AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.682

Hjälp en BMW-novis hitta rätt modell

Sida 1 av 2
Tjo!

Det har alltid varit en dröm att äga en BMW, och efter mycket funderande har jag nu beslutat att göra mig av med min nuvarande bil och hitta Beemern. Men jag behöver hjälp, för mitt spann är alldeles för stort. Den BMW jag söker skall vara rymlig nog för fyra, inte vara larvigt dyr att försäkra och serva. Och framförallt, det ska kännas att det är en BMW jag kör. Kvalitén ska finnas där..det bekymmersfria bilägandet, om det nu finns?

Jag har varit och tittat på

BMW 325ci M-sport -04
BMW 320i -05 (E90)
BMW 530i -01 (Automat)
BMW 330ci CS -02 (snordyr)
BMW 728 -99 (Automat)
BMW 525 M-Sport -02
BMW 120i -05

Vad väljer man? I nuläget kör jag en ganska motorstark bil (över 320 hk) och därför känns ex en 320 lite väl tråkig på det viset. Samtidigt är det väldigt ekonomiskt. Men vart hittar jag den gyllene medelvägen? Och en sista fråga, man tipsar på siten om att det är relativt enkelt för en erfaren kuf att skruva mätare på BMW. Hur kan jag kontrollera om miltalen stämmer? Ringa serviceställen är ett sätt? Kan man på något vis bestämma rimligt miltal uifrån bilens skick?

Tacksam för alla svar!

Firebird Formula-ägare
Har du fnulat på en M5 E39? Runt de 200" får du ett riktigt fräscht exemplar från ungefär -02...Förvisso inte billigast att försäkra eller att serva men du får otroligt mycket bil för pengarna...
Av de bilarna du nämner skulle jag förmodligen titta närmare på en 7-serie, dock inte en 728 med automat utan helst en 740i med den 6-växlade manuella lådan, ovanliga men de finns...Som nr 2 i din lista skulle jag ta 525i (Touring)...
Hej, jag tycker att en 5-serie är den gyllene medelvägen. Dock säger du att du inte vill ha en hög försäkring. Då är det 520 - 523 - 525 som gäller. Har du tittat på E60? De har börjat komma ner i bra pengar. Dock kommer du få gå ner i motorstyrka ifall du vill ha en "normal" försäkring.

När det gäller historiken skulle jag försöka hitta en bil med mycket dokumentation. Ring samtliga ägare och skapa dig en känsla av vem det är du köper bilen av. Det viktigaste av allt är att du ska följa magkänslan. Känns det fel trots att papperena ser riktiga ut, då är det oftast fel.

Försök också att inte "falla" för mycket för bilen du tittar på då det är lätt att bli förlåtande eftersom man så gärna vill ha bilen. Den har ju rätt färgkombination och allt ... Det finns massor med bilar ute på marknaden så håll huvudet kallt så hittar du en fin och ärlig bil.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja....jag får ju lite svårt att rekommendera någonting ty du har inte sagt eller försökt säga lite var din "gräns går" i pengar räknat...
Blir ju oftast så att desto "bättre/roligare" BMW desto dyrare i både försäkring och inköpspris och i vissa fall bränslekostnaderna likaväl..

BMW har dyra försäkringspremier rent generellt,men en fyrcylindrig har naturligtvis den lägsta(bortsett från M3 E30 t.ex).

Valet beror också på i vilken "årsmodellsklass" du kan tänka dig gå ned till..

Men annars så är det absolut viktigast vem som suttit mellan ratt o pedaler tidigare..

Miltalet kan du endast kolla genom eventuellt gjorda "garantireparationer" och iaf lite med besiktningspapper(men det går ju att mygla med det)....
BMW borde gå med på att kolla upp detta med garantirep. tidigare.
Ringa tidigare ägare så långt detta är möjligt ger också en bild av hur det ligger till osv..

Finns mycket att läsa om dina funderingar här längst till vänster i t.ex begagnatguiden,importguiden osv..

