skall provköra alla tre först, och fattar jag verkligen tycke för någon av bilarna ska jag luska i dess historia så att allt stämmer med miltal, service osv. Som många här har poängterat, jag tror det blir svårt att återanpassa mig till en bil med något annat än V8. Idag hädade jag genom att provköra en Ford, och gosse om besvikelsen var stor ;P

En fråga, den äldre 4:3 navigatorn, är det en pålitlig historia som man kan uppdatera med nya skivor osv?

PS. Om någon tror sig vara intresserad av en entusiastbil i extremt bra skick, låga mil, potent motor osv, kan ni alltid skicka en rad. Två V8 är väl mkt för mig ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.