Men jag skulle kolla på 330i E46,530i E39,530D E39(dieslarna är inte dåliga när man börjar räkna körbarhet,ekonomi osv) eller varför inte någon V8 variant 540i/A E39(relativt billiga börjar de bli nu)...Men läs gärna i begagnatguiden om svaga punkter i dessa vagnar(bl.a. kylsystemet i V8:orna är en lite svag punkt,kylare,expansionskärl,slangar)..

Men som jag sa så är det lite svårt att ge dig någon rekommendation...ditt "provkörningsspann" var ju ganska "vitt o brett" hitintills :)

Mvh Janne.
Tack för svaren, det uppskattas väldigt mycket!

Dawwe: Jag har faktiskt ringt på vad som verkar vara en fin 740i, dock med aut. Men människor i min närhet har med effektiv skrämselpropaganda varnat för denna typ av BMW som en riktig plånboksförstörare. Stämmer detta. Eftersom jag kör jänkare har jag en hel del vana med verktyg, men det kanske inte hjälper även om man skulle vilja fixa en del rep själv på denna biltyp? M5 blir nog overkill för mig tror jag. Har ägt Corvetter, Firebirds osv och trimmat en hel del, så effektmonster är inget jag suktar efter längre. Men jag ska ta dina tips till mig!

BMW528M: Jag håller helt med gällande biltyperna du pratar om. Erfarenhetsmässigt, är 530 väldigt mycket dyrare att ha som bruskbil? Skulle gärna äga en sådan med automat. Känslan av "dimplomatkärra" blir tydlig i en sådan, man åker bekvämt och smidigt. Och det där med att falla för en bil kan jag verklligen hålla med om. Det gör jag i de flesta BMWs jag har provkört...farligt farligt ;)
Janne T: Prismässigt har jag lagt en övre gräns på drygt 160k. Den kan självklart variera om jag hittar "rätt" bil., men det är i det övre skiktet jag generellt letar. Årsmodell för mig känns inte lika viktigt. Då är det nog snarare skick och miltal som spelar in. Jag vill ogärna ha en sliten 03:a med 24 000 mil på mätaren. Då tar jag hellre en välhållen 00:a med 10 000 mil på mätaren.

Och som jag nämnde tidigare, jag köper gärna V8 eftersom det är det jag har nu, men folk varnar mig konstant för dessa bilar?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Ja,då ska du försöka hitta en så klockren 540 E39 som bara är möjligt...kanonfina bilar hittar du ju garanterat med din "maxgräns" :)

Varnar?...ähhh,leta upp en ärlig o fin vagn med både dokumenterad service som schyssta ägarförhållanden och mekaniskt i toppskick så blir du garanterat nöjd med 540.
Lite lite reservation för att V8 modellen har snäcka isf kuggstångsstyrning vilket KAN kännas lite som "slapp styrning" mot sexornas kuggstångsstyrning..Jaja,provkör är ju mitt råd i det fallet..

Mvh Janne.
Thanx Janne, då ska jag omedelbart sätta mig på blocket med en kopp kaffe ;)
En 530 är bara marginellt dyrare i underhåll. Dock kan det skilja på inköpspriset.

När det gäller V8 så håller de nog sig lika bra. Dock går driftkostnaderna upp en bit med V8. Tycker inte du ska vara rädd för att titta på V8. En välbehållen sådan ger dig många år av bekymmersfritt bilägande. Det gäller alla modeller. Jag personligen gillar BMW:s sexor bättre än V8:an. Det är en smaksak.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alltså, jag förstår att du har stora drömmar:)

3 väsentliga frågor.

Hur ofta använder du mer än 2 säten i % av de gånger du kör?

Föredrar du manuell eller automatisk växellåda?

Tror du att det finns en gyllene medelväg då röstar du väl på Miljöpartiet?

Mvh
Asken
Allt som oftast används tre säten. Eftersom jag spakar en BW T-56 i dagsläget är automat att föredra. Och det vore oklokt av mig att rösta på MP då min kärra är amerikansk, högpresterande, och gärna drar 2½ liter milen...minst ;P
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Okej. Här i förvirrade gröthult gör man de enkelt och ställer 3 enkla frågor så får man en bild av vad som sitter bakom andra sidan dumburken.

I gröthult har vi både julafton vartenda dag(slå på Tvn och se på förvirringen som sprids i rutan.......) samt tomtar på loftet......

En liten historielektion säger då att BW är halvbra och BMW Bättre... T56 var en rysk stridsvagn.... Varken T-56 eller VAZ vill jag ha i detta land....

Miljöpartiet vill jag inte heller ha i detta landet för de gillar inte traktorer....

En BMW söker du. Automatlåda är för motorer främst under 5.6liter samt om man inte äger en intelligent bil med manuell låda så dår det duga.... 5.6L är volymen du MINST bör ha under huven samt vilken BMW drar då 1½ liter så du kan kalla dig miljövän när du uppgraderar dig ett steg?

Jag byter till kodspråk för riktigt intelligenta män!

Länk

E31

respektive

E31 AND S70

När du läst samtliga koderna inser du något.

Du glömde bort att betala PRO-avgiften.....

Nya bilar tar av de resurser som moder natur har en viss begränsning utav...

Vilken Gröna Bilister vågar ta den dialogen? Jag vet hur E85 snurran började i detta landet.....

Det får du gärna göra efter du läst igenom samtliga inlägg....

Amatörer 2010 åker amerikanska bilar och röstar på Obama....

Mvh
Asken

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Inte utan att jag också måste bli PRO-medlem igen när jag nu ser att Asken propagerar så hårt för detta ;)

Hur som Charger....viktigaste är att du köper den vagn som du är intresserad av även EFTER en provtur.
Hört själv så mycket positivt om körglädjen(främst motorkaraktären) i 540 E39 att jag törs mig veta att den inte är en "besvikelseframkallande" vagn att rulla omkring med :)
Kört själv 540 E39 extremt sparsamt,men den går som "tåget" kan jag intyga ;)

Men visst,lite bensin vill den ju ha...+ att försäkringsbolagens s.k. "premie" brukar kunna vara läge att kontrollera en smula innan..

Mvh Janne.
Oj, att det kunde bli en fråga om miljöpolitik när jag bara önskade mig ett par enkla råd på vägen. Men det är väl oundvikligt med den debatt som pågår. Tack iaf Janne, skall ta mig en allvarlig funderare på en 540..eller kanske en 320d..usch nu kommer velandet igen!
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lite partisk är jag väl men när det gäller en modell som känns som en väldigt bra kompromiss så vill jag slå ett slag för BMW 530. 0-100 km/h runt 7,5 sek och toppfart 250 km/h, fortare än så behöver man (vanligen) inte åka i en familjebil. Att gå från en V8 till BMW 320 kommer att vara som att leva på vatten och bröd i all evighet. Billigt men skittråkigt.

Vad behöver du egentligen för utrymmen? Det är ju viss skillnad på 728 och 325 coupé liksom? Av de bilar du listat skulle jag (helt personlig reflektion) titta vidare på 325 Ci M-sport och 530in. Riktigt vettiga bilar som ändå är roliga.

PS. Bry dig inte om Askens miljöprat. För ungefär 1 år sedan slutade han svara ordentligt och mumlar i stället någon slags amatörprosa som jag antar ska vara roligt. Inget att hänga upp sig på. DS

//Lövet
Thanx Lofgren! Jag vet inte riktigt varför jag har hakat upp mig på 7-serien. Men på något vis så är det raka motsatsen mot vad jag har idag. Vore så skönt med en ultrabekväm bil som går tyst och fint på vägen och som andas någon form av lyx. I dagsläget är det precis tvärtom, bullrigt, stötigt, spårkänsligt osv. Nu inte sagt att 3 serien är lika bekväm som 7-serien. Av alla de bilar jag har testat så är det 325 och 330 CS som jag har fastnat mest för, men jag vet inte, 200 pix för en kärra som har passerat 11k mil (330n) är det prisvärt? Vad säger ni som är experter? Det satt en SMG-låda i den, med paddlar på ratten, som drevs med lyfttryck?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Charger,
för att gå rakt på sak: 3-serien är inte ett dugg prisvärd jämfört med V8-bestyckade 5- och 7-serievagnar. Har du förälskat dig i 7-serien är du bara att gratulera, du får oerhört mycket bil för pengarna. Går du ner en bit under din 'smärtgräns' i pris kan du fortfarande hitta en fin vagn, och ha pengar kvar till ev. reparationer och den marginellt högre driftkostnaden.
Ett tips är att kolla dieselmodellerna av 7-serien - en 740d E38 kan du landa väl inom din budget, och maken till vridstark och 'bekäm' motor får du leta efter. Att du sen åker på 0,7 l/mil i 2 ton bil med automatlåda borde till och med kunna falla allas vårt miljsösamvete Asken på läppen!
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nja, något lufttryck driver inte SMG lådan utan det sker med hydraulik. Dock anses SMG inte vara någon höjdare, dels för att den håller dåligt men också att den är ryckig och lite småbökig att köra med.

Riktigt 200k behöver det väl inte kosta för att åka 330?

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

//Lövet
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Du har svarat själv: "ultrabekväm bil som går tyst och fint på vägen och som andas någon form av lyx", det kan bara betyda en 7-serie med E38-kaross. Och det är ju inte fel att "nån annan" tagit första dryga halvmiljonen i värdeminskning :-)
Du får riktigt mycket bil för pengarna, jag vet för jag köpte min 740 i påskas. Funderade även på 728, men det kändes litet snikigt. Tyckte också att 740 genomgående verkade bättre utrustade och prisskillnaden relativt obetydlig. Inte ångrat mig en sekund! Har kört tor Stockholm - Luleå nyligen och den är en härlig milslukare. Har inte haft någon bil tidigare som orsakat (främst kvinnliga) kommentarer som "vilken snygg bil", "den snyggaste bil du haft" osv.
Lycka till med ditt bilköp!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Charger,
Eftersom jag varit i liknande situation som du, så:
Jänkebilar köper man om man vill köra V8. Enda anledningen till att köpa BMW är att man kan få en bil med V12:a till bra pris.
Jag kännde att efter många år med jänkebilar och åttor ville ha något "värre".

/Mats J
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Charger: Börja med att glömma vad det kostar att titta på prislappen först. Du söker en kostnadseffektiv bil för att köra värdigt. I Dagens samhälle finns någon ytlig ointelligens som säger att dyrast är bäst. Provkör mer än gärna denna Länk
Läs gärna Länk

Det här är inte fel. I detta baksäte kan man känna sig som en tysk direktör.

När du byter bil till BMW så byter du givetvis upp dig både i hk samt i behaglig körning. Titta på GP när han blev statsminister. 750iL Security AGH 945 blev tjänstebilen Säpo försåg han med, så skall en bondson få åka. Det tragiska är att han aldrig fick förmånen att köra själv men desto trevligare kanske han hade i baksätet, vad vet jag? När han blev av med tjänstebilen RPS/ Säk ordnat skulle jag gissa att karln med viktigaste jobbet inte brydde sig så mycket.... Ni med en viss grad av empati i kroppen fattar nog själva)

Miljösamvete? Länk Läs de 3 sista raderna. Jag vill ha kostnadsbalanserad el i mina uttag hemma därför jag förstår vikten av långsiktigt samarbete.

Chargers bil blivande bil att fundera på kanske t o m finns på denna site?
Länk

Läser man hela tråden från dess början så blir den rätt intressant.

Varmt välkommen in i sälj en jänk och köp livskvalitetsfordonsvärlden:)

Ödmjuka hälsningar!

Asken

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.